ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: mas skrivet 16 november 2007 kl. 02:52:25
-
Jag har ju inte kvar min,
Men kompisen har ju tyvärr kvar sin dinli,
och han skulle shimsa sin för 4 gången, men han kunde inte få nått spel på insuget, fast han tog bort shimset helt, :roll: så i helgen ska jag hjälpa han att ta ner toppen och lämna in den till en motorrenoverare, (efter 350 Mil)
ska bli intressant att höra vad som händer/hände med toppen på våra maskiner.
-
Måste ju F-N va ett konstruktionsfel :!: :!: :!:
-
Jo, låter onekligen konstigt att ni båda har haft liknande fel på era Dinlisar. Ni måste verkligen fått var sitt måndagsex :roll: Hade precis inne min på ventilkoll (har aldrig kollat dem på 500 mil) men det behövdes inte justeras nåt 8)
-
Undra om Fujjimotors fått ett parti RIKTIGT dåliga ventilsäten som monterats i ett gäng toppar ???????? :oops: :oops: :oops:
-
Eller så har Ni kört med kn filter utan strumpa då slits ventilerna ner..
pgr släpper igenom skit.. :lol:
Sätt i större säten och störe ventiler om det går..
-
Ventilerna blir deformerade, vet inte vad det kallas, men de blir formade som en tallrik. När man schimsar om så stämmer det ett tag tills ventierna har blivit mer deformerade.
Det man kan göra, är att sätta i Polarisens ventiler (de är enl min motorrenoverare större) och fräsa nya säten. De håller garanterat bättre kvalité. I med lite nya ventiltätningar, ta åter igen inte Dinli:s.
Kostar en slant, men då borde det bli bättre.
MVH
Andreas
-
det enda man kan kräva är att dinli eller svenska generalagenten tar sitt ansvar och ser till att man får en långsiktig lösning, shimsa var 3 vecka eller var 3 månad är ju bullshit från början till slut..tänk om vi ställde samma låga krav på våra billeverantörer! nä fan, på dem och ställ krav!
-
ja du micke håller med dig helt o hållet.
men jag har verkligen försökt få Dealy att förstå att nått är fel på toppen (ventilerna/säte) men dom vägrar, det sluta med att dom inte svara på mina mail,
får lösa det här själva istället, bli bättre då. på Dealy jobbar det ju inte direkt några motorexperter.
Eatv: det är orginal filter på alla 3 maskinerna
-
Ibland tycker jag det går lite väl långt.....det klagas klagas o klagas.....(o nu ska jag klaga lite me :) )
Hur många Dinli kör runt på vägarna, hur många ha behövt shimsa var 3 vecka eller 3 månad ??
Det finns massor av Dinliåkare här som servar enligt bok, de allra flesta ha kört mer än 500 mil utan att behövt justera ventilerna.
Som etav skriver , det kan finnas samband med hur man sköter / inte sköter sina maskiner, hur de trimmas osv...........
Jag vill inte bli inblandad - men jag förstår att Dealy inte svarar på dina mail, framförallt nu när du sålt hojen, mas.
Och e man sen inne å pillar i motorerna på eget bevåg så kan man helt enkelt räkna med att det kan bli problem, både med funktionen och ev garantiåtgärder.........(micke_011 jag e säker på att om man skruvar bort toppen på sin 1 år gamla Volvo o det sen blir problem så e de tveksamt om man kan åberopa garantin...?)
Finns flera frågor på forumet av typ "Hur shimsar man ventilerna..." om man behöver ställa den frågan, tycker jag det e tveksamt om man verkligen ens ska försöka.......
Själv tänker jag lämna Dinlin till auktoriserad verkstad för service enligt serviceboken........då har man iallafall garanti ett bra tag.
Tjohoo o ut o gasa !
-
Ibland tycker jag det går lite väl långt.....det klagas klagas o klagas.....(o nu ska jag klaga lite me :) )
Hur många Dinli kör runt på vägarna, hur många ha behövt shimsa var 3 vecka eller 3 månad ??
