ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: bjork skrivet 9 november 2007 kl. 18:00:36

Titel: nu börjas det!
Skrivet av: bjork skrivet 9 november 2007 kl. 18:00:36
jaha då ska det börjas.
körda 31 mil å fjädern till växel föraren har gått av.
ett ganska konstigt fel,
så där lagom till att snön kommer
så måste man lämna in den på renovering :evil: .
någon annan som har haft otur me sin cf?
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 10 november 2007 kl. 15:40:12
vad för fjäder
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: bjork skrivet 10 november 2007 kl. 18:50:57
när man växlar så får man ju skjuta växel spaken till vänster,
det sitter en fjäder som trycker spaken åt höger den har gått av sitter under gummi damasken längst ner på spaken..
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: MrBlarren skrivet 11 november 2007 kl. 05:08:29
Är det fler som haft otur .........
 :wink:  Fråga Benring
sitter fjädern under damasken då kan det väl inte va varken svårt eller tidskrävande att byta själv  :?:
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 11 november 2007 kl. 10:31:50
jag är skit nöjd går kanon
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: bjork skrivet 11 november 2007 kl. 11:07:25
svårt? det var bara förnamnet
ta bort damasken sen locket under då ser man fjäder
men för att få bort den så måste man komma åt skruvarna dom håller den undre kåpan som skyddar växel spaken så får man nästan plocka bort halva fronten.
började plocka bort kåporna men ångrade mig ganska fort
som tur var så går det på garantin.
den som inte vet var den sitter kan ju kolla på spräng skissen.
finns på sidan F25-1 GEAR SHIFTING på skissen och har
nummer 15 torsion spring.

http://www.quadstore-sommer.de/fileadmin/Dateien/Ersatzteile/CF_Moto/ET_ATLAS_20500_Partbook_2006.01_.pdf
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: MrBlarren skrivet 11 november 2007 kl. 14:04:39
Jo,jo klart det går på garantin men då riskerar man att bli av med hojen några veckor så det var därför jag tänkte att det kanske är bättre att fixa själv jävlas några timmar så är det fixat  :lol:
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: MYRMARK skrivet 11 november 2007 kl. 18:34:50
Är super nöjd. Min har fungerat klockrent. Men läser man på detta forum så värkar många ha problem. Men så verkar de som många  trimma och donar med sina fyrhjulingar själva. Så de är väl inte så konstigt om de inte fungerar. Enklast måste väl vara att byta till en maskin med mera kubik eller till en quad. Om de är fart och ax man vill ha.
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: ThoKar skrivet 11 november 2007 kl. 19:14:52
Har haft lite små fel på min men inga motor, diff eller liknande stora problem.

Finns väll inte så mycket att trimma vad jag läst om i alla fall, mest är det väll att ta bort strypningar och det ska den klara. Är nöjd med min också. ;) bara tuta o köra.
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Reed skrivet 11 november 2007 kl. 23:04:07
"Mina" fel har börjat komma krypande nu efter strax över 100 körda mil

Många beror på omild behandling/ren och skär misshandel, men vissa saker (lösa bultar tex) kunde dom ha förebyggt med lite lock-tite på fabriken...

Hittils:
*Pyspunka på 2 hjul (beror troligtvis på skit mellan fälgen och däcket)
*En sönderkörd fälg+bromsok (stor sten inne i fälgen)
*Båda fotstegen trasiga (främre delen mot framhjulet, dom fastnar i träd och stenar osv...)
*Avgas-systemet vibrerat löst
*P-bromsen slutade fungera (muttern på vajern vid oket lossnat)
*Dragkrok lös (bultarna vibrerat loss)
*Blinkers bak kasserade av mig, efter att ha börjat glappa efter lerbad...
*Fukt under glaset på instrumentet
*Orginal "skydd" under, i plast sönderkörda (och kasserade till förmån för dito i metall)
*Navkapslar bortkörda
*Slirande drivrem som ylar (men problemet försvann nästan helt efter byte till hårdare fjäder till variator)


Men som tidigare sagt, det här är min lekmaskin, och mot att lägga ytterligare 30-40000 kr för en märkesmaskin, nej...

