ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Mario skrivet 28 oktober 2007 kl. 12:08:16

Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Mario skrivet 28 oktober 2007 kl. 12:08:16
Tjena grabbar och tjejer ville bara säga att jag precis köpt en Dinli 450 DMX Nitro och måste säga att jag är positivt överraskad! Vilket jäkla acc. den har! Måste dock fråga er som kan om hur man på bästa sätt ska vårda detta monster? Den varvar ju så in i skogen så man undrar hur ofta man behöver byta olja/filter och ventil-pilla? Kommer mestadels att köra till och från jobbet och plugget, blir ca 2 mil/dag. Sedan så märkte jag att min ena blinkers baktill har lagt av, det är ju en såndär med dioder så det kan ju inte vara "glödlampan" direkt utan nåt relä eller nån säkring. Det är endast den Hö. som spökar! Men annars är jag grymt nöjd med den.
Om MAS läser detta så ville jag bara säga att jag såg att din fyris letat sig hit till Stockholm, grattis till din Can-Am.
Titel: till dig som har en dmx ed 450
Skrivet av: nek skrivet 28 oktober 2007 kl. 12:45:57
*******************
Titel: Re: till dig som har en dmx ed 450
Skrivet av: nek skrivet 28 oktober 2007 kl. 12:51:03
kolla in dany han har en 450 ej en dmx då men 450 är de dock då
så får du någ svar på frågan ellr så en titt i länken www där nedaför då
lycka till
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Dany skrivet 28 oktober 2007 kl. 13:11:37
Grattis till ett bra köp. Är övertygad om att du kommer få mycket nöje med din nya "kompis". Kör själv en Dinli 450 -07 som snart rullat 500 mil och är än så länge supernöjd  :D  Angående servicen så är var 100:e mil ett bra intervall för filter och oljebyte (beroende på hur du kör naturligtvis). Ska du köra mycket landsväg så är drevning att rekommendera. De flesta byter iallafall till ett 15 drev fram. Du kan även drev om bak (38-36 kuggars) men det är lite mer jobb än fram.

Ventilerna ska kollas efter de första 20 milen och därefter vid 500 mil. Tror dock de flesta rekommenderar att göra detta oftare då vissa drabbats av ventilproblem (tex MAS). Hur mycket de behöver justeras är olika från maskin till maskin (har inte kollat mina en enda gång ännu  :?  ) Ett tecken som de flesta fått på felaktiga ventilinställningar är att tomgången blir taskig och efter ett tag upphört helt.

Annars ska den väl skötas som vilken maskin som helst. Smörjning av bussningar, kedja, tvätt och inoljning av luftfilter osv.........  

Lycka till!
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: bulten_al skrivet 28 oktober 2007 kl. 15:23:22
Gratulerar !!!!!!!
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: mas skrivet 28 oktober 2007 kl. 18:22:48
tjena mario
Hoppas det gör bättre för din maskin än vad det gjorde för mig.
se till att kolla ventilerna ofta, och hoppas du köpte den av en bra ÅF.

Hur visste du att det är min maskin som står i Stockholm ?
grymt nöjd är jag iallafall än så länge men den nya  
  :D
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Dany skrivet 28 oktober 2007 kl. 18:24:04
Citat från: "mas"
tjena mario
Hoppas det gör bättre för din maskin än vad det gjorde för mig.
se till att kolla ventilerna ofta, och hoppas du köpte den av en bra ÅF.

Hur visste du att det är min maskin som står i Stockholm ?
grymt nöjd är jag iallafall än så länge men den nya  
  :D
`

Blev det en Renegade MAS?
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Zoobee skrivet 28 oktober 2007 kl. 21:47:29
Grattis till nya hojjen :D
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Lunatics skrivet 28 oktober 2007 kl. 21:58:24
Skulle rekomendera att byta olja efter 35mil max 40mil sen Olja + filter.

