ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: zeaflower skrivet 27 oktober 2007 kl. 11:28:33
-
hej
har problem med min raptor 660 -04.
går fint på tomgång men så fort man gasar minsta lilla så bara smäller de, med jämna mellanrum...
har haft isär förgasare o rengjort, testat med med polarens stift och tändspole...ingen skillnad.
nån som har nåt tips?
annan fråga: nån som vet vart köpa begagnade raptor saker? dåligt utbud här tycker ja?
-
Smäller hela tiden eller låter hojen gå upp på högre varv? om den smäller såpass mkt att hojen inte ens går upp i varv skulle det kunna vara varvstoppet eller så, det brukar bete sig på det viset. Gäller det oavsett växel om du testa o frikoppla o lägga i växel?
-
den ökar inget i varv, smäller direkt... givare till varvstoppet lr?
tror jag testat på både neutral o växel...
-
den ökar inget i varv, smäller direkt... givare till varvstoppet lr?
tror jag testat på både neutral o växel...
Har du gjort ventilkoll??
Blåser den något bränsle bakvägen på förgasaren vid gaspådrag?
-
www.kandkatv.com säljer beggade prylar. Bra att ha och göra med. Tyvärr så är dem knepiga på att skriva ner värdet :(
-
den ökar inget i varv, smäller direkt... givare till varvstoppet lr?
tror jag testat på både neutral o växel...
Har du gjort ventilkoll??
Blåser den något bränsle bakvägen på förgasaren vid gaspådrag?
nej de har jag inte gjort...?svårt?
kan säga att mina kunkaper på förknasarområdet är högst begränsade. så alla tips mottages!
det konstiga är att den har gjort såhär en gång innan, o då rev ja ner förgasarna, hittade inget, men när jag fått ihop de så gick han igen...
Libba: vet inga svenska smidiga ställen att handla på? behöver bakaxel och bakfälgar... inga värstingsaker utan hellre vettigt pris..
-
den ökar inget i varv, smäller direkt... givare till varvstoppet lr?
tror jag testat på både neutral o växel...
Har du gjort ventilkoll??
Blåser den något bränsle bakvägen på förgasaren vid gaspådrag?
nej de har jag inte gjort...?svårt?
kan säga att mina kunkaper på förknasarområdet är högst begränsade. så alla tips mottages!
det konstiga är att den har gjort såhär en gång innan, o då rev ja ner förgasarna, hittade inget, men när jag fått ihop de så gick han igen...
Har du kollat alla munstycken och kanaler i förgasaren? Blåst och sugit och kollat så det inte är tätt??
Skaffa en manual till 660 så kan du kolla där i hur man kollar spelet på ventilerna!! Kanske är lämpligt och kolla om du aldrig har gjort det :)
-
japp munstycken o kanaler måste vara rent, blåst som tusan på alla håll...
finns de manualer för ventilspel här på forumet nånstans?
blir inte klok på detta piss :(
-
kom detta smygande eller bara hlet plötsligt en dag? Kom det smygande är det nåt mekaniskt, typ ventiler, förgarsare etc. Kom det plötsligt är det elektriskt skulle iaf jag tippa på. Tror det finns flera länkar på forumet om manualer till raptor. Den är nog inte svår att få tag på.
-
kom detta smygande eller bara hlet plötsligt en dag? Kom det smygande är det nåt mekaniskt, typ ventiler, förgarsare etc. Kom det plötsligt är det elektriskt skulle iaf jag tippa på. Tror det finns flera länkar på forumet om manualer till raptor. Den är nog inte svår att få tag på.
har hittat länkar till mudandirt men dom länkarna funkar inte=(
är en raptor -02 identisk med en -04 när det gäller motorbiten? går det testa att byta alla grejer med polarens -02?
probemet kom plötsligt sen försvann de efter tändstiftsbyte (ja vet konstig), sen återkom de igen. då hjälpte de inte att byta stift, men efter förg. rengöring gick den igen.... men du e de tvärstopp :?