Dessutom finns det liknande problem (dock kanske inte lika många) med flera andra märken (min egna erfarenhet)
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Spiricom skrivet 12 november 2007 kl. 10:20:04
Citat från: "Reed"
"Mina" fel har börjat komma krypande nu efter strax över 100 körda mil

Många beror på omild behandling/ren och skär misshandel, men vissa saker (lösa bultar tex) kunde dom ha förebyggt med lite lock-tite på fabriken...

Hittils:
*Pyspunka på 2 hjul (beror troligtvis på skit mellan fälgen och däcket)
*En sönderkörd fälg+bromsok (stor sten inne i fälgen)
*Båda fotstegen trasiga (främre delen mot framhjulet, dom fastnar i träd och stenar osv...)
*Avgas-systemet vibrerat löst
*P-bromsen slutade fungera (muttern på vajern vid oket lossnat)
*Dragkrok lös (bultarna vibrerat loss)
*Blinkers bak kasserade av mig, efter att ha börjat glappa efter lerbad...
*Fukt under glaset på instrumentet
*Orginal "skydd" under, i plast sönderkörda (och kasserade till förmån för dito i metall)
*Navkapslar bortkörda
*Slirande drivrem som ylar (men problemet försvann nästan helt efter byte till hårdare fjäder till variator)


Men som tidigare sagt, det här är min lekmaskin, och mot att lägga ytterligare 30-40000 kr för en märkesmaskin, nej...

Dessutom finns det liknande problem (dock kanske inte lika många) med flera andra märken (min egna erfarenhet)



Ja alltså bling bling navkapslarna är ju rena skämtet. Jag kör utan nu. Förr när jag hade mina på så fick jag alltid åka tillbaka till skogen och leta reda på dem. Har haft tur att hitta dem varje gång också =) Numera ligger dom i packväskan.
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: benring skrivet 12 november 2007 kl. 10:27:30
Citat från: "MrBlarren"
Är det fler som haft otur .........
 :wink:  Fråga Benring
sitter fjädern under damasken då kan det väl inte va varken svårt eller tidskrävande att byta själv  :?:


Vad menar du? Jag har väl inte haft otur heller ;)

Den fjädern har aldrig krånglat :lol:

Skämt o sido, jag har inte haft problem med min på bra länge nu, den går kalasbra med nya variator-fjädern och inga bultar lossnar längre!

Helt otrimmad är den och har aldrig varit trimmad heller, det enda som inte är orginal är variatorfjädern och jag rekomenderar alla att byta!
(Därmed inte sagt att den ska köpas av mig men det ÄR värt att byta tycker jag. :) )
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: MYRMARK skrivet 12 november 2007 kl. 11:32:05
Håller till fullo med Reed. Att dom dyrare märkena har sina liknande brister. Innan jag köpte CF:en körde jag en ALLROAD 300 2x4. Fungerade klockrent i 300mil. Sålde den pga att jag ville ha mer att gasa med och fyrhjulsdrift. Mina kopisar kör tex Polaris 800,Yamaha400, Artic-cat650 och Cam-am800.

Polarisen har drivaxel gått av på. Bensinmätaren fingerar när den vill.
Yamahan är hjullagrerna slut på. Vatten kommer in i variator kåpan. Sen  har han problem mer rost
Articen äter drivremm.
Can-amen driver para på tre hjul när den kör fast riktigt ordentligt. Om de ska vara så vet jag ej eller om de är diffen somjävlas. Så jag är super nöjd att jag inte betalade mer än 70000:- å då fick jag med plogblad å alu fälgar :D
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 12 november 2007 kl. 18:17:15
blev kanon med nya variator fjädern   men vikterna gick inte att byta
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: jonto skrivet 12 november 2007 kl. 20:38:35
Jag är oxå nöjd med den nya fjädern :!:  :D  Men vikterna fick jag inte riktigt grepp på :(

