ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: olish skrivet 1 november 2007 kl. 17:25:01
-
Hej alla glada linhaiare.Jag är en färsk linhai ägare
som tycker att detta forum är intressant och kul att läsa inlägg på.
Jag har nu blivit medlem(idag).och trevar mej fram... :D [/i][/b]
-
Välkommen med i träsket :!: :!: :!: :D :D :D
-
Tack för det ,jag glömde att dom flesta berättar lite om sej själv..
Ja jag har en "gammal" 260 2x4 -05 som jag håller på och mixtrar
lite med.Och i det här forumet verkar man få bra hjälp när det krånglar
-
Tack för det ,jag glömde att dom flesta berättar lite om sej själv..
Ja jag har en "gammal" 260 2x4 -05 som jag håller på och mixtrar
lite med.Och i det här forumet verkar man få bra hjälp när det krånglar
Du kan nog få hjälp även när det inte krånglar. :) Det är väldigt trevligt folk här, hade lite problem tidigare med min maskin och jag fick snabb och mycket bra hjälp med detta.
/Blizzter
-
Även jag har en gammal 05:a men har ägt den från start. Är fortfarande nöjd eftersom den klarar av 97% av det som jag använt den till.
-
Välkommen i gänget. Ett tips! Glöm inte som IKEA rekommenderar att efterdra skruvar på olika ställen (nästan samtliga) och framför allt bromsoken. Samtliga skruvar är dåligt iskruvade och har en förmåga att lossna. Spruta även in tectyl eller annat rostskyddsmedel i alla ramar som är ihåliga. Även ljuddämparen behöver "stabiliseras"I Övrigt funkar allt bra jag har haft min i 1 och halvt år kört över 200 mil och den fungerar perfekt
-
Tack för det. :lol: :lol: Ja skruvar ja...ok det har ju inte varit så mycket efterdragning ändå,men rostskyddning har jag inte tänkt på.
Jag köpte den beg.av en "vilde"som hade nog testat det mesta med den, tex.att hänga upp den i ett träd i vinschen :!: :!: voltat,kört den genom isen osv..Men det verkar inte vara nåt större fel på den.Det var ett bra pris på den för den såg fördjä.ut..
Ang.ljuddämpare,visst ska det vara ett rör-slang eller nåt som sitter på avgasröret? Förra ägaren har skarvat med ett rör som blir så förb.hett så jag bränner benet
-
På de första mskinerna som kom så satt det en vibrations dämpare längs ner vid höger foten. Om det är den du tänker på så är den borta. Min pajade och fyrhjuling.se trollade fram ett nytt på garanti. Men det var från en "nyare" maskin och på den sitter det inget. Tydligen så pajade den där dämparen ganska ofta och den behövdes förmodligen inte. så om han skarvat på en bit där så är det säkert i sin ordning.
-
Ja så heter den visst...ok då behöver jag inte ha nån sån på röret.
Problemet är att med den rörbit killen skarvade med är vattenledningsrör
eller nåt med väldigt tjock gods i så jag tror att det är därför det blir så himla hett...
Ska kapa och skarva med tunnväggigt rör så kanske det blir bättre.
Nu letar jag alltså inte efter vibrationsdämpare nåt mer.. :wink:
En sak till:Vad ändrar man i ljuddämparen när man fixar med den och är det nån vits med ingreppet?
-
Jag tror att du har gjort ett vettigt val, det verkar som om de Linhaiar som överlevt det första året är av lite bättre kvalitet. Har själv en 06:a och har upptäckt skillnader inom samma maskin! Ett exempel: ungefär hälften av slangklämmorna var rostfria, resten försvann på en månad... (numer naturligtvis utbytta). Vad gäller avgassystemet så kan jag fortfarande rekommendera det som står i tråden "Äntligen...", fortfarande helt nöjd! Tänk dock på att det sitter en sorts katalysator i originaldämparen, jag sparade min till den kommande besiktningen år 09. Tyvärr hade originaldämparen hunnit bli så rostskadad att jag blir tvingad att tillverka ett nytt anslutningsrör mot avgasröret tills dess... De svagaste punkter som jag tycker maskinen har: 1. Avgassystemet. 2. Rostskyddet. 3. För hög utväxling på backväxeln. De starkaste: 1. Prisvärd. 2. Stabil på landsväg. 3. Klarar mer än du tror!
Lycka till!
-
Jag tror också att det är bästa att låta orginal dämparen vara och istället byta ut den mot något annat. Antingen en bil dämp eller en gammal hoj dämp från skroten. Själv har jag en CBR600 dämp. Men jag vet inte om det ger så mycket mer än ett "skönare" ljud.
-
Jag tror att du har gjort ett vettigt val, det verkar som om de Linhaiar som överlevt det första året är av lite bättre kvalitet. Har själv en 06:a och har upptäckt skillnader inom samma maskin! Ett exempel: ungefär hälften av slangklämmorna var rostfria, resten försvann på en månad... (numer naturligtvis utbytta). Vad gäller avgassystemet så kan jag fortfarande rekommendera det som står i tråden "Äntligen...", fortfarande helt nöjd! Tänk dock på att det sitter en sorts katalysator i originaldämparen, jag sparade min till den kommande besiktningen år 09. Tyvärr hade originaldämparen hunnit bli så rostskadad att jag blir tvingad att tillverka ett nytt anslutningsrör mot avgasröret tills dess... De svagaste punkter som jag tycker maskinen har: 1. Avgassystemet. 2. Rostskyddet. 3. För hög utväxling på backväxeln. De starkaste: 1. Prisvärd. 2. Stabil på landsväg. 3. Klarar mer än du tror!