-
Haha kolla så inte avgasröret är sprucket 8)
Min börja också avgassmälla som fan...det visa sig ju sen när jag körde att det var sönder!
Dock en 350 är det som jag har...
-
här finns en raptormanual. Kör en ventilkoll till att börja med.
http://www.sandwizards.com/Pages/How-to/Service_Manuals/Service_Manuals_Page.htm
-
måste säga att jag är väldigt impad över viljan att hjälpa till på forumet!
tackar stort för alla tips o förslag! :)
skall göra ventilkoll snarast...
uppptäckte idag att det kommer ganska mkt luft från vehusvent. ( tror jag det är iaf? den som går in i locket på luftburken). ska de vara så? på bilar brukar de ju vara ganska marginellt iaf...
-
så ventiler kontrollerade. gjorde en ytterst liten justering på avgassidan.
har kollar stiften och det väldigt sotigt... antar att det måste vara något i förgasaren som spökar?
har polarens raptor stående här så jag får väl samla lite kaft och byta fugge med honom och se om de hjälper...
-
i brist på svar på svenska forum skulle jag oxå ställa frågan på nåra amerikanska forum. De har nyttjat hojarna, och särskilt raptorn bra mkt mer än här i sverige.
ett ställe där jag fått mkt raptorhjälp är
theatvcompound.com
Gå till forumen när du kommer in
-
så ventiler kontrollerade. gjorde en ytterst liten justering på avgassidan.
har kollar stiften och det väldigt sotigt... antar att det måste vara något i förgasaren som spökar?
har polarens raptor stående här så jag får väl samla lite kaft och byta fugge med honom och se om de hjälper...
Hmm!!
Det är två förgasare på 660:in va??
Säker på att du har ställt in båda exakt likadant??
Luft och bränsle mängd
-
så ventiler kontrollerade. gjorde en ytterst liten justering på avgassidan.
har kollar stiften och det väldigt sotigt... antar att det måste vara något i förgasaren som spökar?
har polarens raptor stående här så jag får väl samla lite kaft och byta fugge med honom och se om de hjälper...
Hmm!!
Det är två förgasare på 660:in va??
Säker på att du har ställt in båda exakt likadant??
Luft och bränsle mängd
jag har inte varit och ändrat nåt vad jag vet?
var gör man det och hur vet man vad som är 100% rätt?
-
så ventiler kontrollerade. gjorde en ytterst liten justering på avgassidan.
har kollar stiften och det väldigt sotigt... antar att det måste vara något i förgasaren som spökar?
har polarens raptor stående här så jag får väl samla lite kaft och byta fugge med honom och se om de hjälper...
Hmm!!
Det är två förgasare på 660:in va??
Säker på att du har ställt in båda exakt likadant??
Luft och bränsle mängd
jag har inte varit och ändrat nåt vad jag vet?
var gör man det och hur vet man vad som är 100% rätt?
Nä men har du inte pillat på förgasarna så ska det inte ha ställt om sig av sig själva.
Ta och prova din kompis cdi box och tändspole också
-
Jo, förgasarna behöver visst synkroniseras med varandra även om du inte varit där "och pillat".
Försök få tag på en service manual så ska det finnas beskrivet där hur du går tillväga.
Motorerna på alla Raptor 660 är identiska med varandra i allt vitalt så det ska gå bra att byta grejor mellan motorer.
Prova också att ta bort luftfiltret. Går den bättre/sämre? Hur går den med och utan choke?
/J
-
Jo, förgasarna behöver visst synkroniseras med varandra även om du inte varit där "och pillat".
Försök få tag på en service manual så ska det finnas beskrivet där hur du går tillväga.
Motorerna på alla Raptor 660 är identiska med varandra i allt vitalt så det ska gå bra att byta grejor mellan motorer.