Det finns massor av Dinliåkare här som servar enligt bok, de allra flesta ha kört mer än 500 mil utan att behövt justera ventilerna.
Som etav skriver , det kan finnas samband med hur man sköter / inte sköter sina maskiner, hur de trimmas osv...........
Jag vill inte bli inblandad - men jag förstår att Dealy inte svarar på dina mail, framförallt nu när du sålt hojen, mas.
Och e man sen inne å pillar i motorerna på eget bevåg så kan man helt enkelt räkna med att det kan bli problem, både med funktionen och ev garantiåtgärder.........(micke_011 jag e säker på att om man skruvar bort toppen på sin 1 år gamla Volvo o det sen blir problem så e de tveksamt om man kan åberopa garantin...?)
Finns flera frågor på forumet av typ "Hur shimsar man ventilerna..." om man behöver ställa den frågan, tycker jag det e tveksamt om man verkligen ens ska försöka.......
Själv tänker jag lämna Dinlin till auktoriserad verkstad för service enligt serviceboken........då har man iallafall garanti ett bra tag.
Tjohoo o ut o gasa !
WORD 8)
-
Jag tycker att allt är märkligt att ni fått samma problem på båda era maskiner som ni har skruvat med 8O .Det verkar inte vara några andra som haft detta problem.Men stå på er så att det går på garanti iallafall.
-
jag har följt din dialog med dealy mas, och tror att du löst ditt problem på bästa tänkbara sätt (och fattar fortfarande inte hur dealy resonerar som inte tar hand om sina kunder!) efter att ha pratat med min åf (som också säljer dinli) så har jag insett att det knappast kan betraktas som ett problem med individuella maskiner utan snarare förefaller vara ett typfel.
-
Jag tror det finns väldigt mycket besvikelse i dessa trådar om dinli och ventilproblem.
Kan det vara så att man kör sin maskin (kanske enligt det man fått info om från ÅF) och helt plötsligt händer det något. Då lämnar man inte in den till ÅF/auktoriserad verkstad pga. kanske kostnad. Utan man vill lösa det på egen hand (det finns ju forum att ta hjälp av, så det borde ju inte vara några problem) Verkar vara väldigt populärt att lägga upp en mektråd och fråga om hjälp innan och undertiden man mekar.
Man lyckas kanske inte lösa problemet så det återkommer, då blir man less och försöker åberopa garanti.
Vilket oftast inte går så bra om man skruvat själv. Då tar det hus i h*ete och man skyndar sig ut å smutskastar hej vilt pga. besvikelse. (vilket man kan förstå naturligtvis, men är det verkligen rätt?)
Jag tycker nog denna tråd är ointressant, men ser gärna en tråd när det är kontrollerat vad som kan vara problemet i detta fall.
Hoppas vi får reda på det även om det var självförvållat eller ej
Mvh Henke - en nöjd dinli ägare men en less dinlitrådläsare
-
HerrC :vet inte ens va jag ska svara på ditt påhopp om att jag eller någon av dom andra 4 dinli skulle ha gjort nått själva för att det skulle bli så här ???????????? det är ju inte så att man börjar riva i motorn på en maskin som går bra. min maskin va helt orginal förutom 160 munstycke och effektsystemet. på den här sitter det ett effektsystem bara.
sen va det så att dealy sluta svara på mina mail när jag hade kvar min maskin.
Micke : jo jag har pratat med din ÅF med och vet att han har haft maskiner med samma fel. men dealy verkar inte bry sig för det.
-
I all välmening vill jag bara lägga till att montering av effektsystem/effektfilter som alla givetvis vet påverkar bränsle/luft blandningen och om man inte har full koll på vad man gör och kompenserar detta så kommer motorn gå varm och skador på t.ex. ventiler kan uppstå...
