ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Lazze skrivet 27 oktober 2007 kl. 08:25:53

Titel: Kambekymmer
Skrivet av: Lazze skrivet 27 oktober 2007 kl. 08:25:53
Godmorgon,

Har efter ett mindre lyckat experiment fixat mina ventiler samt schimsat in dessa. Stötte nu på patrull när jag skulle återmontera kammarna. Blev lite osäker med tanke på den kryptiska märkningen. Kan någon här förklara för mig hur dessa ska stå eller är det någon som äger en servicemanual man kunde få kika lite i? Kan väl nämna att jag bestyckade upp mitt lustgassystem vilket inte var så förbaskat poppis hos mina ventiler men det var våldsamt kul i nästan.....ja säkert 7 sekunder innan det började blöddra, knastra och smälla.  :D Nu var detta inte helt oväntat men jag kunde inte låta bli att testa. Tack på förhand! M.v.h. Hank (mest) Åt Helvete
Titel: Kambekymmer
Skrivet av: daffan skrivet 27 oktober 2007 kl. 11:31:13
Ge  mig din email så ska jag försöka skicka en servicemanual i pdf-form.
Titel: Re: Kambekymmer
Skrivet av: shivaxl skrivet 27 oktober 2007 kl. 12:38:07
Citat från: "Lazze"
Godmorgon,

Har efter ett mindre lyckat experiment fixat mina ventiler samt schimsat in dessa. Stötte nu på patrull när jag skulle återmontera kammarna. Blev lite osäker med tanke på den kryptiska märkningen. Kan någon här förklara för mig hur dessa ska stå eller är det någon som äger en servicemanual man kunde få kika lite i? Kan väl nämna att jag bestyckade upp mitt lustgassystem vilket inte var så förbaskat poppis hos mina ventiler men det var våldsamt kul i nästan.....ja säkert 7 sekunder innan det började blöddra, knastra och smälla.  :D Nu var detta inte helt oväntat men jag kunde inte låta bli att testa. Tack på förhand! M.v.h. Hank (mest) Åt Helvete


Ur med tänstift och ner med en mejsel och känn efter när kolven vänder vid toppen, Där har du övredödläge.

Sen har du väl en märkning på kam och lageröverfall till kam, Dessa ska stå imot varandra.

På svänghjul har du också en märkning, Denna märkning ska stå mot en märkning som är på antingen motorhalvan eller kanske kåpan för svänghjul (Du kanske har titthål i kåpan??)

Har du haft borta kamkedja så ska den sidan som spännaren sitter på vara slak och den andra spänd vid monteringe (Blir

När du tror att du har fått allt rätt så drar du runt motor 2varv för hand och kontrollerar om märkningarna står som dom gjorde innan du drog runt den, Om inte! Gör om gör rätt :)
Titel: Kambekymmer
Skrivet av: Lazze skrivet 27 oktober 2007 kl. 12:59:11
Det finns kikhål i kåpan och bägge kammarna har 2 märkningar i en 90 gradig vinkel men någon märkning på överfallet ser åtminstone inte jag. Nu hör till storyn att jag faktiskt börjar närma mig dom 40 så synen är nog inte den bästa.  :D Med andra ord, övre dödläge är ganska enkelt att hitta. Detta finns uppmärkt i tidigare nämda kikhål. Men jag blir inte klok på hur kammarna ska stå. Attans....Men jag tackar allra ödmjukast om jag kunde få en servicemanual att glutta lite i. Som sagt, det har aldrig varit fel med facit!!... :D  Min mailadress: lazze.ozone@hotmail.com

Tack för all hjälp!!!!!

M.v.h.
Hank (Käpprätt) Åt Helvete
Titel: Kambekymmer
Skrivet av: shivaxl skrivet 27 oktober 2007 kl. 13:11:01
Citat från: "Lazze"
Det finns kikhål i kåpan och bägge kammarna har 2 märkningar i en 90 gradig vinkel men någon märkning på överfallet ser åtminstone inte jag. Nu hör till storyn att jag faktiskt börjar närma mig dom 40 så synen är nog inte den bästa.  :D Med andra ord, övre dödläge är ganska enkelt att hitta. Detta finns uppmärkt i tidigare nämda kikhål. Men jag blir inte klok på hur kammarna ska stå. Attans....Men jag tackar allra ödmjukast om jag kunde få en servicemanual att glutta lite i. Som sagt, det har aldrig varit fel med facit!!... :D  Min mailadress: lazze.ozone@hotmail.com

Tack för all hjälp!!!!!

M.v.h.
Hank (Käpprätt) Åt Helvete


Okey :)
Men klacken på kamen som öppnar insugsventil ska stå så att den precis ska öppna insuget och suga i sig bränslet/luften efter vändningen i toppen.
Man får prova sig fram och dra runt den för hand för att se att kolven inte tar ventilerna.
Svårt att förklara när man inte ser det själv.
Men du verkar ju få tag i facit så det löser sig nog :)
Titel: Kambekymmer
Skrivet av: Lazze skrivet 28 oktober 2007 kl. 09:51:09
Vill bara passa på att avblåsa jakten på en servicemanual. Den delen är nu fixad. Nu ska eländet ihop igen bara. Fixade säten, inslipade ventiler och givetvis inschimsade. Hade negativt spel på insugssidan och inte mer än 0,15 på avgas. Detta tillsammans med otäta ventiler gör det ganska enkelt att begripa varför den hade så svårt att starta.  :lol: Läste i en tidigare tråd om ett par cylinderkit (540-600 kubik). Är det någon här som testat någon av dessa? Skulle vara kul att höra hur det gått. M.v.h. Hank (käpprätt) Åt Helvete