ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: The_viking91 skrivet 1 november 2007 kl. 17:29:04

Titel: Kass motorpackning??
Skrivet av: The_viking91 skrivet 1 november 2007 kl. 17:29:04
Var ute och provstartade yfzan idag, den hade stått stilla i ca 3-4 månader sen sist. När jag fick igång den så läckte det olja ur motorn.

1. Vad kostar en komplett sats med motorpackningar till yfz 2004.
2. När motorn endå ska klyvas, nåt annat man bör göra?
3. Vem är billigast på yfz delar?

Sen så finns det mer frågor i ett annat inlägg längre ner på denna sidan.
Titel: Kass motorpackning??
Skrivet av: sunfire skrivet 1 november 2007 kl. 17:51:07
Vassegoo...  8)

(http://i2.tinypic.com/523dy7b.jpg)

(http://i18.tinypic.com/6cokuvb.jpg)

(http://i15.tinypic.com/6b23woh.jpg)
Titel: Kass motorpackning??
Skrivet av: The_viking91 skrivet 1 november 2007 kl. 20:56:49
tackar.. visste inte hur man gjorde.. orkade inte tvätta den..ber om ursäkt för det... jag håller på med att flytta in baklampan och ska eventuellt kapa plasten så att man kan använda orginal 12plattan för wheelies.  kan ta nya bilder på det och lägga upp som ett projekt sen. Nästa eller nästnästa vecka ska motorn rivas och alla lager, länkage och annat ska smörjas och servas, nya framdäck och drev ska på också.
Titel: Kass motorpackning??
Skrivet av: Psycho skrivet 1 november 2007 kl. 21:26:57
Är det på mitten av motorn som det läcker i från måste du klyva den.
Om det är mer till vänster sett fram i från så är det till att ta bort kopplings korg och kåporna har jag för mig. Är inte så värst krångligt.

Kolla först bara så det inte läcker i från oljefilter kåpan då det kryper lätt överallt från den. Fast du kanske ser att det är i från mitten packningen det tränger ut?

Skall själv plocka ner min motor nu skall byta kolv, kam kedja, topp, lammeller samt bygga om oljesmörjningen till vevstake och kolv bult då den är ett kännt problem på alla yfz innan 07.
Titel: Kass motorpackning??
Skrivet av: The_viking91 skrivet 2 november 2007 kl. 12:10:57
Citat från: "Psycho"
Är det på mitten av motorn som det läcker i från måste du klyva den.
Om det är mer till vänster sett fram i från så är det till att ta bort kopplings korg och kåporna har jag för mig. Är inte så värst krångligt.

Kolla först bara så det inte läcker i från oljefilter kåpan då det kryper lätt överallt från den. Fast du kanske ser att det är i från mitten packningen det tränger ut?

Skall själv plocka ner min motor nu skall byta kolv, kam kedja, topp, lammeller samt bygga om oljesmörjningen till vevstake och kolv bult då den är ett kännt problem på alla yfz innan 07.


okey.. joo det är en sån där mittenpackning som går över hela motorn tror jag. Det blir till och byta alla packningar när den endå klyvs tror jag. Vad kan en komplett sats med packningar kosta till yfz årsmodell 2004?

ojojoj vad du ska byta mycket, det där låter dyrt. Vad kan jag behöva byta på min hoj, förutom packningar? Kolven på min maskin har enligt förra ägaren gått ca 10h, och det är en 5000kr kolv. Kam kedja? hur länge går en sån? Kan du beskriva hur du gör när du bygger om oljesmörjningen? är det dyrt?  angående hur långt min yfz har gått så är det enda jag vet säkert är hur framdäcken ser ut, kan ta en bild på dom, dom är slutkörda. Hur långt har den gått då tror ni? jag tippar på under 100 timmar iallafall.

Lite många frågor kanske, men får inte glömma nåt nu när motorn ska klyvas.
Titel: Kass motorpackning??
Skrivet av: Psycho skrivet 2 november 2007 kl. 19:21:08
Jo det är en hel del som skall bytas så det blir inte helt gratis.
Dock plockar jag alla delarna från usa där det är helt andra priser.
En komplett packnings satts om man tar den från usa ligger på runt 500  kr inkl frakt. Såg att man kunde köpa en för 1300 här hemma på minhoj.

Vad du kan behöva byta är omöjligt att säga. Beror på hur hårt du kört din samt en mängd andra saker. Jag skall sätta in en portad topp i min för bättre flås vassare kammar och ett steg ytterligare vassare kolv. Dem andra sakerna byter jag för att det är slit delar.En kamkedja kostar inte mer än 10 dollar så det är ju inga pengar.

Kolven skall bytas efter 30 timmar om man kör bankörning men åter igen finns dem som kört sina hundratals timmar utan problem. Det kvittar om man kör märkes kolv eller ej skulle ja tro dem slits i vilket fall som helst.

