ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Psycho skrivet 16 oktober 2007 kl. 17:07:13
-
Någon som kan måtten på batteriet som sitter i 450 yfz
Tror det hette GS 17-B4 om jag inte minns fel tror det är sönder då den inte orkar kräma runt startmotorn riktigt inte ens efter jag laddat det..
E dock lite knepigt då den inte ens orkar om man sätter ett bil batteri till.
:roll:
Den orkar dra runt men inte med någon vidare fart. Blir typ et varv sen så stannar den en stund å så ett till osv..
-
testa med en laddare som även har sån "starta up motor funktion" de kanske är startmotorn som är paj o inte batteriet om de inte ens fungerar med 2 batterier
-
Vet inte om det skiljer mellan årsmodellerna, men enligt de uppgifterna jag fick fram så heter ditt batteri GT7B-4. Är det det batteriet så har det måtten:L 114mm B 71mm H 131mm.
-
Tackar så mycket för hjälpen med måtten.
Saken är den att jag plockade ner för att shimmsa om den då den va för tajt i ventilspelet. Innan jag gjorde detta startade den hur enkelt som helst aldrig några problem.
Men när ja plockade ihop den så verkar det som om det har blivit mycket mer komp eller vad man skall säga då den inte orkar få någon ordentlig snurr på startmotorn ens med bil batteri. Tar man ur stiftet snurrar den på som fasen. Har haft nere kammarna flera gånger och ställt in så dem står helt rätt enligt verkstads handboken. Är dock ett helsike att få den till att bli precis på det högra märket på H märket på svänghjulet.
Har ju hög komp kolv i min skall man ställa kammarna på nått annat vis då? För som det är nu verkar det som den har för bra komp eller nått efter som start motorn får det kämpigt.
Jag kan dra igång den utan problem och då går den.
Har läst en del på Yfz central att folk har haft problem när dem gjor kam mod att startmotorn inte alltid orkar med då.
Någon mer med liknade problem?? Vore tacksam för all hjälp jag kan få för börjar få ont om ideer.. :roll:
-
är det dekomp på yaman? iså fall kanske det är den som spökar...? (men vet som sagt inte om det ens finns på den hojen)
En tanke bara, akta er för de där laddarna med startfunktion. För att ge den effekt de behöver i kombination med ett dåligt batteri kan de skicka iväg ganska hög spänning. Normal specas komponenter för överspänning, men eftersom vi talar om komponenter som mer är konstruerade för prestanda än för säkerhet kan man inte så noga veta vad de egentligen tål.
-
Har läst runt lite där är dekomp på yamha. Någon som vet om man kan få det fel när man sätter ihop det?? När man har alla märkena rätt kan det ändå bli fel?
-
Har läst runt lite där är dekomp på yamha. Någon som vet om man kan få det fel när man sätter ihop det?? När man har alla märkena rätt kan det ändå bli fel?
Har egentligen inget svar på din fråga men på sidan 152, kapitel 4-14 i servicemanualen står det hur du kontrollerar decompen...
-
En tanke bara, akta er för de där laddarna med startfunktion. För att ge den effekt de behöver i kombination med ett dåligt batteri kan de skicka iväg ganska hög spänning. Normal specas komponenter för överspänning, men eftersom vi talar om komponenter som mer är konstruerade för prestanda än för säkerhet kan man inte så noga veta vad de egentligen tål.
Är detta något du upplevt? Jag menar bara att spänningen borde väl rimligtvis inte öka. Dock måste den väl kompensera för saknade amper i batteriet. Alltså skickar den på högre ampertal än vid laddning. Bara en reflektion och jag har haft fel många gånger förr. :lol:
Jag frågar eftersom jag funderat på att köpa en sådan laddare.
-
Får riva isär den i dag igen. Börjar bli rätt snabb på det nu för har gjort det ett tio tal gånger dem senaste dagarna :?
Läst på yfz cental att man skall börja med avgaskammen och inte insugskammen som det står i service manualen pga att om man börjar med insug så får man kammkedje slacket på avgas och då blir det fel när man sätter dit sträckaren. Kan vara dettta som gjort att det blivit fel på min får prova i alla fall.
-
Är detta något du upplevt? Jag menar bara att spänningen borde väl rimligtvis inte öka. Dock måste den väl kompensera för saknade amper i batteriet. Alltså skickar den på högre ampertal än vid laddning. Bara en reflektion och jag har haft fel många gånger förr. :lol:
Jag frågar eftersom jag funderat på att köpa en sådan laddare.
Nej det är inte upplevt och anledningen till det är att jag vet om faran. Jag jobbar med utveckling av bl a startbatterier och är själv med och ställer sådana överspänningskrav för elektronik i fordon. Precis som du skriver så är det mycket ström (Ampere) man vill åt, men sättet att skapa detta på är genom att höja spänningen. Ett friskt batteri håller spänningen i schack tillsammans med en sådan starthjälp men ett batteri som är "slitet" kommer inte klara det och späningen följer med laddaren upp för några ögonblick. Att i ett 12V system nå spänningar på 20V kortvarigt är ingen överdrift.
-
Får väl tillägga det att nu går min som den skall. :wink:
Behövde inte byta batteriet utan satte bara min Ctek laddar på det och lät den stå på ett par dagar sen va batteriet bra igen. Antagligen va bara batteriet rejält urladdat kan då tydligen ta ett tag innan det tar ladd igen och blir bra.
Varför den hade så hög komp när man skulle starta den kan jag inte riktigt svara på. Jag plockade isär allting igen och smörjade dekomp delarna rejält testa så dem funkade som dem skulle och monterade ihop allt.
Fick även reda på det att tänd inställningen skall vara på det sista I'et på sväng hjulet och inte på det andra. Då dem första bara markerar när gnistan kommer. För er som plockat isär det så har man ju först något som ser ut som ett H och sedan kommer en markering som ser ut som ett I eller bara en stansning på sväng hjulet.
Ställde in kammarna efter fabriks inställningarna och nu startar den direkt och går som den ska. Skall dock dock plocka ner det igen och göra cam mod då den hade det innan hela historien och gick bättre. Men ville först och främst få den att starta och gå riktig innan jag gör nått sådant.
Den som säger att det är enkelt att bara shimmsa om den och köra måste antingen haft en väldig tur eller vara en jäkligt duktig mekaniker för tyckte det fanns en hel del som kan krångla efter man plockat isär det och mycket grejer som inte täcks upp i verkstadsmanualen.
Ett väldigt bra ställ att ställa frågor och söka fakta är www.yfzcentral.com
Många väldigt kunniga personer som gärna hjälper till.
Men man lär sig jäkligt mycket på när det krånglar så bara dåligt är det inte. :wink: