ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Geir skrivet 17 oktober 2007 kl. 18:03:44
-
Er det noen av dere som kan si noe om forskjellen mellom can am 800 og polaris sportsman 800.
:arrow: Hva er hk og Nm på disse
:arrow: Hvem er best å kjøre på veg
:arrow: Er det forskjell på akselrasjon og toppfart
:arrow: Hva er det beste kjøp, vegregistrert.
:arrow: kvalitet
:wink:
-
Är nog upp till var och en men enligt tester på nätet piskar Can-am de flesta märken i sina respektive klasser
-
bästa sättet att välja maskin är att provköra dem utan tvekan..jag åkte runt till olika handlare och provkörde alla som var intresanta..är mkt en personlig smak..
-
Jag tycker att Canam 800an ser klumpig ut, dessutom har jag hört att den inte alls är bra att köra i teräng med. men annars så ser den ju tuff ut, skulle gärna ta en sväng med den i terängen och se va den går för.
-
Ja det er en smaksak, men det må vel være noe som er forskjellig på disse maskinene, som eks dette, er det noen av dere som kan fortelle noe om understående spørsmål, ville vært fint å høre meninger og erfaringer. mange stand får man ikke prøvekjøre, for dem ikke har demo maskin inne.
Hva er hk og Nm på disse
Hvem er best å kjøre på veg
Er det forskjell på akselrasjon og toppfart
Hva er det beste kjøp, vegregistrert.
-
Sportsman 800 har 65hk orginal
-
Det er bra tror jeg, har lest at can am 800 har 62 hk. Men vet fra å lest på forum så går can am 800 meget bra, og da vil jeg tro at polaris 800 går meget bra også.
Men jeg skulle likt å vist forskjellene av noen, gjerne noen som har prøvekjørt disse.
8)
-
:lol: Lätt val!!!
Titta på hur dom ser ut...
Can am´n ser ju ut som en överkörd trabant :wink:
....oj oj oj, nu blir det en lång tråd.... :wink:
-
Hej!
Så vitt ja vet, så har Polaris 56hk...
Sen skiljer det endel på drivlinan/utväxlingen.
Can am:en har en högre utväxling än Polarisen har, så CanAmen är väl mer lämpad för vägen än Polarisen (tror att dom flästa håller med om det).
Om du ska jobba med den i skogen så skulle ja utan tvekan ta Polarisen. Den har nämligen en väldigt låg utväxling på lågen! Sen har den ett (enligt mej) ett bättre system för drivningen på framaxeln. Polarisen driver till 100% på båda framhjulen när den slår i 4hjulsdriften. PÅ CanAmen så måste du spinna hjulen flera varv innan du får låsning i framdiffen... (Kan va en rejäl nackdel om du tex kör på ett underlag där man gräver ner sej om det börjar spinna)
CanAmen piskar nog Polarisen rätt bra i ax, ialf när du kommer upp över 50-60.
Sen så tror ja att CanAmen gör en 130-140km/h medans polarisen inte gör mer än 100... Ska väl kanske tilläggas att det är min Polaris ja pratar om nu och den är strypt :idea: Men ja tycker inte det skiljer någe anmärkningsvärt på den och en ostrypt, så det är ju inte helt ointressant info ändå kanske.
Om du vill köra lagligt, med strypningar etc, så skulle ja rekomendera att du provar en Polaris. Har faktist svårt att tro att det bara skulle vara 20hk i min maskin, men dom svor på att den va strypt, så man får väl tro det då! ... Känns mer som 45-50hk :D
Polarisen är inte låst på fyrhjulsdriften som ja har hört att CanAmen är...
Sen har man ju hört att alla CanAm åkare tycker att deras maskiner går rätt dåligt med strypningen (det vet ja inget om själv).
Ja tror inte du skulle tycka det om en Polaris... Det jör ialf inte ja! (men ja har ju inte provat nån CanAm heller...)
Plus och minus:
Polarisen:
+ RIKTIT låg utväxling på lågen.
+ Fyrhjulsdriften.
+ Bra effekt trots strypning.
+ Går lätt att byta vikter mm i variatorn.
- Skulle kunna varit högre utväxlad på högen.
- Lite väl tröga växellägen.
- Over ride knappen sitter lite dumt till på den vägreggade verisionen (går iofs att flytta på om man vill)
CanAm:
+ Motoreffekten/ljudet.
+ Köregenskaperna.
+ Hög toppfart.
+ Ser riktit bra ut (rätt så individuellt vad man tycker).
- Låsningen av diffen fram.
- Lite för högt utväxlad på lågen, ialf om man ska dra nåt tugnt.
Det här är ju inte nån absolut sanning, men ialf lite av mina egna erfarenheter och vad ja har kunnat läsa mej till och sånt ja sett på alla filmer mm.
Lycka till!
