ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Lifan => Ämnet startat av: supertrack skrivet 25 september 2005 kl. 10:48:16
-
Hej,har nyligen köpt en lifan st 250 som verkar vara ok.? Har dock ett problem med misständningar på höger cylinder,det kommer vid 1/4 samt 1/2 gas så puffar det och smäller något.Det känns om man håller handen på förgasaren el.bakom ljuddämparen.På full gas går den ok tills jag släpper av gasen,låter den som en HD.Jag har tagit bort förgasarna (2st)och gort rent dom samt bytt plats med tändspolarna,men utan resultat.Har justerat luftskruvarna så nu går den bra på tomgång.Pratade med en Honda verkstad han sa att jag ska kolla ventilspelet,är det någon som vet vilket ventilspel det ska va??Är det någon som känner igen problemet??Min ST 250 är 2 cyl,med 2 förgasare,trummbromsar runt om och kardan drift,det verkar vara ovanligt??Vad ska det vara för olja i bakaxeln.Hur får man av fram hjulen,alla muttrar snurrar??Ska man ta centrum bulten först?? Ganska nöjd än så länge med tanke på vad dom kostar. :?:
-
Att muttrarna snurrar tolkar jag som att de är sönderdragna? Centrumbulten skall du inte behöva ta loss....men gör du det så får du ju loss både hjul och nav och kan kolla vad som är fel lättare.
Bakaxeln kan du ta vanlig 80/90 olja som man har till bakaxeln på bilar.
Vad det gäller förgasarna så verkar det som om de har haft en delproblem med dubbelmontaget......numer är det en enkelförgasare,just av det skälet.
Ventilspel skall vara 0,05 mm,enligt min instruktionsbok iaf. Både på insug och utblås.
-
:) Tack för ditt snabba svar Rex.Ska kolla om det är något fel i fram hjulen innan det händer en olycka.Du nämner en instruktion bok,jag fick med en lite bok men där står inte mycket data,har endast hittat ersättnings stift NGK C7 HSA som jag har bytt till.Finns det någon slags service manual till ST 250 ??
-
Nja...sevicebok är nog lite mycket sagt :D Det är ett ganska tunt häfte( Owners Manual ATV 250 ST,16 sidor) där det viktigaste står.
Köpte du din ny?
-
Ja,köpte den ny.Har ca.40 mil till dit jag köpte den,har pratat med dom flera ggr.Om jag kan hitta vad som är defekt lovar dom att skicka en ny del. detalj.
-
Jag förstår att ditt problem känns tungt med 40 mil till din lev, dock har du garanti på din maskin och jag tycker du skall utnyttja den för att fixa alla dina probs.
Återförsäljaren har rätt att hävda att du själv "har skruvat" med din maskin och dra in garantin..... (om dom jäklas)
Ingen kan kräva av dig att du själv skall fixa garantiproblemen själv.
-
Du tror inte att det har med stiftet som du bytte till ?
-
Prova att borsta av dom gammla stiften och mät avståndet på elektroden så att det är samma som på dom nya, men stoppa tillbaka odm gammla stiften och provkör, kan ju vara dom som e fel som zacka sa.
-
Har du kommit på va felet va?? Jag har nämligen samma problem på min det tuffar o misständer på höger cylinder jag har provat att byta stift men det hjälpte inte :?:
-
Vad jag förstår så är det många som haft problem med dubbelförgasarna....ett sorgebarn.som en ÅF sa till mig...
Se om du inte kan få en enkelförgasare istället,på garantin alltså...men du kanske har löst problemet nu?
-
Så du menar att de skulle va fel på dubbel förgaseriet ,det e ju en fördel att ha två förgasare på en två cylindrig motor pga av att man då kan ställa in motorn perefekt men jag tror att det e nåt fabrikations fel på den högra förgasaren visserligen så har jag inte plockat isär än men jag tror att nål ventilen stänger en aning tidigare på den högra dom kanske har pressat tryck blecket i en annan vinkel kan va värt o checka
-
Så du menar att de skulle va fel på dubbel förgaseriet ,det e ju en fördel att ha två förgasare på en två cylindrig motor pga av att man då kan ställa in motorn perefekt men jag tror att det e nåt fabrikations fel på den högra förgasaren visserligen så har jag inte plockat isär än men jag tror att nål ventilen stänger en aning tidigare på den högra dom kanske har pressat tryck blecket i en annan vinkel kan va värt o checka
Det är bara att skruva i sär båda två och börja leta olikheter..tråkigt.
-
Nu har jag haft isär båda förgasarna å hittade genast felet först o främst var det gjutkanter kvar i den högra förgasarns flottörhus men flåttören stängde även försent vilket resulterar i att förgasar flödar o därmed surar ner tändstiftet på högra cylindern. Nu går den som en klocka plus att det verkligen känns att man kör 2 cylindrigt :D
-
Kul att du löste det! :D