-
Det är ju ett känt problem tydligen! min 05:a har gått 500 nu o fick justera vid ca 470 då hade jag noll men det är ju helt ok för då har den ju gått ganska mycket! verkar som 07- har mer problem (bara en tanke) kanske är för lite spel på dom från fabrik så ventilerna ligger på när dom kommer upp i temp och därav bränns :? ska iaf justera mina till maxtolerans sen bromsa den och se så den får bränsle hela vägen sen är det bara ut i snön o sladda o grilla korv :P Mvh
-
Så där, nu är toppen nere,
så inte så farligt ut, gick inte direkt se om det va ventilerna eller sätet som sjunker,
lämnar in den imorrn, får se vad dom säger att det är.
-
Är bara lite nyfiken på vart ert ventilbekymmer ligger. Hur gick det? Är det ventilerna som kupar sig eller har ventilsätena sjunkit in? Min maskin har precis fått sina ventiler omschimsade. Då hade jag hunnit åka en anselig hög med mil och garanterat bra många fler än vad som blötts i denna tråd. Ska jag vara riktigt ärlig så hade jag åkt på tok för långt innan jag kollade ventilspelet. Lyckades med bedriften att ha ett negativt spel på insugssidan vilket inneburit att dessa ventiler aldig var stängda. I detta läge så var jag tvungen att kolla att dessa verkligen kunde hålla tätt efter omschimsining och jag måste erkänna att jag troligtvis haft en våldsam tur med tanke på att dom inte verkar tagit någon skada. Var även en smula övermodig med min "effekthöjar-flaska" vilket resulterade i ganska rejäla spikningar. Fortfarande lite svårt att få fram tillräckligt med soppa även fast en separat elpump matar flasksystemet. Tror att mina bränslebekymmer härstammar från den vacumdrivna originalpumpen samt den labila soppakranen. Utförde även ett leak-down på min rova efter omschimsning och det är just ingen mätbar försämring om man jämför med testet jag gjorde strax innan flaskan monterades. Men så mycket surr var det inte meningen att det skulle bli. Som sagt bara lite nyfiken på vart detta extrema ventibekymmer ligger.
M.v.h
Hank (Överste) Rätt Åt Helvete
-
som jag skrev i förra inlägget, så har jag lämnat in toppen och när jag får reda på vad det va för fel så skriver jag det.
-
Har ni fått nå mer info vad det kan vara för problem med ventiler och top?
En undring är vad kör ni på för olja? (olika alla eller samma typ)
-
nää har fortfarande inte hört vad det är för fel.
han va sjuk den här veckan vet jag, men nästa vecka borde vi få reda på vad det är för fel och vad han ska gör med den.
Tror det är olika oljor i alla maskiner.
-
vore intressant att höra vad som var fel...........står i valet och riva min men vill gärna veta först.
-
vore intressant att höra vad som var fel...........står i valet och riva min men vill gärna veta först.
Hur långt har din gått??
Är det problem med den, eller tänkte du riva den i "servicesyfte" ??
Min har gått strax över 500 mil, tänker plocka ner Cylinder och topp vid 1000 mil ungerfär ock kolla över den .......
-
nää fan han har inte haft tid än att kolla på skiten :evil:
vet att han har mycket att göra just nu , men jag skriver så fort jag vet nått.
-
Nu äntligen vet ja felet.
ventilerna är ren skit sa han. va det värsta han sett 8O
ska åka och hämta dom nu.
fixar en bild på dom när jag hämtat dom.
-
min har gått 300, och än så länge inga större problem dock tycker jag att den börjar bli svårstartad och ibland tjuvstannar den, ventilspelet e ok så det ligger nog på gasaren eller någon ventil som inte håller tätt ,har inte kollat kompet än.
-
(http://www.lazarian.se/Ventil.JPG)
-
det är ventilen som har gått ner sig ???
-
Den var inte vacker den du !!!!!!!!!
-
Var det bara ett effekt avgas och inget annat trim på denna maskinen?
-
DAMN!
Såg ju ut som en sufflé ju.
8O
-
japp bara effekt system.
den andra ventilen är ännu värre,
motorrenoveraren sa att det va ett självklart material fel, och det ända som kanske hade hjälp är bly i soppan.
har lämnat den andra ventilen till ÅF här i stan, han skulle visa den för säljaren på dealy.....
