ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: painadict skrivet 15 oktober 2007 kl. 22:10:54
-
Jag har problem att starta min 350R när den är kall...
Jag kan dra igång den men måste då gasa i cirka 3-4
min så att den blir varm innan jag kan släppa gasen och
låta den stå på tomgång...
Men efter den är varm då går den som en dröm...jag kan
stänga av den och utan problem starta den så länge den
fortfarande är varm...
Jag har ställt in ventilerna men det hjälpte inte....
Alla ideér är valkämmna...
Tack på förhand!
-
Sätt i större lågfarts munstycke så går den på tomgången
Passa även på att byta huvudmunstycket till ett större
testa att gå upp 1-2 steg på varje munstycke
Rob
-
Ni får ursäkta mig om jag är jättedum...jag är väldigt nybörjare när det
gäller förgasare & fyrhjulingar....
Jag kanske ska säga att jag inte har spänning från tändningen när den är kall...
Är det någon som kan förklara det här med munstycken, om det nu är det som är felet, till en nybörjare :) ?
-
Med större munstycken får den mer bränsle och därmed ökade möjligheter att orka gå då den är kall.
-
kolla även att choken fungerar som den ska " ett vanligt problem"
-
Större munstycke e säkert aldrig fel men eftersom han inte får tändning när den är kall men får bränsle så känns det väl inte som om det e det som e det riktiga problemet...
-
Ingen som någon annan idé?
-
Större munstycke e säkert aldrig fel men eftersom han inte får tändning när den är kall men får bränsle så känns det väl inte som om det e det som e det riktiga problemet...
Kolla upp batteriet, kan vara så enkelt att det inte har tillräcklig laddning för att både dra runt kall motor o ge ordentlig gnista. Kan vara därför som du kan rulla igång den, och sen starta när den är varm.
/johan
-
min bråkar lite med de oxå
Fick svaret från verkstaden att de antagligen var dåligt ställda ventiler.
-
Batteriet ska jag testa....ventilerna ställde jag precis in...de hjälpte in nåt....
-
Jag prova att koppla ihop batteriet med ett batteri på en bil (som var igång) och det hjälpte inte för mycket.....så batteriet är det nog inte....
Jag vet att jag dödar allas ideér men ingen annan aning?
-
Jag kanske ska säga att jag inte har spänning från tändningen när den är kall...
Hur/var mätte du det?
Eller kolla du på stiftet om det kom gnista?
/johan
-
Jag kanske ska säga att jag inte har spänning från tändningen när den är kall...
Hur/var mätte du det?
Eller kolla du på stiftet om det kom gnista?
/johan
Jag kolla om de fanns gnista med tändstiftet ute...ingen gnista...jag mätte med voltmeter på sladdarna och ingen spänning...prova tändstiftet i annan quad...stiftet fungerar....
-
Jag kanske ska säga att jag inte har spänning från tändningen när den är kall...
Hur/var mätte du det?
Eller kolla du på stiftet om det kom gnista?
/johan
Jag kolla om de fanns gnista med tändstiftet ute...ingen gnista...jag mätte med voltmeter på sladdarna och ingen spänning...prova tändstiftet i annan quad...stiftet fungerar....
Kanske en dum fråga, men du jordade väl stiftet när du kollade efter gnista? Annars låter det rätt skumt om du inte får någon gnista alls när du kör på startmotorn, men att det sen går att springa/kicka igång den.
Vilka sladdar mätte du med voltmetern? Tändkabeln? Den spänningen ligger på över 10.000volt - inte många voltmetrar som är med på det :wink:
/johan
-
Joo visst jorda ja kabeln...de e ingen gnista...
Men va faen jag hade ingen aning att de var 10000volt i där...går de ens att framhäva det med en startmotor & en 12V batteri? :)
-
Joo visst jorda ja kabeln...de e ingen gnista...
Eh, jordade du _kabeln_? Eller stiftet?
Men va faen jag hade ingen aning att de var 10000volt i där...går de ens att framhäva det med en startmotor & en 12V batteri? :)
Det är precis det tändspolen gör :)
(fast startmotorn har ju inte med den saken att göra...)
/johan
-
Joo visst jorda ja kabeln...de e ingen gnista...
Eh, jordade du _kabeln_? Eller stiftet?
Men va faen jag hade ingen aning att de var 10000volt i där...går de ens att framhäva det med en startmotor & en 12V batteri? :)
Det är precis det tändspolen gör :)
(fast startmotorn har ju inte med den saken att göra...)
/johan
Hur jordar man en isolerad kabel...de e klart jag jorda stiftet! jag skrev lite fel...
Ok man lär sig något nytt varje dag!
Men jag har mätt med en (dock helt vanlig) voltmeter både innan tändspolegrejen som sitter i fronten och efter den....och mätaren ger bara 0...inte error eller överslag eller så...bara 0...
