ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: kallefogel skrivet 4 november 2007 kl. 09:30:04

Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: kallefogel skrivet 4 november 2007 kl. 09:30:04
Tänkte mest att vi e ganska många nu och maskinerna blir ju inte direkt mindre........ :D
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 4 november 2007 kl. 09:42:27
Är väl inget man slår sig på bröstet för, kanske finns ett visst mörkertal.

Men drar mig till minnes att det diskuterats om ett mål som tydligen varit uppe i Tingsrätten i Örebro, en polaris som kört för fort och antagligen bänkats eller dyligt.....fritt ur mitt minne....

//L
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: kallefogel skrivet 4 november 2007 kl. 09:59:16
Läste det också i nån tråd, men där var nog en del frågetecken.......Tänkte mer på om någon blivit stoppad i en vanlig trafik kontroll, eller hastighets- för den delen.
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: TAZ™ skrivet 4 november 2007 kl. 10:07:53
ganska svårt att bänka en maskin i väggrenen så därför är de nog ganska svårt att bli tagen för ostrypt i en vanlig trafik kontrol :wink:
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 4 november 2007 kl. 10:09:29
Var med och sponsrade lite i sommras, 8 km/h för fort på 30 sträcka med fyrisen.

Började med: "du måste ha A-kort för att köra den här....nej det måste jag inte....Ok......."

"Hur fort går den..........20 hk mummel mummel c:a 85 km/h mummel mummel"

"här är inbetalningskortet...tack, tack"  :)

Väldigt lite kunskap om väggreggade ATV:er bland de flesta poliser.

//L
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 4 november 2007 kl. 10:14:21
Citat från: "TAZ"
ganska svårt att bänka en maskin i väggrenen så därför är de nog ganska svårt att bli tagen för ostrypt i en vanlig trafik kontrol :wink:


Men om misstanke finns så kan man säkert få en liten lapp där man skall inställa sig hos "Bänka AB" för kontroll. Har man precis blåst 120 på motorvägen så är det nog skäligt att misstänka "avstrypt"...  :lol:

//L
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: kallefogel skrivet 4 november 2007 kl. 10:41:55
Jag tänkte inte främst på dom lite mindre (typ 200-300 cc) men när man kommer upp mot 450 och över, och dubblar effekten med råge, eller som  YAKAHOSU 700 turbo, 20 hk vägreggad. Visst kan jag hålla med om att polisen inte har koll men när ena framskärmen upptas av en turbo kan det kanske vara svårt att dra den om 20 hk och 85 km/h........Så vad händer där ute på vägarna? Tror ganska många är intresserade.
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 4 november 2007 kl. 11:16:29
Citat från: "kallefogel"
Jag tänkte inte främst på dom lite mindre (typ 200-300 cc) men när man kommer upp mot 450 och över, och dubblar effekten med råge, eller som  YAKAHOSU 700 turbo, 20 hk vägreggad. Visst kan jag hålla med om att polisen inte har koll men när ena framskärmen upptas av en turbo kan det kanske vara svårt att dra den om 20 hk och 85 km/h........Så vad händer där ute på vägarna? Tror ganska många är intresserade.


Nä, precis ............

När man hamnar i en kontroll av något slag med en 800cc som marknadsför sig med 62 hk och dom inte lägger ihop 1+1 så ska man inte behöva oroa sig för en "snäcka" under framskärmen  :?  :wink:

//L
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: kallefogel skrivet 4 november 2007 kl. 12:25:31
Vi får väl hoppas att dom inte får miniräknare i bilarna då :wink:
Kan det vara så att dom ser mellan fingrarna pga att dom inte vet vad dom ska klassa det som, det är ju inte så att vi kör trimmade mopeder precis. Där fick man ju göra åverkan för att ta bort strypningen, i mitt fall räckte det ju att byta till rullgas, men det är väl jag som förare som är ansvarig för att fordonet ej är ändrat sen regbes, men detta gäller ju å andra sidan allt från däck till fordonsbredd.
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: Timo skrivet 13 november 2007 kl. 23:10:23
men det kan väll vara så att om man har en strypt atv på 20 hk så kan den ju vara dervad så den gör 110 det är ju inget olagligt med det??
så länge det är 20 hk??
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: micke_011 skrivet 14 november 2007 kl. 09:19:52
Citat från: "Lillhajen"
Väldigt lite kunskap om väggreggade ATV:er bland de flesta poliser.
//L


