ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: dakotan skrivet 23 september 2007 kl. 21:29:40

Titel: Svårstartad
Skrivet av: dakotan skrivet 23 september 2007 kl. 21:29:40
Goes 520 30mil Mycke svårstartad vid kall motor
lättstartad vid varm motor.Någon som har något tips på fel
Titel: Svårstartad
Skrivet av: 250 barossa skrivet 23 september 2007 kl. 21:57:22
Tjuvluft är ju ett alternativ.Kollat så choken funkar som den ska?
Titel: Svårstartad
Skrivet av: KTMDanne skrivet 23 september 2007 kl. 21:58:20
Någonsin kollat ventilerna på den? Det du just beskriver brukar vara ett tecken på att ventilerna har satt sig, dvs för lite spel.
Titel: Svårstartad
Skrivet av: dakotan skrivet 23 september 2007 kl. 22:58:14
vad ska spelet vara
Titel: Svårstartad
Skrivet av: flymaster skrivet 24 september 2007 kl. 01:29:59
du har väl redan kollat stiften,, vad har du kollat ?? tänkte bara så man inte skriver massa saker som du redan gjort  8O
Titel: Svårstartad
Skrivet av: Chivas skrivet 24 september 2007 kl. 06:36:30
Dom som jag känner och jag själv har samma problem vid kallstart.. Jag har märk att lättast startar den om man inte använder choken..
Titel: Svårstartad
Skrivet av: jonto skrivet 24 september 2007 kl. 15:53:30
Ja det där med choken fattar jag inte riktigt har provat någon gång men då är den j**ligt tjurig. Startar bäst utan choken :)
Titel: Svårstartad
Skrivet av: TGB425 skrivet 24 september 2007 kl. 17:18:19
Kallstartanordningen (choken) gör att motorn får en fetare blandning av bränsle/luft. Den stryper förgasarens luftintag med hjälp av ett spjäll och resultatet blir då att motorn får mer bränsle i med det ökande vakuumet som uppstår i förgasaren. När luften är kallare som oftast på våra breddgrader.. dvs den har högre densitet. Så därför krävs det ochså mer bränsle vi start för att jämna ut den ökade mängden luft. Den fungerar utmärkt på min TGB 425 ialla fall, Kineserna har väl missuppfattat den funktionen lite då, och gjort en konstruktionsmiss! hi hi :D
Titel: Svårstartad
Skrivet av: X3R0 skrivet 24 september 2007 kl. 20:04:55
jo, lite skumt är det allt det där med choken!
Min startar också bättre utan :)
Kör jag igång med choken så dör den direkt efter uppstart.
Men den är fin att titta på?!?! :D
Titel: Svårstartad
Skrivet av: nordman skrivet 19 oktober 2007 kl. 20:14:19
Undrar hur det hänger ihop.

Har inte justerat ventilerna trots 250 mil. Har inte svårt att starta alls med lite choke. Tickar lite på lågvarv, inget störande... ska man iaf justera ventilerna? Alltså, är svårstartat det enda tecknet på behov att justera?
Titel: Svårstartad
Skrivet av: Spiricom skrivet 19 oktober 2007 kl. 20:18:56
När jag lämnade in min första gången på 20 milaservice så kollade dom ventilerna, men dom stod i rätt läge. Nu har maskinen gått 140mil och det tickar lite grann. Vad jag förstått så skall ventilerna ticka lite annars sitter dom med för lite spel. Det är vad jag fått förklarat iaf.
Titel: Svårstartad
Skrivet av: nordman skrivet 22 oktober 2007 kl. 21:42:11
Gästade OKQ8 Drive-In ikväll för att justera ventilerna. Bara för att vara säker.

Enligt servicemanualen;
In 0,05-0,10mm.
Ut 0,17-0,22mm.

In behövde jag inte justera. Ut stog på 0,2 och passade på att justera ner till 0,17.

Detta efter 267 mil och ingen justering innan. Alltså nästan onödigt! Och man undrar ju om inte hängslen och skärp har satts på dom rekommenderade intervallerna? Och lite... tjäna pengar för ÅF?
Titel: Svårstartad
Skrivet av: dakotan skrivet 22 oktober 2007 kl. 22:36:45
Hej o tack för en bra sida.

Har nu satt dit nytt batteri nytt stift justerat ventiler .
Startar lite bättre men inte bra start motor går sakta kan vara tjurig även vid varm motor.
Har även problem med skrikande rem skriker 9 av tio gånger
spelar ingen roll hur man kör.  (mycke tråkigt)Är det någon som har något tips vad man kan gjöra för min åf verkar inte lösa det.

MVH Dakotan
Titel: Svårstartad
Skrivet av: nordman skrivet 22 oktober 2007 kl. 23:18:14
Är ingen expert men du är välkommen att pm;a mig dakota.

Du verkar ha fått ett dåligt exemplar. Eller vad säger ni CF;are?

Känns lite mysko annars att det är så få problem här sedan Benring fått ordning på sin hoj :roll:
Titel: Svårstartad
Skrivet av: Spiricom skrivet 23 oktober 2007 kl. 09:00:31
Hur omfattande jobb är det att kolla ventilerna egentligen? Hur mycket av maskinen behöver man riva så att säga.

Remskriket har jag endast om jag tvärnitar och låser hjulen och sedan åker iväg. Det är inte så att din rem är utsliten?
Titel: Svårstartad
Skrivet av: nordman skrivet 23 oktober 2007 kl. 16:47:47
Citat från: "Spiricom"
Hur omfattande jobb är det att kolla ventilerna egentligen? Hur mycket av maskinen behöver man riva så att säga.


Det är inte så farligt. Sadel, sidokåporna, tankkåpan (för att få loss den måste fronträcket och "huven" bort) samt själva tanken. Sedan kommer man åt rätt bra.