-
Har du ingen Gnista alls? när du försöker starta den.
Men du kan rulla igången den?
Dem två hänger nämligen inte ihop. Den borde inte starta bara för att du rullar igång den om du inte har någon gnista när du kör på startmotorn.
Om du rullar igång den och kör den varm. Sen stänger av den och kollar om du har gnista har du gnista då? Du bör ju ha riktig gnista då.
Det kan ju vara så att du har avbrott på kablen någonstans mellan tändspolen. eller eventuellt att tändhatten är dålig så strömen tar en annan väg än till stiftet. Men det kanske blir tillräckligt med gnista för att den skall tända när du rullar igång den.
Låter som ett el fel. Men exakt vad de kan va verkar konstigt.
-
Har du ingen Gnista alls? när du försöker starta den.
Men du kan rulla igången den?
Dem två hänger nämligen inte ihop. Den borde inte starta bara för att du rullar igång den om du inte har någon gnista när du kör på startmotorn.
Om du rullar igång den och kör den varm. Sen stänger av den och kollar om du har gnista har du gnista då?
Låter som ett el fel. Men exakt vad de kan va verkar konstigt.
Jag har ingen gnista när den e kall...men kan rulla igång den och sen köra den varm och sen fungerar den som den ska...
Jag har ju visserligem inte tagit ut stiftet när motorn är varm och kollat efter gnista men eftersom han startar då så bör ja väl ha gnista?
Men jag tycker de låter lika konstigt som ni...de e därför jag så desperat ber om hjälp :)
-
Har du ingen Gnista alls? när du försöker starta den.
Men du kan rulla igången den?
Dem två hänger nämligen inte ihop. Den borde inte starta bara för att du rullar igång den om du inte har någon gnista när du kör på startmotorn.
Om du rullar igång den och kör den varm. Sen stänger av den och kollar om du har gnista har du gnista då?
Låter som ett el fel. Men exakt vad de kan va verkar konstigt.
Jag har ingen gnista när den e kall...men kan rulla igång den och sen köra den varm och sen fungerar den som den ska...
Jag har ju visserligem inte tagit ut stiftet när motorn är varm och kollat efter gnista men eftersom han startar då så bör ja väl ha gnista?
Men jag tycker de låter lika konstigt som ni...de e därför jag så desperat ber om hjälp :)
Tror att Psycho var ute efter att se om sättet du kollade om det fanns gnista verkligen funkar, d.v.s. om du kan se en gnista när den är varm.
För det är ett rätt konstigt fel annars, att den går att rulla igång men ingen gnista när du kör runt på startmotorn.
Det finns ingen startspärr eller killswitch som inte funkar riktigt?
/johan
-
Efter som den startar när du rullar igång den så har du gnista även när den är kall annars hade den inte startat. Kan dock vara så att gnistan är väldigt svag/att strömen tar en annan väg än via stiftet när du har ute det och testar. Så det på de viset gör det svårt att se om du har gnista när du har ute och testar.
Men vad felet är varför han inte startar när den är kall är svårt att säga.
Går startmotorn lika bra kall som när motorn är varm? Alltså snurrar den lika fort? Har du kollat ventilspelet?
Hur ser stiftet ut om du tar ut det efter du kört? Går den helt rent när du kör med den efter att du rullat igång den?
Finns ju en mängd olika saker som kan vara felet. Att den inte startar när det börjar bli kallt ute kan bero på att du behöver ett större munstycke så den får tillräckligt med soppa. Men man får utesluta en sak i taget.
Har själv haft startproblem med min 450 men en sak som är bra när det krånglar det är de att man lär sig väldigt mycket. :wink:
-
Efter som den startar när du rullar igång den så har du gnista även när den är kall annars hade den inte startat. Kan dock vara så att gnistan är väldigt svag/att strömen tar en annan väg än via stiftet när du har ute det och testar. Så det på de viset gör det svårt att se om du har gnista när du har ute och testar.
Men vad felet är varför han inte startar när den är kall är svårt att säga.
Går startmotorn lika bra som när den är varm? Alltså snurrar den lika fort? Har du kollat ventilspelet?
Hur ser stiftet ut om du tar ut det efter du kört? Går den helt rent när du kör med den efter att du rullat igång den?
Finns ju en mängd olika saker som kan vara felet. Att den inte startar när det börjar bli kallt ute kan bero på att du behöver ett större munstycke så den får tillräckligt med soppa. Men man får utesluta en sak i taget.
Har själv haft startproblem med min 450 men en sak som är bra när det krånglar det är de att man lär sig väldigt mycket. :wink:
Jag ska kolla upp om startmotorn går lika bra när den e varm som den e kall...ventilspelet e kollat men det hjälpte inte (men jag behövde justera de lite)...
Fortsätt komma med idéer jag är högst tacksam så ska jag prova lite själv...