ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Ockelbo300 skrivet 22 oktober 2007 kl. 19:03:41

Titel: PCIII frågor
Skrivet av: Ockelbo300 skrivet 22 oktober 2007 kl. 19:03:41
nu verkar tändmodulen från Powercommander finnas tillgänglig till raptor 700. är det den man ska ha? bränsleboxen har jag redan förstått att den är asbra. sen till priset har hittat på motospeed i Västerås säljer för typ 3600 kr för bränsle boxen men när man ser priset i usa så blir man ju sugen men jag har 0 erfarenhet att beställa saker därifrån... hur mycket blir det och hur stor risk är det att man slipper tull o grejjer. jag ska nog vänta till i vår med dessa grejjor men man kan ju forska lite redan nu :?
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: Psycho skrivet 22 oktober 2007 kl. 19:25:28
Momsen är 25% sen tullen några procent. Det är frakten som kan bli dyr om man beställer stora saker. Hur stor chansen är att man slipper momsen och tullen är omöjligt att säga. Jag har sluppit. Har handlat ett par gånger med bara goda erfarenheter. Så länge man handlar av seriösa personer så är det lugnt. Man kan ju även be dem skriva ner värdet. Men om paket försvinner eller blir skadat så står man där.

Dollarn står ju väldigt lågt nu så även med moms tjänar man ofta på det.
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: pålamalm skrivet 22 oktober 2007 kl. 19:33:18
frågan e om den gör någon funktion ,här i sverige efter som vi har så mycket bättre bensin här ,dom kör på 81 oktan ,vi kör på 95-98 oktan ,dom behöver att ändra sin tänd kurva,,vet att  på can am hände knappast något,,
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: FreddeDalarna skrivet 22 oktober 2007 kl. 19:36:41
Kanske inte går att göra så mycket om man fortfarande kör på 95 oktan, men jag som kör på e85 är väldigt intresserad av att kunna ställa på tändningen. Iroc som har provat en annan variant på tändbox upplevde tydligen en väldigt stor skillnad bara med dom grundmappar som ingick.
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: shivaxl skrivet 23 oktober 2007 kl. 01:29:32
Skulle tro att det ger lite även om vi har så bra bensin här i sverige, Kolla bara alla moppar som man kan byta cdi boxen på, Ger en helt annan kurva och fart.
Ni vet att det finns en tändspole som gör några extra hk också va :)
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: Ockelbo300 skrivet 23 oktober 2007 kl. 17:42:58
[
Ni vet att det finns en tändspole som gör några extra hk också va :)[/quote]

tandspole som ger mer effekt :?  gör det nått om jag tvivlar lite tändkurva och bränsle mängd kan ge effekt men tvivlar oerhört på att en tändspole kan göra detta :?  :?  :?
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: iroc skrivet 23 oktober 2007 kl. 18:30:28
Köpte en programmerbar DYNATEK cdi tändbox och kan säga att jag är mer än nöjd :lol:  - fick ett klart bättre ryt i motorn - och ändå har jag lite högre komp (11:1) än std .. gör troligen ännu mer med std komp. motorn drar bra mkt bättre hela registret + att den drar mkt hårdare efter växling oxå,"återhämtar sig" -jag gissar på ca 4-5hkr mer, detta med kurva #2 i boxen .. sen enkel montering tar bara ca 20 min att montera den. Har svårt att tänka mig att powercommanders box kan vara bättre än dynateks.. mer options i dynateks ,+ en switch där man kan byta tändkurvor(4 olika kan man ha programmerade) när man är ute å kör . Den oprogrammerbara kostar ca 100$ mindre och den har "bara" kurva #2 - vill man enkelt ha högre effekt utan att mixtra med tändningen mer så duger denna gott.
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: Ockelbo300 skrivet 23 oktober 2007 kl. 18:34:28
Tack för det svaret IROC
det är alltså programmerbar DYNATEK cdi tändbox och PCIII bränsle grej som är det som rekomenderas
enligt vad jag läst från dig förut så verkar du veta vad du skriver..
oj vad smörigt det där blev :oops:
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: shivaxl skrivet 24 oktober 2007 kl. 01:34:30
Citat från: "Ockelbo300"
[
Ni vet att det finns en tändspole som gör några extra hk också va :)


tandspole som ger mer effekt :?  gör det nått om jag tvivlar lite tändkurva och bränsle mängd kan ge effekt men tvivlar oerhört på att en tändspole kan göra detta :?  :?  :?[/quote]

Varför byter man till andra stift som ger kraftigare gnista och bättre förbränning?

