ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: Baxima skrivet 22 oktober 2007 kl. 12:19:09
-
Hej
Jag ska skaffa mig en fyrhjuling.
Ska ha den till lite nöjesåkning och för att dra ut timmer till skogsväg.
Vad ska man tänka på?
Har funderat på en kavasaki kvf 650.
Den har ju inte delad bakaxel.Är detta en nackdel?
Likasa en can-am 500.
Men då såg jag ett klipp på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=P-G91s7dnZI
Det såg ju inte bra ut.Är detta något som bara händer på can-am eller på alla atv?
Ungefärlig prisslapp runt 80-90 000kr får den ligga på.
Någon som har andra förslag?
Mvh Baxima
-
Alla märken har sina för och nackdelar och det är en smaksak vilken man gillar men se till att köpa en märkesmaskin bara och inget billigt kina märke. Lycka till
-
Likasa en can-am 500.
Men då såg jag ett klipp på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=P-G91s7dnZI
Det såg ju inte bra ut.Är detta något som bara händer på can-am eller på alla atv?
Ungefärlig prisslapp runt 80-90 000kr får den ligga på.
Någon som har andra förslag?
Mvh Baxima
Nja det som hände med Can-am en händer inte med en Honda eftersom dom kör med hydrostat eller Automat Bla.Inte med rem...
-
suzuki kingquad kan jag rekomendera
-
suzuki kingquad kan jag rekomendera
Den är lite för dyr :(
Det som hände cam-an. är det fler märken som samma konstruktion?
Hur är det där med ej delad bakaxel.Är det negativt?
Mvh
-
suzuki kingquad kan jag rekomendera
Den är lite för dyr :(
Det som hände cam-an. är det fler märken som samma konstruktion?
Hur är det där med ej delad bakaxel.Är det negativt?
Mvh
så vitt jag förstår så har alla utom just Honda remdrift(variator)
Delad bakaxel ger bättre komfort och bättre markfrigång men ska du dra mycket tungt så förespråkar dom flesta hel bakaxel.Har ingen egen erfarenhet dock.
-
suzuki Eiger 400 Är den nått att ha?
Bra pris i alla fall. 76 000
-
suzuki Eiger 400 Är den nått att ha?
Bra pris i alla fall. 76 000
Åk och prova den.Det är det bästa tipset jag kan ge...
-
Hej
Vad tror ni om den här?
Bra köp?
http://www.blocket.se/vi/13112568.htm?ca=6_s
-
Satsa på en med större motor direkt annars kommer du ångra dig och snart byta ändå.
-
större motor, hmm jag vet inte, visst man vill alltid ha större och snabbare saker men på en ATV så är det inte riktigt så för mig. Eller så kankse det är det och min 420 är så pass bra att jag inte har något behov av mera effekt.
Har faktiskt bara provkört två hjulingar, den första var en Can-am 400 (strypt) och det var verkligen inget roligt. Jag jämförde den med en slö gräsklippargocart, kom upp i 60 på den korta testturen. Tror att det var en miss från försäljaren att låta mig testa den strypt kunde ha blivit affär annars.
När jag lite senare fick möjlighet att prova hondan så var det något helt annat. Förrutom att jag skulle vilja kunna dra upp den på bakhjulen, som de stora grabbarna med Cam-Am 800 och sånt gör, så har jag fram till nu inte saknat effekt någon enda gång.
Inbillar mig att Hondans konstruktion med stel bakaxel och hydrostatdriften gör den piggare än andra likvärdiga maskiner.
Det som jag däremot ångrar är att jag inte hittade en vägreggad maskin (honda finns ju inte som vägreggade) men efter ett tag så upplever jag det som ett stort hinder att inte med gott samvete ta sig dit man vill via vanliga vägar.
Jag kan inte rekommendera någon speciell maskin till dig Baxima eftersom jag inte har den erfarenheten men man kanske inte ska stirra sig blind på effekten alla gånger. Delad bakaxel är kankse att föredra, det blir en bekvämare åkning i skogen, om man inte har mycket speciella behov att dra riktigt tungt.
Det verkar som om Du tittar på lite mindre maskiner och då kan jag nog ändå säga att Honda TRX420FE är ett alternativ så gott som någon annan.
-
Inbillar mig att Hondans konstruktion med stel bakaxel och hydrostatdriften gör den piggare än andra likvärdiga maskiner.
quote]
Så sant där.
En av Fördelarna med hydrostat driften är att du har liten/ingen effektförlust.
-
Hej
Tack för lite råd.
Jag tror bane mig jag slår till på den där kvf360.
Den verkar vara i ny skick.Ny servad. Bra vinch.
försäljaren ligger rätt nära.Granngården säljer sådana och det har vi en bra i byn.Service kan man göra där.Effekten är jag inte så noga med.
Jag tror den räcker långt åt mig.Ska åka lite i skogen bara.
Ett plus som jag fattat är att den har i kopplingsbar diff fram.
