ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: krofta skrivet 5 november 2007 kl. 06:54:49
-
Jag lät återförsäljaren montera min vinsch, funkade alldeles utmärkt. Men nu senast när jag skulle köra det så är den död. Trycker jag på ut som tycker jag â€dosan†klickar till, men på in så tycks den inte reagera något alls.
Enda jag kan komma på att jag gjort annorlunda ö.h.t. sedan jag använde dens sista var att ge maskinen lite starthjälp från bilen eftersom batteriet en mycket kall morgon hade för lite kräm för att få igång den.
Så frågan är kan vinschen eller dess â€styrdosa†gå sönder om man hjälper maskinen igång ed startkablar?
Om ej, vad skulle kunna ha hänt med den?
Vad kan jag göra för att lista ut vilken del som gått sönder?
-
Jag har kört min vich med starthjälp och det har aldrig hänt något.
Låter mer som om du har glappkontakt i någon kabel eller i reläna.
Kolla batterianslutningarna ordentligt och inkommande på vinchen.
Har du dålit batteri så kan det bero på det,
OM du har ström i batteriet så Prova med att knacka på relädosan..
Om du kan mäta spänningen på inkommande på vinchen när du kör så
att du inte får fsänningsfall på vägen (glapp)
Fick ofta detta problemet med skogsbilen när vinchen blivit dränkt ett antal gånger.
Lycka till
Nesse
-
Kan man på något sätt koppla batteriet direkt till motorn för att se om motorn fungerar fortfarande? Tänkte att man på så sätt utesluta att motorn är rökt.
Reläet och glapp tycker jag att jag har kollat. Men ska göra det igen för säkerhets skull.
-
Kanske enklare att mäta om du får spänning över motorn när du trycker på knappen än att "tjuv" koppla den. Om du skall tjuv koppla den skulle jag nog rekomendera att du lättar på kablarn från vinch motorn. sedan tar ett par vanliga startkablar och "tjuvar" med direkt till batteriet.
-
Vad ska det vara för volt framme vid vinschen om man mäter på ingående poler på motorn?
Om inte jag mätte helt fel så var det väldigt lite på min medans knappen (in eller ut) var intryckt och när man släppte den kom det en ganska hög och mycket snabb puls.
-
Det skall vara samma spänning som du har över batteriet, dvs, ca. 12-14V. Under extrem belastning av vinschen kan dock spänningen sjuka något.
-
Ok, då ska jag göra en sista mätning ikväll bara för att se att jag fick dom värden jag tycker mig minnas.
Om det inte kommer 12-14V fram till vinschen så lär det då vara reläerna. Då får man hoppas att återförsäljaren har dessa.
-
Om vinschen bara fungerar åt ett håll så skulle jag misstänka följande i denna ordning:
1. Det stora reläet.
2. Kabelglapp mellan reläet och styrknappet.
3. Trasig styrknapp.
Det bör gå tre kablar till styrknappen. Låt den röda vara som den är men skifta de andra två som går till reläet.
Om vinschmotorn fortfarande fungerar men bara åt andra hållet så är det styrknappen som är trasig.
Om vinschmotorn fortfarande bara fungerar åt samma håll som tidigare så är det reläet som är trasigt.
PS.
Det är inte riktigt bra att ta starthjälp av en bil. Den starkare laddströmmen kan skada ditt mindre fyrisbatt...
DS.
-
Som det är nu fungerar inte vinschen åt något håll. Dock tycker jag relädosan låter olika beroende på vilken håll man försöka köra.
-
Ok, då ska jag göra en sista mätning ikväll bara för att se att jag fick dom värden jag tycker mig minnas.
Om det inte kommer 12-14V fram till vinschen så lär det då vara reläerna. Då får man hoppas att återförsäljaren har dessa.
Njae, reläerna kan det väl vara iof men om man sluter en krets och spänningen faller dramatiskt så är det ofta ngn stor resistans ngnstans. antingen då i vinchen om den har säckat, eller i batteriet där ngn cell kan ha dött när du hjälpte till med bilbatteriet.
Testa kopla på vinchen på ett bilbatteri utan att ha den inkopplad mot atv´n. Funkar den då så är ditt batteri keff.