Denna spole är antagligen en högeffektstänspole = Ger kraftigare gnista och Förbättrar förbränningen och även gången i motorn,
Ju bättre gnista desto bättre förbränning och effekt.
Bränsle,luft och gnista går hand i hand, Annars skulle det inte funka så bra

Iroc>>> Denna Cdi du kör med?? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Dynatek-FS-CDI-Ignition-Yamaha-Raptor-700-06-07_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ43976QQihZ015QQitemZ250177664315QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: sunfire skrivet 24 oktober 2007 kl. 09:14:13
Det är den programerbara han har.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=120172598172&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=002
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: Jocke72 skrivet 24 oktober 2007 kl. 10:15:00
Citat från: "shivaxl"

Varför byter man till andra stift som ger kraftigare gnista och bättre förbränning?


Ökar du kompet kan du behöva byta tändspolar, med standard komp är det knappt mätbar skillnad. Alltså ingen effektvinst utom möjligtvis placebo och dekaltrimmning...

Stiften ger inte kraftigare gnista utan det har att göra med deras temperaturområde, hur "hårda" de är. Det finns även lite olika utformningar på stiftet, platina stift med mera. Men det viktiga är hårdheten på stiftet...


/J
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: shivaxl skrivet 24 oktober 2007 kl. 12:40:11
Citat från: "Jocke72"
Citat från: "shivaxl"

Varför byter man till andra stift som ger kraftigare gnista och bättre förbränning?


Ökar du kompet kan du behöva byta tändspolar, med standard komp är det knappt mätbar skillnad. Alltså ingen effektvinst utom möjligtvis placebo och dekaltrimmning...

Stiften ger inte kraftigare gnista utan det har att göra med deras temperaturområde, hur "hårda" de är. Det finns även lite olika utformningar på stiftet, platina stift med mera. Men det viktiga är hårdheten på stiftet...

Är man ute efter effekt så antar jag att man har högre komp och därmed kan det vara bra med en annan spole.





/J


Ju högre effekt och komp desto effektivare tändstift, Har man en motor med högt komp och högt varvtal ( Det får man väl säga att 700an har) Så är det viktigare med ett stift som har lätt för att tända och som har god antändningsförmåga och även har god förmåga att fördela värme bra.

Sen är det ju mycket annat som spelar in hur ett stifts tempratur är.
Men då 700an är högvarvig så skulle jag tro att en högeffektstänspole skulle passa den bra...
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: iroc skrivet 24 oktober 2007 kl. 12:47:13
Raptor 700 är inte högvarvig med högt komp snarare tvärtom: max effekt vid ca 6000 rpm + 9,2:1 i komp.. du kanske tänker på yfz 450  :?:  :wink:
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: Jocke72 skrivet 24 oktober 2007 kl. 13:13:41
Citat från: "iroc"
Raptor 700 är inte högvarvig med högt komp snarare tvärtom: max effekt vid ca 6000 rpm + 9,2:1 i komp.. du kanske tänker på yfz 450  :?:  :wink:


Ja, det blev nog inte riktigt rätt där för Shivaxl... Raptorn är en "traktor". Precis som du säger...


/J
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: Jocke72 skrivet 24 oktober 2007 kl. 13:19:56
Citat från: "shivaxl"
Så är det viktigare med ett stift som har lätt för att tända och som har god antändningsförmåga och även har god förmåga att fördela värme bra.


Du kan ta vilket kvalitéts stift som helst så duger det i "alla" motorer, bara det har rätt hårdhet. Alltså rätt temp...

Platinastift kan vara intressant mest för att de håller längre, ger ingen mätbar effekt på en enstånka. Finns lite olika lösningar på eletroderna, men det är samma där.

Så, nej. Du behöver inte bry dig om vilket stift du har så länge maskinen är original. Är den hårt trimmad kan du behöva gå upp i hårdhet, det är allt.


/J
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: Ockelbo300 skrivet 24 oktober 2007 kl. 20:50:52
nej nån högkomps motor är det ju inte den går väl att åka på amerikanskt djungel jouice 8O  typ 81 oktan.. och högt varv nja 15 000-21 000 det är högt varv sen en liten fråga till shivaxl brinner bensin fortare/bättre om den tänds med en liten eller stor gnista jag tror att bensin har samma eldhastighet oavsett vad som tänder den sen är det en kvalitets fråga på tändspolar men det är en annan sak
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: LAHA skrivet 24 oktober 2007 kl. 22:59:16
Hur funkar det med en sån här Dynatec CDI, har speedsensorn samma strypande effekt på topphastighet efter man har monterat den? Jag har egentligen aldrig riktigt förstått vad speedsensorn gör, sänker den tändningen vid en viss hastighet eller? I så fall kanske Dynatecen gör en "override" på den!
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: shivaxl skrivet 25 oktober 2007 kl. 01:35:28
Jag tycker väl då att den är högvarvig då maxvarv är 9000rpm på en enstånkare, Sen kan man ju höja varvet med 1000v till om man vill.
Har inte skrivit att det är någon högkomps motor, Bara att man kan få högre komp i den.

