ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Spiricom skrivet 30 september 2007 kl. 20:27:27
-
Jaha. Då var det dags för mig att åka på ett stort haveri på maskinen också.
Var ute och åkte i en grusgrop idag. Jag körde relativt lugnt och klättrade lite i sandhögarna. Det skall den väl tåla?? Därefter åkte jag några mil grusväg och några mil asfalt. Nu ikväll när jag skulle hem så kände jag att maskinen gick som en orm på vägen. Trodde först att det var punka på något hjul, men inte då. Vänster drivaxel hade åkt ut bakre växelhus och det var fullt med fett och olja överallt. Man blir så less. Imorrn ringer jag ÅF och lever om. Skall man inte kunna åka med dessa maskiner på annat underlag än asfalt eller?
Jag tyckte faktiskt att jag var lyckligt lottad som hittils klarat mig utan några större fel. Maskinen har nu gått 140mil.
-
Hej
Gör som jag gjorde byt till annat märke medans man får nått för CFen
Orren
-
behövs inte bytas det är bra kvalite polarens polaris fick också ett drivaxel brott blev bara skrot men det kanske är bättre om det blir på en dyrare atv för då är ju delarna dyrare :oops: men visst köper man en atv för sisådär 120000:- då ska det ju inte kunna gå sönder
-
Tycker det är intressant att vissa klagar som fan på CF som är "ny" på marknaden. Som om dom andra "kända" märkena inte hade problem i början... men det kanske bara är CF som har och haft problem av alla märken som finns.. vad vet jag :?
-
Ingen annan som drabbats av samma fel som mig? Skulle vara intressant att veta. Är det en vanlig åkomma så känns det ju inte roligt. Då kommer det säkert hända igen efter reparationen isf.
-
Finns en tidigare tråd om en drivaxel som åkt ur bak, men har den bara åkt ur kan det inte vara ett stort problem, om den går av däremot...
Som sagt, detta händer på andra maskiner också.
-
Fick tid att lämna in den först nästa måndag. Kul att vara utan maskin en vecka :evil:
Jag försöker spekulera i hur axeln kunnat åka ur växelhuset. Det kan inte vara så att den åkt ur om fjädringen ibak bottnar? Jag tänke om hjulen ibak åker isär så pass att axeln rycks ur? Någon som vet?
När jag åkte i grusgropen så hände det några gånger att fjädringen bottnade.
Jag är ju 1,95 lång och väger en bit över 100 så..
-
Är också en som brukar klaga på CF, tycker bara det verkar vara lite väl mycket fel på den ibland vilket man också kan läsa säg till på detta forum! Men som sagt det är en ganska ny maskin på marknaden och då brukar fel uppdagas. Verkar som dom släppt den lite för tidigt den borde ha testats mer så kanske dom själva upptäckt bristerna, men som sagt alla maskiner kan gå sönder! :D
-
Hej!
Det är en låsring som är för slapp / dåligt monterad. :cry:
Har ingenting med att fjädringen bottnar.
Be din ÅF att kolla andra sidan också .
Går fort att fixa om ingenting är sönderkört. :D
Hälsningar
Peter
Fyrhjulingar.nu
-
Hej!
Det är en låsring som är för slapp / dåligt monterad. :cry:
Har ingenting med att fjädringen bottnar.
Be din ÅF att kolla andra sidan också .
Går fort att fixa om ingenting är sönderkört. :D
Hälsningar
Peter
Fyrhjulingar.nu
-
Är också en som brukar klaga på CF, tycker bara det verkar vara lite väl mycket fel på den ibland vilket man också kan läsa säg till på detta forum! Men som sagt det är en ganska ny maskin på marknaden och då brukar fel uppdagas. Verkar som dom släppt den lite för tidigt den borde ha testats mer så kanske dom själva upptäckt bristerna, men som sagt alla maskiner kan gå sönder! :D
Det är klart en hel del fel på CF/Goes, men man får ju ta hänsyn till att det rullar väldigt många på vägarna också. Man blir ju lite trött när sånt här händer, det skall jag inte sticka under stolen med. Man vill ju kunna känna att man kan lita på maskinen. Jag får försöka se det som en gång är ingen gång. Felet som inträffade på min maskin verkar ju i alla fall inte vara så vanligt.
-
Det fick jag också till svar första vändan, men det var fel på klumpen splainsen i klumpen var för långa så låsringen gick inte förbi spainsen. Men det var inga problem fick nya grejer! :P
-
dum fråga bara, vad är splains för något?
