ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: Narmasil™ skrivet 9 oktober 2007 kl. 11:50:09

Titel: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 9 oktober 2007 kl. 11:50:09
Ja som dom flesta vet blir det rätt mycket väsen om man plockar ur insatsen ur avgasröret, men som jag märkt måste göras om man vill behålla effekten efter man bytt/limmat strypningen i förgasaren.

Hur som helst så kom jag på en grej man kunde göra så den låter endel mindre men ändå ingen effekt förlust!

RÖD markerat ska skäras/borras bort så att avgaserna kan gå runt själva dämpningsröret i mitten. Lätt som en plätt!

(http://www.nolbypride.nu/insats.JPG)

Bättre att skära för lite i början än för mycket, skär lite, ut och testkör, skär mer ända tills du märker att effekten inte försvunnit.

Detta gör ju att den låter MER än med insatsen i än utan såklart. men den låter ändå en hel del mindre än om man tar ur insatsen helt, och jag har inte märkt någon effektförlust, jag hänger på dom andra Hyosungarna här lika bra som förut.

Ska även tilläggas att den som stör sig på att det smäller när man släpper gasen kan glädjas åt detta :)  för min smäller inget alls numera. dock är ju smällarna lite rejsigt! :)
Titel: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: GUEST skrivet 9 oktober 2007 kl. 16:06:21
Tjena!!!

Det där måste jag prova, för de går fanimej inte å köra genom
tunneln under söder, i slutet på tunneln börjar de spraka
å brusa å göra ont i öronen när man kör utan insatsen.
Började kapa på insatsen för någon vecka sedan.
Slutade med att jag kastade insatsen i soporna.
Titel: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: Hubbe skrivet 9 oktober 2007 kl. 20:22:39
Att den smällde tidigare betydde att den gick för snålt, nu har du strypt luftflödet och då lirar soppan med luftmängden.
Om du pytsar på mer sås utan insatsen i så kommer du nog få ut den extra effekt som fritt flöde kan ge. (men det är ju rätt skönt att köra utan öronmuffar också.)
Titel: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: Pete skrivet 9 oktober 2007 kl. 21:54:58
Jag har Dmc afterburner quiet system på min kfx700, och testade utan tystinsatsen och det blev marginellt bättre vrid på mellanvarv men ljudnivån blev olidlig.... så dom åkte i igen...jag tror att mångas hojjar rentav skulle gå bättre med lite mer motstånd.... och framförallt mycket tystare...

// Pete
Titel: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: Wheelie skrivet 9 oktober 2007 kl. 22:35:53
Det kanske skulle vara färre personer som skulle ställa sej avig till atv'r och quad's om de inte lät så förbannat. Samma sak som med "vanliga" hojar, alltså.
Jag befann mej på Götgatan i Stockholm för ett tag sen då en orange quad slog på lite extra vid en korsning och han hade nog inte så mycket i dämparen. Jag passade på att kolla hur folk reagerade och det var ganska många som hytte med näven efter honom!  :lol: Resten höll för öronen.
Kanske bättre att skippa ett par hk och samtidigt låta bli att reta upp folk.  :D
Titel: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: Fill333 skrivet 9 oktober 2007 kl. 22:41:13
Ursäkta att jag frågar men de e väll inte bra för ventilerna att de smäller?


Citat från: "Hubbe"
Att den smällde tidigare betydde att den gick för snålt, nu har du strypt luftflödet och då lirar soppan med luftmängden.
Om du pytsar på mer sås utan insatsen i så kommer du nog få ut den extra effekt som fritt flöde kan ge. (men det är ju rätt skönt att köra utan öronmuffar också.)
Titel: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: Hubbe skrivet 9 oktober 2007 kl. 23:02:39
precis, inte bra för motorn, den blir för varm i förbränningsrummet med ventilskador och självdetonationer som följd.
Titel: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: shivaxl skrivet 10 oktober 2007 kl. 11:25:41
Citat från: "Wheelie"
Det kanske skulle vara färre personer som skulle ställa sej avig till atv'r och quad's om de inte lät så förbannat. Samma sak som med "vanliga" hojar, alltså.
Jag befann mej på Götgatan i Stockholm för ett tag sen då en orange quad slog på lite extra vid en korsning och han hade nog inte så mycket i dämparen. Jag passade på att kolla hur folk reagerade och det var ganska många som hytte med näven efter honom!  :lol: Resten höll för öronen.
Kanske bättre att skippa ett par hk och samtidigt låta bli att reta upp folk.  :D