15000-21000v på en motorcykel! Ja men då brukar det väl oftast vara fler cylindrar inblandade??
Vad varvar en R1a, hur många cylindrar finns det på en R1??

Det jag menar är att om har man trimmat så finns det begränsningar i orginal sakerna,
Ett exempel är ju dual systemen till quads, Gör sig inte så mycket bättre med LITE trimm men desto bättre när man har mycket!

Det jag menade med
"Har man en motor med högt komp och högt varvtal ( Det får man väl säga att 700an har)"
Då menade jag bara när man har höjt kompet och inte när den är orginal,
Vet väl att det är snuskigt lågt komp i den orginal, Men det finns ju kolvar och dito för komp upp till 12:1 och till och med 13:1 om jag inte minns fel!

Är den föresten någon som vet om det finns kolv med lägre än orginal 9,2:1 i komp!!

Ärligt talat så har jag inte skruvat mycket hoj i högre kubiktal (Högvarviga moppar räknas ju inte för dom fick hålla så länge dom höll :)
Har T.ex aldrig kört en riktigt högvarvig Mc förutom 2T crossar då.
Gick direkt ifrån bil-världen och över till Mc-världen :) Så ni får ha lite översenede på vad som är högvarvigt på en enstonkare och inte :)
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: sunfire skrivet 25 oktober 2007 kl. 09:14:47
Citat från: "LAHA"
Hur funkar det med en sån här Dynatec CDI, har speedsensorn samma strypande effekt på topphastighet efter man har monterat den? Jag har egentligen aldrig riktigt förstått vad speedsensorn gör, sänker den tändningen vid en viss hastighet eller? I så fall kanske Dynatecen gör en "override" på den!


Speedsensorn blir förbikopplad med en Dynatek.
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: LAHA skrivet 25 oktober 2007 kl. 15:46:33
OK! Då var det beställt  :lol:
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: sunfire skrivet 25 oktober 2007 kl. 16:43:07
Köpte du den som går att programera? Isåfall vad kostade programeringskitet (program och kabel)?
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: iroc skrivet 25 oktober 2007 kl. 17:05:24
Citat från: "sunfire"
Köpte du den som går att programera? Isåfall vad kostade programeringskitet (program och kabel)?


http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DynaTek-FS-Curve-Maker-Programming-Kit-YFZ450-450R-cdi_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ43976QQihZ002QQitemZ4585677009QQtcZphoto
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: LAHA skrivet 25 oktober 2007 kl. 17:53:44
Citat från: "sunfire"
Köpte du den som går att programera? Isåfall vad kostade programeringskitet (program och kabel)?


Nä det blev "snikvarianten"  :oops:
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: sunfire skrivet 25 oktober 2007 kl. 18:23:32
Jag var nära att beställa snikvarianten i morses också men det blev ett värmeskydd i kolfiber till HMF-systemet istället.
(https://hmfengineering.com/images/store/product/1176736443-raptor700.jpg)
Men om jag känner mig själv rätt så är det nog snart en Dynatek på väg över atlanten till mig också... :P
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: LAHA skrivet 25 oktober 2007 kl. 18:37:15
Citat från: "sunfire"
Jag var nära att beställa snikvarianten i morses också men det blev ett värmeskydd i kolfiber till HMF-systemet istället.
(https://hmfengineering.com/images/store/product/1176736443-raptor700.jpg)
Men om jag känner mig själv rätt så är det nog snart en Dynatek på väg över atlanten till mig också... :P


Hittade du värmeskyddet i Sverige eller?
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: sunfire skrivet 25 oktober 2007 kl. 18:52:34
Ebay, var annars. ;)
AtvGalaxy.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=002&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&viewitem=&item=120148012222&rd=1
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: Ockelbo300 skrivet 25 oktober 2007 kl. 21:23:22
hur går motorn på lite lägre varv med dynatek+pcIII på lite lägre varv (självklart olika vilken mapp) för jag är bara 94% nöjd med hur den går på lite lägre varv Raptorn är ju inte byggd för att semesterköra  8) men kan vara bekvämt om det skulle gå bättre även på lite lägre varv.. :wink:
ps tack alla ni kunniga för mycket bra svar det hjälper mig  som inte är helt perfekt på teknisk engelska när man försöker sätta sig in i saker.. :mrgreen:
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: sunfire skrivet 25 oktober 2007 kl. 22:23:35
Skulle vara intressant att vet om man kan använda varvtalsbegränsaren på Dynateken för att kunna köra "lagligt". På den enklare varianten spärrar den vid 4.500 varv och på den andra är den ställbar. Skulle ju sitta fint vid en framtida besiktning.
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: The_viking91 skrivet 25 oktober 2007 kl. 22:45:40
Citat från: "sunfire"
Skulle vara intressant att vet om man kan använda varvtalsbegränsaren på Dynateken för att kunna köra "lagligt". På den enklare varianten spärrar den vid 4.500 varv och på den andra är den ställbar. Skulle ju sitta fint vid en framtida besiktning.


