ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: lassen skrivet 24 oktober 2007 kl. 20:53:20

Titel: turbo
Skrivet av: lassen skrivet 24 oktober 2007 kl. 20:53:20
hallå har funderingar på att bygga turbo på quaden tror ni att det skulle går med en bilturbo?? någon som har någon kunskap om detta???
Titel: turbo
Skrivet av: johan_w skrivet 24 oktober 2007 kl. 21:18:19
har du två rör ut från toppen eller är det ett bara? har du ett är det väll mer eller mindre kört, du kommer i så fall få ett pulseranade laddtryck, har du två rör ut så går det om du gör det ena röret längre än det andra så du får ett gämnare flöde på avgas pulserna till turbon...
Titel: turbo
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 25 oktober 2007 kl. 15:19:13
snacka med Dahlbäck om du vill ha nåra tips, eller om han har lust att ge några och inte säger "kom hit med den så smäcker vi en lastbilsturbo på den"

han har ju satt turbo på en Raptor 700...

http://www.yakahosu.com/

själv tror jag det skulle gå med bilturbo... hyondai har ett gäng modeller med mini mini turbo's på, smiska skiten ur en jätteliten turbo tror då jag är bäst eftersom dom har bättre respons än dom större (som dock har högre maxeffekt) :) . Sen är det ju mycket runt om som ska göras, se till så förgasaren pallar trycket, avgassystem, intercooler osv osv :)

Lycka till !
Titel: turbo
Skrivet av: lassen skrivet 25 oktober 2007 kl. 16:40:55
Citat från: "Narmasil"
snacka med Dahlbäck om du vill ha nåra tips, eller om han har lust att ge några och inte säger "kom hit med den så smäcker vi en lastbilsturbo på den"

han har ju satt turbo på en Raptor 700...

http://www.yakahosu.com/

själv tror jag det skulle gå med bilturbo... hyondai har ett gäng modeller med mini mini turbo's på, smiska skiten ur en jätteliten turbo tror då jag är bäst eftersom dom har bättre respons än dom större (som dock har högre maxeffekt) :) . Sen är det ju mycket runt om som ska göras, se till så förgasaren pallar trycket, avgassystem, intercooler osv osv :)

Lycka till !


okej ska kolla upp det med hyondai var man kan hitta en sådan..  tackar för tipset
Titel: turbo
Skrivet av: Pake skrivet 26 oktober 2007 kl. 19:16:34
hyundai    

(funkar nog bättre om du ska söka på google eller nåt... jaja..besserwisser varning ja vet ;) )
Titel: turbo
Skrivet av: Ockelbo300 skrivet 26 oktober 2007 kl. 22:32:42
ööö jag som är negativ till allt tror det kan bli lite krångligt men det finns väldigt billiga turbos på biltema till bilar även om kvaliteten på turbon kanske inte är den bästa så tror inte jag att det blir svagaste länken :?  :?
Titel: turbo
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 26 oktober 2007 kl. 23:26:50
hehe jo det är nog inte "bara att smäcka på en turbo" på en quad. bör nog veta ett och annat om trimning om man ska ge sig in på det här, fixa så cylindern tål trycket osv osv osv

HYOUNDHAI!
Titel: turbo
Skrivet av: Blackman skrivet 1 november 2007 kl. 18:14:11
Vore ändå coolt !!
Titel: turbo
Skrivet av: kallefogel skrivet 4 november 2007 kl. 12:03:19
Har funderat lite på det här, har byggt några system till bil så jag vet ungefär vad som krävs. Först turbon, finns säkert någon liten mc turbo som passar. Sen behöver vi olja till turbon, har vi torrsump e det en fördel då vi har en oljepump (dinlin har) så det kan nog gå. Sen förgasaren, bör nog vara turboförgasare om man ska trycka genom den, dom är ju tätade och klarar tryck, vi behöver även få upp bränsletrycket över laddtrycket annars trycker vi tillbaka bränslet till tanken. Däremot om man suger genom förgasaren så kan den gå med en vanlig gasare dock kommer det ett annat problem om det är att när man släpper gasen suger motorn in olja från turbon pga vackumet som bildas. tror att det fortfarande finns tätade aggregat men det är ovanligt.
En teoretisk lösning är att köra med dubbla spjäll ett på var sida om turbon, bränsletrycket ska inte vara något problem om man gör så här då förgasaren inte är trycksatt. Sen har vi då komp förhållandet, predator 500 topp kanske, borde sänka en del utan att göra åverkan ska ju passa enligt vissa, annars kan man kanske svarva av kolvtoppen lite. Sen tändningen, finns ju fina boxar till predator där man kan ställa tändkurvan själv, den skall ju sänkas när det laddar för att undvika spikningar. Sen har vi då rör dragningen för att jämna ut pulsen bör vi då förmodligen göra det ena röret längre (vi har ju två avgasflänsar på dinlin) hur långt får man nog pröva sig fram till. Var turbon sitter är också viktigt dom blir jävligt varma, Ljuddämpare behövs nog dock dämpar turbon mycket.
Lycka till, hoppas det var till hjälp