-
Njae, reläerna kan det väl vara iof men om man sluter en krets och spänningen faller dramatiskt så är det ofta ngn stor resistans ngnstans. antingen då i vinchen om den har säckat, eller i batteriet där ngn cell kan ha dött när du hjälpte till med bilbatteriet.
Testa kopla på vinchen på ett bilbatteri utan att ha den inkopplad mot atv´n. Funkar den då så är ditt batteri keff.
Ok, om batteriet är rökt borde inte vinschen funka när motorn är igång?
-
Testa kopla på vinchen på ett bilbatteri utan att ha den inkopplad mot atv´n.
Ah, vinschen fungerar inte åt något håll.
Instämmer med Hubbe, testa att koppla vinschmotorpolera direkt till batteri och kolla om vinschmotorn är ok... Men jag tror/gissar/chansar på att ditt relä är stekt eller kablarna mellan batteri-relä-motor.
Testa:
1. Koppla bort polerna från vinschmotorn och mät spänningen på dessa när du trycker vinsch ut/in.
2. Om spänning är +/- 12-14V låter det som om du stekt vinschmotorn.
3. Om du inte har någon spänning vid vinschmotorn så mät spänning på reläets inkommande poler från batteriet.
4. Om du har matningsspänning på reläet från batteriet men det klickar i reläet så är det nog reläet om är kass. Testa att koppla vinschmotorn direkt på batteri.
-
Perfekt felsökning. Gör så.
Om batteriet är kass så behöver inte vinchen funka när motorn är igång, men du borde ha problem med att starta den då startmotorn drar rätt mkt ström.
-
Ska prova det där. Tänkte testa både med batteriet i maskinen och ett annat. Hoppas verkligen inte på kablarna, känner mig inte alls sugen på att byta dom. Batteriet hade inga direkta svårigheter att starta maskinen igår iaf.
Testa kopla på vinchen på ett bilbatteri utan att ha den inkopplad mot atv´n.
Ah, vinschen fungerar inte åt något håll.
Instämmer med Hubbe, testa att koppla vinschmotorpolera direkt till batteri och kolla om vinschmotorn är ok... Men jag tror/gissar/chansar på att ditt relä är stekt eller kablarna mellan batteri-relä-motor.
Testa:
1. Koppla bort polerna från vinschmotorn och mät spänningen på dessa när du trycker vinsch ut/in.
2. Om spänning är +/- 12-14V låter det som om du stekt vinschmotorn.
3. Om du inte har någon spänning vid vinschmotorn så mät spänning på reläets inkommande poler från batteriet.
4. Om du har matningsspänning på reläet från batteriet men det klickar i reläet så är det nog reläet om är kass. Testa att koppla vinschmotorn direkt på batteri.
-
3. Om du inte har någon spänning vid vinschmotorn så mät spänning på reläets inkommande poler från batteriet.
4. Om du har matningsspänning på reläet från batteriet men det klickar i reläet så är det nog reläet om är kass. Testa att koppla vinschmotorn direkt på batteri.
En snabb fråga, när du säger mät spänningen på inkommande poler på reläet, menar du då att jag ska rycka reläerna och mäta inne i hållaren?
Kan man som elektriskthandikappad lista ut vilka av dom 5-6 möjliga ställen som det ska mätas i?
(http://farm3.static.flickr.com/2259/2048673485_3b6ae7dc2a_o.jpg)
Mätte om igår iaf, fram till vinschen kommer knappt några volt alls, vi snackar 0.något, men när man släpper knappen kommer en stöt. Vinschen rullade när den kördes direkt från batteri.
-
Då har du antagligen bränt reläet. Kolla bara först att du har strömmatning 12v fram till det. och att du får bra signal från styrströmmen (knappen) så det inte bara är ngt retligt jordfel. Sen byter du bara relä om allt annat är ok.
-
Är det standardiserat var spänningen skall ligga i reläsockeln? Det borde det väl vara. Tänkte så jag inte måste prova mig fram till alla tänkbara kombinationer.
Reläna är väl som jag fattat det är samma typ som bilrelän.
(http://farm3.static.flickr.com/2418/2049121921_a04eeb4543.jpg)
Minns jag rätt ser sockeln ut så här.
(http://www.order.conrad.com/xl/5000_5999/5000/5040/5042/504223_LB_00_FB.EPS.jpg)
-
En sak till, någon som har kolla på var man kan få tag i dessa relän?