Mvh/ Palm
Mvh/ Palm
-
Vi var ute och åkte några stycken för nån helg sen, och en bekant har handlat en can-am 600 nånting och de va ju smäck, den satt fast precis överallt alltså :S Iofs är de mer effekt i den osv än i min men man får bara vänta o vänta när man har polaris ;D *skämt, så ni can-am åkare behöver inte brusa upp er* Men att den satt fast ÖVERALLT va inge skämt =/ :)
Är nog upp till var och en men enligt tester på nätet piskar Can-am de flesta märken i sina respektive klasser
-
Takker for et flott innlegg Palm 8) , og alle dere andre, det var + og - på begge, bra resonert. Det er ikke lett å velge med så mange muligheter. Men jeg må vel reise rundt å se og prøve (om man får lov å prøve). Har også vært å tittet på arctic cat 650/700 efi lang med 2 seter, fin å se på den og. Ser at polaris og arctic cat har ca 6 cm mer bredde på atv sin enn can am, vil ikke det da bli mer stabilt på veg når den har større bredde.
Nei jeg får surre og se en stund til, veldig vanskelig å ta valg. Kjøringen min er 95 % på veg og da blir det en viktig faktor jeg må ta hensyn til.
8) 8) :P :P
-
Hej igen!
Polaris 2sitsiga masiner har nåt som ingen annan masin har (ialf inte vad ja vet)
nämligen en diffretial i bakaxeln!
Är ju skitbra om du tex kör på en gräsmatta, eller om du kör mycke på väg.
Du får ju betydligt mindre slitage på däcken och dessutom så blir det mycke lättare att styra!
Den maskinen har 3 lägen på drivningen:
TURF: Driver med hjälp av en diffretial.
2WD: som vilken maskin som hälst.
4WD: Som vilken annan Polaris som hälst.
/Palm
-
Vi var ute och åkte några stycken för nån helg sen, och en bekant har handlat en can-am 600 nånting och de va ju smäck, den satt fast precis överallt alltså :S Iofs är de mer effekt i den osv än i min men man får bara vänta o vänta när man har polaris ;D *skämt, så ni can-am åkare behöver inte brusa upp er* Men att den satt fast ÖVERALLT va inge skämt =/ :)
Är nog upp till var och en men enligt tester på nätet piskar Can-am de flesta märken i sina respektive klasser
Genom att Can-Am har så kallad Wisco lock fram så är de svåra att köra i terräng innan man lär sig att bemästra den men vänta du så ska du se att din kompis snart hänger på dig. Han kommer bli less på att bara se ditt baklyse. :lol:
-
De va min polaris, kawa, suka, cf moto, yamaha och can-am...vi fick vänta hela tiden, men har hört att 08 modellerna ska va bättre diff på :P
Vi var ute och åkte några stycken för nån helg sen, och en bekant har handlat en can-am 600 nånting och de va ju smäck, den satt fast precis överallt alltså :S Iofs är de mer effekt i den osv än i min men man får bara vänta o vänta när man har polaris ;D *skämt, så ni can-am åkare behöver inte brusa upp er* Men att den satt fast ÖVERALLT va inge skämt =/ :)
Är nog upp till var och en men enligt tester på nätet piskar Can-am de flesta märken i sina respektive klasser
Genom att Can-Am har så kallad Wisco lock fram så är de svåra att köra i terräng innan man lär sig att bemästra den men vänta du så ska du se att din kompis snart hänger på dig. Han kommer bli less på att bara se ditt baklyse. :lol:
-
Hei igjen
Lurer på denne TURF: Driver med hjälp av en diffretial.
Vil det si at man kan kjøre med alle hastigheter og ha denne TURF tilkobblet ?. For kan man kjøre på veg med TURF inne så er jo det KONGE, den må vel bli mye bedre å kjøre, slipper å få brytning på dekk i svinger... :wink:
-
Hei igjen
Lurer på denne TURF: Driver med hjälp av en diffretial.
Vil det si at man kan kjøre med alle hastigheter og ha denne TURF tilkobblet ?. For kan man kjøre på veg med TURF inne så er jo det KONGE, den må vel bli mye bedre å kjøre, slipper å få brytning på dekk i svinger... :wink:
Jepp turf kan kjøres i alle hastigheter. Blir som og kjøre bil , nesten da:P
Ulempe : Rundkjøringer, svingete veg så spinner det ene bakhjulet.
Ellers konge , kjempe nøyd.
-
Hej!
Så vitt ja vet, så har Polaris 56hk...
CanAmen piskar nog Polarisen rätt bra i ax, ialf när du kommer upp över 50-60.
Sen så tror ja att CanAmen gör en 130-140km/h medans polarisen inte gör mer än 100... Ska väl kanske tilläggas att det är min Polaris ja pratar om nu och den är strypt :idea: Men ja tycker inte det skiljer någe anmärkningsvärt på den och en ostrypt, så det är ju inte helt ointressant info ändå kanske.
...Hej Palm! inte för att jag ska vara petig men 800 har 65hk och min gör ostrypt 130 :D
Prova med att ta bort strypningen får du se att det är stor skillnad,
men som du skrev så är den bra pigg ändå.
