ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: MJR skrivet 21 november 2007 kl. 09:31:32
-
Tjenare, Funderar på å inhandla en GOES 450x och har lite funderingar som ni ägare kanske kan besvara åt mig.
Kör ni dem avstrypta eller strypta?
Strypningen på dessa är trotteln&bestyckning&slutdelen i ljuddämpare om jag förstått det hela rätt?
Vad för serviceintervall är det på dem?
Hur är den att köra på vägen,nervös,stabil,prestanda? Gärna jämförelser med andra sport atv.
Nått jag bör ha i beakt eller inhandla direkt till maskinen?
//Mange
-
Mitt intryck så här långt (kört snart 100mil) är bra. Motorn känns fin, bra tryck och inget skrammel. Jämför jag den med min Yamaha 350 så är GOES motorn/växellåda SÅ mycket bättre.
De "fel" jag stött på är:
Ramen, den är dels slarvtigt svetsad, den håller bra men svetsfogarna är sneda o krokiga, samt att lacken är tunn. Lacken är dock inte sämre än Yamaha som har problem med rost ram/A-armar/sving.
Plasten, den är ganska styv och passformen in skarvarna är inte 100, men inget som man inte ser om man inte tänker på de.
Batteriet, de måste bytas direkt.
Glapp i dämparna, både fram och bak är hålen för bulten som håller dämparen förstora (ca 0.1-0.3mm) vilket leder till en del skrammel när man kör i väldigt kuperad teräng. Inget man märker så länge inte dämparna får jobba för hårt. Om någon har ett tips på hur jag enkelt kan lösa detta, utan att behöva göra egna hållare, så är jag tacksam.
För 65Kkr får man mycket, tycker jag iaf.
-
Batteriet, de måste bytas direkt.
Felet att det laddar ur är att blinkersreläet har direktström.
Finns servicemeddelande på hur det ska fixas! Hör med din ÅF!
-
Batteriet, de måste bytas direkt.
Felet att det laddar ur är att blinkersreläet har direktström.
Finns servicemeddelande på hur det ska fixas! Hör med din ÅF!
Jepp de vet jag om och det kommer min återförsäljare o fixar under helgen. Men orginal batteriet tar knappt laddning. Jag plockade ut batteriet och försökte ladda de, men icke, de funkar inte. Efter att ha laddat de i nästan ett dygn så tappar de ner till 3V så fort de belsatas med startmotorn.
Sen är jag lite tveksam till att just reläet skulle dra ström utan att blinkerserna är aktiverade eller jag har fel?
-
Nä Jonte du har inte fel! Att relät är direktkopplat är ju liksom hela grejen med ett relä, är ju precis som en strömbrytare som styrs elektriskt.
-
Att relät är direktkopplat är ju liksom hela grejen med ett relä, är ju precis som en strömbrytare som styrs elektriskt.
Jag menar att det ska gå över tändningen. Som det är nu så funkar alla blinkers utan att tändningen är på. Då drar det ur batteriet. Och visst händer det att batterier pajjar. Dom är nog under genomsnittet på Housung / Goes....
-
fyrhjulinpunktse: Ni råkar inte ha en smart lösning på glappen i dämparna?
Den enda lösning jag ser är att ta bort dagens festen från A-armarna. Svetsa dit nya med rätt dimension på hålen.
-
Det är väl bara att svarva en bussning och slänga i
-
Jag har inte märkt något glapp i min Goas iallafall :D
-
Har kört min i ca 90mil utan nemas problemas förutom batteriet.
Det löste min ÅF Fyrhjuling.se med ett nytt batteri. Har iofs inte så mycket att jämföra med då denna är min första quad.
-
Att relät är direktkopplat är ju liksom hela grejen med ett relä, är ju precis som en strömbrytare som styrs elektriskt.
Jag menar att det ska gå över tändningen. Som det är nu så funkar alla blinkers utan att tändningen är på. Då drar det ur batteriet. Och visst händer det att batterier pajjar. Dom är nog under genomsnittet på Housung / Goes....
