ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: fredrik_wt skrivet 18 november 2007 kl. 22:29:31
-
Ja nu har jag nog snart bestämt mig, det får bli rejäla grejer direkt, minst 600cc och den ska gå att ha kul med samt ploga snö med och ett o annat litet lass ska väl gå att dra med, 4wd ska vara i och urkopplingsbar samt hög o låg växel
nu har jag tittat på följande som känns intressanta, mest. (samtliga landsvägsreggade)
King Quad 700 ny nu -07 - bra pris? ny teknik, har en äldre 300cc idag o den är bra, känns lite som man vet vad man får.
Kawa 750 - ja lite dyrare, lika bra?
Grissly - servostyrning (jo vad man nu ska med det till, men verkar väl bra?)
Can am - begad då, det är ju vääääldigt dyra tycker jag, men det är väl 800 då som är aktuell.
ovan är mina antaganden, dvs inga fasta åsikter jag har, har nämligen aldrig kört annat än suzuki´n här i östergötland lyser återförsäljare med sin frånvaro.... så klart vill man ju ha mkt power för pengarna, men det känns som samtliga är mer eller mindre likvärdiga...? Försäkring likvärdiga med? ska gå att åka två på den, den ska ju nyttjas med.
vad säger ni om det hela???
Har absolut inte nåt mot beg, köper hellre det, men känns som att en hel del kommit med nya modeller med lite uppdateringar och utbudet är så där.
-
Servostyrning är grymt om du kör mycket terräng. Svårt att säga vad du ska köpa men du måste provköra och känna dig fram. Om du vill åka fort och ha ett grymt drag rekommenderar jag Can-Am men du vet som med allt. Smaken är som baken.
-
Själv tycker jag att fyrhjulsdriftens funktion är viktig. Den enda av de du nämner som har en bra fyrhjulsdrift enligt min mening med enkelt låsbar framdiff är Kawasakin. Jag hade absolut valt den! Dessutom är det bra drag och bra kvalitet.
-
Det finns väl en till bra maskin som är glömd....Polaris Sportsman 800:an som inte går av för hackor :)
-
Själv tycker jag att fyrhjulsdriftens funktion är viktig. Den enda av de du nämner som har en bra fyrhjulsdrift enligt min mening med enkelt låsbar framdiff är Kawasakin. Jag hade absolut valt den! Dessutom är det bra drag och bra kvalitet.
Går det att låsa diffhantaget på BF, hur ser det ut nu för tiden?
Jag tycker det var rätt kasst att man inte kan släppa vänterhantaget i diffat läge...
-
Mitt råd är att köra de modeller du är intreserad av..är så himla individuellt vad man vill ha...jag köpte lta 700 07a..
-
LTA?
Ja det är såklart bäst att pröva, men som sagt ÅF finns det inte gott om här, faktum är att jag inte känner till en enda i hela norrköping, eller äns närmare än stockholm =(
Tänkte om det fanns lite klara synpunkter, några som är sämre bättre osv, om det är stor skillnad mellan 650cc can am o 700cc king quad osv osv.
fyll på bara hur personligt det än är.
-
Själv tycker jag att fyrhjulsdriftens funktion är viktig. Den enda av de du nämner som har en bra fyrhjulsdrift enligt min mening med enkelt låsbar framdiff är Kawasakin. Jag hade absolut valt den! Dessutom är det bra drag och bra kvalitet.
Går det att låsa diffhantaget på BF, hur ser det ut nu för tiden?
Jag tycker det var rätt kasst att man inte kan släppa vänterhantaget i diffat läge...
Nej det går inte att låsa diffhandtaget, men å andra sidan har jag aldrig råkat ut för en situation där jag inte vill ha båda händerna på styret när jag vill låsa diffen :wink:
Jag tycker fortfarande att Kawas framdiff är bra då man har full koll på den och kan koppla in den precis när man behöver, innan man fastnar :D
-
suzuki kingquad 700 07a
-
Jag åkte runt till en massa handlare och provade olika maskiner under ett par månaders tid innan jag bestämde mig. Det var lurigt för det fanns bra och mindre bra egenskaper på nästan alla fabrikat jag testade.
