ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: raptor666 skrivet 30 oktober 2007 kl. 12:41:01
-
min raptor 660 tickar mycket från ventilerna på tomgång. är det någon som har samma problem eller vet vad som är fel. kan det vara vev lagren som e slut.hur låter era på tomgång tacksam för svar. :?
-
Är sannoikt bara ventilspelet som har vuxit lite, inget att oroa sig över.
Du kan enkelt koll spelet och om det behövs så justerar du det.
I vissa fall kan det även vara kamkedja som behöver bytas om sträckaren inte längre kan spänna kedjan tillräckligt.
-
jag har ställt ventiler och bytt kedja men ljudet försvann inte den tickar mycket på tomgång men blir tyst om man varvar upp den. vevlager brukar ju kunna låta på tomgång o bli tystare på högre varv. men man ska väll inte behöva byta vevlager på en 03a
-
Nu vet jag inte hur Yamman funkar men lager brukar väl låta mer under belastning om det är skadat?
-
Det kan även vara vattenpumpen som skramlar, den skramlar ganska bra på vissa Raptor 700!
-
En bekant till mig som är haj på mc säger:
När ventilerna blir tysta det är då man ska börja bli orolig
-
Det stämmer att om det börjar tystna om ventilerna så är det dags att justera. Ventilspelet ökar ju inte utan minskar och det är när det blir för tajt som dem bränner.
-
Min Grizzly 660 som jag hade lät precis som du beskriver även när den var ny och efter den hade varit på service.
Så det är inge att oroa sig för :D
/Sniprus
-
ok tack för tipset
-
Det stämmer att om det börjar tystna om ventilerna så är det dags att justera. Ventilspelet ökar ju inte utan minskar och det är när det blir för tajt som dem bränner.
Är det verkligen så, jag har fått för mig att ventilspelet ökar när det slits? :?:
-
Det stämmer att om det börjar tystna om ventilerna så är det dags att justera. Ventilspelet ökar ju inte utan minskar och det är när det blir för tajt som dem bränner.
Är det verkligen så, jag har fått för mig att ventilspelet ökar när det slits? :?:
Japp, så har det varit på de maskiner jag har justerat på iallafall. Det hela beror på (tror jag) att ventilerna "sätter sig" lite i toppen dvs dom kryper lite längre upp i toppen efterhand. Efterhand som ventilerna kryper upp i toppen så minskar ju ventilspelet, som till slut blir 0. När man har 0 i ventilspel så stänger ju inte ventilerna helt längre och då kan man bränna ventilerna. Själva "bränningen" av ventilerna beror på att explosionen som sker i motorn när den tänder sker när ventilerna är lite öppna, då bränns ventilerna (och ev ventilsäte) sönder i kanterna och sen sluter dom aldrig tätt mer.
Dock så brukar det här fenomenet med att ventilerna sätter sig vara störst på nya maskiner, och avtar oftast efterhand som maskinen får fler drifttimmar.