ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: namn skrivet 20 oktober 2007 kl. 23:28:22

Titel: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: namn skrivet 20 oktober 2007 kl. 23:28:22
men det visade sig senare att föraren bara glömt att tanka! går dom aldrig sönder?
Titel: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: anderssson skrivet 21 oktober 2007 kl. 09:55:01
Det kommer...
Titel: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 21 oktober 2007 kl. 12:15:09
Min har bromsar som tappar trycket och ej fungerande blinkers (båda sidor, varningsblinkers fungerar).

Jag skall fixa till den inför besiktning och försäljning och skulle behöva lite tips!

För det första bromsarna... Bromsarna börja tappa hydraltrycket redan första vintern, -30° var tydligen för mycket. Ivart fall undrar jag om det är nån annan som råkat ut för samma fel och vad som fixade detsamma, för att beskriva felet lite närmare så yttrar det sig som följer: Bromsarna fungerar bra om man är rapp, men håller man kvar så tappar den trycket, detta medför t.ex. att handbromsen inte funkar och att pedalen går i botten om jag behöver bromsa lite längre, får alltså "pumpa" för att behålla bromsverkan.

Blinkersproblemen tycker jag är lite knepiga, som sagt fungerar varningsblinkersen men inte de vanliga höger/vänster, ingen av dem... Tips?

Om nån är intresserad av att köpa den när jag besiktat den så kan ni kontakta mig via mail.
(Original bortsett från handtagsvärmare)
Titel: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: ljs-s skrivet 21 oktober 2007 kl. 18:57:10
Jag har samma fel som du på mina bromsar, efter jag haft parkerings bromsen inne ett tag så har jag knappt någon bromsverkan kvar, men om jag då bara pumpar engång till med handtaget får jag tryck igen.

Normalt sett blir det så pga att det blir luft i bromssystemet. Bromsvätska drar åt sig fukt med tiden, och när det finns fukt i bromsvätskan så kan oken börja kärva och vattnet i bromsvätskan kan då koka redan vid 100 grader, vilket den inte bromsvätska gör om den är ny. När bromsvätskan kokar skapas det luft i systemet.

Därför är det bra om man byter bromsvätska nu och då, kör man bara vidare så att oken börjar kärva kan det bli jobbigt. På min förra bil så gick det så långt att bromsoken låste sig ibland.

Så din & min lösning är altså bara att byta bromsvätska och se till att lufta ordentligt när du gjort det.
Jag ska göra det, men har bara inte orkat gjort det än.

Sen har jag oxå samma vid styrlederna, att gummi packningen håller på att spricka. Den ska jag byta innan jag tar min i bruk igen. Den är avställd för vintern.

Sen är mitt batteri lite dåligt nu, tänkte köpa nytt sen...

Något annat fel har jag inte på min, den går som en klocka :)

Vilken modell av kymco har du?  :?:
Titel: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 21 oktober 2007 kl. 20:47:06
KXR 250 -03

Tror nog att jag har andra fel än bara luftning på mina bromsar, felet uppstod när jag körde den i -30°C kyla... Efter det har de aldrig repat sig, jag gissar på sprucken cylinder eller trasig packning på kolven, men till veckan skall jag försöka ta mig an den.
Titel: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: ljs-s skrivet 21 oktober 2007 kl. 23:02:03
Om du har läckage så borde du kunna se det rätt snabbt på att bromsvätske nivån sjunker fort och hela tiden. Annars har du nog bara luft i systemet.

Jag har oxå en KXR, har inte stött på några problem med blinkersen.
Men här har du ett kopplings shema som kanske kan hjälpa:
http://www.kymco.it/contributi/download/IMPIANTI_ELETTRICI/impel%20KXR%20250%20colore.jpg

Ang hur du byter packningarna för styrlederna så kanske Verkstads handboken kan ge lite tips:
http://www.kymco.it/contributi/download/MANUALI_OFFICINA/MO%20KXR%20250%20(inglese).zip

Lycka till med mekandet  :wink:
Det vore jätte bra om du skrev sen vad du gjorde när du fått till det :)
Titel: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: namn skrivet 22 oktober 2007 kl. 15:21:17
bromsarna, du har ett inre läckage i bromscylindern- packa om eller byt

blinkers låter som du har ett fel i handtaget, omkopplaren- öppna, rengöring, mät upp, byt omkopplaren om du inte hittar felet.

