ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: 4bsylon skrivet 19 september 2007 kl. 15:56:33
-
Tjena, jag har inte lyckats få liv i mina blinkers än så jag har 2 frågor:
1. Vad är det för W på original lapan i bilkers
2. Problemet är att jag har LED blinkers fast motstånden är borta (uppeldade), jag ska försöka räkna ut vad för motstånd jag behöver med första frågan, men bör jag serie eller paralellkoppla motståndet mot varje lampa (var länge sedan man gick i plugget...)?
Hoppas på svar så man kan börja blinka lite.
Mvh
//Marcus
-
hej
ja har också bytt till led blinkers.. men när jag köpte dom så fick jag köpa ett relä också.. de tyckte dom va bättre än att ha ett motstånd vid varje blinkers.. ja testade även gamla relä:et och det funkade också bra... bara de att de "klickade" inte, men de blinkade.. fast lite för fort ;)
kanske kan tänkte mej att du borde prova ett relä istället för motstånd..
elr så kan de va något annat prob. testa orig. reläet omde funkar ihop.
-
Ah, det är kanske ett SÅNT man ska ha ;)
Mitt gamla relä fungerar inte med mina led blinker (bara lyser) så jag är lite tveksam att ett nytt relä kommer att fungera. Vart köpte du dina LED blinkers?
På Denada tyckte det att jag skulle köpe ett digitalt blik relä men de hade inget och jag har sökt utan att hitta något (3poligt).
Mvh
//Marcus
-
4bsylon: Förmodligen så är det just därför dina blinkers bara lyser, pga att relät är paj.. Går väl med ett "vanligt" blinkersrelä som sitter i bilen? Biltema har billiga som faktiskt fungerar, ett tips kan ju vara att täta det om det sitter illa till...
-
Nej, relät är inte paj. Men det är ju "halvmekaniskt" så det måste ligga en viss stöm över relät för att det skall klicka. Jag kan sätta en lampa paralellt med blikersen och då klickar det. Men det känns lite väl getto att åka runt med en övertejpad lampa för att LED blinken ska fungera...
Ingen elnisse på forumet som är haj på sånt här? ;)
Mvh
//Marcus
-
Nej, relät är inte paj. Men det är ju "halvmekaniskt" så det måste ligga en viss stöm över relät för att det skall klicka. Jag kan sätta en lampa paralellt med blikersen och då klickar det. Men det känns lite väl getto att åka runt med en övertejpad lampa för att LED blinken ska fungera...
Ingen elnisse på forumet som är haj på sånt här? ;)
Mvh
//Marcus
Enkelt att räkna fram motståndet som behövs för att "simulera" en lampa om du bara vet effekten och spänningen över lampan med formeln:
R = U^2 / P
R är motståndet i ohm, U är spänningen i Volt och P är effekten på lampan i Watt.
Exempel för en 21W lampa:
R = 12*12 / 21 alltså 6,9ohm
Om nu LED-lampan är på säg 5W så behöver du alltså simulera 21-5=16W med ett motstånd för att få samma blinkfrekvens, R=144/16 alltså 9ohm.
Det räcker med ett motstånd per sida, men då får du ta hänsyn till både fram och bakblinkers.
Tänk på att motståndet drar en hel del effekt (16W i exemplet ovan) så ett lämpligt effektmotstånd bör det nog vara. Det blir säkert rätt varmt också så det kanske är olämpligt att lägga det emot plasten.
/johan
-
Nej, relät är inte paj. Men det är ju "halvmekaniskt" så det måste ligga en viss stöm över relät för att det skall klicka. Jag kan sätta en lampa paralellt med blikersen och då klickar det. Men det känns lite väl getto att åka runt med en övertejpad lampa för att LED blinken ska fungera...
Ingen elnisse på forumet som är haj på sånt här? ;)
Mvh
//Marcus
Enkelt att räkna fram motståndet som behövs för att "simulera" en lampa om du bara vet effekten och spänningen över lampan med formeln:
R = U^2 / P
R är motståndet i ohm, U är spänningen i Volt och P är effekten på lampan i Watt.
Exempel för en 21W lampa:
R = 12*12 / 21 alltså 6,9ohm
Om nu LED-lampan är på säg 5W så behöver du alltså simulera 21-5=16W med ett motstånd för att få samma blinkfrekvens, R=144/16 alltså 9ohm.
