ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: DanneR33 skrivet 15 november 2007 kl. 18:37:30
-
Räcker det med att byta till andra fjädrar eller måste man köpa ett nytt variator kit.
Om det räcker med fjädrar, vilken hårdhet ska man ha?
Finns ju typ 10 olika hårdheter.
-
Köp ny variator
-
köp ett nytt liv
-
köp ett nytt liv
Lever nog lite bättre än dig ska du se.
Vet du ens vad variator respektive fjädrar är?
Vilka fjädrar menar du?
-
Det är när man inget vet man ska vara tyst, så om det är någon som vet så kan dom skriva det här
-
Det är när man inget vet man ska vara tyst, så om det är någon som vet så kan dom skriva det här
Jag har rätt så stor erfarenhet av variatorer ska du se.
Ser inte ditt syfte att vara uppkäftig? Eller är du en lika stor nolla som dom flesta andra på detta forum?
-
Känns som du har bäddat för spydiga komentarer själv med tanke på dina tidigare komentarer, Men om du ska vara seriös så undrar jag om fjädrarna i variatorn så den hugger i senare från stillastående.
-
Känns som du har bäddat för spydiga komentarer själv med tanke på dina tidigare komentarer, Men om du ska vara seriös så undrar jag om fjädrarna i variatorn så den hugger i senare från stillastående.
HAr lite svårt att förstå vad du skriver men men..
DU vill alltså att den ska varva upp mer innan den sticker iväg?
Hårdare fjädrar villl du alltså ha?
-
Ja om det räcker , eller om man måste byta vikter också
-
Hehehehe
-
Ja om det räcker , eller om man måste byta vikter också
haha, blev bannad nu också.
MEn ska hjälpa dig...
Lättare vikter är INTE lika med bättre acc!
Tyngre vikter är INTE lika med högre toppfart!
Allt annat är fel fel fel..
Det gäller det att lära sig känna när din atv övervarvar, vilket den gör med för lätta vikter! Säg att den drar iväg bra i starten, sen märker du att varvet är detsamma, men accet sjunker lite, då har du för lätta vikter!
Fyrhjulingen ska "dra" hela tiden, inte slöa eller så! Pröva ta hjälp av en varvräknare funkar klockrent.
Ser du att den ökar ca 1k rpm utan att fyrhjulingen drar iväg nå speciellt så har du garanterat för lätta!
För tunga vikter resulterar i att fyrhjulingen går i "ryck". ökar långsamt i 10-20km/h, efter det så varvar den helt plötsligt upp och börjar dra iväg - För tunga!
Fjädrarna du pratar om antar jag att du menar kopplingsfjädrar?
Det gäller ju att inte ha för tunga eller för lätta!
-
Men kan man få variatorn att hugga lite senare med hjälp av att endast byta till andra fjädrar eller är det ett variatorkit som gäller då
-
Men kan man få variatorn att hugga lite senare med hjälp av att endast byta till andra fjädrar eller är det ett variatorkit som gäller då
Du är inte inne på koppling nu?
OM du vill att den ska hugga senare så kör i hårdare kopplingsfjädrar!
-
Kan det mycket väl heta men det är Dom här (https://www.erlandsonperformance.com/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=EPI&Category_Code=kawspring)
jag menar
-
Danne, börja med http://funride.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=1034&cat=362
räcker inte det, så testa denna
http://funride.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=1316
Kul att du köpt en riktig hoj nu :lol:
-
hehe, ja jag vart ju tvungen att byta när jag inte kom över myren :lol:
En trimbox blir det nog för det känns som den inte svarar direkt från stillasående utan det tar en liten stund innan det bär iväg och då går den som fan :lol:
-
mät remmen oxå, den kan vara sliten, ska byta min nu
-
Enda sättet med variatorvikter är faktiskt att testa sig fram. Mycket beror på precis som flexbert säger. Man måste nästan känna efter själv.
Jag satte på orginal vikterna nu igen efter att ha lättare vikter i tidigare.
Då jag drevat (ofrivilligt, beställde för stort framdrev när jag skulle byta det gamla som va slut) så blev det synnerligen påtagligt.
Så ska nog försöka hitta några 18,5 grammare någonstanns o byta ut mina 20gr som e orginal.
