ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Allroad/Offroad => Ämnet startat av: SuperRider skrivet 26 september 2005 kl. 08:35:13
-
kör man inte nästan enbart offroad med en quad?? Varför finns detta forum? ingen disrespekt... bara undrade..
-
Skall man följa reglerna så gäller detta:
Reggat= på väg, ej i terräng.
Oreggat= på bana, egen mark, hämt av vilt i skog, jordbruk etc.
Välj själv...
-
ok...där ser man... ja har inte så stor koll, men nu vet jag! :wink:
-
Jag använder min ATV (som är reggad som MC) till allt! 8)
-
Skall man följa reglerna så gäller detta:
Reggat= på väg, ej i terräng.
Oreggat= på bana, egen mark, hämt av vilt i skog, jordbruk etc.
Välj själv...
Det verkar som om du har lite koll på läget,
men jag undar om en "vägreggad" maskin har några begränsningar utanför vägnätet som en "oreggad" inte har ?
-
Bayern, klart att en reggad inte har några begränsningar som hindrar den i terrängen.
Ville bara ge ett enkelt svar till killen med sina funderingar........ Han har ju postat typ fyrtio frågor på två dagar.......
-
I och för sig har du ju den "lagliga" biten med att en reggad inte får framföras i terräng så finns det ju begränsning.
Men som sagt, rent "hårdvarumässigt" funkar den ju lika bra vid sidan av vägen som på.
-
Det vart den "lagliga" :wink: biten jag syftade på .
Vet ju att terränglagen är tämligen hård å förbjuder typ ALLT som inte har med arbete eller hämtning av vissa djur i samband med jakt att göra.
Frågan är mer, finns det något som skiljer i det hänseendet om maskinen är reggad eller ej :?:
-
Ja, samma strikta regler gäller för fyrhjulingar.
Länken är till Vägverkets folder fyrhjulingar: http://www.vv.se/filer/5241/fyrhjulingar.pdf
Nedan följer några bitar gällande denna fråga.
Mycket förenklat är all körning på barmark i terräng med motordrivna
fordon förbjuden utom vid vad som kan kallas nyttotrafik, till exempel i
jord- och skogsbruk.
Det finns några allmänna undantag från förbudet mot terrängkörning på barmark.
Det är t.ex. tillåtet att köra i terräng om man
utför viss yrkesutövning, t.ex. läkare, distriktssköterskor eller
veterinärer
hämtar fälld björn, älg, hjort eller vildsvin.
arbetar inom vilthägn i direkt samband med uppfödning av
djur.
utför skötsel- och anläggningsarbete inom park-, idrottseller
friluftsområden.
Sen vart det ju inte bättre av att jag i går hörde på nyheterna att man i norrland vill förbjuda den kraftigt ökande fyrhjulsåkningen då det förstör vildmarken upp till 100 år..... (växer dåligt i norrland) och införa speciella leder som är öppna för dessa maskiner.
-
Jag åker oreggat å jag smyger mig via små allmäna vägar och stigar. ingen som bryr sig men självklart så kör ja inte så det sprutar grus å jord i skogen, eller gasar runt bostäder.
-
Hur är det med skoterleder, får man köra i dessa med quad? känns som att det inte borde vara helt omöjligt men.... jag vet inte.
-
En terrängreggad quad/atv är reggad lika som en snöskoter så det ska inte vara någon skillnad.
En vägreggad däremot får du inte köra på skoterled.
Men.. hur många bryr sig om det? Av oss alltså.. Jag har hört att vissa skoterklubbar inte gillar atv men så länge dom är terrängreggade så har dom egentligen inte något att säga om saken.
-
Tack, det är just det som jag funderar på. Skönta att veta att man ändå inte är helt ute o cyklar på skoterlederna. Men det är nog som du säger inte möjligt att säga nej till skoterregistrerade Quadar och omöjligt att hålla gatreggade borta av samma anledning.
-
Visst är det så att teräng reggade maskiner också har en nummer plåt. Och finns det någon skillnad på en av dessa gämfört med en "vanlig"? Det jag är ute efter är: Kan man se på plåten om den är väg alt teräng regga? för om någon kommer och skriker så kanske man kan blå ljuga och säga att den är teräng reggad för att få tyst på dem??
-
Visst är det så att teräng reggade maskiner också har en nummer plåt. Och finns det någon skillnad på en av dessa gämfört med en "vanlig"? Det jag är ute efter är: Kan man se på plåten om den är väg alt teräng regga? för om någon kommer och skriker så kanske man kan blå ljuga och säga att den är teräng reggad för att få tyst på dem??
Vi med tsk-reg får inget skattemärke att sätta på skylten
-
Ahh.. Då har man lärt sig något idag igen. Så då får man beställa en till skylt som man inte har någon uggla på att byta med då man skall ut i skoter spåren :lol:
-
Ahh.. Då har man lärt sig något idag igen. Så då får man beställa en till skylt som man inte har någon uggla på att byta med då man skall ut i skoter spåren :lol:
Japp :D
-
Oftast kör man Offroad med quad... :P
Men det finns ju många olika modeler av 4x4.
