ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: SoloNo1 skrivet 31 oktober 2007 kl. 21:30:23
-
Hej!
Skulle starta raptorn på jobbet ikväll och åka hem, det blev en jävla baktändning och sedan vägrade den starta överhuvudtaget.
När jag dragit på startmotorn UTAN gas så började jag känna bensinlukt..... tankarna för bagge på tändstift är ju att utesluta på 4t, men jag skruvade ur tändstiftet och det var genomblött och svart...... rengjorde stiftet och den startade direkt... gasade ur den ordentligt, lät som att den inte ville varva ur ordentligt och att den gick ojämt.
Sprang upp för att lägga tillbaks verktygen medans hojjen var på, då såg jag att kröken var röd, antingen var det för att jag varvat ur den en del innan.
Körde hem iallfall, vågade inte gasa på riktigt men den verkade gå bra, kröken var inte röd när jag kom till garaget.
Någon som har en jädrans aning vad detta kan vara?
Både jag och Raptorn är tacksamma för svar!
-
låter som spridaren var otät fast jag ska inte yttra mig om just det för vet för lite om insprut men att kröken blir röd på tomgång det blir min också jag har reagerat på just detta själv. får hoppas på att nån skräpflaga i soppan har gjort spridaren otät som kanske fixar sig själv :?
-
Min kan kinka lite också efter en baktändning.
Men hade du inte satt på bränslebox på den? Den går ju snålt utan box och kan bli röd då, speciellt med annat avgas, eller luftfilter.
Kanske boxen lagt av? eller jordkabeln lossnat?
-
han har box och jord kabeln har gått av förut ha ha
tror det största felet är att han inte kört på länge ;)
-
konstigt att solos raptor strular...med så täta service intervaller borde den gå klockrent... :lol:
-
ha ha det va det bästa jag hört på länge ha ha ;)
-
Hehe
Svenne, tiderna då vi låg på topp och gasade flera dagar i veckan existerar inte längre för mig :( Nu så är det snarare att jag inte rastat av hojjen på ett tag!
Boxen är jordat och funkar bra Hubbe!
Hojjen verkar lite skum ibland fortfarande, det går bra när jag väl gasar på, har knappt någon tomgång och går väldigt instabilt på låga varv, kan det vara boxen tro som är lite felinställd eller att luftfiltret börjar tätna?
-
Jag tycker iaf att det låter som om det är ngn form av bränsleproblem.
prova att vrida ner alla pot:ar på boxen så den inte ger ngn extra soppa alls, lägg tillbaka locket på luftburken. Kör en sväng och kolla stiftet efteråt, nu borde det vara ngn stans mellan chokladbrunt och vitt (eftersom den går snålt redan original och du har väl även annat avgas?
Är den mer åt svarthållet här eller fortfarande håller på att bluddra så är kanske felet i original efi-boxen? Eller om den bluddrar men stiftet ser ok ut så kanske cdi´n är keff?
Hmmm. dagens amatöranalys...
-
om kröken blir röd lätt och maskinen går dåligt, Skulle det kunna bero på att utblåsventilerna inte håller riktigt tätt? Så luft soppa blandning läcker ur och "brinner" upp i kröken?
Ännu en amatör analys...
-
Inte omöjligt. Talar dock emot baktändning.
-
om kröken blir röd lätt och maskinen går dåligt, Skulle det kunna bero på att utblåsventilerna inte håller riktigt tätt? Så luft soppa blandning läcker ur och "brinner" upp i kröken?
Ännu en amatör analys...
Det där låter ju som en vettig förklaring.. Baktändning är dock något den bara gjorde på jobbet då den inte startade efteråt...
Men nu när jag kör så baksmäller det inte.
-
om kröken blir röd lätt och maskinen går dåligt, Skulle det kunna bero på att utblåsventilerna inte håller riktigt tätt? Så luft soppa blandning läcker ur och "brinner" upp i kröken?
Ännu en amatör analys...
Det där låter ju som en vettig förklaring.. Baktändning är dock något den bara gjorde på jobbet då den inte startade efteråt...