Ventilkoll är det väll var 100mil eller? har jag kört iallafall.
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Mario skrivet 29 oktober 2007 kl. 01:37:41
Tjena Gubbar måste säga att den är så jäkla rapp! Min förra (Access 250cc -blev stulen!) var rapp ända upp till 85 sedan så traggla den sig upp till 90 km/h. Men man tackar gubbar. Känns bra när det finns fler därute med samma fyris. Här i Solna där jag bor så känner man sig rätt så ensam, ingen som kör varken fyris eller Dinli :( . Ingen som bor i Sthlm med omnejd, som har lust o. träffas upp o busa runt lite i hufvudstaden, hehe!
MAS --> Jag köpte aldrig din Dinli, får ursäkta, var nära. Pengarna var erlagda men när jag såg ditt namn i serviceböckerna så mindes jag alla dina inlägg här i forumet och då backade jag ur affären och valde en annan. Inget illa menat men man vill inte ha nåt som nån annan kämpat så med som du gjorde! Köpte från en bra ÅF, som du MAS hade sålt till och när jag berättade hur läget stod till var de väldigt förstående. Fick byta burk direkt.
Förresten tack för tipsen allihopa! Men har fortfarande problem med Hö. blinker bak, helljuset fram och bak/bromsljuset bak!?! Nån som vet varför alla dessa har slocknat? Kan det vara nåt relä eller nån säkring? Alla tips välkomnas. Orkar inte åka bort till ÅF för en säkrings skull  :wink:
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: mas skrivet 29 oktober 2007 kl. 02:45:35
Det gjorde du helt rätt i mario ,
Men visst såg den fin ut och gick perfekt ?
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Mario skrivet 29 oktober 2007 kl. 10:15:10
Den såg bra ut och den gick OK. Den dog av när man körde på maxhastighet vilket kan ha vart många saker men det tillsammans med dina problem gjorde att jag inte kunde köpa den och göra en god affär kändes det som. Man skulle alltid ha undrat om nåt händer om det var pga. alla fel som du hade med den eller nåt man själv gjort? Och du kan ju mecka, jag kan bara byta olja/filter och spänna skruvarna men du kan renovera hela cykeln om du vill. Nej men nu har jag en annan, tjafsa till mig en nyare med galler baktill, hehe. Men min ÅF var som sagt grymt förstående och tack vare det så vill jag inte hänga ut dem eller ge dem dålig feedback.
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Mario skrivet 1 november 2007 kl. 10:37:27
Tänkte fråga er som vet, om varför min Dinli smäller till efter att man toppat hastigheten? Nån som vart med om liknande på sina Dinlis?
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: mas skrivet 1 november 2007 kl. 11:39:51
vad kör du med för munstycke ?
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 1 november 2007 kl. 14:37:29
Citat från: "Mario"
Tänkte fråga er som vet, om varför min Dinli smäller till efter att man toppat hastigheten? Nån som vart med om liknande på sina Dinlis?


Prova justera luftskruven mitt under gasaren i framkant
Ca 1,5 till 2 varv ut från helt inskruvad.

/MVH
henke
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Mario skrivet 2 november 2007 kl. 06:16:45
Är inte så haj på det här med avancerat pill  :oops:  Den toppar i 122 km/h på glädjemätaren så jag misstänker att nåt är väl fixat/trimmat. Med detta sagt så vet jag inte vad det är för munstycke i den :?:  Men att den smäller kan väl inte ha med "dåligt" inställda ventiler? Så man inte behöver schimsa etc. som man läst så mycket om.
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: mas skrivet 2 november 2007 kl. 09:52:18
nää tror inte det har nått med ventiler att göra.
tror det är för litet munstycke eller kanske skruven som henke skrev om.
jag körde 160 munstycke i min och dom 2 andra kör orginal och det smäller ibland om deras (när man släpper från fullgas och när dom stänger av har jag för mig att det är.

Men dom har väl kollar ventilerna vid 20 mil på din maskin ?
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Mario skrivet 2 november 2007 kl. 15:42:02
Fan Mas dem som sålde min Dinli (du vet vilka, hehe) till mig har inte själva fått service boken än så jag vet inte när den servades sist! Men de verkar seriösa. Men en sak tycker jag ändå e lite konstigt? Både fram och baklyktorna var trasiga var tvungen o byta lampa fram och bak! Sedan så funkar inte hö. blinkersen bak, den hade endast gått ~70 mil. Vad man kan se på däcken så e dem fortfarande i nyskick men men...vad tycker ni?
Det är precis som du säger Mas, den smäller när man släpper från MAX. Det kan va munstycket då eller? Om det inte är nåt farligt, går ju bra som f*n annars, så skiter jag i att det smäller, haha.
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Dany skrivet 2 november 2007 kl. 15:57:22
Citat från: "Mario"
Fan Mas dem som sålde min Dinli (du vet vilka, hehe) till mig har inte själva fått service boken än så jag vet inte när den servades sist! Men de verkar seriösa. Men en sak tycker jag ändå e lite konstigt? Både fram och baklyktorna var trasiga var tvungen o byta lampa fram och bak! Sedan så funkar inte hö. blinkersen bak, den hade endast gått ~70 mil. Vad man kan se på däcken så e dem fortfarande i nyskick men men...vad tycker ni?
Det är precis som du säger Mas, den smäller när man släpper från MAX. Det kan va munstycket då eller? Om det inte är nåt farligt, går ju bra som f*n annars, så skiter jag i att det smäller, haha.