-
Jag har en som är reggad som motorredskap klass II, Jag har ingen och behöver ingen nummerksylt, de går på ram/chassinumret.
det är skönt :D
Visst är det så att teräng reggade maskiner också har en nummer plåt. Och finns det någon skillnad på en av dessa gämfört med en "vanlig"? Det jag är ute efter är: Kan man se på plåten om den är väg alt teräng regga? för om någon kommer och skriker så kanske man kan blå ljuga och säga att den är teräng reggad för att få tyst på dem??
-
En vägreggad tar ju sig fram INTE lika bra i terrängen som en som bara är anpassad för tereäng åkning!
Sen så äre ju smaksak vad man vill köra!
Finns ju ett ANTAL olika grener.
-
Flexbert:
De va de dumaste jag hört, reggningen har ju INGENTING med köregenskaperna att göra!!!
-
Dom som är gjorda för att vara vägreggade har ofta krängningshämmare, vilket gör dom lite sämre i terrängen, och ofta ställer man upp fjädringen lite hårdare och ökar däckstrycket, och kanske kör med lite snällare knoppdäck istället för traktormönster.
Sammantaget gör det maskinen lite sämre i terräng, men skillnaden minskar ju självklart om man tex sänker däckstrycket till 0,4-0,5 innan man kör ut i skogen.
Själv vill jag ha en bra kombination, så då får man ta att den har lite sämre grepp i skogen, annars vågar man inte köra mer än 30-40 i kurvorna på asfalten.
-
vill inte påstå att knoppdäck är så speciellt illa i terräng, tar mig fram rätt bra. Men visst man kanske skiter i de djupaste lerhålen.
Regskylt utan uggla, självklart!
-
Men reed, bara för de kanske finns olika "modeller" av cf att köpa så är det ingen skillnad. Haha! men du tror inte man har kränghämmare på en skoter reggad?? du tror inte de skulle bli lite fladdrigt utan kränghämmare original?? Polaren har en skoter reggad grizzly med monster sulor, kan garantera att han åker både fortare och minst lika stabilt på både terräng och asfalt som dig+att han har kränghämmare :D
Ex. Tror du att dom på en volvo t.ex tar bort tvärstaget o kränghämmare bara för de är en crosscountry t.ex?? :D
Dom som är gjorda för att vara vägreggade har ofta krängningshämmare, vilket gör dom lite sämre i terrängen, och ofta ställer man upp fjädringen lite hårdare och ökar däckstrycket, och kanske kör med lite snällare knoppdäck istället för traktormönster.
Sammantaget gör det maskinen lite sämre i terräng, men skillnaden minskar ju självklart om man tex sänker däckstrycket till 0,4-0,5 innan man kör ut i skogen.
Själv vill jag ha en bra kombination, så då får man ta att den har lite sämre grepp i skogen, annars vågar man inte köra mer än 30-40 i kurvorna på asfalten.
-
Men reed, bara för de kanske finns olika "modeller" av cf att köpa så är det ingen skillnad. Haha! men du tror inte man har kränghämmare på en skoter reggad?? du tror inte de skulle bli lite fladdrigt utan kränghämmare original?? Polaren har en skoter reggad grizzly med monster sulor, kan garantera att han åker både fortare och minst lika stabilt på både terräng och asfalt som dig+att han har kränghämmare :D
Ex. Tror du att dom på en volvo t.ex tar bort tvärstaget o kränghämmare bara för de är en crosscountry t.ex?? :D
CF-en är gjord för att landsvägsreggas och vara stadig, men en krängningshämmare begränsar utfjädringen, vilket är viktigt vid terränkörning.
Om jag enbart skulle köra terräng med min hade jag tagit bort krängningshämmaren direkt!
På dom maskiner som vi har på jobbet, som är gjorda som rena arbetsmaskiner och ej för asfaltskörning (Polaris och ArcticCat) sitter det ingen krängningshämmare, efter som dom inte behöver stabilitet i högre farter på asfalt (då dom inte får köras där)
Att köra mer än 50 med dom på asfalt innebär att du inte kan svänga/köra genom en kurva på asfalt utan att åka av vägen, speciellt inte med 0,6 bar i däcken!
Att jämföra en XC-70 eller en XC-90 med terrängbilar är skrattretande! På riktiga terrängbilar så tar man bort krängningshämmarna för att få bättre utfjädring och flex, men då vill man inte köra speciellt fort med det i kurvorna ute på vägen.
Läs på lite mer innan du skriver nästa gång, så framstår du nog som snäppet smartare.
-
Ja men man tar ju bort kränghämmarn själv om man vill de..! du skrev -->>Dom som är gjorda för att vara vägreggade har ofta krängningshämmare<<-- Det sitter kränghämmare på både reggade och oreggade lr skoter-reggade!!! för man bestämmer ju själv hur man vill att de ska fungera med t.ex skogskörning lr asfaltskörning! de e ju inte så att min polaris som inte är vägreggad inte har nån kränghämmare!
och du skriver 0.6 bar i däcken, jag kör alltid mellan 0,3 - 0,4 bar i mina däck så du behöver inte hålla på o tala om för mig att du e duktig på fyrhjulingar för de säger väll sej själv att en fyrhjuling inte levereras utan kränghämmare om man inte ber dom ta bort den!