Lycka till!
Hmm en del säger att det är katalysator i original dämparen andra säger att det inte är det, någon som vet hur det ligger till? Enligt Scandimoto så är Wileyco systemet godkänt för besiktning, men jag kan inte se någon information angående katalysator på den dämparen.
/Blizzter
-
Det ser ut misstänkt likt en katalysator, som en rulle wellpapp som man tittar på från änden. Jag tror att det ligger till så här: Linhaien exporteras över hela världen, också till ställen med strängare miljölagstiftning än vår. I t ex Kalifornien så måste enligt uppgift ALLA bensinmotorer vara utrustade med katalysatorer, från motorsågar och uppåt. Detta kan tyckas vara ett spel för galleriet, om en katalysator skall fungera optimalt måste den kompletteras med en lambdasond kopplad till ett insprutningssystem så att bränsleblandningen hela tiden blir "perfekt", något som är mycket svårare att uppnå med en förgasarmotor.
I Sverige är det inga krav på katalysatorer när det gäller MC- eller terrängskoterregistrerade fordon, men hojarna är "helfordonsgodkända" vilket innebär att INGET får ändras mot original om man skall hårddra det. Nu vill jag tro att besiktningsfolket använder en smula sunt förnuft, men jag har sparat "pottan" för säkerhets skull.
Anders
-
Det ser ut misstänkt likt en katalysator, som en rulle wellpapp som man tittar på från änden. Jag tror att det ligger till så här: Linhaien exporteras över hela världen, också till ställen med strängare miljölagstiftning än vår. I t ex Kalifornien så måste enligt uppgift ALLA bensinmotorer vara utrustade med katalysatorer, från motorsågar och uppåt. Detta kan tyckas vara ett spel för galleriet, om en katalysator skall fungera optimalt måste den kompletteras med en lambdasond kopplad till ett insprutningssystem så att bränsleblandningen hela tiden blir "perfekt", något som är mycket svårare att uppnå med en förgasarmotor.
I Sverige är det inga krav på katalysatorer när det gäller MC- eller terrängskoterregistrerade fordon, men hojarna är "helfordonsgodkända" vilket innebär att INGET får ändras mot original om man skall hårddra det. Nu vill jag tro att besiktningsfolket använder en smula sunt förnuft, men jag har sparat "pottan" för säkerhets skull.
Anders
Låter konstigt om dom bara "råkade" slänga med en svindyr katalysator för att slippa ändra något. Det sparas in på mycket annat på hojarna och katalysator är du bland det första man då tittar på med tanke på att det är platina i dom som gör att det blir så dyrt.
Med tanke på att Linhai maskinerna har väldigt lågt motorljud så kan man kanske misstänka att det även kan vara en ljuddämpning den där saken.
Sökte lite på nätet och det står på flera ställen "Katalysator" så det kanske inte är så omöjligt.
/Blizzter
-
Tror nog att dämparen får vara i fred för framtida besiktning, skaffar nåt annat att sätta dit istället.
Har idag gjort en riktig amatör tabbe :oops: Plockade bort ytterligare 2 vikter ur primären (tot.4 borta) inga problem gick på några minuter.
Plockade sen lite med kopplingen,ruggade ytorna med sandpapper.
Kom sen på att jag skulle provköra utan kåpa för att se hur växlingen funkade nu.Då kom tabben.... :roll: ....hade inte satt ihop kopplingen..så när jag gasade så slog backarna ut max ...trodde inte fjädrar kunde bli såå långa......nåja efter lite kuckel och pul så fick jag ihop prylarna igen.
I morgon blir det provkörning med vagn,ska testa om det blev för mycket med -4vikter
-
Har fortfarande inte plockat ur några vikter ur min än. :oops: Men 2 ska d bli... nån gång. :wink:
Tycker faktiskt att den funkar bra med orginalvikterna. Är väll endast lite segt att starta på högväxeln, men å andra sidan sä kör ja knappt på den etersom ja bara arbetar med den mestadels. Ja tycker även att de blir lättare att "krypköra" med fyrhjulsdriften i och ett tungt lass på vagnen efter. Bara fyrhjulsdriften gör att d går "tygngre" och då även en bättre "krypkörning". Någon annan som tycker samma sak???
-
Testade hojen idag med vagn. Hämtade sand så jag har nåt att sanda med i vinter .Skottade i ett gäng hinkar vet ej vikten men ,4 vikter var perfekt att dra tungt med,kanske varvade lite på lågen men det gör inget (det snöade och blåste kallt)så det blev lugn takt. 8O
Var också ut i skogen och kollade på några vindfällen som jag ska hämta med haijen.(kameran blev hemma förståss) :roll: