ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: ICE_Junior skrivet 17 oktober 2007 kl. 23:06:38

Titel: Servicekostnader ?!?
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 17 oktober 2007 kl. 23:06:38
Vore intressant veta vad folk får betala och hur de upplever respektive service hos auktoriserad Dinli dealer. Om nån betalar skyhöga priser jämfört med andra kanske det här kan hjälpa dem få sin handlare tänka om. Vi behöver inte hänga ut nån handlare bara ange kostnad och intryck av servicen. Det är juh ganska stora pengar det rör sig om.

Jag hade min inne på 20 mila service idag.
De kollade igenom hela maskinen inkl ventiler + byte av olja o filter.
Betalade 1600.- inkl olja o filter.
Fick tillbaka den samma dag. Lite kladdiga fingeravtryck över hela maskinen efter att ha monterat tillbaka kåporna annars inget att invända.. Snabbt och ok.

Hann inte hämta ut nya bromsslangarna så det blev inge åka idag :-(
Titel: Servicekostnader ?!?
Skrivet av: HerrC skrivet 19 oktober 2007 kl. 23:09:08
Kollade med en ÅF idag.

20 mils service 550:-
Övriga service 1200:-
Titel: Servicekostnader ?!?
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 19 oktober 2007 kl. 23:12:58
Hm.. Tror inte tråden funkar riktigt när man jämför äpplen och päron.. Har svårt att se att en ÅF river halva maskinen för att komma åt toppen och kolla ventilerna, går igenom 15 punkter samt bjuder på olja och filter för totalt 550.-
Titel: Servicekostnader ?!?
Skrivet av: Nonne skrivet 20 oktober 2007 kl. 00:30:49
Citat från: "ICE_Junior"
Hm.. Tror inte tråden funkar riktigt när man jämför äpplen och päron.. Har svårt att se att en ÅF river halva maskinen för att komma åt toppen och kolla ventilerna, går igenom 15 punkter samt bjuder på olja och filter för totalt 550.-


Du har jäkligt rätt i det!!
Kunskap och noggrannhet kostar  :wink:
Är själv Åf och tar 1695:- + eventuellt förslitnings detaljer ... (är egentligen för billig)

Se några år tillbaka lämnar jag alltid iväg min bil för service (hinner inte själv samt trött på bil meck) Bilen är en gammal Volvo 855 -96 och räkningen hamnar alltid en bra bit över 3000:- för vanlig service  8O
På Volvon behöver man inte ta bort karossen för att komma åt toppen samt så kollas inte ventilerna varje service  :? Marerial och tid är ungefär den samma  + - :?
Visst det skiljer i intervall och dålig jämförelse men ändå  :idea:

Tips inför service om din åf är billig med service!
Kolla oljans färg/konsistens , märk oljefiltert (plåtfilter) osv.. alltså allmän översyn och checka allt efteråt igen!!!

Troligen fuskas det rejält  :evil:

//Nonne
Titel: Servicekostnader ?!?
Skrivet av: HerrC skrivet 20 oktober 2007 kl. 07:45:16
Helt sant,   jag har dock uppfattat det så att denna ÅF tycker att den första 20 milsservicen o det som då kollas / justeras, skall ses som en leveransgrej (ett åtagande för ÅF att förvissa sig om att det han sålt verkligen håller måttet !) mer än som en ren service o därför inte skall belastas köparen.......verkar egentligen ta betalt för oljan + filter snarare än arbetstiden.
En sund inställning tycker jag.
(Antagligen har man väl fått betala iform av en något högre köpeskilling)

Nonne, menar Du att kunden vid första servicen efter 20 mil , kan få betala för "förslitningsdetaljer" ??  Vad e de som slits så till den milda grad på 20 mil, som inte täcks av garantin ??  (Eller menar Du vid övriga servicar kanske ??)

Och hur ofta menar Du att man ska kontrollera ventilerna ?
"samt så kollas inte ventilerna varje service "

Enligt min servicebok ,från Dealy, ska dessa kontrolleras vid 200 km samt 5000 km....
Titel: Servicekostnader ?!?
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 21 oktober 2007 kl. 23:36:55
HerrC: Då får man bara det priset på servicen om man köpt maskinen av honom alltså?

Har inte min servicebok framför mig men ska de inte kollas vid 200km sen vid varje 1000km? 5000km lät mkt.

Påpekade för min ÅF att toppkåpan var repig mellan tanklocket och styret efter servicen. Ingen sur min där eller några bortförklaringar utan beställde hem en ny direkt. Så ska det se ut!
Titel: Servicekostnader ?!?
Skrivet av: HerrC skrivet 22 oktober 2007 kl. 08:24:39
ICE: Vet ej vilka som får det priset.......
 
        Enligt min service bok från Dealy skall ventilerna kontrolleras o   justeras vid 200 km och 5000km service.  (vid 1000 km service bytes olja + filter, samt visst tällägg vid varannan 1000km service.) Läser man på forumet så verkar det som att det finns olika serviceböcker i cirkulation (eller att folk inte kan läsa o förstå dem ??  :) )
Titel: Servicekostnader ?!?
Skrivet av: Devil skrivet 22 oktober 2007 kl. 17:32:55
Tja. smiter in i diskutionen lite här :)
Hade precis ett långt samtal me min mekaniker hos min åf, som även är  Dinli-åf...
Frågan va vid vilken intervall som första kontroll/justering av ventilerna skulle va.
och han står på sig att första justering ska va vid 200MIL på min maskin..??! med ett av argumenten att det är så på dinli...!??
Tycker d här känns mysko..... :(
Titel: Servicekostnader ?!?
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 22 oktober 2007 kl. 18:18:13
Devil. Men du kör alltså... Hyosung? Måhända det är 200 mil på dem men  vi, förutom din ÅF, är överens om att det är första koll av ventiler vid 200km på Dinlin.. Be din ÅF gå efter Dealys s-bok för Dinli istället för nån han skrivit själv  :twisted:  :)

HerrC: Du hade så rätt så, kollade i min s-bok. Koll vid 200 och sen vid var 5000km. Min ska däremot kanske inte in på nån service vid 1000km för det finns ingenstans att stämpla utan bara vid 700 sen 2000  :) Men den ska kontrolleras vid 1000km... 200, 700, 1000 (ingen stämpelruta), 2000..  Ööööhh..  

Mitt batteri kollapsade idag.. Tur i oturen man stod i en nedförsbacke och inte i ett sur-hål. Det höll juh iaf 10 dagar  :?
Titel: Servicekostnader ?!?
Skrivet av: Devil skrivet 22 oktober 2007 kl. 18:44:34
Tack ICE_Junior. Tyckte d verkade helt uppåt väggarna..... undrar hur ja ska får han att fatta d bara.....  :?

har ni oxå månader i instruktionsboken förresten?
-vem fan kom på nått så dumt assål???  8O

//Dev