/Jouni
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 12 november 2007 kl. 20:40:43
jag fick inte bort dom gammla plastringarna runt dom gammla vikterna så vete fan hur man ska få i hop det
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Spiricom skrivet 12 november 2007 kl. 20:41:07
Hur märker man skillnad med nya variatorfjädern? Slirar det mindre i början eller?
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 12 november 2007 kl. 20:43:04
min greppar helt annorlunda nu greppar direkt :D
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Spiricom skrivet 12 november 2007 kl. 20:44:31
Ja det retar jag mig lite på att min gör. När man stannat vi ett rödljus tex. och skall iväg. Då händer inget från början, sedan kommer allt i ett ryck.
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 12 november 2007 kl. 20:45:54
prova o byt till en annan fjäder benring tror jag har
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Spiricom skrivet 12 november 2007 kl. 20:47:08
Hur stort projekt är det att byta fjädern? Vart har ni köpt? Har sett att Benring gjorde någon sambeställning av variatorkit.
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 12 november 2007 kl. 20:49:13
jag köpte mitt kit av benring han hade hemma
jag bytte själv tog ca 1h men då höll jag på med vikterna oxå dom fick jag inte till
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Spiricom skrivet 12 november 2007 kl. 20:57:25
Tycker jag har läst nånstans att det var krångligt att få låss muttern då man måste trycka ihop fjädern för hand. Har jag blandat ihop detta med nåt annat ?
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 12 november 2007 kl. 20:59:03
nej det är sant det har jag oxå läst men jag tog mutter dragarn o lossa inga problem sen va det bara att montera i hop i gen :D
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Spiricom skrivet 12 november 2007 kl. 21:01:38
Nice. Undrar om Benring har några på lager. Är främst intresserad av fjädern. Men han kanske bara säljer hela kittet?

Blir det några andra positiva överraskningar med ny fjäder? Bättre acc och toppfart?
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 12 november 2007 kl. 21:02:40
vet ej det är ju bara pm a honom
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Chivas skrivet 12 november 2007 kl. 21:15:25
Citat från: "Spiricom"
Nice. Undrar om Benring har några på lager. Är främst intresserad av fjädern. Men han kanske bara säljer hela kittet?

Blir det några andra positiva överraskningar med ny fjäder? Bättre acc och toppfart?


Axet blir ju lite bättre när det inte slirar så mycket.. Klart bra köp.. Jag handlade av Benring..
Det va inte så knepigt att montera bara man gör det på rätt vis.
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: bjork skrivet 12 november 2007 kl. 21:18:55
vad ligger kittet på för pris?
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Spiricom skrivet 12 november 2007 kl. 21:21:06
Jag har PM:at Benring och frågat nu. Man borde spara lite rem med en hårdare fjäder också va?
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 12 november 2007 kl. 21:22:09
ja det borde man ju mer den slirar ju mer slits den ju
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: MYRMARK skrivet 12 november 2007 kl. 23:55:21
Vill inte skryta, men jag har inga broblem med slirande rem. :D
Har de börjat att slira för er efter vissa mil? Min har gått 60mil nu å
känner ingen tendens till att remmen slirar. :D

En liten fråga? Kan de inte bero på hur man har kört in remmen från
början. Tex om man byter på en snöskoter så ska man ju köra in remmen
ett par mil.
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: benring skrivet 13 november 2007 kl. 13:08:04
Hej!


Jag har slut på variatorfjäder nu, ni som fått PM vet hur det ligger till.

Beställer nya nu så dom borde finnas om ca 2 veckor.
Är det andra prylar som remmar etc så säg till då VIA PM.

Det kommer en egen tråd kring beställning senare :)

MVH / Benny
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: nordman skrivet 13 november 2007 kl. 23:17:15
Citat från: "MYRMARK"
Vill inte skryta, men jag har inga broblem med slirande rem. :D
Har de börjat att slira för er efter vissa mil? Min har gått 60mil nu å
känner ingen tendens till att remmen slirar. :D

En liten fråga? Kan de inte bero på hur man har kört in remmen från
början. Tex om man byter på en snöskoter så ska man ju köra in remmen
ett par mil.


Det berömda tjutet har jag inte heller på min maskin trots 340 mil, den rullar bara på utan problem så jag "stör" den inte inte med meckande. Lite topp har jag tappat, antar det är remmen som slitits ner. Klarar bara 90 km/h nu.  Eller kanske jag ska justera DAJen efter efter temp?