Sprickor i damasker efter fyra hårda år-tyvärr det är nog bara att byta ut styrlederna, finns att troligen att köpa hos den välsorterade ÅF som du köpte maskinen av.

tror inte att dessa maskiner(oavsett märke) överhuvudtaget är konstruerade för -30grader, tveksamt om en det ens finns snöskotrar som är byggda för det.
Titel: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 22 oktober 2007 kl. 15:55:55
Nja, men den har i alla fall gått bra även i sträng kyla, har väl inte kört så många mil i -30°C men när det varit -20 har den fått gå en del.
Använder den ju mest som byamoppe så det blir inga längre turer i kyla men ändå.
Titel: SV: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: StefanN skrivet 5 september 2008 kl. 02:29:50
Rickard: kom du fram till vad det var för fel på dina bromsar?
Titel: SV: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 5 september 2008 kl. 05:48:52
Mmm, jag fyllde bromsvätska.

Vet inte rikigt vart bromsvätska tagit vägen, men det blev i all fall bra och några läckage gick inte hitta.
Sålde den efter nån vecka, så jag vet inte hur det gått sedan.
Titel: SV: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: StefanN skrivet 5 september 2008 kl. 13:07:38
Ok tack
Titel: SV: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: StefanN skrivet 9 december 2008 kl. 19:37:29


kymco 300 2007 an
:hmmm:
Titel: SV: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: Marqz skrivet 9 december 2008 kl. 20:02:33


kymco 300 2007 an
:hmmm:


precis!! :dntknow: :hmmm:
Titel: SV: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: AtvNerd skrivet 9 december 2008 kl. 21:19:00
Jag har samma fel som du på mina bromsar, efter jag haft parkerings bromsen inne ett tag så har jag knappt någon bromsverkan kvar, men om jag då bara pumpar engång till med handtaget får jag tryck igen.

Normalt sett blir det så pga att det blir luft i bromssystemet. Bromsvätska drar åt sig fukt med tiden, och när det finns fukt i bromsvätskan så kan oken börja kärva och vattnet i bromsvätskan kan då koka redan vid 100 grader, vilket den inte bromsvätska gör om den är ny. När bromsvätskan kokar skapas det luft i systemet.

Därför är det bra om man byter bromsvätska nu och då, kör man bara vidare så att oken börjar kärva kan det bli jobbigt. På min förra bil så gick det så långt att bromsoken låste sig ibland.

Så din & min lösning är altså bara att byta bromsvätska och se till att lufta ordentligt när du gjort det.
Jag ska göra det, men har bara inte orkat gjort det än.

Sen har jag oxå samma vid styrlederna, att gummi packningen håller på att spricka. Den ska jag byta innan jag tar min i bruk igen. Den är avställd för vintern.

Sen är mitt batteri lite dåligt nu, tänkte köpa nytt sen...

Något annat fel har jag inte på min, den går som en klocka :)

Vilken modell av kymco har du?  :?:

Nek svarade troligtvis på den här... det är bättre om man använder quote knappen..!  :)
Titel: SV: jag hörde talas om en trasig Kymco
Skrivet av: StefanN skrivet 9 december 2008 kl. 21:26:24
Jag har samma fel som du på mina bromsar, efter jag haft parkerings bromsen inne ett tag så har jag knappt någon bromsverkan kvar, men om jag då bara pumpar engång till med handtaget får jag tryck igen.

Normalt sett blir det så pga att det blir luft i bromssystemet. Bromsvätska drar åt sig fukt med tiden, och när det finns fukt i bromsvätskan så kan oken börja kärva och vattnet i bromsvätskan kan då koka redan vid 100 grader, vilket den inte bromsvätska gör om den är ny. När bromsvätskan kokar skapas det luft i systemet.

Därför är det bra om man byter bromsvätska nu och då, kör man bara vidare så att oken börjar kärva kan det bli jobbigt. På min förra bil så gick det så långt att bromsoken låste sig ibland.

Så din & min lösning är altså bara att byta bromsvätska och se till att lufta ordentligt när du gjort det.
Jag ska göra det, men har bara inte orkat gjort det än.

Sen har jag oxå samma vid styrlederna, att gummi packningen håller på att spricka. Den ska jag byta innan jag tar min i bruk igen. Den är avställd för vintern.

Sen är mitt batteri lite dåligt nu, tänkte köpa nytt sen...

Något annat fel har jag inte på min, den går som en klocka :)

Vilken modell av kymco har du?  :?:

Nek svarade troligtvis på den här... det är bättre om man använder quote knappen..!  :)
:) Inte dåligt att svara 13 månader efter frågan ställdes  ;D