-
haha jaa jag såg ventilen hos åf i dag såg inte fin ut direkt....
men om man byter till andra ventiler som håller bättre
så är juh problemet borta.....
-
Och kanske mer luft?!!! 8O
-
vet inte vart jag ska köpa andra ventiler och motorrenoveraren sa att vi skulle köpa orginal ventilerna för det måste vart en serie med dåliga ventiler på våra maskiner,och dom nya ventilerna kommer inte va lika dåliga.
men vem vet ?
Vad menar du med mera luft förresten DennaNicke ??
-
tvärtom...om den får för mycket luft o går för magert kan det slita på motorn ...men... 8O ....mer bensin har andra negativa o positiva effekter... 8)
-
Håller med "klotis" ang. luft och bränsle
Men ventiler hittar du nog hos din närmsta polaris åf. Annars hos din närmsta Dinli åf.
Ser ju ut som att den är körd utan luftfilter i dammet.
-
Den har inte gått en minut utan orginalfiltret.
skulle va kul att ta reda på vilka maskiner som dom här ventilerna sitter i.
ingen som vet om man kan se någonstans när maskinen/motorn är tillverkad?
-
Mer bränsle, för lite luft.....sotning-slitage m.m m.m m.m.
-
i min maskin så satte jag in 160 munstycke efter 20 mil.
vart ju samma fel på den så tror inte det hjälper.
-
solklart materialfel! ser ju ut som en yta på ventilen! och det är ju inte så lätt o hitta likadana ventiler! tycker ÅF borde ta sitt ansvar o ordna till problemet! har ju själv en 05- som ja justerat på en gång men det är ok efter 470mil! men hade jag köpt en ny och det hade hänt mej hade jag blivit skogstokig!!!! kanon iaf och få se fakta!
-
nya ventiler är köpta och inlämnade till motorrenoveraren.
ÅF skulle forska vidare med den slitna ventilen.
-
Hämtat toppen.
Satt dit den.
varmkört.
Nu går den igen. :D
Tack vare motorrenoveraren och oss, inte Dealy eller nån ÅF..........
-
Orka !!
GOD JUL på Er !!
-
Nu ska den bara köras 20 mil,sen kollar jag spelet igen och se om det sjunker fortfarande.
HerrC : läs inte den här tråden om du vill fortsätta leva i din fantasivärld där det inte är nått fel på dinli .
God jul på dig.
-
Fan hoppas att det går som det ska nu,,,, så din polare kan njuta av sin maskin som jag gjör av min :lol: :lol:
-
japp det hoppas jag med bulten_al.
blir ett rejält test på crossbanan den 29 dec :D
-
bra gjort att hårdköra på en gång! kanske därför ventilerna strular???
min gick 580 mil med endast en ventiljustering..... den hadde gått fortfarande om jag inte hadde klotat den!
-
Den har redan gått 10 mil vanlig körning.
varför inte bara inse att ventilerna är skit i vissa maskiner istället för att skylla på en massa annat.
Tycker att det redan är bevisat.
-
Orka igen !!!
Blir så matt på att höra detta igen 8O over and over again
Visst de e en tråkig historia för mas........ men att kasta skit på Dinli i allmänhet o Dealy i synnerhet är så onödigt.....
Ni valde att mecka själva, ÅF / Dealy valde att gå sin väg , som de har all rätt till...........
Ett ytterst litet antal personer (mas o några kompisar) har problem med ventiler efter att "trimmat" o servat sina Dinli själva...... o då ska man få det till att ALLA Dinli är skit o att Dealy och ÅF e kass.
Det kan mycket väl vara så att Dina ventiler var kass från början mas.....men det kommer aldrig att bli verifierat....så det går ju bara runt runt.....
Får jag ventilproblem o måste shimsa var 3e vecka så lovar jag att krypa till korset , men inte annars....
Så , jag ska hålla truten framgent, tror Ni vet vad jag tycker.
Sorry mas om jag "retat" Dig..... har min sommarstuga i närheten av Linköping så vi kan ju ta en sväng i sommar ;)
Mors
-
Orka igen !!!