Efter att ha provat en 800 cc fanns det ingen återvändo när det gällde effekten iallafall..
Valde till sist ut 2 st finalister som jag testade vid samma tillfälle och köpte den jag tyckte passade mig bäst.
Hoppas du hittar rätt maskin!
-
Can am ser jag att du valde, men vad var finalist nr 2? och varför stod det just mellan dom, och vad gjorde att du valde som du gjorde, vad vägde över?
-
Vill bara tipsa om Söderköpings Traktorcentrum där säljer dom KAWASAKI, Dom har demo maskiner, nytt och några begagnade.... Och aldrig några problem när man har frågor eller problem eller nått sånt.
Åk ner till Söderköping, över kanal bron. Fram till statoil macken där svänger du höger mot SM (210:an) Sen åker du ca 5km så kommer du se flaggstänger på din vänstra sida det står Lamborgini och Same på. Där är det bara att svänga in sen åker du grusvägen 1km och längst där inne ligger det...
Hällsa från Durka :lol:
-
hej hopp jag har samma problem.. bruten eller can-amen......can-amen tror jag är guld på vägar o stigar bruten är nog bäst i skogen..eller har jag fel rätta mig gärna...renegade har jag oxå sneglat lite på hur är den till tuff träng åkning kontra bruten??????HJÄLP MIG SNÄLLA NI SOM HAR NÅN AV 4HJULINGARNA
-
Motorljudet! lyssna på en bruteforce så förstår du!!
kusinen har en sån med brps 28" Swamp witch däck, han är toppnöjd!!
De nackdelar jag hört om Grizzly 700 är att den är för högt drevad på högväxeln och något för lågt drevad på lågväxeln, finns som inget mellanting,
samt att körställningen inte är den bästa!
Suzuki 700 har flera som jag känner haft, på 3 av 3 maskinen råkade dom ut för rambrott och stötdämparna tog slut efter en sommar.
Men om man tittar på den så förstår man ju, hela maskinen är jävligt "plastig" och dom där små plast pluggarna som håller fast alla kåpor har en tendens att lossna så efter en tur i skogen ser den ut som sju svåra år.
Can am har iallafall en jävligt skön körställning, och det är ett brutalt drag i dom.
Vad du än gör, köp inte en polaris, deras ramar håller inte, räkna med att få svetsa! Polarisens fördelar är väl att dom har ett jävligt bra 4x4 system,
framdiffen låses automatiskt och så är dom tunga, det är ju en fördel om du ska dra tungt.
Hoppas jag kunde vara till nån hjälp!
-
Ja nu har jag nog snart bestämt mig, det får bli rejäla grejer direkt, minst 600cc och den ska gå att ha kul med samt ploga snö med och ett o annat litet lass ska väl gå att dra med, 4wd ska vara i och urkopplingsbar samt hög o låg växel
nu har jag tittat på följande som känns intressanta, mest. (samtliga landsvägsreggade)
King Quad 700 ny nu -07 - bra pris? ny teknik, har en äldre 300cc idag o den är bra, känns lite som man vet vad man får.
Kawa 750 - ja lite dyrare, lika bra?
Grissly - servostyrning (jo vad man nu ska med det till, men verkar väl bra?)
Can am - begad då, det är ju vääääldigt dyra tycker jag, men det är väl 800 då som är aktuell.
ovan är mina antaganden, dvs inga fasta åsikter jag har, har nämligen aldrig kört annat än suzuki´n här i östergötland lyser återförsäljare med sin frånvaro.... så klart vill man ju ha mkt power för pengarna, men det känns som samtliga är mer eller mindre likvärdiga...? Försäkring likvärdiga med? ska gå att åka två på den, den ska ju nyttjas med.
vad säger ni om det hela???
Har absolut inte nåt mot beg, köper hellre det, men känns som att en hel del kommit med nya modeller med lite uppdateringar och utbudet är så där.