Lycka till med varitor-provandet.
-
det är mycket mera än vikten på vikterna som är intressant, som rampvinklar tex. Köp ett kit är mitt råd. Då har någon annan gjort misstagen.
//H
-
mät remmen oxå, den kan vara sliten, ska byta min nu
Tror inte den är sliten (hoppas jag) för maskinen har bara gått 12h :D
-
Enda sättet med variatorvikter är faktiskt att testa sig fram. Mycket beror på precis som flexbert säger. Man måste nästan känna efter själv.
Jag satte på orginal vikterna nu igen efter att ha lättare vikter i tidigare.
Då jag drevat (ofrivilligt, beställde för stort framdrev när jag skulle byta det gamla som va slut) så blev det synnerligen påtagligt.
Så ska nog försöka hitta några 18,5 grammare någonstanns o byta ut mina 20gr som e orginal.
Lycka till med varitor-provandet.
OM jag ska byta vikter så kommer jag köpa ett färdigt kit, men det som jag undrade var om det räcker att byta fjäder eller fjädrar, dom kostar en hundring så det är lite billigare än ett helt kit.
Nu har jag forskat på amerikanska forum och det verkar som dom bara byter primary spring på sina och det verkar funka kanon, om jag fattat rätt med min mediokra engelska :lol:
-
Så har jag förstått det också på alla amerikanska forum, att många blir nöjda med bara byta primär fjäder. Har läste en massa lyriskt om den rosa super fjädern som alltid funkar.
//H
-
hehe, ja dom jag läst om är almond och maroon dom ska tydligen funka kanon.
Och som jag förstått det så ska man inte ens behöva något specialverktyg om man inte ska byta på sekundär sidan.
Jag ska ta hem en fjäder och prova :D
-
Har varit hos Benring/Trech och hämtat mitt variatorkit idag.. monteras i detta nu på min Outty 800. Ska bli intessant... :D Provkörning imorgon lördag...
-
jag hade ett variatkit på min polaris och det var skillnad, den högg i när man skulle iväg istället för och "smyga" iväg.
Så nöjd det kommer du bli,
-
jag hade ett variatkit på min polaris och det var skillnad, den högg i när man skulle iväg istället för och "smyga" iväg.
Så nöjd det kommer du bli,
Sounds good... :)
-
Danne, börja med http://funride.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=1034&cat=362
räcker inte det, så testa denna
http://funride.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=1316
Kul att du köpt en riktig hoj nu :lol:
Jaha nu har jag beställt en trimbox från moose, kan bli kul :D
-
kanske är och ta i att säga att det är ett trim men den ska ge bättre vrid på låga varv, men hoppas det blir kul ändå.
men du flex, varför inte regga sig med ett annat namn och var seriös från början.
För du har ju kunskap och kan vara trevlig om du vill :wink:
-
kanske är och ta i att säga att det är ett trim men den ska ge bättre vrid på låga varv, men hoppas det blir kul ändå.
men du flex, varför inte regga sig med ett annat namn och var seriös från början.
För du har ju kunskap och kan vara trevlig om du vill :wink:
jaaao, får väll se över den punkten! :)
JAg kanske redan finns på forumet som en aktiv medlem? ;)
Vem vet!
-
hmmm, det har jag svårt att tro
-
hmmm, det har jag svårt att tro
Man vet aldrig.
-
JAg kanske redan finns på forumet som en aktiv medlem?
tror jag att du gör...men vet inte vem, anntar att du inte vill säga de heler :wink: tummen up åt de betende du har nu, du är ju kunig och kan säkert bidra med mycke på forumet :) betydligt mer än mej allfall :lol:
-
Jag tycker draget i min KFX 700 är kanon med orginal. Känns inte som det behövs bytas något.
-
Jag tycker draget i min KFX 700 är kanon med orginal. Känns inte som det behövs bytas något.
Skillnaden är väl att jag satt på större däck som väger tre ggr så mycket, med mindre däck finns det ingen anledning att sätta på ett variatorkit.
Det man vill är ju att remmen ska betta i hårdare när man drar iväg så man inte bränner remmen.