KUL med snö och lite halt på väg till jobbet :D
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: nordman skrivet 15 november 2007 kl. 21:31:15
Är lite konfunderad :!:
Har Benrings clutch kit och har verkligen gått på med all kraft (och två polare till hjälp) fjädern helt i botten med stripes... lossnar icke!

mackan hur fick du loss din med knackaren?

Undrar även vad ni menar med "plastringar" när det gäller vikterna. När jag lossat primären är det ju bara att byta vikterna :?: . Vad har jag missat i så fall. Jag har inte bytt vikterna, dels för att den går så bra redan och för det sagts att lättare vikter inte passar min körning, dvs landsväg och last.
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Reed skrivet 16 november 2007 kl. 07:17:35
Citat från: "nordman"
Är lite konfunderad :!:
Har Benrings clutch kit och har verkligen gått på med all kraft (och två polare till hjälp) fjädern helt i botten med stripes... lossnar icke!

mackan hur fick du loss din med knackaren?

Undrar även vad ni menar med "plastringar" när det gäller vikterna. När jag lossat primären är det ju bara att byta vikterna :?: . Vad har jag missat i så fall. Jag har inte bytt vikterna, dels för att den går så bra redan och för det sagts att lättare vikter inte passar min körning, dvs landsväg och last.


Jag fick inte heller loss den mutter som håler brickan till fjädern. Jag kapade bort den och sen så svetsade jag fast brickan i axeln igen, bara hoppas man slipper byta igen...

Vikterna som sitter i orginal sitter i små plaströr, och man ska pressa ut dom gamla vikterna ur plaströren, och pressa i dom nya. Tar man bort plaströren tror jag inte det funkar så väl...
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Reed skrivet 28 november 2007 kl. 20:11:32
Citat från: "Reed"
"Mina" fel har börjat komma krypande nu efter strax över 100 körda mil

Många beror på omild behandling/ren och skär misshandel, men vissa saker (lösa bultar tex) kunde dom ha förebyggt med lite lock-tite på fabriken...

Hittils:
*Pyspunka på 2 hjul (beror troligtvis på skit mellan fälgen och däcket)
*En sönderkörd fälg+bromsok (stor sten inne i fälgen)
*Båda fotstegen trasiga (främre delen mot framhjulet, dom fastnar i träd och stenar osv...)
*Avgas-systemet vibrerat löst
*P-bromsen slutade fungera (muttern på vajern vid oket lossnat)
*Dragkrok lös (bultarna vibrerat loss)
*Blinkers bak kasserade av mig, efter att ha börjat glappa efter lerbad...
*Fukt under glaset på instrumentet
*Orginal "skydd" under, i plast sönderkörda (och kasserade till förmån för dito i metall)
*Navkapslar bortkörda
*Slirande drivrem som ylar (men problemet försvann nästan helt efter byte till hårdare fjäder till variator)


Men som tidigare sagt, det här är min lekmaskin, och mot att lägga ytterligare 30-40000 kr för en märkesmaskin, nej...

Dessutom finns det liknande problem (dock kanske inte lika många) med flera andra märken (min egna erfarenhet)


Uppdaterar med ett nytt spännande fel.

Maskinen började låta sist när jag var ute och körde, och nu när jag tog bort hjulen för att stoppa i slangar i dom så såg jag varför.

Tyckte det lät som att avgaset läkte (pruttade under körning, och smäller på gasavdrag) och det visade sig att "Air supply check valve" har lossnat från avgasröret och bara hänger i sin slang, så det blir till att skruva tillbaka med lite kupolbrickor på...

skönt att det var något enkelt iaf :)

Och så har blinkersreglaget gett upp... ska se om det löser sig när maskinen får stå inne nått dygne (is?) eller om det är något mer spännande...
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: nordman skrivet 28 november 2007 kl. 22:49:20
Reed
Bra att du misshandlar din så vi får del av det...
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 29 november 2007 kl. 19:57:17
Nån som haft problem med sin snörstart?
Tydligen drar vinschen redigt med ström så efter att ha plogat ett par timmar var batteriet så urdraget att den inte startade. Tänkte prova rycka igång den men efter andra rycket fastnade snöret halvvägs ut..