Kolla på http://www.southsidemudders.com/ under filmer så får du se alla maskinen du nämnde i full action, där är det övervägande kawasaki brute force som kör, men det finns även en del can am och några king quad som grottar runt.
Är du intresserad av en vägregistrerad kawasaki brute force -07 så har funride.se en begagnad som kan fås med garanti, kolla in länken http://funride.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=1445&cat=322
-
Motorljudet! lyssna på en bruteforce så förstår du!!
kusinen har en sån med brps 28" Swamp witch däck, han är toppnöjd!!
Japp, ATV-världens skönaste motorsång! Skäl nog att köpa om det inte vore för garantierna...
De nackdelar jag hört om Grizzly 700 är att den är för högt drevad på högväxeln och något för lågt drevad på lågväxeln, finns som inget mellanting,
samt att körställningen inte är den bästa!
Stämmer inte alls, "drevningen" är mycket väl anpassad. En lågväxel ska skilja sig från högväxeln, annars är det som ingen vits eller hur..?
Vad beträffar körställningen tycker jag att man ska skaffa sig en egen uppfattning i den frågan...
[...]Den enda av de du nämner som har en bra fyrhjulsdrift enligt min mening med enkelt låsbar framdiff är Kawasakin. [...]
Faktafel! Åtminstone Grizzly 700 har också denna fina funktion, men på Grizzly:n är även knappen "låsbar"...
Mina tips:
På väg: CanAm
I terräng: Yamaha
Kvar hos handlaren: De övriga :wink:
-
ang grizzlyns drevning: Har bara provkört maskinen olastad i lätt terräng men en bekant som har en sån irriterar sig på att han måste använda lågen så fort det blir sämre terräng eller om han har en kärra efter trots att han köpt en 700 för att slippa växla hela tiden..
Glömde ju nämna servostyrningen på grizzlyn! Vilken skillnad mot en maskin utan! Man kan ju nästan köra med en hand! :D
-
Man ska ALLTID köra på lågen i terräng för att undvika remslir.
En rem kan man köra slut på på under 5min vid körning på fel sätt.
-
Vad du än gör, köp inte en polaris, deras ramar håller inte, räkna med att få svetsa!
ÅFAN!!! 8O
Det där får du gärna utveckla. Jag är mycket nära att beställa en Polaris.
Som tvåa i min lista ligger Kawasaki. Jag gillar "Turf" -läget på Polaris, alltså att man kan välja bort diffspärren på bakhjulen. Men jag vill inte köpa saker som går havererar. :?
Har det hänt flera gånger?
Finns dokumenterad information om detta?
Har det talats om detta i forumet någonstans?
-
Förmodligen så har dessa som han menar kört med sina som quads och hoppat med dom, och nej det håller dom inte för.
En polaris väger dessutom ganska mycket och det blir ännu mera påfrästning på ramen.
Jag har alldrig hört att en Polarisram har gått sönder och det är ganska många som har polaris här om kring.
-
Man ska ALLTID köra på lågen i terräng för att undvika remslir.
En rem kan man köra slut på på under 5min vid körning på fel sätt.
Speciellt med last...
-
Kanske är ett kiruna fenomen, men det är ett vanligt fel här uppe iallafall. Polaris har slutat byta ut trasiga ramar på garantin, dom svetsar ihop dom gamla bara för att "dom kommer ändå gå sönder igen" (sagt av en på polaris sverige i östersund när åf ville byta ut ramen på garantin) och nej det är inte maskiner som är hoppade, bara körda i terräng med packning.
-
Kanske är ett kiruna fenomen, men det är ett vanligt fel här uppe iallafall. Polaris har slutat byta ut trasiga ramar på garantin, dom svetsar ihop dom gamla bara för att "dom kommer ändå gå sönder igen" (sagt av en på polaris sverige i östersund när åf ville byta ut ramen på garantin) och nej det är inte maskiner som är hoppade, bara körda i terräng med packning.
Vilka modeller och årsmodeller pratar vi om?