HerrC
Varför läsa/skriva överhuvudtaget ifall du ej är intreserad :?:
du motsäger bara dig själv.....
-
Japp, förstår inte varför jag inte skulle orka hjälpa en kompis som har problem med sin dinli ?
-
ja det verkar inte finnas något annat svar än att vissa maskiner har problem med sina ventiler....
glad att jag slapp det!!!
önskar dig lycka till nu mas!
-
Min Dinli funkar också bra. Inge störe fel.
Men det finns några som får strul med sitt köp. så är det med Bilar också fast det är en dyr bil.
Inte just Dinli som märke som just har det fenomenett.
Tur att man slapp sånt iallafall. =)
-
Då har man kollat spelet igen efter 25 mil och det ser skit bra ut (inte ändrat sig nått) :D
Gör en koll igen efter 100mil.
-
Härligt :) :) :)
-
bara hoppas det håller sig så då!
-
Ni skulle kanske ha kollat spelet lika ofta och lika noga när maskinen var ny!
Mkt problem hade ni nog sluppit.
Jag tror att det är en anledning till att man ska lämna in den på 20 mila servicen där ventilspelet kollas.
Det är nog inte bara ngt de har hittat på för att återförsäljarna ska tjäna pengar. :wink: :wink: :wink:
-
Är det bara jag som börjar vara less MAS.
Har du inget konstruktivt att komma med kan du väl bara var tyst.
:x :x :x
-
Är det bara jag som börjar vara less MAS.
Har du inget konstruktivt att komma med kan du väl bara var tyst.
:x :x :x
Vilken humörsvängning???
Från :wink: :wink: :wink: till :x :x :x på 10 minuter :D
Eller besvarade du nån annans inlägg som de sen tog bort för annars kändes det lite schizofrent :twisted:
-
Ni skulle kanske ha kollat spelet lika ofta och lika noga när maskinen var ny!
Mkt problem hade ni nog sluppit.
Jag tror att det är en anledning till att man ska lämna in den på 20 mila servicen där ventilspelet kollas.
Det är nog inte bara ngt de har hittat på för att återförsäljarna ska tjäna pengar. :wink: :wink: :wink:
hojen var inte ny när strulet började den är servad efter alla konstens regler men det hjälper tydligen inte när åf och importör lyckas få hojen att gå som den ska så slutar det ju med att man plockar ner skiten själv och kollar skulle jag med ha gjort 8) åf och importör vägrar ändå att godta att det är material fel på ventilerna men har menn sett ventilerna i verklighet och inte konstaterar att det är material fel så kanske man ska byta yrke å inte hålla på att skruva med motorer..........
-
Har ni hört talas om ironi :D :D
En fråga hur tror ni att ventiler ser ut när de är körda med för lite spel.
Fråga ngn som skruvar lite med crossare el dyl.
När spelet far så går det fort .
Tips
När maskinen blir svår startad vänta inte kolla ventilspelet OMG
Vill ni så kan ni skicka adressen till mig så kan jag skicka ettt gäng ventiler från bla suzuki 250 ktm 250 osv.
Där det har hänt samma sak på.
där ventilerna ser exakt likadana ut. :roll: :roll:
Jag ids inte diskutera detta nge mer med dem som inte begriper bättre.
så jag lägger ner.....
-
6-7 timmar med en FYM Typhoon utan att ställa ventiler från den var ny räckte för att skulle bli enklare och billigare att byta motor..
Topp + kolv var slut och cylindern + kammen var blå pga den dragit i sig oljan och gått varm.. Bytte först kolv och ventiltätningar då hade man komp i 5 minuter så har man kört med för litet spel är det risk för att man måste byta eller helrenovera toppen..
Så ja, rätt viktigt inte köra med för litet spel då räcker det inte att justera i efterhand när skadan är skedd.
-
*fel*
-
Presiss.. det där med ventiler gäller alla märken. Inte bara Dinli som någon tror.
om du fått knas med ventiler byt försök inte fixa.