ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: opmsn skrivet 29 oktober 2007 kl. 00:40:31
-
som rubriken, också just fått min blade, är inne på min fjärde tank och har toppat 7800rpm//100kmh på motorvägen strypt!! strypningarna åker bort efter första servicen...
jag önskar förslag/komertarer på mina tankar just nu..
Köpt följande tillbehör;
-Biltema/kapell, snökedjor, lastnät+karbinhakar
-Låssmeden/abus lås+tyginkapsladkedja
-MDS-hjälmar till tjejen o mig
-Skroten/cargard950s+fjärrar
Snar framtid;
-Åka bort på lagunabikestore o göra service, byta styrlåset, plastdetalj, hum, vad mer?
-Bygga släp; som är reggat för personbil med atvn lastad!!! men som ändå väger så lite att man kan köra det efter atvn (jula.se -postorder; atv släp 115kg!??)
-Montera in cargard950s; någon som har funderingar? givetvis ska det gå att manövrera winchen via fjärren!!
-Bygga in 12v kompressor för justering av lufttryck beroende på underlag, samt montering av snökedjor
-Tracssatts tatou? Höjning, egentillverkning av 3x axlar/länkarmar(någon erfarenhet på tgb??)
-CF-moto passagerar ryggstöd, egentillverkning av 10/20ldunk fäste..
-Beställa spacers med bultmönster, inga problem att beställa följande 4/110 -> 4/100 & 4/108 alt 4/114,3 sen blir det montera 14 tumms tyskstuk!!! (har 17tum 114,3 liggandes)
-Lastförankringssystem, arbetsbelysning, cetekladdare, motorvärmare, främre packbox, sätesvärme...
Fel så här långt;
-Växelådsljud vid växelval, (ovant hanterande?) irriterande jobbig växleväljare, gillar inte konstruktionen.
-Dör lätt vid tomgång, ifr choke till tomgångsgas ->dör omgående (måste ge grundgas)
-"Knak!!ljud" när man bromsar på väg med frambroms?! förefaller vara vid olika tillfällen och inte alltid. (suck)
-Styrlåser funkar ej, dålig passform gentemot plastkåpan
-Avsaknande av P-lampa!!
-Lyckades köra emot med bakre stänkskärmen och paja en av plastdetaljerna (kostnad!??)
-Grannarna gillar inte mitt nya fordonsval (vilket jag förvisso skiter i)
Consensus;
tjejen har gapat om att vi skulle skaffa en moppe o köra runder med i ystad på sommaren, så blir det inte sa jag och har av o till funderat över att införskaffa en atv för mångsidighetensskull, kollat på massor varpå jag fastnade för denna "5,95% tog den direkt" jag använder atvn varje morgon ca 0500 o kör ca 1½km till bussadepån, kanske skulle blivit en polaris 800 efi ist - det går inte att uttala sig om man är nöjd eller inte det är för tidigt.. det är helt enkelt skitkul o köra!!! kört på tur två helger nu, provade kedjorna på stranden/skogen häromkring & en tur till hörby, varpå de blev lite arbete i skogen hos mor o far..
-
Gillar inte konstruktionen? Tycker det är den bästa då det nästan är den ända på marknaden som inte påminner om ett traktorreglage, dock kan den vara lite trög eller svår att få i växlarna i början men det försvinner efter ett tag! Växelådsljud förekommer nästan alltid på ny maskiner även på min i början innan kuggarna har slittit in sig mot varandra!!
Dör lätt vid tomgång? Har du för låg tomgång kanske, ska vara ca 1600varv
Knackljud?? eller rättare sagt bakhjulen låser sig inte?? Det gör min också fast på bakbromsen, är du säker på att du menar frambromsen, bakbroms-vänster handtag, frambroms-höger handtag. Det verkar som att det är konstrurerat så just att du inte ska kunna låsa enbart bakhjulen då risken blir vid dåligt underlag/hög fart att den snurrar runt, vilket gäller alla fyrhjuliga fordon!!
Styrlåset funkar ej?? Gör det inte det så kan man inte göra mer än att laga det, borde väl gå på garantin om det var så från början??
Du får dra en släpkärra med en maxvikt på 200Kg med TGB 425 på väg!! :D