-
om man kollar på axeln så är det som urfrästa spår längs axeln och lika dana spår på motsatta del där det går att rycka i hop delarna så dom liksom kuggar i hop själva spåren heter splines :)
-
Hej!
Det är en låsring som är för slapp / dåligt monterad. :cry:
Har ingenting med att fjädringen bottnar.
Be din ÅF att kolla andra sidan också .
Går fort att fixa om ingenting är sönderkört. :D
Hälsningar
Peter
Fyrhjulingar.nu
Det verkar vara det fel du beskriver. Pratade nyss med ÅF och dom väntar på en ny låsring då den gamla inte greppar fast drivaxeln riktigt. Låsringen satt kvar dock men verkar vara kass.
-
Om man tänker som så att CFen är en "kopia" på Yamaha Grizzly 660 så är det kanske inte så konstigt att CFen går sönder mer. Den kostar ca 65000:- Yamahan kostar 100000:- Skillnad 35000:- Nåt mer får man faktiskt för dom pengarna... 8O
Så jag säger som jag brukar, man får vad man betalar för... 8O
-
men skillnaden på kvaliten mellan yamaha o cf är näst in till obefintlig
-
Ja det är klart att man får vad man betalar för. Så är det ju med allt... typ :wink:
Hade jag råd så skulle jag lätt köpa en "märkes" maskin men sen funderar man ju oxå på... är dom maskinerna värde de extra pengar man måste lägga ut?
-
har du köpt nån än då trbn
-
men skillnaden på kvaliten mellan yamaha o cf är näst in till obefintlig
Öh...hur menar du då??
-
mackan_450
Nope inte än men nu är det ialla fall på gång :D
Blir kanske en Goes Lim.ED. :twisted:
-
har en polare som åker yamaha å min håller fan inte sämre än hans
-
har en polare som åker yamaha å min håller fan inte sämre än hans
Hmm.. :? 8O
Tur att vi säljer Kawasaki då, så vi sliper sånt! :wink:
-
ja vilken tur för dom kostar ju runt 65 dom med 8O
-
Klart det poppar upp säljsugna ÅF där dom kan komma åt. :wink:
Det lättaste är väl att ta den "billiga" vägen för att motivera dom höga priserna dom måste ta ut för märkesmaskinerna. DET är trist!
Även min CF rullar fint... 210 hårda landsvägsmil utan ett enda problem! 48' gav jag för min och gör service själv.
Sorry att jag lånar din tråd Spiricom, verkar som det löser sig för dig trots allt :D
-
Klart det poppar upp säljsugna ÅF där dom kan komma åt. :wink:
Det lättaste är väl att ta den "billiga" vägen för att motivera dom höga priserna dom måste ta ut för märkesmaskinerna. DET är trist!
Även min CF rullar fint... 210 hårda landsvägsmil utan ett enda problem! 48' gav jag för min och gör service själv.
Sorry att jag lånar din tråd Spiricom, verkar som det löser sig för dig trots allt :D
Jag tror också att det löser sig snart. Tråkigt att behöva vänta så länge bara. Får hoppas att man slipper drabbas av detta igen.
-
Klart det poppar upp säljsugna ÅF där dom kan komma åt. :wink:
Det lättaste är väl att ta den "billiga" vägen för att motivera dom höga priserna dom måste ta ut för märkesmaskinerna. DET är trist!
Även min CF rullar fint... 210 hårda landsvägsmil utan ett enda problem! 48' gav jag för min och gör service själv.
Sorry att jag lånar din tråd Spiricom, verkar som det löser sig för dig trots allt :D
Jag tror också att det löser sig snart. Tråkigt att behöva vänta så länge bara. Får hoppas att man slipper drabbas av detta igen.
Inte nog med det.. Den säljsugna åf som gapar här vill ju inte ens sälja maskinerna han har hemma.. Han vill nog bara ha dom för sig själv och titta på..
-
Den säljsugna åf som gapar här vill ju inte ens sälja maskinerna han har hemma.. Han vill nog bara ha dom för sig själv och titta på..
Jag lägger ner. Anser bara att man får det man betalar för. Samt att man inte ska jämföra "äpplen & päron". Tycker att CF är ok för sina pengar men att Kawa är bättre.
Hoppas det löser sig med din drivaxel!
-
Idag först fick jag tillbaka maskinen. Nästan två veckor på verkstan. Hoppas verkligen att den håller nu. När sånna här saker händer så känner man sig orolig att det skall hända igen. Hoppas det går över, trivs ju väldigt bra med maskinen i övrigt.
-
det kommer gå bra :lol: