ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: werecat skrivet 2 november 2007 kl. 09:47:59

Titel: Ändra Kawasaki KVF360 terräng till vägreggad
Skrivet av: werecat skrivet 2 november 2007 kl. 09:47:59
Hej!

Jag vill bygga om min Kawa 360 till vägregg och har varit inne på vv's hemsida. I en publikation "http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1692/88369_fyrhjulingar_utg_6.pdf" som dom flesta av er säkert läst kår det att läsa "Eftersom det är olika tekniska krav på olika fordonsslag så är det i praktiken väldigt svårt att registrera om en fyrhjuling från ett fordonsslag till ett annat. Information om registreringsbesiktning kan fås från Svensk Maskinprovning eller Svensk Bilprovning."

Nu vill jag dock försöka mig på detta trots att det står "väldigt svårt" men jag kan varken hitta något på bilprovningens hemsida eller någon annan stans. Vet någon vad som gäller eller var man skall vända sig?

//Andreas
Titel: Ändra Kawasaki KVF360 terräng till vägreggad
Skrivet av: Hubbe skrivet 2 november 2007 kl. 12:10:34
För att kunna vägregga en fyrhjuling krävs ett CoC-dokument (Certificate of Conformity) som intygar att din maskin uppfyller de krav som finns för att få registreras som fyrhjulig motorcykel. Detta intyg kan endast utfärdas av tillverkaren, så du måste få Kawasaki att lämna ut ett sådant intyg, vilket i principen är omöjligt då de då skall intyga att den har alla ombyggnader som krävs, inkl strypning samt klarar avgaskrav. Att få dem att göra det är sannolikt dyrare än att köpa en helt ny maskin.

men prova du. kostar ju inget att fråga.
Polaris levererade ju ut sådana intyg i efterhand så helt omöjligt är det kanske inte.
Titel: Ändra Kawasaki KVF360 terräng till vägreggad
Skrivet av: qvaddis skrivet 2 november 2007 kl. 15:48:42
Jag har också hört att bara "tillverkaren" kan göra det MEN DRESEL mfl tar ju andra märken och gör om dem? Det måste ju uppenbarligen gå att bygga om andra atv till gatureggade. Största problemet är väl att man får väldigt lite råd och oftast nekande av bilprovningen och vägverket mfl.

Hade ju varit cool om någon lyckades gaturegga sin helt själv :)
Lycka till!
Titel: Ändra Kawasaki KVF360 terräng till vägreggad
Skrivet av: STENE skrivet 2 november 2007 kl. 16:01:10
Dresel räknas som tillverkare. Om di kollar på den dresel "Yamma" så står det INTE yammaha som märke i regpappret utan något annat. Det finns ett sätt till förutom COC doc. det är om du bygger om den och reggare den som typ "hemma bygge". Men för att de skall godkänna det så måste du typ byta motor, bygga om ramen etc. inte bara sätta lite lampor. Detta är vad jag har läst på detta forum när någon tog kontakt med vilka det nu är som reggar ombyggda maskiner.
Titel: Ändra Kawasaki KVF360 terräng till vägreggad
Skrivet av: Lowest skrivet 2 november 2007 kl. 19:00:31
Vad jag hört kostar CoC-dokument ca 350 000:- för en modell att vägregga . Så helt gratis är det inte men lycka till
Titel: Ändra Kawasaki KVF360 terräng till vägreggad
Skrivet av: werecat skrivet 2 november 2007 kl. 19:34:40
Tack för alla svar!

Även om det verkar väldigt dyrt (jag har inte lust att läggs ut några 350 000:-) så tänker jag höra med bilprovningen så får vi se om det är lönlöst eller inte. Något som är lite luddigt dock är vad som krävs förutom intyg för att den skall räknas som MC, t.ex. blinkers, regskylt belysning, osv.
Jag tar tacksamt emot fler idéer och erfarenhet.

//Andreas
Titel: Ändra Kawasaki KVF360 terräng till vägreggad
Skrivet av: STENE skrivet 2 november 2007 kl. 21:07:36
oavsett hur det går så får du gärna lägga upp dina erfarenheter här så vi andra kan lära av det som du får reda på.
Titel: Ändra Kawasaki KVF360 terräng till vägreggad
Skrivet av: Hubbe skrivet 2 november 2007 kl. 23:29:34
vad som krävs förutom intyg?

Max 20hk.
Normal belysning, E-märkt!
Vid bromsning med fotbromsen skall både fram och bakbroms påverkas.
Parkeringsbroms.
Sen kan det finnas mer.