Men nu när jag kör så baksmäller det inte.
Prova att byta tändstift.... en del märken är känsliga efter att dom har blivit sura en gång.... tror inte på amatör analysen.... 8O 8O Sorry Stene.... :D :D
-
om kröken blir röd lätt och maskinen går dåligt, Skulle det kunna bero på att utblåsventilerna inte håller riktigt tätt? Så luft soppa blandning läcker ur och "brinner" upp i kröken?
Ännu en amatör analys...
Det där låter ju som en vettig förklaring.. Baktändning är dock något den bara gjorde på jobbet då den inte startade efteråt...
Men nu när jag kör så baksmäller det inte.
Prova att byta tändstift.... en del märken är känsliga efter att dom har blivit sura en gång.... tror inte på amatör analysen.... 8O 8O Sorry Stene.... :D :D
Kan dåligt stift även orsaka att kröken blir mer röd än vanligt? Har det problemet på min. Tycker att det på sista tiden har blivt "värre och värre". Mycket enklare att byta stift (som iofs är gammalt och bör bytas iaf) än kolla ventiler etc.
-
om kröken blir röd lätt och maskinen går dåligt, Skulle det kunna bero på att utblåsventilerna inte håller riktigt tätt? Så luft soppa blandning läcker ur och "brinner" upp i kröken?
Ännu en amatör analys...
Det där låter ju som en vettig förklaring.. Baktändning är dock något den bara gjorde på jobbet då den inte startade efteråt...
Men nu när jag kör så baksmäller det inte.
Prova att byta tändstift.... en del märken är känsliga efter att dom har blivit sura en gång.... tror inte på amatör analysen.... 8O 8O Sorry Stene.... :D :D
Kan dåligt stift även orsaka att kröken blir mer röd än vanligt? Har det problemet på min. Tycker att det på sista tiden har blivt "värre och värre". Mycket enklare att byta stift (som iofs är gammalt och bör bytas iaf) än kolla ventiler etc.
Att kröken blir röd beror alltid på bränslebrist eller felställd tändning.... däremot så kan stiften bli konstiga efter att dom blivit sura... kolla ventiler ska du ända alltid göra vid jämna mellanrum... men att kröken blir röd pga otäta avgasventiler... då lär du inte få igång den kall....
-
gör en service...luftfilter ..tändstift o kolla bakdäcken solo!!! fel flöde luft -bensin finns inte på yamaha...men du kan ha fått ett måndags ex... 8O jag tror dina jobbar polare stoppat nått i ljuddämparn.... :lol:
-
Jag tror att alla Raptor 700 får röd krök, min blev iofs lite svalare med Dynateks tändmodul! Den låga tändningen i originalmaskinen kanske bidrar till högre temp :idea: Hur som helst så fick man en maskin som drar som ett godståg hela vägen ut på varvtalsregistret, och inget strypande av speedsensorn så nu går det fort som fan!
-
gör en service...luftfilter ..tändstift o kolla bakdäcken solo!!! fel flöde luft -bensin finns inte på yamaha...men du kan ha fått ett måndags ex... 8O jag tror dina jobbar polare stoppat nått i ljuddämparn.... :lol:
Kan det alltså vara så att kröken blir röd pga fel däcktryck, måste kolla det då :lol: :lol: Eller det kanske är fel mönster/ dimension :roll: :lol: :lol:
-
Min krök slutade vara röd efter dobeck-boxen installerats. Men solo har ju installerat box tidigare och efter det blev väl avgastempen lägre? Men nu är den hög igen, right?
-
Då är det fel på soppan på min mao. För tändningen går inte att ställa..
Men det löser sig nog snart. Bad benring byta mitt munstycke som jag fått av honom tidigare.
-
min krök vart röd när jag dämpade ner ljuddämparen med en tystare silencer....alltså vart det sämre flöde på avgaserna...det var lätt avhjälpt med ställa in blandskruven...men...yamaha har tunnt gods i kröken vilket gör att den glöder snabbt ...men f@n va känsligt...så typiskt yamaha att lätta hojen på allt för att va den lättaste o starkaste hojen... :lol: