ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: MJ skrivet 11 oktober 2007 kl. 21:46:31
-
Hej !
Vem vill åka runt på en Grizzly eller BF med 20Hp.....Då återstår frågan, vad är minst dåligt/olagligt, att åka trimmad gatreggad eller köra Terrängreggad på vägen ?
Om jag bor i stan och har en mark utanför stan får jag då åka med min terrängregade mellen hemmet i stan och skogen ?
-
I teorin tror jag att om polisen ser två olika fyrhjulingar - en med regskylt o skattemärke, o en utan - så tror jag att den utan har störst chans att bli stoppad.
Fast så länge man håller sig inom hastighetsgränserna o kör som man ska, e nog risken att bli stoppad o anklagad för trimning liten.
Även en 20hk kan ju köra 50, 70 o ibland 90 km/h....
Bara en tanke........
-
håller med.
Kör man reggat och kör lagligt med alla lysen, skyltar och märken i sin ordning, har ju inte snuten någon annledning att stoppa en. Sen om de stoppar en så måste de bänka maskinen för att få fram att det inte är 20 Hk. frågan om de ens får göra det utan misstanke om brott eller domstolsbeslut?
Sen har polisen fullt upp med annat så de skiter nog i om man har 20 Hk eller inte. Skulle vara om man har oturen att bli stoppad av någon "färsking" som vill visa sig duktig eller nått.
Kör du oreggat på gatan så blir du nog garranterat stoppad för det synns ju att den inte är reggad för gatan.
-
Terrängreg på gata ger "endast" böter.
Vägreg "trimmad" ger "strul med körkort+böter" om dom bevisar att det är mer än 20 hk...
I teorin alltså. Samt vid olyckor om undersökning sker...
-
Men hur är de vid olycka med terrängreggad då? Gäller försäkringen?
-
ja precis... hur är det vid en olycka, en terängregat är väl trafikförsäkrad så det enda som ev. kan vara lite fel vid en olycka är att man är på fel ställe. Vid olycka med trimmad gatreggat gäller försäkringen då ?
-
Jag byte motor i min bil ringde och kollade med försäkringen. Det blev har du ändrat effekten i bilen och det inte står med i reg pappret och du krockar så kan försäkrings bolaget neka dej ersättning. Dom betalar inte nått för dina egna skador bara dom andras. Sen terrängregat får korsa vägar och andra tillfartsleder en kortare sträcka. Har du oturen och krockar med en bil så gäller försäkringen. Har skoter lika för dom.
-
Trimmade atv är ganska lika med, framförande av olagligt fordon vad konsekvenserna blir vet jag inte riktigt. Vad jag har förstått, Väggreg - 20 hk kan åka på väggar ,besiktning . Terräng- inge 20 hk begränsning får dock inte framföras på nån längre väg sträcka ingen besiktning. :)
-
Väggreg - 20 hk kan åka på väggar)
Måste provas! Behövs flugdäck eller ngn annan extrautrustning? :lol:
-
Väggreg - 20 hk kan åka på väggar)
Måste provas! Behövs flugdäck eller ngn annan extrautrustning? :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol:
-
Ja jo det kan bli lite fel, vingar kan funka. 8)
-
Hej !
Vem vill åka runt på en Grizzly eller BF med 20Hp.....Då återstår frågan, vad är minst dåligt/olagligt, att åka trimmad gatreggad eller köra Terrängreggad på vägen ?
Om jag bor i stan och har en mark utanför stan får jag då åka med min terrängregade mellen hemmet i stan och skogen ?
Du får inte "nöjesköra" på din mark förens snön kommer...
//L
-
Egentligen e de den här typen av diskussioner som ger oss 4-hjulingsåkare dåligt rykte....
"Vad är minst olagligt" - borde egentligen vara en icke-fråga, även om vi alla vet att det där med 20hk är lite si o så.
Tänk den dagen då bilförarna börjar fundera på vilket som e "bäst", köra mot rött eller strunta i Stop-plikten........
Om alla framförde sin Quad / ATV med omdöme så skulle problemen försvinna, 20hk eller mer är inte det stora problemet.
-
De e väll bara o gasa så är dom borta :D
Hej !
Vem vill åka runt på en Grizzly eller BF med 20Hp.....Då återstår frågan, vad är minst dåligt/olagligt, att åka trimmad gatreggad eller köra Terrängreggad på vägen ?
Om jag bor i stan och har en mark utanför stan får jag då åka med min terrängregade mellen hemmet i stan och skogen ?
-
Hej !
