ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: BucketMan skrivet 30 oktober 2007 kl. 18:46:28
-
Howdy allihopa!
När ja köpte mina Mud Gear 26" däck o fälg så fick ja dom balanserade o monterade ( på fälg ). Förstår inte varför de vobblar rätt rejält ändå för.
Någon som vet vad man kan göra eller vad som kan vara fel? Törs man prova att ta bort vikterna? Hur sitte dom fast?
Tycker de verkar sitta lite för mycket vikter på fälgarna. Vissa täcker säkert 1/4 av fälgen.
Ja vet inte vad som kan vara rätt iaf. Hoppas på råd.
Ha de gött alla ATV:are! :D
-
Är dom runda??? Har dom satt dit så mycket vikter så
kan det va så att däcken inte är runda helt enkelt.
Dom balanserar i maskinen, men när du kör med dom på,
så vobblar det pga orundheten.
-
De flesta offroad/muddäck typ 26"/27" däck är så in i helv**e ojämn kvalitet i däcken, det verkar som att i däcket finns olika mycket gummi på olika ställen, därför är det i stort sett helt omöjligt att balansera däcken, (försökte) balanserade mina 27" or hos en kompis däckfirma, man blev lite ställd när maskinen sa att den ville ha en balansvikt på 1,4 kg, 8O 8O , så mycket går ju bara inte att hänga på, trots att jag flera ggr. vridit runt däcket på fälgen, för att på så vis försöka kompensera obalansen, men utan godtagbart resultat, så dessa däck duger endast till att köra i nåt lerhål med , eller lite sakta i skogen, alltså inga större hastigheter :? :? .
-
Tack för era svar... har faktiskt inte kollat om dom är riktigt runda, men det är inte så att hojen "hoppar" när ja kör. Det slår/vobblar i styret när ja kommer upp i högre fart.
Är nog sant att de inte precis är de bästa däck för högre hastighet och slätt underlag. Men känns som om de är väldig obalans iaf.
-
Precis så som mina också uppförde sig, gick inte att köra över 50 knyck, det kändes som någon stod brevid med en slägga och slog på styret när man körde. däcken var totalt obalanserbara..alltså inget för vägbruk, kan man lugnt säga..
-
Prova pumpa dom lite hårdare och se om det blir bättre.
Mjuka däck kan börja "fladdra" vid högre hastigheter
/MVH
henke
-
Prova pumpa dom lite hårdare och se om det blir bättre.
Mjuka däck kan börja "fladdra" vid högre hastigheter
/MVH
henke
Skulle precis rekommendera det motsatta, är däcken ojämna i gummit så kan det gå mjukare med mindre luft. Men det är ju inga landsvägsdäck vi pratar om så man kanske får stå ut med lite stuts, går ju att balansera dom hos någon annan verkstad och se vad dom kommer fram till.
/Blizzter
-
Skulle precis rekommendera det motsatta, är däcken ojämna i gummit så kan det gå mjukare med mindre luft. Men det är ju inga landsvägsdäck vi pratar om så man kanske får stå ut med lite stuts, går ju att balansera dom hos någon annan verkstad och se vad dom kommer fram till.
/Blizzter
Precis man kan prova det också men oftast vill man ha lite hårdare däck om hastigheten ökar. Mina erfarenheter är att det oftast blir bättre med hårdare däck i högre hastigheter. Hade något liknade på ett par framdäck som började fladdra i vissa farter (blev smalare när hastigheten ökade och då började dom "vobbla") med mera luft blev det bättre och med balansering blev det ännu bättre (men lätt var det inte att balansera)
-
Skulle precis rekommendera det motsatta, är däcken ojämna i gummit så kan det gå mjukare med mindre luft. Men det är ju inga landsvägsdäck vi pratar om så man kanske får stå ut med lite stuts, går ju att balansera dom hos någon annan verkstad och se vad dom kommer fram till.
/Blizzter
Precis man kan prova det också men oftast vill man ha lite hårdare däck om hastigheten ökar. Mina erfarenheter är att det oftast blir bättre med hårdare däck i högre hastigheter. Hade något liknade på ett par framdäck som började fladdra i vissa farter (blev smalare när hastigheten ökade och då började dom "vobbla") med mera luft blev det bättre och med balansering blev det ännu bättre (men lätt var det inte att balansera)
Föredrar själv hårda däck även om det blir lite skumpigare och sliter mönster, tar man en kurva snabbt med löspumpat så känns det oroligt i maskinen.
/Blizzter
-
Jag monterade mina Mud Gear 27" idag, och på vänster fram så krävdes det 350g vikter! Jag pumpade i 1 kg och testade att köra, och det skakade en del från hjulet.
Men efter att jag sänkt trycket till ca 4 psi (0.27kg) så försvann nästan alla vibrationer.
Det blev till och med bättre än med orginalhjulen, jag ska åka några mil och därefter balansera om dom.
Jag kan tillägga att jag inte brydde mej i vad balanseringsmaskinen tyckte, utan jag balanserade på gehör genom att klistra dit vikterna tills
hjulet stog still på balanseringsmaskinen. Utan att snurra av sen själv så att säja.
Jag tror att balanseringsmaskinen får frispel när det krävs så mycket vikter, på så pass liten fälg som atv:s har.