Mvh /sniprus
-
Kan du bevisa att den har 65kusar!?
Ja ä ju så säker på att ja läst 56 nån stans, men nu kan ja inte hitta den uppgiften... Står ju inte på Polaris hemsida, eller i deras kataloger...
Hoppas du har rätt! Isåfall så är den ju mycke värre än ja trodde :D
Tjao!
-
Her kommer info på hk polaris 800. Bra med hk i polaris`en.
Motor : 2 sylinder(e), 4 takter, 4-parallelltwin
Tankvolum : 16 L
Sylindervolum : 760cc
Dekk - bak : 26x11R12
Borring x slaglengde : 0 mm x 0 mm
Dekk - foran : 26x8R12
Hk : 65
Setehøyde : 86 cm
Dreiemoment(Nm)/omdr :
Startsperre : Nei
Kjøling : Væske
Farger : Rød - Sølv - Grønn - Grønn/Brun
Gir : Automat
ABS bremser : Nei
Vekt u/olje - bensin : 757 kg
link: http://www.mcoslo.no/
-
Enligt regbeviset är det 64 hk.Sen verkar dom väga mer i norge...:-)
-
Ja, då är det väl bara att tacka o ta imot då!
Inte ofta man får 9hk bara sådär...!
Blir ju lite frestande att ta bort strypningen nu :D
/ Palm
-
Gör de!! Orka åka med över 60 hk o inte få använda dom, då kan du ju byta ner dej :D
Ja, då är det väl bara att tacka o ta imot då!
Inte ofta man får 9hk bara sådär...!
Blir ju lite frestande att ta bort strypningen nu :D
/ Palm
-
Enligt regbeviset är det 64 hk.Sen verkar dom väga mer i norge...:-)
350kg står det i specen på Polaris hemsida att dom väger.
Så det har du rätt i! Hade ju inte varit så kul om den hade vägt nästan 800kg 8O
/Palm
-
Gör de!! Orka åka med över 60 hk o inte få använda dom, då kan du ju byta ner dej :D
Ja, då är det väl bara att tacka o ta imot då!
Inte ofta man får 9hk bara sådär...!
Blir ju lite frestande att ta bort strypningen nu :D
/ Palm
Ja ä bara lite orolig för att bli stoppad av farbror blå...
Har sån himla otur jämt, så det skulle inte förvåna mej att ja blir den första att åka dit på nåt sånt :roll:
Men den största risken ligger väl igentligen i att om det skulle hända nåt, typ en olycka då.
Så skulle förmodligen hojjen tas in för undersökning... Och det skulle ju inte va sådär vidare upphetsande direkt.
Men ja tror ju att när ja väl tar bort den, så kommer ja tycka ja va korkad som inte gjorde det tidigare :lol:
/Palm
-
Ja det ser ut til at kg på polarisen er noe feil, nesten 800 veger dem ikke i Norge heller.
Ja det med strupning/plombe på registrert atv er litt vanskelig. Er enig at det er mer morro å ha tatt vekk plomben, men som Palm sier, det er en risiko for å bli stoppet av vegvesnet eller politi, det værste senarie må være om man kommer opp i en ulykke og atv blir kontrolert. Da tror jeg at forsikkringsselskapet ikke dekker utgiftene og krever tilbake utgifter dem har betalt til eventuelt den andre skadde parten.
Man blir rett urolig bare av tanken på det, men man må ta noen valg.
Mulig man kan lage en hurtigkobling på gassen. om uhellet skulle være ute, dytte inn en sperre på tommelgassen ?, vet ikke men en løsning ville vel gå an å lage der, om man ikke blir så skadet ved en eventuel ulykke at man ikke får gjort det da. :?
-
Kan du bevisa att den har 65kusar!?
Ja ä ju så säker på att ja läst 56 nån stans, men nu kan ja inte hitta den uppgiften... Står ju inte på Polaris hemsida, eller i deras kataloger...
Hoppas du har rätt! Isåfall så är den ju mycke värre än ja trodde :D
Tjao!
Ha haa, JA det kan jag! :lol: Men Geir hann före....
Appropå vikten så väger den 343,4 ooch Deluxmodellen 363,8Kg.
....så ut och ta bort strypningen nu. En bricka mellan cylinder och insug, katalysatorn sitter innan dämparen (sitter en svetspunkt), plus att på vissa sitter det även en bricka mellan cylinder och avgassystem....
så då har du lite att fixa med idag.... Garanterat att maskinen blir roligare och framförallt blir den mycke mer bottendrag i den.
Och visst kan det ju bli tok med polisen men man får ju köra med insidan :wink:
Lycka till nu och kör försiktigt :D
Ps. om du ska innåt stan nån dag och köra å vill ha sällskap så säg till :?:
Hej hej / Sniprus
-
Vekt u/olje - bensin : 757 kg
:o :o