ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: micke_011 skrivet 22 oktober 2007 kl. 20:46:51
-
bestämde mig för att kolla på stiften på hojen efter att ha kört med 125-munstycke ett tag, och tog bort skyddskåporna som döljer tändstift-kablaget för att kunna skruva bort själva stiften. jag kunde då, lätt förvånad, konstatera att 2 av 4 skruv som jag antar drar fast toppen i cylindrarna helt enkelt satt löst. så nu sitter jag och undrar hur i hela h**e hälften av de här inte helt oviktiga skruvarna kunde sitta löst. hade inte tändstifskåporna funnits hade skruvarna flugit all världens väg för länge, länge sedan. nu kan man ju bara undra hur illa det är för motorn (har kört bra precis 120 mil), samt försöka klura ut vem som är skyldig till eländet.
har någon annan kollat under kåporna och sett något liknande? när jag köpte maskinen så fick jag den med "effektsystemet" monterat från början, kan man anta att det är min åf som är skyldig eller ska man gå på generalagenten om en sån här grej??
-
bestämde mig för att kolla på stiften på hojen efter att ha kört med 125-munstycke ett tag, och tog bort skyddskåporna som döljer tändstift-kablaget för att kunna skruva bort själva stiften. jag kunde då, lätt förvånad, konstatera att 2 av 4 skruv som jag antar drar fast toppen i cylindrarna helt enkelt satt löst. så nu sitter jag och undrar hur i hela h**e hälften av de här inte helt oviktiga skruvarna kunde sitta löst. hade inte tändstifskåporna funnits hade skruvarna flugit all världens väg för länge, länge sedan. nu kan man ju bara undra hur illa det är för motorn (har kört bra precis 120 mil), samt försöka klura ut vem som är skyldig till eländet.
har någon annan kollat under kåporna och sett något liknande? när jag köpte maskinen så fick jag den med "effektsystemet" monterat från början, kan man anta att det är min åf som är skyldig eller ska man gå på generalagenten om en sån här grej??
Nja, det är väl ventilkåpan, inte toppen. Troligen ingen större fara skedd, det kan möjligtvis ha stänkt ut en del olja. Är den väldigt skitig runt det ställe som det inte var åtdraget?
/johan
-
ok jag var inne på att det var kåpan men sprängskissen visade inga skruv så jag antog att de var genomgående och drog toppen mot cylindrarna. nä, det var lite grand, inga mängder..torkade bort det och tänkte hålla ett öga på det så att det inte kommer mer. tack för "rätt" besked, det lättade lite på trycket!
-
Detta hände min kompis också på hans hjuling,
Köpte den ny och bara en vecka senare började det skvätta olja på smalbenet/knät, Visade sig senare att skruvarna till ventilkåpan hade skruvat ur sig.
Kolla olja och sätt gäng-låsning på dom där skruvarna
-
aha ok, det finns en möjlighet att de helt enkelt skruvar upp sig alltså.. man har ju hört att smc har lite problem med lösa skruv, men det trodde jag mer gällde karosseriet och andra utvändiga bult, inte motor-diton. ok, får försöka leta på någon form av gäng-låsning, tack för bra tips!
-
"ALLT" kan vibrera loss på en motorcykel, särskilt på SMC har det visat sig... :wink:
-
Jag brukar gå igenom skruvarna med jämna mellanrum typ vid oljebyte eller så :wink: Det kan jag varmt rekomendera 8O :D Finns alltid nån lös skruv :wink: :lol:
-
heh ja det är väl bara att gilla läget och köpa loctite på dunk! :D
är det någon som vågat testa något annat än loctite 243/248 (om man nu vill kunna ta bort skruvarna någon gång)? var på swedol för att köpa momentnyckel och såg deras "loxeal", kanske ett (betydligt billigare) alternativ?
-
Vilken fabrikat av gänglåsning man väljer har ingen större betydelse, dock ska man hålla sig till medium om man vill kunna dela på grejorna igen :D