ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: smen skrivet 16 november 2007 kl. 17:01:51
-
Hej" När kan de vara dags att byta kolvar på en 450 06: :?: Har gått 400 mil snart till helgen
-
En fyrtaktare ska väl klara mer än det dubbla utan några problem......
-
Hänger mycket på trimningsgrad.
-
Det är bara en kolv :wink: och en kolv håller väldigt länge däremot slits ringarna men visst även kolven kan spricka osv har inte en aning om vad kolven kostar men det blir ju garanterat billigare o byta grejor innan det rasar! min har rullat 500 mil nu men har samma komprision än! Mvh
-
jag böt kolv på min vid ca 500 mil... berodde mest på att mina ventiltätningar sagt upp sig och kolvringar gått ner sig...
kolven va inte så snygg den heller så jag passade på att byta!
-
Problemet med högvarviga 4T motorer är kolvhastigheten i dessa kortslagiga motorer, som gör att när kolven börjar bli sliten är att den börjar kavitera och kan helt sonika gå av i skörtlarna å ställa sig på tvären i cylindern och generalras är faktum i allra värsta fall,annars om man kör en kolv för länge är att cyl loppet blir ovalt och istället för att bytt kolv så ryker man på ett komplett cyl kit. Byt kolv i tid...500mil låter som max,Jag hade nog bytt var 300-400mil iaf.
-
låter lite överdrivet att byta kolv efter 300 mil.
-
Byta kolv efter 300 mil???!!!! Va fan, inte ens tvåtaktare med det låga effektuttaget byts så ofta. Den måste ju palla ett par tusen iaf.
-
jaa det är väll inget att byta kolv i en motor som är byggd för
vägreggat, dom ska juhh holla mycket längre...
däremot kan jag holla med om maskiner som körs
på banan, med topptrimmade motorer ska byta kolv oftare..
-
Finns beskrivet i servicemanualen vilka toleranser som gäller för kolv o cylinder. Har man en dinli bör man ha en manual såvida man inte lämnar bort alla jobben :D