Jag kan fortfarande inte förstå hur en strömbrytare/relä som inte är påslagen kan dra ström..... Skulle man däremot lämna hojen med blinkersen på så är det en annan sak. Start reläet är ju ett annat relä som ligger direkt på batteriet på de flesta maskiner utan att batteriet dras ur :idea:
-
Jag har inte märkt något glapp i min Goas iallafall :D
Hissa upp framvagnen så hjulen hänger fritt, rucka sen i hjulen så kommer du att höra glappet.
-
Jag har inte märkt något glapp i min Goas iallafall :D
Hissa upp framvagnen så hjulen hänger fritt, rucka sen i hjulen så kommer du att höra glappet.
Har provat det har inget glapp på min goes iaf..
MVH Steffe
-
Jag har inte märkt något glapp i min Goas iallafall :D
Hissa upp framvagnen så hjulen hänger fritt, rucka sen i hjulen så kommer du att höra glappet.
Har provat det har inget glapp på min goes iaf..
MVH Steffe
Samma här.. inte jag heller.
-
Inget glapp i min heller 8O
-
konstigt. jag har de både höger o vänster fram samt bak
jag är kanske petig...
-
Jag har inget glapp i min och jag är med rätt petig 8)
-
det jag har märkt efter att jag jämfört olika märken som Goes, Kymco, Kawasaki, Polaris mm. är att man är väldigt nöjd med de billigare maskinerna typ Goes, CF osv. så länge man inte testar de dyrare etablerade märkena som t.ex. Kawasaki, Polaris, Yamaha osv. Maskiner som Goes går väldigt bra och verkar ha bra kvalitet. Så är det mycker maskin för förhållandevis lite pengar du är ute efter så tycker jag inte du skall tveka på en Goes.
-
det jag har märkt efter att jag jämfört olika märken som Goes, Kymco, Kawasaki, Polaris mm. är att man är väldigt nöjd med de billigare maskinerna typ Goes, CF osv. så länge man inte testar de dyrare etablerade märkena som t.ex. Kawasaki, Polaris, Yamaha osv. Maskiner som Goes går väldigt bra och verkar ha bra kvalitet. Så är det mycker maskin för förhållandevis lite pengar du är ute efter så tycker jag inte du skall tveka på en Goes.
Hmm, killen i fråga går från just Yamaha (350cc) till Goes :!:
-
Då är det tveksamt om man kommer att bli nöjd... :)
-
Då är det tveksamt om man kommer att bli nöjd... :)
Du har aldrig kört 350 hör ja... :wink:
Jag är hel nöjd.
-
Nej jag har inte kört den, men jag har heller inte skrivit att det är en dålig maskin. Endast att om man jämför mellan en maskin från ett etablerat märke med en från de billigare märkena så finns det en skillnad och om man vant sig vid t.ex en Yamaha så tror jag inte man kan byta och känna sig helt tillfreds med bytet (om inte plånboken styr valet till 100%), därmed inte sagt att 350 är en dålig maskin. Den är säkert kanon för dom pengarna.
-
Jag kan tycka att det är lite märkligt om man måste punga ut med 100000kr eller mer för att få en maskin som är kanon kvalite´ rätt igenom... kan tycka att 65000kr är mycket pengar med, borde räcka för att slippa ifrågasätta kvalite´... :?
-
Det räcker med att betala 65000:- för en ny bil också men vill du ha en Toyota frå du betala minst 95000:-... jag tror att samma sak gäller fyrhjulingar... man får alltid vad man betalar för. Vill man dessutom ha mer än bara kvalitet får man betala ytterligare mer... :D Däremot säger jag inte att det är något fel på billigare fyrhjulingar. Min bror köpte en AEON 90 kubikare för 6 år sedan. Den startar fortfarande som en klocka varje gång, trots att den bara är servad en gång.
-
Ni som har glapp i stötdämpare o dyligt!
Har ni kollat så de e ordäntligt åtdragna!
Har kollat i dag...de sitter nållager båd i dämpare o a-armar med bussningar...
Bara dra åt så mycket man törs...sedan borrade hål i mitten på alla fästen o monterade smörjnipplar på samtliga bussningar på a-armarna o nedre fästen på stötdämparna.............
Blev kanona o kommer säkert holla betydligt längre.........
nu kan man ju prässa ur fukt o skit efter alla skitiga turer...
Linksystemet i nedre delen av dämparn bak har ju nipplar orginal.....Smörj....
Bara ett tips. :wink: .........................................