När du klyver motorn kolla på kolv bulten hur den ser ut om den är sliten eller ej kan vara dags att byta vevstaks lager men åter igen jätte svårt att säga kolla så inget ser slitet annars skall det väl vara okej.

Det finns en bra beskrivning på olje ombyggnaden här:  http://www.yfzcentral.com/invision/index.php?showtopic=49282

Den ombyggnaden kostar inte många kr att göra. men kan besparar en hel del.

Finns ytterligare alternativ men då får man skicka sin motorhalva till usa för ombyggnad och det är inte riktigt lönsamt.

Om hur långt den har gått så är väl inte framdäcken en så bra indikation dem kan ju vara bytta. samt så slits dem ju väldigt olika beroendes på vart man kör. asfalt sand ect.

Du har pm  :wink:
Titel: Kass motorpackning??
Skrivet av: The_viking91 skrivet 3 november 2007 kl. 02:10:05
Citat från: "Psycho"
Jo det är en hel del som skall bytas så det blir inte helt gratis.
Dock plockar jag alla delarna från usa där det är helt andra priser.
En komplett packnings satts om man tar den från usa ligger på runt 500  kr inkl frakt. Såg att man kunde köpa en för 1300 här hemma på minhoj.

Vad du kan behöva byta är omöjligt att säga. Beror på hur hårt du kört din samt en mängd andra saker. Jag skall sätta in en portad topp i min för bättre flås vassare kammar och ett steg ytterligare vassare kolv. Dem andra sakerna byter jag för att det är slit delar.En kamkedja kostar inte mer än 10 dollar så det är ju inga pengar.

Kolven skall bytas efter 30 timmar om man kör bankörning men åter igen finns dem som kört sina hundratals timmar utan problem. Det kvittar om man kör märkes kolv eller ej skulle ja tro dem slits i vilket fall som helst.

När du klyver motorn kolla på kolv bulten hur den ser ut om den är sliten eller ej kan vara dags att byta vevstaks lager men åter igen jätte svårt att säga kolla så inget ser slitet annars skall det väl vara okej.

Det finns en bra beskrivning på olje ombyggnaden här:  http://www.yfzcentral.com/invision/index.php?showtopic=49282

Den ombyggnaden kostar inte många kr att göra. men kan besparar en hel del.

Finns ytterligare alternativ men då får man skicka sin motorhalva till usa för ombyggnad och det är inte riktigt lönsamt.

Om hur långt den har gått så är väl inte framdäcken en så bra indikation dem kan ju vara bytta. samt så slits dem ju väldigt olika beroendes på vart man kör. asfalt sand ect.

Du har pm  :wink:


du har också pm nu.. det roliga är ju att jag ska till usa om 1,5 månad. men skulle vara fint att ha det fixat innan, kan dessutom bli en massa gnäll om jag köper ett helt gäng med nya delar. Nog bättre att beställa. Hur blir det med tull och frakt och sånt? Hur lång leveranstid? Länka några bra sidor så man kan kika runt lite.
Titel: Kass motorpackning??
Skrivet av: The_viking91 skrivet 3 november 2007 kl. 02:12:16
Citat från: "Psycho"
Jo det är en hel del som skall bytas så det blir inte helt gratis.
Dock plockar jag alla delarna från usa där det är helt andra priser.
En komplett packnings satts om man tar den från usa ligger på runt 500  kr inkl frakt. Såg att man kunde köpa en för 1300 här hemma på minhoj.

Vad du kan behöva byta är omöjligt att säga. Beror på hur hårt du kört din samt en mängd andra saker. Jag skall sätta in en portad topp i min för bättre flås vassare kammar och ett steg ytterligare vassare kolv. Dem andra sakerna byter jag för att det är slit delar.En kamkedja kostar inte mer än 10 dollar så det är ju inga pengar.

Kolven skall bytas efter 30 timmar om man kör bankörning men åter igen finns dem som kört sina hundratals timmar utan problem. Det kvittar om man kör märkes kolv eller ej skulle ja tro dem slits i vilket fall som helst.

När du klyver motorn kolla på kolv bulten hur den ser ut om den är sliten eller ej kan vara dags att byta vevstaks lager men åter igen jätte svårt att säga kolla så inget ser slitet annars skall det väl vara okej.

Det finns en bra beskrivning på olje ombyggnaden här:  http://www.yfzcentral.com/invision/index.php?showtopic=49282

Den ombyggnaden kostar inte många kr att göra. men kan besparar en hel del.

Finns ytterligare alternativ men då får man skicka sin motorhalva till usa för ombyggnad och det är inte riktigt lönsamt.

Om hur långt den har gått så är väl inte framdäcken en så bra indikation dem kan ju vara bytta. samt så slits dem ju väldigt olika beroendes på vart man kör. asfalt sand ect.

Du har pm  :wink:


Det är orginalframdäcken på, är 100% säker på min sak. Får man höra en uppskattning på hur långt den gått av någon?