har väl konstaterats att det råder en relativt stor okunskap bland poliser när det gäller alla typer av 4-hjulingar.. men med tanke på allt som händer där 4-hjulingar är inblandade så en inte allt för kvalificerad gissning är det nog bara en tidsfråga innan det blir mer fokus på maskintypen och att kraven och kontrollerna därmed kommer att öka.
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: STENE skrivet 14 november 2007 kl. 09:25:24
Dessutom så går det att åka på vridet.. 20 hk lagen måste vara en bland de mest korkade som finns. Vore bättre med en max hastighet som går att kolla. Typ som på vissa fordon när det sitter en rund lapp på bak sidan som visar hur fort det får köra. Dessutom så behöver man då inte strypa maskinerna så motorerna inte mår eller går så bra.
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: Timo skrivet 14 november 2007 kl. 20:14:45
Fick hem registrerings bevisen på min nya dinli 450, fick även då ett extra papper från vv som det stog övriga uppgifter på..
där står det bla att : fordonets konstruktiva maxhastighet enligt intyg om överenskommelse (coc eller typning) är 80 km/h......
Hur kommer det sig då att min strypta dinli toppar 117 km/h
enligt mätaren??? tycker dessa lagar/bestämmelser är lite konstiga...
jag tror så länge man uppför sig ordentligt och följer hastigheterna så är det nog ganska lugnt... och om det skulle vara så att polisen stoppar en så kan de ju inte bevisa att den har över 20 hk om man inte bänkar den!!!
problemet kommer väll om man skulle råka ut för en olycka, efter som den är försäkrad på 15 kW men tror även där att de inte tar in hojen för bänkning för att säkerställa effekten, om det går, kanske så tillknövlad att det inte ens går?? men vad vet jag bara ren gissnng...
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: kallefogel skrivet 18 november 2007 kl. 03:58:35
Vad jag har förstått så skiljer den här konstruktiva maxhastigheten ganska mycket mellan dom olika quadarna, tex min gamla smc med trumbromsar låg på 85 km/h, och som du sa dinlin med betydligt bättre bromsar mm ska då ligga på 80???......hört att jappsarna ligger högre någon som vet varför? :?:
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 18 november 2007 kl. 05:30:36
Citat från: "kallefogel"
Vad jag har förstått så skiljer den här konstruktiva maxhastigheten ganska mycket mellan dom olika quadarna, tex min gamla smc med trumbromsar låg på 85 km/h, och som du sa dinlin med betydligt bättre bromsar mm ska då ligga på 80???......hört att jappsarna ligger högre någon som vet varför? :?:


Kan berätta att en vägreggad Can Am 800 LTD 07 för 135 000kr har 51 km/h som konstruktiv maxhastighet

//L
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: kallefogel skrivet 18 november 2007 kl. 09:51:45
frågan är vad det innebär rent praktiskt, jag kör motoväg ibland när jag har bråttom, ska jag då ligga på 80? och lillhajen 51 km/h för att inte få fortkörningsböter.....
Titel: Någon som blivit tagen ostrypt än?
Skrivet av: Lillhajen skrivet 18 november 2007 kl. 10:52:40
Citat från: "kallefogel"
frågan är vad det innebär rent praktiskt, jag kör motoväg ibland när jag har bråttom, ska jag då ligga på 80? och lillhajen 51 km/h för att inte få fortkörningsböter.....


Jasså, är det du som ligger i 80 på motorvägen  :lol:

Jag lever vidare på att en MC inte har någon max lagstadgad hastighet  utan försöker följa hastighetsbegränsningarna.

//L