Det verkar vara en robust maskin om jag säger så.Inte så mycket som kan paja på den.Eller.
Är jag helt blåst om jag köper den :(
-
ska du upp i den prisklassen skulle jag köpa hondas 420 utan tvekan,nytt med garanti..ska du upp i 90 000klasen skulle jag välja lta 700.
-
hittade en ny Honda TRX 420 FE 2007 för 63 000.
Är det ett bättre köp?
-
Hondan är väl lite dyrare än så..men nytt med garanti..trökigt att lägga över 60 000 på en maskin som är 3-4 år gammal..så resonerar jag.bättre att spara undan 10-15 till och köpa hondan..så frågar du mig så tog ja Hondan..
Men om du vill ha en 2wd så finns en raptor 700 årsmod 07a för dessa pengar..pm mig om du har intresse isåfall..
-
Då skulle jag valt Hondan om de ligger i den prisklassen nya...Trodde de låg runt 75 000...så hade jag gjort..
-
Nu plötsligt ringer en polare och säger att han vill sälja sin Yamaha kodiak 450 2002 :) Han vill ha 60 inklusive plog.
Bra pris?
-
Vet inte var du bor men om du bor långt norrut och behöver en maskin som kan ploga så är det väl inget dumt alternativ. Skulle själv vilja ha en plog men det känns fel att lägga ner 10 papp på det nu så här i efterhand så om man kan köpa en maskin med plog med redan från början så varför inte. Vet iövrigt inget om Kodiaken.
Hondan för 63' är ändå mitt första val eller tillkommer momsen på det priset? De kostar 77500 i butik nya och det gör 08:rna med tycker jag det verkar som. Vet inte om det skiljer nåt nämnvärt på 07 och 08 på hondorna. Om du kan köpa en okörd trx420 -07 för 63 inklusive moms så är det nästan lika bra affär som jag gjorde.
-
Kawan -04 för 62' med vinsch mot Honda -07 för 63' utan vinsch. Köp Hondan och lägg ut 5-6000 på en vinsch och du har betalt 69' för en ny maskin som är bättre och har 5 års garanti. Inget svårt val tycker jag.
-
Hondan för 63' är ändå mitt första val eller tillkommer momsen på det priset? De kostar 77500 i butik nya och det gör 08:rna med tycker jag det verkar som. Vet inte om det skiljer nåt nämnvärt på 07 och 08 på hondorna. Om du kan köpa en okörd trx420 -07 för 63 inklusive moms så är det nästan lika bra affär som jag gjorde.
Nej det är 63 inklusive moms. Hur funkar det med FE? Växlar man eller är det automat? Fan har noll koll :)
-
Du växlar med knappar upp och ner. 5 växlar framåt ettan används egentligen endsat till krypkörning man startar oftast på tvåan. För att lägag i backen så får man växla till neutral och sedan hålla in liten knapp samtidigt som man drar åt handtaget för bakbromsen och därefter växla med knapp. Detta låter lite krånligt men det är det inte när man vant sig, jag växlar bekymersfritt mellan framåt och bakåt i dag.
Men alltså de maskiner som Du har på gång, går det inte att få provköra dem? Det är ju Du som ska ha dom och därför måste Du testa dom. Jag vet att det är svårt att skaffa sig en bild på en kort provkörning men lite kan det ändå ge.
-
07:an har ingen automatvaxel som föregångaren trx400FE (-06). Jag har testat en 06:a och den var märkbart slöare än 07:an. Visserligen en annan motor 420 cc mot 400 och insprutning på 420:n men jag tror att det som gjorde skillnaden var växellådan.
-
Mera fördelar till hondan är att den är mycket smidig i skogen. Den har en bra svängradie.
-
Sällar mig till ledet jag också...Skulle utan tvekan valt Hondan.
En modern,snygg och med mycket hög kvalitet med 5 års nygaranti.
-
Det verkar ju lite krångligt att växla. Måste man koppla oxå?
Alltså när du åker i väg släppa upp kopplingen?
Åker och kollar på den i morgon tror jag
-
Om du frågar om Hondan så är det ingen koppling utan man skottar in växlarna bara. Jag tycker att det tillför en karaktär på maskinen som jag inte vill vara utan nu. Men det bästa är att du provar den. För 63000 så tror jag att du får svårt att hitta en bättre maskin. komihåg att det är 5års garanti på Hondan, från registreringsdatum, oavsett hur du har köpt den. Vad jag förstår så är de också ganska frikostiga med garantin så det är en sak att ha med i tankarna.
-
Ja det låter ju lite roligare än en automat.
Någon som har hittat någon film på en TRX 420 FE 2007 ?
Typ på youtube.Vore fint att se växlingarna
-
har du prvkört nåt än Baxima? i så fall vad tyckte du?
-
Tja nej jag har inte hunnit ännu
-
köp en polaris, då slipper du hålla på och slira, tar sig fram överallt :D