Smällar som uppkommer vid gasavsläpp från fullgas brukar betyda att den går på en för snål bestyckning (huvudmunstycket). Kan om du har otur resultera i brända ventiler  :roll:
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: mas skrivet 2 november 2007 kl. 18:12:31
Ja tror att det är som dany säger för litet munstycke,
jag byte till 160 vid 20 mil,
men jag hade ju ändå problem med ventilerna som ni vet.

mina lampor fram o bak gick också sönder direkt,och blinkersrelät
+lite stag o annat, det är sån kvalite på dom.
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Mario skrivet 2 november 2007 kl. 20:32:25
Är det ingen som vet hur man bestyckar dvs. ingen som har bilder på vad det är man ska plocka bort? Öppnade min förra och kollade flottör och munstycke det är väl rätt så likt från motor till motor eller? Måste lära mig fixa ventiler m.m. annars kommer det bli hur dyrt som helst att upprätthålla fyrisen i homeostas!
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Lunatics skrivet 2 november 2007 kl. 22:08:39
Jag ska laggt in bilder på Bestyckningen av Fuggen i någon tråd här. och vart man borrar fram luftskruven
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Devil skrivet 2 november 2007 kl. 23:19:16
Fråga: är d nån som har fått bort alla smällar helt å hållet......??
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: mas skrivet 3 november 2007 kl. 00:01:16
min small inte en gång.
gick perfekt, då den gick.
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Devil skrivet 3 november 2007 kl. 01:14:14
Lät kryptiskt.... Va d strax innan eller efter den dog..... :)
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: lampann skrivet 3 november 2007 kl. 18:50:35
min smällde innan jag höjde nålen ett snäpp! Mvh
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 3 november 2007 kl. 18:54:25
Jag hade samma problem med min dinli att den smällde och ibland dog motorn vid gassläpp.
Efter att jag justerade Bränsleskruven (skrev fel i förra inlägget)så blev den nästintill felfri. Det kan komma en smäll ibland men väldigt sällan. (har faktiskt inte finjusterat den, bara på ett ungefär)

Prova får du se. Det är inte svårt.

Kontrollerade ventilerna nu vid 800 mil, och dem är inom marginalerna. :D
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Mario skrivet 5 november 2007 kl. 13:19:07
Nån som vet vart man finner blinkers relät? Min ena blinkers har gett upp betyder det att varje blinkers har ett eget relä? I bibban av kablar vid styret så såg jag att en svart o en brun kabel inte var anslutna. Fanns inga tomma kontakter heller för att med säkerhet konstatera att dessa suttit nånstans?!? Nån som vet?
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: mas skrivet 5 november 2007 kl. 15:44:36
relät sitter under styret. du kommer åt den från undersidan av högerframskärm har jag för mig.

Tror ju inte det är relät för du verkar ju kunna blinka åt ett håll.
kolla om det inte är lampan eller blinkersknappen.
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: Mario skrivet 6 november 2007 kl. 00:03:28
Mas--> Jag kan ju blinka åt andra hållet fram o bak och fram höger men inte bakre höger. Sen så är det ju dioder, dem slocknar väl inte?
Det är som sagt högra bak som inte fungerar. En sak som jag observerat är att blinkersen fram på samma sida blinkar snabbare än på vänstra sidans blinkers.
På bilar vet jag att när blinkers blinkar snabbare än vanligt betyder det att relät är kokt. Vad tror ni? Ligger relät fortfarande under styret för "bakre" relä? Den svarta och bruna kabeln som ligger fritt kan de ha nåt med saken o göra? Hittar inget de kan ha vart anslutna till dock!!! All hjälp välkommen.
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: LAHA skrivet 6 november 2007 kl. 11:54:33
Det är säkert diodblinkersen som är kass  :idea:
Titel: Precis köpt en Dinli DMX 450 -07 -73 mil
Skrivet av: starcraft skrivet 6 november 2007 kl. 11:57:51
Citat från: "Mario"
Mas--> Jag kan ju blinka åt andra hållet fram o bak och fram höger men inte bakre höger. Sen så är det ju dioder, dem slocknar väl inte?
Det är som sagt högra bak som inte fungerar. En sak som jag observerat är att blinkersen fram på samma sida blinkar snabbare än på vänstra sidans blinkers.
På bilar vet jag att när blinkers blinkar snabbare än vanligt betyder det att relät är kokt. Vad tror ni? Ligger relät fortfarande under styret för "bakre" relä? Den svarta och bruna kabeln som ligger fritt kan de ha nåt med saken o göra? Hittar inget de kan ha vart anslutna till dock!!! All hjälp välkommen.


Vet ikke hvor releet er på Dinli. På en bil blinker det fortere når en lampe er ødelagt (sønder). Det er vanlig for å meddele at ikke alle blinkers fungerer. I vanlige fall er det et rele som styrer både høyre, venstre og varning. Ettersom høyre fram  fungerer er problemet mest trolig dårlig kontakt til høyre bak. Finnes det strøm på høyre bak når du blinker?