ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: Borg skrivet 2 november 2007 kl. 08:19:21
-
Vem har kört längst utan plugg på sin 500 mxu?
Pressar ni maskinen när ni är ute och kör i terräng och väg?
Håller maskinen för att hålla en genomsnitts fart på 90km/h alltid?
Med tanke på att min maskin gav upp med nerslitna kamar så vet i fan om jag vill dra pluggen elller det var ett materialfel.
Sitter pluggen mellan luftfilter och förgasaren eller mellan
förgasare och cylinder?
Är det bara en svart ring som sitter helt löst ?
Vilken sida på maskinen rekomderar ni att jag tar den på, vid variatern eller soppe kranen?
-
plockade bort pluggen innan jag körde hem den från Åf. har nu 152 mil på mätaren, inga problem alls.
det var väl ändå en 39hp maskin som jag och Åf var överens om att jag ville ha.
igår tog jag den till jobbet i stormen, ca 90 km/h 6,5mil enkel väg, har inte en tanke på att något skulle kunna jävlas bara för att jag håller hög marchfart, låter förvisso alltid motorn gå en stund på tomgång både före och efter sådan körning för att utjämna värmen, ( att rekomendera efter all hård körning, alla motorer men framför allt turbomotorer )
ja pluggen är bara den svarta ringen. sitter/satt på filtersidan enl.åf
-
Maskinen är ju inte bygg för att va strypt ju.
det ska ju hålla utan strypningar,för det är ju så det tär tänka att den ska gå.
-
Pluggen min satt mellom Forgasser og sylinder, den sitter vel ikke mellom Forgasser og Luftfilter!!
-
Strypringen sitter mellan cylinder / förgasare.
Lättast att komma åt från vänster sida. Ser ingen anledning till att maskinen skulle hålla bättre med strypningen kvar...
-
Maskinen holder bedre med strypningen av. Man kan tenke seg selv hvis noen hadde strupet litt på halsen vår, da hadde det blitt tungt og puste. Det virker på samme måten med Maskinen hvis den er strupet.
Har selv laget meg en Panikk knapp, slik at den yter 20 hk hvis jeg blir stoppet.
-
Min förra MXU hade gått 246mil när jag satte den i ett träd, den lät kanon i motorn och jag körde inte försiktigt någon gång med den (vare sig på vägen eller av).
Men jag undrar lite hur era andras låter (07er) för jag upplever att denna (min nya) har ett mycket mer vinande ljud i motorn än vad den förra hade. Jag har gjort 50mila servicen och har börjat gasa riktigt men det vill inte ge sig, men det kanske skall vara så.
Sen så skriver dom att vridet skall vara ändrat från 29nm till 38nm mellan 06 och 07 men jag märker inte av det alls. Nu kan jag ju säga att min förra gick riktigt bra för jag provade en annan av samma årsmodell och den var mycket slöare men jag tror att det var något fel på den.
Mvh SIK
-
Jag har provat att ta bort strypningen, men tusan ringen sitter löst men jag får inte ut den. Skulle kunna tro att ringen är lite större än utgångshålet. Någon som har någon idé.
-
Min förra MXU hade gått 246mil när jag satte den i ett träd, den lät kanon i motorn och jag körde inte försiktigt någon gång med den (vare sig på vägen eller av).
Men jag undrar lite hur era andras låter (07er) för jag upplever att denna (min nya) har ett mycket mer vinande ljud i motorn än vad den förra hade. Jag har gjort 50mila servicen och har börjat gasa riktigt men det vill inte ge sig, men det kanske skall vara så.
Sen så skriver dom att vridet skall vara ändrat från 29nm till 38nm mellan 06 och 07 men jag märker inte av det alls. Nu kan jag ju säga att min förra gick riktigt bra för jag provade en annan av samma årsmodell och den var mycket slöare men jag tror att det var något fel på den.
Mvh SIK
Håller med dig den viner en del. Förmodlingen samma på alla -07 detta är min andra maskin "-07" och den viner med
-
min stackars kxr har nu snurrat över 850mil
-
Hei. Når du tar vekk ringen, så bøy to stor spiker i 90 grader vinkel slik at de passer i ringen. Tape disse sammen og bind på en løkke i enden du kan dra i. Putt spikrene med 90 grader vinkel inni ringen, så drar du hart i løkken til ringen kommer. Det funket for meg.
-
Hei. Når du tar vekk ringen, så bøy to stor spiker i 90 grader vinkel slik at de passer i ringen. Tape disse sammen og bind på en løkke i enden du kan dra i. Putt spikrene med 90 grader vinkel inni ringen, så drar du hart i løkken til ringen kommer. Det funket for meg.
ok, ska prova imorgon tack för tipset
-
självklart sitter den mellan cylinder / förgasare, "i insuget" skulle den sitta före förgasaren skulle det vara en permanent choke, tänkte på något helt annat när jag skrev något annat, sorry, alla kan ha en dålig dag.
mitt råd är att alltid ta diskutionen med åf om garantin innan köpet, i mitt fall gjordes det helt klart att jag inte tänker köra den stypt och att om detta påverkar mina garantier så väljer jag annat märke eller åf,
-
Det är väll självklart att du/ni ska ta bort strypningen!
Det har ju inget att göra med att en maskin pajar eller inte
(det är ju den svenska lagen som bestämer om strypningen)
och med Isaksson som leverantör som helt enkelt byter ut fyrhjuling om dom anser att den är dålig kan väll inte vara bättre
Mats
-
Så strypningen borta, nu låter den som den ska. Svarar bra på gasen och kommer som en skollad råtta. :D
-
Har kört MXU 500 över 450 mil utan plugg, ofta i 90-92. Aldrig haft några problem.