Det räcker med ett motstånd per sida, men då får du ta hänsyn till både fram och bakblinkers.
Tänk på att motståndet drar en hel del effekt (16W i exemplet ovan) så ett lämpligt effektmotstånd bör det nog vara. Det blir säkert rätt varmt också så det kanske är olämpligt att lägga det emot plasten.
/johan
Vilken jävla kungjävel du är, STORT TACK!!!
Tänkte kolla om jag hittar nå vridpottar så jag kan justera motståndet så jag kan välja frekvens på blinken.
Bör jag seriekoppla eller paralellkoppla motståndet?
Mvh
//Marcus
-
Serie, annars blir det knas...
-
Serie, annars blir det knas...
Hmm... varför? Original motståndet satt paralellkopplat (jag är 99,9% säker!) och det beror väl på om man vill halvera eller bibehålla spänningen?
EDIT: Jag är uppriktigt tacksam för svaret och det var inte meningen att låta "uppkäftig", jag är bara nyfiken ;)
Mvh
//Marcus
-
Ah, crap, du kanske har rätt. Blev plötsligt väldigt osäker. Glöm det jag sa! :oops:
-
Nej, relät är inte paj. Men det är ju "halvmekaniskt" så det måste ligga en viss stöm över relät för att det skall klicka. Jag kan sätta en lampa paralellt med blikersen och då klickar det. Men det känns lite väl getto att åka runt med en övertejpad lampa för att LED blinken ska fungera...
Ingen elnisse på forumet som är haj på sånt här? ;)
Mvh
//Marcus
Enkelt att räkna fram motståndet som behövs för att "simulera" en lampa om du bara vet effekten och spänningen över lampan med formeln:
R = U^2 / P
R är motståndet i ohm, U är spänningen i Volt och P är effekten på lampan i Watt.
Exempel för en 21W lampa:
R = 12*12 / 21 alltså 6,9ohm
Om nu LED-lampan är på säg 5W så behöver du alltså simulera 21-5=16W med ett motstånd för att få samma blinkfrekvens, R=144/16 alltså 9ohm.
Det räcker med ett motstånd per sida, men då får du ta hänsyn till både fram och bakblinkers.
Tänk på att motståndet drar en hel del effekt (16W i exemplet ovan) så ett lämpligt effektmotstånd bör det nog vara. Det blir säkert rätt varmt också så det kanske är olämpligt att lägga det emot plasten.
/johan
Vilken jävla kungjävel du är, STORT TACK!!!
Tänkte kolla om jag hittar nå vridpottar så jag kan justera motståndet så jag kan välja frekvens på blinken.
Bör jag seriekoppla eller paralellkoppla motståndet?
Mvh
//Marcus
Parallellt.
Om du seriekopplar kommer du sänka spänningen över LED:en som då inte lyser som den ska.
/johan
-
Parallellt.
Om du seriekopplar kommer du sänka spänningen över LED:en som då inte lyser som den ska.
/johan
Kanon, ska jag bara hitta någon vritpot som funkar!
STORT tack allihop!!!!
//Marcus
-
Tillägg:
Du behöver inte sätta motstånden ute vid lamporna, det görs förmodligen enklast uppe vid reläet.
Jag skulle satsat på två stycken, en för var sida och sätta dem tillsammans med ledningarna som går ut från reläet till blinkerserna.
/johan
-
Låter bra!
Men det skumma med mitt relä (tycker jag) är att det är tre kablar:
Röd (12v mot jord)
Svart (jord)
Grå (12v mot röd vid H eller V blink, tror jag, är inte säker)
Hur bör jag koppla in motståndet på denna?
Mvh
//Marcus
-
Låter bra!
Men det skumma med mitt relä (tycker jag) är att det är tre kablar:
Röd (12v mot jord)
Svart (jord)
Grå (12v mot röd vid H eller V blink, tror jag, är inte säker)
Hur bör jag koppla in motståndet på denna?
Mvh
//Marcus
Ah, naturligtvis.
Reläet "bryr" sig ju inte om vilken sida som blinkar, det väljer du ju uppe vid handtaget...
Då får du nog gå in på ledningen för resp. sida och lägga ett lämpligt motstånd mot jord där.
(Om du lägger motståndet på Grå reläanslutning kommer det bli tokigt med varningsblinket då båda sidor blinkar samtidigt).
/johan