-
Jag köpte ett variatorkit till min KFX både hårdare fjäder samt nya vikter... fjädern gör att maskinen varar upp lite mer innan variatorn greppar så maskinen blir lite snabbare i accet...
-
tappade du toppfart eller är det densamma?
-
tappade du toppfart eller är det densamma?
Man kan väl inte tappa toppfart på att den accar snabbare???
-
tappade du toppfart eller är det densamma?
Man kan väl inte tappa toppfart på att den accar snabbare???
Tänk på drev!
-
tappade du toppfart eller är det densamma?
Man kan väl inte tappa toppfart på att den accar snabbare???
Tänk på drev!
Jaja, men nu snackar vi fjädrar som mekaniskt avgör är maskingen växlar, borde inte påverka toppfart.
-
tappade du toppfart eller är det densamma?
Man kan väl inte tappa toppfart på att den accar snabbare???
Tänk på drev!
Jaja, men nu snackar vi fjädrar som mekaniskt avgör är maskingen växlar, borde inte påverka toppfart.
Jag köpte ett variatorkit till min KFX både hårdare fjäder samt nya vikter... fjädern gör att maskinen varar upp lite mer innan variatorn greppar så maskinen blir lite snabbare i accet...
Han hade nya vikter också så det var därför jag frågade :)
-
Ungefär samma toppfart, hade ingen gps vid tillfället, men den gick nog lite snabbare tror jag...
Men den stora skillnaden var accet, lättare att få upp den på bakhjulen...
nu funker det upp till ca 30 km/h
-
tappade du toppfart eller är det densamma?
Man kan väl inte tappa toppfart på att den accar snabbare???
Tänk på drev!
Jaja, men nu snackar vi fjädrar som mekaniskt avgör är maskingen växlar, borde inte påverka toppfart.
.....
-
Med anledning av ditt tidigare forumuppförande så accepteras inte du som användare på ATVcenter.se.
För varje gång som du registrerar dig kommer vi att försöka stoppa dig, tyvärr har du själv skapat denna situation och får bära ansvar för detta.
Som du säkert märkt så slinker du igenom ibland, med nya namn och en ny IP och vi kan inte hindra detta. Dessvärre så bidrar du till att forum saboteras och tappar användare. Vi har en friliberal syn på ATVcenter.se och tycker att forum skall kunna ha de flesta typer av människor men även här finns gränser för vad som accepteras.
Det är trist när forumetiken inte kan följas, likväl som sunt förnuft inte används.
För varje gång du blir stoppad och lyckas registrera dig på nytt så ökar bara irritationen, men det är kanske det du vill uppnå... vad vet jag.
Du kanske besitter en stor mängd kunskap och vår fundering är varför du inte i sådant fall delar med dig av den i stället för att skapa problem.
Jag vill att du skickar ett PM till mig och förklarar ditt agerande, i detta PM så emotser jag ditt riktiga namn, adress och vanlig telefon där du kan nås.
Detta för att reda upp denna situation då du har vår uppmärksamhet.
Gör du inte ovanstående tolkar jag det som ett hån gentemot forumet och dess användare samt hoppas att du tar ditt pick och pack och startar ett eget forum.
Du har en möjlighet som jag hoppas du tar.... men det är upp till dig!
Som det är just nu så petar jag ned din forumkarma till skräpnivå så fort jag ser dig på forumet.
Flex, Flexx, Flexbert, Flexbertisback har bollen.
Skälet att detta publiceras som ett inlägg är för att andra användare skall se att ATVcenter.se inte accepterar ditt tidigare uppförande.
-
Kör en IP trace så gör vi ett hembesök :)
-
Kör en IP trace så gör vi ett hembesök :)
Inte kan man spåra IP till hemadresser? Det är väl sekretess på sånt från ISP?
-
Idag har jag bytt till en starkare fjäder i primärdelen, tyckte det bettade i bättre men det är så jäkla halt så jag återkommer i helgen efter lite mera seriös test med resultatet :D
-
Körde lite idag och tyckte det vart ganska bra, helt klart ett budgetalternativ till ett helt kitt.
Den hugger i hårdare och lite lite senare, reser sig på högen utan problem.
Min har ju inte gjort det orginal men med moosebox och en fjäder så vart det bra.