Håller med dig, Man vill inte att folk ska få ett "Ont minne" Av en, kanske Inte så farligt i sthlm, Men där jag bor är det så litet och snacket börjar gå väldigt fort. Alla vet vilka alla är TYP
Titel: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: Ika_Moppe skrivet 10 oktober 2007 kl. 17:18:16
Jag har det bra på det sättet, bor ganska nära stora vägar så det finns alltid massa trafik och fordon att man försvinner i mängden.
Håller med om att det till stor del är ljudet folk retar sig på.
Titel: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: shivaxl skrivet 11 oktober 2007 kl. 00:43:17
Bor också vid en stor väg, på landet,  Bor i en bergssluttning så det finns inte så mycket hus här, Alla vet vem jag är och jag kör lungt och tyst här, Kan till och med köra normalt på nätterna här, Ingen klagar för folk vet att jag inte vill störa, Folk förstår att jag kör så lungt som möjligt, Värre är det nog på andra ställen, Finns många suriras i granbyn några kilometer bort, Antingen är det gubb-sjuka eller avedsjuka :) Men när dom själva drar ut sina gubb-mopeder och brölar och väsnas, Då är det inte samma sak  :roll: Jag är ung och ungdommar gör allt för att störa andra  :roll:
Titel: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: Fill333 skrivet 11 oktober 2007 kl. 17:08:29
Bra då snackade man inte i nattmössan iaf :D  hehe!


Citat från: "Hubbe"
precis, inte bra för motorn, den blir för varm i förbränningsrummet med ventilskador och självdetonationer som följd.
Titel: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 11 oktober 2007 kl. 18:54:41
Citat från: "Hubbe"
precis, inte bra för motorn, den blir för varm i förbränningsrummet med ventilskador och självdetonationer som följd.


Satt och tänkte lite på det... så undra jag om någon har något bra svar på varför varenda WRC bil smäller som ett helt krig när dom slår av på gasen ?  dom lär ju kunna bygga motorerna optimalt, dom lär väl inte ge den för lite bränsle för att det är så dyrt med bensin ? :D
Titel: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: Hubbe skrivet 11 oktober 2007 kl. 20:11:35
Det som du hör på rallybilar är responssystemet, det är en bypassfunktion för övertrycket  från turbon som gör att turbon håller laddtrycket uppe i växlingarna, för att inte tappa tid på spool-up efter varje växling. luft/bränsle går förbi motorn och in i grenröret där det antänder och håller trycket uppe. Det är då det smäller och slår lågor ur avgasröret. Inte så bra för motorn men den håller tillräckligt länge för att köra klart rallyt.
Titel: Re: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: 4bsylon skrivet 27 november 2007 kl. 22:08:06
(http://www.nolbypride.nu/insats.JPG)

Är det någon som BARA lyckats få ut det långa smala röret med "pipen"?

Tog vikelslipen och kapade bort svetsen i ena änden men jävlar vad den sitter (skulle gissa att den är lödd eller motsvarande igenom hela).

Tips? (jag vill inte hålla på borra och fixa utan bara ta bort ring för ring)

Mvh
//Marcus
Titel: Mindre oväsen ~ Mer effekt!
Skrivet av: Fill333 skrivet 30 november 2007 kl. 11:40:03
Så jävla manligt med respons :D :twisted:




Citat från: "Hubbe"
Det som du hör på rallybilar är responssystemet, det är en bypassfunktion för övertrycket  från turbon som gör att turbon håller laddtrycket uppe i växlingarna, för att inte tappa tid på spool-up efter varje växling. luft/bränsle går förbi motorn och in i grenröret där det antänder och håller trycket uppe. Det är då det smäller och slår lågor ur avgasröret. Inte så bra för motorn men den håller tillräckligt länge för att köra klart rallyt.