Vem vill åka runt på en Grizzly eller BF med 20Hp.....Då återstår frågan, vad är minst dåligt/olagligt, att åka trimmad gatreggad eller köra Terrängreggad på vägen ?
Om jag bor i stan och har en mark utanför stan får jag då åka med min terrängregade mellen hemmet i stan och skogen ?
Det är väl inte svårt att välja vilken regning man ska ha. Det är väl vad man ska ha den till bara i skogen eller på vägen mm. Det förstår väl vem som helst att det är bättre med nummerplåt än utan.Jag köpte en Kawa 700 i våras den var avstrypt och trimmad med dubbelsystem och tändbox den blev skrotad försäkringsbolaget löste in den det var inget tjafs om det var orginal eller trimm. Nu åker jag Yamaha 700 avstrypt. Jag åkte och sladdade med polisen bakom dom brydde sig inte vad tror ni har hänt om jag inte hadde haft nummerplåt.
-
Man får inte ha trim på bilen heller har du hört talas om nogon som fått böta för chip trim?? terräng reg får bara framföras i 20km/h timmen utan passagerare på väg mellan platser som man skall köra på. stor risk för böter vid den typen av körning..
-
Man får visst ha trim på en bil bara avgas värdena blir bra.
Man får inte ha trim på bilen heller har du hört talas om nogon som fått böta för chip trim?? terräng reg får bara framföras i 20km/h timmen utan passagerare på väg mellan platser som man skall köra på. stor risk för böter vid den typen av körning..
-
Nä, du får INTE ha trim på bilen... Är förvisso inget farbror blå el besiktningen bryr sej om i vanliga fall om den end, är chippad. Men är besiktningen nitisk så kan du åka dit på det, och det är bara att åka hem och ta bort chipet. Dom har blivit hårdare på det än tidigare. Förr kunde man komma med en max-chipad, utbytt turbo, 3" blås och få igenom det men det är värre nu... Ska det vara helt lagligt så ska fordonet typas om, går upp till vissa gränser men sen kan det behövas byte av bromsar mm, mm... Därför är ju många chip i dag av den typen att man själv uppgraderar mjukvaran så inför en besiktning är det bara att köra in orginal så är det grönt...
Att ta bort ev, strypningar är ju däremot en annan sak, då är ju oftast fordonet anpassat till den ostrypta effekten. att ta bort strypningar är ju inte det samma som att trimma... Huruvida det är lagligt på atv vet jag ej... Finns väl en max Kw för atv som en EU regel för gatbruk men det är väl isf, en "lag utan tänder"... :)
-
joo man får visst ha trimm på bilen om motoreffekten max över stiger 10% av bilens ursprungliga effekt....
-
Denna regel (10%) gäller om bilen är äldre än 1997års modell då helbilsgodkännandet infördes. Efter detta får man inte ändra motorns styrning.
-
Ja men dom bänkar ju itne bilen på bes...dom kollar avgasvärdena och självklart får den inte låta som fan (3" hela vägen) :P men inte fan bryr dom sig om påställt laddtryck och lite mer soppa t.ex.
Nä, du får INTE ha trim på bilen... Är förvisso inget farbror blå el besiktningen bryr sej om i vanliga fall om den end, är chippad. Men är besiktningen nitisk så kan du åka dit på det, och det är bara att åka hem och ta bort chipet. Dom har blivit hårdare på det än tidigare. Förr kunde man komma med en max-chipad, utbytt turbo, 3" blås och få igenom det men det är värre nu... Ska det vara helt lagligt så ska fordonet typas om, går upp till vissa gränser men sen kan det behövas byte av bromsar mm, mm... Därför är ju många chip i dag av den typen att man själv uppgraderar mjukvaran så inför en besiktning är det bara att köra in orginal så är det grönt...
Att ta bort ev, strypningar är ju däremot en annan sak, då är ju oftast fordonet anpassat till den ostrypta effekten. att ta bort strypningar är ju inte det samma som att trimma... Huruvida det är lagligt på atv vet jag ej... Finns väl en max Kw för atv som en EU regel för gatbruk men det är väl isf, en "lag utan tänder"... :)
-
För att återgå till frågan... Jag hade klart valt en reggad och ostrypt då det säkert ses som relativt oskyldigt. Vist det kan bli strul med försäkringar och liknande om det händer ngt, men tror knappast att det görs ngn, större utredning om det inte är uppenbart vråltrimmat. Däremot köra helt oreggat då är man ju helt rökt... Finns inget som är lagligt i det alls, tror inte det finns ngn, försäkring som gäller överhuvudtaget i det fallet... Mina fem öre...