Nån annan som haft problem med sin snörstart tur man inte var mitt ute i skogen utan kunde ringa efter starthjälp..
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Reed skrivet 30 november 2007 kl. 09:07:37
Du måste ha maskinen i neutral när du drar i snörstarten, annars går inte dekomp-ventilen i som den ska, och du får dra hela motorns komp, vilket är jobbigt med 500cc.

Blinkersreglaget fungerar igen iaf, var troligtvis bara is i reglaget, samma med startknappen.

Har återmonterat avgasreningsventilen och monterat med gänglåsning, får vi se hur det håller...

Nu har jag kommit på varför dragkroken var lös, bultarna var böjjda, troligtvis efter att jag lyft maskinen i kroken.
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 30 november 2007 kl. 22:28:13
Jodå hade neutralen i det kändes att man inte drog runt en 500cc motor med full komp under första rycket men sen var det tvärnit och snöret går inte tillbaka hlr..
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: bjork skrivet 11 december 2007 kl. 11:27:29
måste börja me att be om ursäkt till fimab för att jag skrev illa om dom för nu står jag här me en rasad motor å ni hjälper mig nu jävligt mycke.
som sagt, nu står jag hör me en rasad motor den trycker ut både olja å vatten i luftburken.
vad ska man säga?
när man har kastat ut 63.000 på en maskin så vill man ju att de ska hålla mer än 50 mil.
nu säger tänker ni säkert vadå rasad.
men om jag nu skulle köra vidare me den så kommer den att rasa väldigt snart me dom felen.
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: E-Fire skrivet 11 december 2007 kl. 21:17:26
segt att få rasad motor.
Titel: Lite fel som e trasigt
Skrivet av: mart skrivet 21 december 2007 kl. 20:13:53
Sådärja... nästan ett helt år har jag kunna njuta av min CF.

Häromdagen startade den inte.....konstigt. Passande att den skulle på 250 milaservice.

Min "ÅF" bytte laddregulator, verkade ju bra. Men när den kom hem startade den inte heller, plus att de flesta skruvarna till plastkåporna var borta.... Kopplade förbi startrelät med hjälp av en kunnig polare, och vips, den startade. Men laddar ingenting till batteriet.

Så nu iväg på ytterligare en "service" Har inte hört ett ljud på en vecka, han skulle byta startrelä.  Kommer väl inte tillbaka till mellandagarna heller, så man kan njuta av julledigheten. Troligtvis kommer den inte ladda heller...Skall ringa och tjata imorgon.

Lutar nog åt att man får sälja både hus och fyrhjuling....

förbannelse......
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Edholm skrivet 21 december 2007 kl. 22:07:02
Såja...nu rycker vi upp oss lite...


Kolla ditt kontaktblock till laddregulatorns flätade matarledningar (vita, värmetålig isolering av "flätad" typ). Har det smält? Har inte sett en CF 500 som det INTE hänt på, dessa sladdar blir varma, och i kontaktblocket sitter dom för tätt, så kontaktblocket smälter, och flatstiftskontakterna i själva blocket åker isär så att laddningen upphör.  Man får fixa ett nytt kontaktblock och tre nya flatstiftskontakter, hanar och honor. När man bytt ut blocket till ett där sladdarna sitter glesare, (kan rekommendera de Würth har) så bör laddningen vakna igen. Har åtgärdat detta på alla CF 500 vi haft inne på jobbet på service, plus min egna, där laddningen lade av tvärt. Fungerade igen, som på dom andra maskinerna, efter att jag åtgärdat kontaktblocket.

Ett omständigt fel behöver inte alltid vara svårt att åtgärda.. :)
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: Reed skrivet 24 december 2007 kl. 13:23:18
bra tips! bilder önskas, gärna före och efter så underlättar det för oss som vill mecka lite i förebyggande syfte...
Titel: nu börjas det!
Skrivet av: mart skrivet 26 december 2007 kl. 19:21:05
Edholm, tackar  för tipset....

Du får gärna skriv art.nr på grejjorna ifrån Würth, då det där är en djungel för mig. Men får jag tag på rätt grejjor kanske jag kan ordna det.

Tror att lite bilder skulle uppskattas...

Vore mycket tacksamt!

/Mart, med en lite positivare syn på tillvaron nu....