Om det är ett problem borde ju Polaris gjort något åt det tänker jag...
-
Kanske är ett kiruna fenomen, men det är ett vanligt fel här uppe iallafall. Polaris har slutat byta ut trasiga ramar på garantin, dom svetsar ihop dom gamla bara för att "dom kommer ändå gå sönder igen" (sagt av en på polaris sverige i östersund när åf ville byta ut ramen på garantin) och nej det är inte maskiner som är hoppade, bara körda i terräng med packning.
Tror inte att Polaris helt plötsligt börjat bygga kvalitetsmaskiner. Snöskotrarna är ju samma "sladdermaskiner" som för 20 år sedan, varför skulle fyrhjulingarna vara bättre..?
(Förlåt mig alla Polaris-älskare/-ägare. Ibland är jag elak på gränsen till ärlig, kan bara inte låta bli.)
-
Polaris har alltid haft klena ramar, när dom hade stel bakaxel gick fästena till den av, under oljetanken vars det kommer ner två fyrkantsrör runt dom spricker den först och när det är svetsat då går nedersta rören av där istället.
Om man välter en sportsman så under motorn blir ramen något bredare, där är oxå ett ställe vars dom spricker och går av både framför vars den blir bredare och bakom vars den smalnar av igen.
Sen är fästpunkterna för bakre a armarna en svag punkt som ganska lätt spricker och sen går av.
Och under dynan går det ner en plåt från övre ramrören till växel lådan, den är oxå vanligt att den går av.
-
Man börjar onekligen få kalla fötter.
Beställde en offert på en Kawa 750 idag.
Polaris x2
- bensinförbrukningen!
- vikten.
- ...och nu ramen!!!
+ priset! sjunker nu -08
+ valbart flak eller passargerarstol
+ förvaringsutrymmen
+ Turfläget (ej konstant diffspärr bak)
+ Variatorn
+ "Lock and ride" -systemet
Can-Am
- detaljer
- designen (enligt mig)
- fyrhjulsdriften
- får ej ha passagerare
- framfjädring (vid plogn)
- konstant diffspärr bak
+ kodade lås (500cc och uppåt)
+ motorn
Kawasaki
- högt pris
- konstant diffspärr bak
- vet ej om man får ha passagerare?
- strypningarna kan bli värre att ta bort -08
+ designen (enligt mig)
+ japan
+ pigg och rolig motor
Arctic Cat
- slö
- halvdant detaljarbete
- pris i förhållande till prestanda
- konstant diffspärr bak
+ hysad design
+ markfrigången
+ ursprunget från Massey Fergeson
(detta är bar mina högst personliga åsikter)
VAD SKA JAG VÄLJA!!!!!
Kravet är en vägreggad kvalitetsmaskin.
...finns det några fler? Och är de i så fall, är de bättre?
mvh
Micke
-
ramproblemen på polaris är delvis ägar relaterat.
skickar en länk med en bild som förklaring.
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18260000-18269999/640x480/18264325.jpg?0
det där är när jag är på väg hem från renmärkning i fjällen, packningen är ju större än i de flesta normalfall, och på väg ut har man ju tyngre packning, 20-30liter bränsle +mat för kanske en vecka.
fjädringen på fyrhjulingar i fjällterräng verkar fungera bäst kring 30km/h så det kan man säga är normalfarten med toppar på 50-60 km/h där vars det är slätt. För "normal" använding är nog inte problemen med svaga ramar så uppenbar, men det är ju en nackdel om man börjar belasta maskinen.
Can-Am går av vid röret vars bakfjädringen sitter fast och på 400 och 500 som bara har enkel a-arm i framvagnen är fäst öronen för dom oxå en svag punkt.
Suzuki king quad har bakpartiet som svag punkt, där vet jag flera som fått svetsa eller garantirepa för fästena i bakvagnen.
Yamaha har däremot en jävligt stabil ram, en som kallas "turbo-lasse" (inte utan anledning) har kört en 700 med servo sommaren -07, enda problemet han haft var med kortis i servostyrningen, vad jag vet iallafall..