-
För att återgå till frågan... Jag hade klart valt en reggad och ostrypt då det säkert ses som relativt oskyldigt. Vist det kan bli strul med försäkringar och liknande om det händer ngt, men tror knappast att det görs ngn, större utredning om det inte är uppenbart vråltrimmat. Däremot köra helt oreggat då är man ju helt rökt... Finns inget som är lagligt i det alls, tror inte det finns ngn, försäkring som gäller överhuvudtaget i det fallet... Mina fem öre...
Som jag förstod det var inte frågan om men skulle köra oreggat eller gatreggat + trimmat, utan istället terrängreggat eller gatreggat + trimmat :?
Dessa båda kan försäkras som terrängskoter/fyrhjuling.
Mitt val hade berott på var i sverige jag bor. Hade jag bott i Norrland eller Småland så hade jag valt en terrängreggad. I resten av Sverige hade jag dock valt den gatreggade varianten då det nästan är omöjligt att köra annars i någon störren omfattning utanför sin egen mark.
-
För att återgå till frågan... Jag hade klart valt en reggad och ostrypt då det säkert ses som relativt oskyldigt. Vist det kan bli strul med försäkringar och liknande om det händer ngt, men tror knappast att det görs ngn, större utredning om det inte är uppenbart vråltrimmat. Däremot köra helt oreggat då är man ju helt rökt... Finns inget som är lagligt i det alls, tror inte det finns ngn, försäkring som gäller överhuvudtaget i det fallet... Mina fem öre...
Som jag förstod det var inte frågan om men skulle köra oreggat eller gatreggat + trimmat, utan istället terrängreggat eller gatreggat + trimmat :?
Dessa båda kan försäkras som terrängskoter/fyrhjuling.
Mitt val hade berott på var i sverige jag bor. Hade jag bott i Norrland eller Småland så hade jag valt en terrängreggad. I resten av Sverige hade jag dock valt den gatreggade varianten då det nästan är omöjligt att köra annars i någon störren omfattning utanför sin egen mark.
Du får inte köra ens på din egen mark, undantaget skogsaverkning....osv..som inte har med markägandet att göra.
//L
-
För att återgå till frågan... Jag hade klart valt en reggad och ostrypt då det säkert ses som relativt oskyldigt. Vist det kan bli strul med försäkringar och liknande om det händer ngt, men tror knappast att det görs ngn, större utredning om det inte är uppenbart vråltrimmat. Däremot köra helt oreggat då är man ju helt rökt... Finns inget som är lagligt i det alls, tror inte det finns ngn, försäkring som gäller överhuvudtaget i det fallet... Mina fem öre...
Som jag förstod det var inte frågan om men skulle köra oreggat eller gatreggat + trimmat, utan istället terrängreggat eller gatreggat + trimmat :?
Dessa båda kan försäkras som terrängskoter/fyrhjuling.
Mitt val hade berott på var i sverige jag bor. Hade jag bott i Norrland eller Småland så hade jag valt en terrängreggad. I resten av Sverige hade jag dock valt den gatreggade varianten då det nästan är omöjligt att köra annars i någon störren omfattning utanför sin egen mark.
Du får inte köra ens på din egen mark, undantaget skogsaverkning....osv..som inte har med markägandet att göra.
//L
-
För att återgå till frågan... Jag hade klart valt en reggad och ostrypt då det säkert ses som relativt oskyldigt. Vist det kan bli strul med försäkringar och liknande om det händer ngt, men tror knappast att det görs ngn, större utredning om det inte är uppenbart vråltrimmat. Däremot köra helt oreggat då är man ju helt rökt... Finns inget som är lagligt i det alls, tror inte det finns ngn, försäkring som gäller överhuvudtaget i det fallet... Mina fem öre...
Som jag förstod det var inte frågan om men skulle köra oreggat eller gatreggat + trimmat, utan istället terrängreggat eller gatreggat + trimmat :?
Dessa båda kan försäkras som terrängskoter/fyrhjuling.
Mitt val hade berott på var i sverige jag bor. Hade jag bott i Norrland eller Småland så hade jag valt en terrängreggad. I resten av Sverige hade jag dock valt den gatreggade varianten då det nästan är omöjligt att köra annars i någon störren omfattning utanför sin egen mark.
Du får inte köra ens på din egen mark, undantaget skogsaverkning....osv..som inte har med markägandet att göra.
//L
Ja, jag läste fel, håller helt med dej att det beror nog på var man bor och hur den ska användas vilket som är lämpligast. Vet inte, men kan tänka mej att det är värre att köra med terängreggad (som mc) på väg än mc reggad i skog...? I vart fall så är det ju inte så många farbror blå i skogen..