Prova också att ta bort luftfiltret. Går den bättre/sämre? Hur går den med och utan choke?
/J
det konstiga är väl hur den helt plötsligt kan börja gå dåligt. den justeringen borde väl inte ändras av sig självt? men ska absolut kolla upp detta...
har oxå tänkt på luftfiltret och det ger ingen skillnad... choken har samma effekt som på en fungerande motor...
-
Nej, det är inte troligt att det beror på dålig förgasarsync. Men du behöver synka förgasarna med jämna intervall, gäller "alla" motorer med flera förgasare.
Har du provat att starta den när det är mörkt ute? Då ser du om du har några krypströmar från tändkabeln.
/J
-
Nej, det är inte troligt att det beror på dålig förgasarsync. Men du behöver synka förgasarna med jämna intervall, gäller "alla" motorer med flera förgasare.
Har du provat att starta den när det är mörkt ute? Då ser du om du har några krypströmar från tändkabeln.
/J
har provat med en tändkabel som jag VET är hel.. ingen skillnad.
läste i manualen nu att man skulle räkna varven på pilotmunstycket. de gjorde inte jag. vad brukar det vara?
jag har dock kört med den så som den är inställd nu...
-
update: lastade upp raptorn idag och körde till en kille som är jävlig på crossmotorer mm...
lastar av den och startar den. Och den går som en klocka :lol: jag fattar ingenting tamefan=)
så nu får ja köra tills den krånglar igen :twisted:
finns det något som kan "haka upp sig" och trilla ner pga av transporten)på dåliga grusvägar....)?
-
update: lastade upp raptorn idag och körde till en kille som är jävlig på crossmotorer mm...
lastar av den och startar den. Och den går som en klocka :lol: jag fattar ingenting tamefan=)
så nu får ja köra tills den krånglar igen :twisted:
finns det något som kan "haka upp sig" och trilla ner pga av transporten)på dåliga grusvägar....)?
Har du soppa i den?? :)
Kan ju vara så att du har haft lite soppa och den soppa som fanns kvar i tankens "Veck" Trilla ner till förgasarna när du körde på grusvägen!!
-
Låter som det är kontakten till backens varvtalsregulator som blivit glapp. Den sitter bredvid oljepluggen. Resultatet blir att den går som du beskriver plus att felet kommer och går.
Hade samma fel på min 660.
På kontakten som går in i motorn så kan man öppna locket och ev klämma åt kontakten så den smiter åt hårdare. Jag fixerade även kontakten med smältlim.
Sen gick den helt kanon igen.
Ta och kolla det. Går fort plus att det är enkelt att åtgärda. Vet några till med samma fel.
-
Låter som det är kontakten till backens varvtalsregulator som blivit glapp. Den sitter bredvid oljepluggen. Resultatet blir att den går som du beskriver plus att felet kommer och går.
Hade samma fel på min 660.
På kontakten som går in i motorn så kan man öppna locket och ev klämma åt kontakten så den smiter åt hårdare. Jag fixerade även kontakten med smältlim.
Sen gick den helt kanon igen.
Ta och kolla det. Går fort plus att det är enkelt att åtgärda. Vet några till med samma fel.
det där tycker ja låter som något troligt faktiskt!!!
går de inte varva motorn något när den strular? Är det den kontakten som är svart och böjd 90 grader?
tack för tipset!!
-
Fick fruktansvärda avgasknallar när svetsen för värmeskölden sprack, det tog ett tag innan jag märkte att den spruckit då skölden satt som ett smäck, märkte det av en slump... efter att svetsen var på plats så slutade allt på en gång med avgas smällar.
Skruva isär skölden och kolla iallfall.
-
Zeaflower
Ja den är svart och böjd. Hojjen går riktigt dåligt samt bluddrar och skjuter. Felet kom och gick för mig.
Nyp till kontakten och fixera den, sen är det bara att hålla tummarna.