ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Stamper skrivet 24 oktober 2007 kl. 10:45:47
-
Jag är lite i mekartagen och har hittills spänt kedjan som tamefan hängde i backen, monterat mitt nyinköpta drag och nu är det dags för service inklusive ventilkontroll. Det verkar inte vara några problem att fixa även fast jag aldrig mekat förrut. Nu till frågan: Ni som gjort ventilkontroll/justering, har ni bytt o-ringarna enligt verkstadsmanualen??
Jag tycker det verkar onödigt om det inte är så att man skadar dem när man plockar bort kåporna. Byta eller ej?
-
Jag har gjort ventilkoll/justering 2-3 ggr(bara för att vara på den säkra sidan :lol: ) men aldrig bytt någon av oringarna och min läcker iallafall ingen olja. Så om du inte skadar dom så behöver du nog inte byta dom :wink:
-
Ok, det låter bra. Vad har ni använt för bladmått? Vart har ni köpt?
-
Skrivet: Ons Okt 24, 2007 7:33 pm Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har gjort ventilkoll/justering 2-3 ggr(bara för att vara på den säkra sidan ) men aldrig bytt någon av oringarna och min läcker iallafall ingen olja. Så om du inte skadar dom så behöver du nog inte byta dom
Hur långt har din gått? Har du behövt justera någon gång och i så fall vid vilken mätarställning?
-
Skrivet: Ons Okt 24, 2007 7:33 pm Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har gjort ventilkoll/justering 2-3 ggr(bara för att vara på den säkra sidan ) men aldrig bytt någon av oringarna och min läcker iallafall ingen olja. Så om du inte skadar dom så behöver du nog inte byta dom
Hur långt har din gått? Har du behövt justera någon gång och i så fall vid vilken mätarställning?
Vid första kontrollen vid ca 20 timmar så fick jag justera lite, spelet var för litet. Efter det har jag inte behövt justera. Maskinen har väl rullat ca 80-90 timmar nu. Bladmått köper du på närmaste järnaffär (det gjorde jag iallafall). Se bara till att det är graderat minst var 5:e hundradel, 0,05-0,10-0,15 osv. En del är bara graderade varje 10 del, 0,10-0,20-0,30 osv och då blir det lite svårt att göra en bra kontroll eftersom toleransen endast är 0,04 mm om jag mins rätt :?:
-
Senast jag kontrollerade hade min gått 500 mil, ingen justerning behövdes. Den har nu gått 800 mil o spinner på som en katt! :lol: Enda problemet jag haft med den är att jag tappade skruven som håller bromshandtaget, och handtaget som jag visserligen hittade igen. Nu har min ena nerfbar sprucket i plåten och jag trodde man kunde få en ny på garanti, men fick till svar att eftersom dom utsätts för så stora krafter och vibrationer så gäller ingen garanti! Nog måste de väl vara byggda för att tåla användning, vet man om att något utsätts för stora krafter måste man väl välja material efter det :(
-
jag kollade efter ca 140 mil och jag bytte inte några oringar och det tror ja inte behövs heller.
min var nästan inom mariginalen lite trångt med blad måttet så jag ökade lite grann och nu går den lite bättre på låga varv den ville rycka o spotta (antydningar) vid körning inne i staden när man vill åka tyst (man vill ju inte väcka alla på morgonen på väg till jobbet) men annars gick den nog exakt lika :D
-
Senast jag kontrollerade hade min gått 500 mil, ingen justerning behövdes. Den har nu gått 800 mil o spinner på som en katt! :lol: Enda problemet jag haft med den är att jag tappade skruven som håller bromshandtaget, och handtaget som jag visserligen hittade igen. Nu har min ena nerfbar sprucket i plåten och jag trodde man kunde få en ny på garanti, men fick till svar att eftersom dom utsätts för så stora krafter och vibrationer så gäller ingen garanti! Nog måste de väl vara byggda för att tåla användning, vet man om att något utsätts för stora krafter måste man väl välja material efter det :(
Redan efter typ 100 mil blev det utmattningssprickor på mina nerfs, och efter det att detta påtalat för handlaren så kom en låda från Q-max med nya...
Jag svetsade dock ihop dem "gamla", och dem håller än, efter ytterligare 500 mil.
Så, nu åter till trådskaparens ämne!
:oops:
-
Min har gått 160 mil och det finns inga problem med den.
Motorn går kanon men det är just på låga jämna varv som jag inbillar mig att den rycker lite. Jag spännde som sagt kedjan och det blev en klar skillnad. Fick i alla fall hem mina oljefilter igår så nu har jag inget att skylla på, nu har jag alla delar jag behöver.