ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Barn Quad & andra ATV's => Ämnet startat av: hedghog skrivet 30 oktober 2007 kl. 21:16:53
-
Jag har lite problem med min Kazuma 250.
1. Den går varm och börjar koka. Det verkar som att när man kör snabbare farter så håller fartvindern tempen nere men när man kör lite saktare på stigar så tänds "överhettnings-lampan" och en till och med att kylaren kokar.....
Har kollat och fläkten verkar ha skurit... Kan detta orsaka kokning? Har den verkligen så stor kylförmåga att den skulle kyla tillräckligt?
2. Har bytt luftfilter till "öppet" och satt på trim-dämp som är mer öppen än orginal. Bestyckade upp till 125 i huvudmunstycke, (110 orginal). Den gick betydligt bättre men kröken glödgar... Stiftet aningens mager-färgat... Ska jag gå upp till 130 eller 135? Är glödgad krök alltid tecken på för lite soppa?
-
Jag har lite problem med min Kazuma 250.
1. Den går varm och börjar koka. Det verkar som att när man kör snabbare farter så håller fartvindern tempen nere men när man kör lite saktare på stigar så tänds "överhettnings-lampan" och en till och med att kylaren kokar.....
Har kollat och fläkten verkar ha skurit... Kan detta orsaka kokning? Har den verkligen så stor kylförmåga att den skulle kyla tillräckligt?
2. Har bytt luftfilter till "öppet" och satt på trim-dämp som är mer öppen än orginal. Bestyckade upp till 125 i huvudmunstycke, (110 orginal). Den gick betydligt bättre men kröken glödgar... Stiftet aningens mager-färgat... Ska jag gå upp till 130 eller 135? Är glödgad krök alltid tecken på för lite soppa?
Kolla din tempgivare som ger singnalen till fläkten när den ska gå igång, Ta t.ex ur den och koka en kastrull med vatten och doppa den i. Eller så mäter du upp den om du har möjlighet till detta.
Ang fläkten så kolla så att det inte är glapp i kontakten. Mät upp även denna om du kan.
När du ser att din templampa börjar lysa så prova och knacka på fläktmotorn lite och se om den hoppar igång då!
Lukta på motorn och kolla om den luktar bränt.
Det glöder när den går magert, Förmycket luft och förlite bränsle.
Därför stiftet är grått = magert