-
Anslutningpolerna är av standard typ "Biltema 42-304", men 80A är lite mer än vad det klarar...
(http://www.biltema.se/Archive/Product_images/42/Large/42-304_l.jpg)
Intressant, det sitter altså ingen kontaktor utan två reläer, tja, den konstruktionen fungerar också! Vad är det för maskin/winsch du har?
Lite märligt att bägge reläerna skulle gått sönder...Normalt "bör" du ha en fet röd och en fet svart kabel som går till reläområdet. Kolla så att du verkligen har 12V i dessa.
Jag skulle gissa att du har jord (svart fet) på 87a polerna och +12V (röd fet) på 87 polerna.
30 polerna gissar jag går till var sin pol på vinschmotorn.
-
+ ligger på 85 eller 86 -är tvärtom bara för att spolen skall dra..
Har du fjärrkontroll till den ??prova den först om det funkar med den.
På plint 30 kommer signalen från knappen..
Är nästan hundra på att det är så..
mät volten mellan 85-86 och se vad du har ,,skall vara samma som i batteriet.på 30 skall du ha samma ström som i batteriet NÄR du trycker på vinchknappen fram/back på resp,relä då skall du få ström på 87.
Brukar kunna gå och sätta fingret på relät och köra då känner man när det klickar i det.
Hoppas att det hjälpte lite
Nesse
-
På plint 30 kommer signalen från knappen..
Är nästan hundra på att det är så..
Nja, det tror jag inte riktigt på...
Lägger man på spänning över 85+86 (+ på ena - på andra) kommer reläet att dra. (Styrknappen)
När reläet drar skapas kontakt mellan 30-87, när reläet ej drar är kontakt mellan 30-87a.
Jag skulle gissa att du har jord (svart fet) på 87a polerna och +12V (röd fet) på 87 polerna.
30 polerna gissar jag går till var sin pol på vinschmotorn.
85-86 styr reläerna.
-
givetvis fel av mej
nesse
-
Vinschen ingick i ett plogpaket jag köpte samtidigt som jag handlade en CF Moto 500L. Alla kablar går direkt in i reläsockeln, så ska det mätas får man nog göra det i â€kontakterna†i sockeln.
Som det låtit när jag tagit upp det här med generalagenten och återförsäljaren så verkar dom tro att det är reläna. Hoppas jag får tag på 2 nya idag. Dom är ju inte helt lätta att hitta med sin högst ovanliga ampere.
-
Jo, reläerna låter misstänkta i ditt fall, och när jag tänker efter så räcker det faktiskt med att ett av dem är totalstekt för att du inte skall kunna winscha varken in eller ut.
Byt ut ett i taget så kan du eventuellt spara ett helt i reserv. :wink:
Om du inte hittar 80A reläerna så kan du byta ut mot en Warn-kontaktor istället, "billigt" och bra: http://www.rindab.se/shop/prod.aspx?productid=262561&groupid=47002&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p 8O
-
Sant, det hade jag faktiskt inte tänkt på. Lika bra att försöka göra så när dom är så sällsynta. Jävligt osmidigt att ha dessa i.
Strular det för mycket kanske jag provar att köpa en på Classe, borde ju funka kan man tycka. http://www.clasohlson.se/link/m2/Product,Product.aspx?artnr=30-9511
-
Absolut! Det var jäkligt prisvärt!
Eftersom winschen och batteriet är helt så kommer du garanterat att få igång grejorna med det kittet!
-
Reläna är bytta och vinschen funkar igen.
Om inte jag missuppfattade det så har inte atv sweden dessa relän som reservdelar. Mycket dåligt i mina ögon eftersom dom inte finns att köpa från någon annan leverantör.
-
skönt att det lirar igen, grattis!
Märkligt att bägge reläna pajjade samtidigt. Men de gillade väl inte starthjälpen..
-
Kanske ska tillägga att jag inte vet om båda gick, återförsäljaren behöll dom eftersom han höll på att samla på sig sådan för att kunna kunna reklamera en hel hög i hopp om att atv sweden skulle ta in dom som reservdel.
-
Har lyckats få samma fenomen nu igen. Den här gången har dessutom återförsäljaren gett mig kallahanden och hänvisat till diverse firmor som _ska_ ha reläet, men som självklart inte har det. Med tanke på vädret som är nu kan man hålla sig för skratt.
-
:-X
-
:-X