ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: BamBam skrivet 7 november 2007 kl. 22:38:19
-
Hur har ni det med däckslitage bak på era hjulingar ?
Jag har en 350 Raptor 06:a med Maxxis orginaldäck på. Dessa har gått c.a 400 mil och börjar bli väldigt slitna. Jag kör både asfalt och grus men försöker att hålla mig borta från "det hårda" så gott det går. När det gäller lufttryck så har det varierat mellan 0,3-0,7 kg men i snitt kör man väl på 0,5 kg. Framförallt är det vänster som slitits mer än höger. Är detta normalt eller beror det på körstil ? Precis som när man åker skidor eller skridskor så föredrar man att sladda åt ett visst håll, samma verkar gälla mig på hjulingen.
Vad har ni för erfarenheter av dessa däck (Maxxis 34J) ?
Vilka cross-däck (för bland.körning,ej för tävlingsåka) rekommenderar ni att man köper när det skall bytas till nytt ?
Jag har sneglat lite på Innova, de verkar i alla fall vara bland de billigaste.Är de nåt att ha eller kommer jag snart att sitta här igen och skriva om va jävla fort Innovadäcken slits........ ??
Tacksam för svar/tips på ovanstående.
// Leif A.
-
om du kör asfalt och grusväg bara så är vägdäck inte alls dumt jag har maxispears tror jag dom heter vägdäck sen nu nyligen satte jag på nya fina cross däck och trodde jag skulle få kanongrepp på grus men nej typ halare än vad vägdäcken var sen vet jag inte hur länge dom håller men borde hålla mycket längre än crossdäcken
-
om du kör asfalt och grusväg bara så är vägdäck inte alls dumt jag har maxispears tror jag dom heter vägdäck sen nu nyligen satte jag på nya fina cross däck och trodde jag skulle få kanongrepp på grus men nej typ halare än vad vägdäcken var sen vet jag inte hur länge dom håller men borde hålla mycket längre än crossdäcken
Kan nog tro att vägdäcken kan vara minst lika bra på grusväg som cross-däck, framförallt på hårdare vägar. Då kan cross-däcken vara snorhala. Dessutom tror jag som du Ockelbo300, att vägdäcken har längre livslängd än cross-däcken. Händer dock ganska ofta att man hamnar på sträckor som inte alltid skall kallas väg. Sen är ju "gärdet" vid sommarstället svårt att hålla sig ifrån. Vill nog därför fortsätta på ross-däck tror jag / L.A.
-
Har kenda goldspeed gat däck på min adly 300.700 mil syns inte äns att det är slitet :D
Så inga cross däck på vägmaskiner.
Kör oxå asfalt/grus
-
400 mil på crossulor är nog vad de tål, det låter hyfsat normalt.
Det du ska kika på om du vill ha lång livslängd på crossdäck är att ha sådana som har mycket gummi i kontakt med vägen, ju glesare mellan knopparna desto kortare livslängd. Jag har kört runt 300mil på mina ITP holeshots och de har rätt mycket kvar, kör rätt mkt asfalt.
-
:evil: orginal på raptorn dunlop crossdäck.fram nästan nya vid 100 mil,bak 2mm kvar knappt.
:) gatdäcken har nu rullat 60 mil och den syns knappt varken bak eller fram.
:D har nu givetvis båda.skifta går fort.roligare