köp en vanlig blackbox som man har till trimmade mopeder, när jag trycker på knappen så går den 40, trycker jag igen 90. och det är omöjligt att höra eller känna det. fiffigt eller hur, det skulle nog fungera sämre på en raptor eftersom raptor har bra bottenvrid, en trimmad moppe har ju inte det.
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: sunfire skrivet 25 oktober 2007 kl. 23:04:24
Har undersökt det tidigare och har en fjärrstyrd blackbox liggandes som jag hade monterad på den Gilera Runner som jag hade innan quadlivet började. Men dom funkar inte på motorer med insprutning om jag har fattat rätt.

Den igentliga funktionen med varvtalsbegränsningen på Dynateken är att hjälpa till vid starten...
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: iroc skrivet 26 oktober 2007 kl. 12:47:43
Citat från: "sunfire"
Skulle vara intressant att vet om man kan använda varvtalsbegränsaren på Dynateken för att kunna köra "lagligt". På den enklare varianten spärrar den vid 4.500 varv och på den andra är den ställbar. Skulle ju sitta fint vid en framtida besiktning.


inga problem alls du kan 1:programmera in ett lågt varvstopp,2: programmera in en tändkurva som är typ 0 grader el så..- då blir den riktigt slö, sen har du denna "bes.kurva" inlagd på en av de 4 platserna  i omkopplaren till dynatekboxen (krävs att man har den programmerbara varianten) .Har min omkopplare under sadeln bak bredvid pc 3 boxen.
En omställd t-kurva är nog att föredra - är varvstoppet ändrat till tex 2000 kanske det verkar misstänkt "fejkat" :roll:

går ju montera omkopplaren på ett annat ställe lite dolt oxå..om/när du blir stoppad så är det bara å koppla om switchen  :wink: - kabeln är ganska kort - kan ev behövas förlängas i såfall

va menar du med att den enklare spärrar vid 4500?
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: LAHA skrivet 4 november 2007 kl. 15:55:43
Jag har nu monterat och provkört min Dynatekbox, den enkla varianten! I kablaget finns det 2 extrakablar där den ena kan kopplas till en killswitch och den andra om den jordas begränsar motorvarvet till 4500 varv. Den största skillnaden som man märker är att motorn drar bättre på höga varv och att speedsensorn har satts ur funktion, så nu går den fort  :lol:
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: Ockelbo300 skrivet 4 november 2007 kl. 21:40:56
får man fråga vad prislappen hamnade på levererat till dörren..
dollarn är ju mysigt låg just nu. klara du dig från tull o moms o grejjer
jag är väldigt sugen på en sån fast kanske den programerbara
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: LAHA skrivet 4 november 2007 kl. 22:26:44
197 dollar slutade det på! Jag hade den hemma på en vecka!
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: sunfire skrivet 5 november 2007 kl. 09:27:50
Vart beställde du ifrån? $214 är det billigaste jag hittat med frakt...
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: LAHA skrivet 5 november 2007 kl. 15:56:37
Jag gick på Shivaxels länk i denna tråden, Badboys något på Ebay.
174,95 + 23 dollar i frakt!
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: sunfire skrivet 5 november 2007 kl. 16:24:20
Tackar!

Den missade jag... :oops:
Titel: PCIII frågor
Skrivet av: sunfire skrivet 11 juni 2008 kl. 10:11:18
Citat från: "sunfire"
Jag var nära att beställa snikvarianten i morses också men det blev ett värmeskydd i kolfiber till HMF-systemet istället.
(https://hmfengineering.com/images/store/product/1176736443-raptor700.jpg)
Men om jag känner mig själv rätt så är det nog snart en Dynatek på väg över atlanten till mig också... :P


Den som väntar på något gott...

Idag fick jag ett mail med kollinummer för värmeskyddet. Dom är snabba på HMF/Atv Galaxy, det är "bara" åtta månader sen jag betalade 8O
Ska bli intressant att se om det dyker upp...

Dynateken har varit monterad i typ ett halvår redan...