ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Trum_Tom skrivet 17 september 2007 kl. 14:51:19
-
Nu när vintern börjar närma sig så tänkte jag höra om det är nån som har någe tips på vad som behöver göras på en Raptor 660 -05:a för att den ska överleva vinterkörningen.
Den kommer stå i ett värmegarage på veckorna och ute i det fria på helgerna, tänke byta olja till 5W-30 som tydligen ska fungera från
0 till -20grader. Fungerar den bra även när det är några plusgrader tro?
Sen lär man väl ska kolla så att det är rätt mängd glykol i kylarvätskan också.
Gällande bestyckningen så är det original munstycken nu tror jag, behöver man göra något där tror ni, byta tändstift etc?
Tacksam för svar!
-
Rostskydda! :!: :!:
Handtagsvärme/tumvärme.
Handskydd.
-
Spik däck :D (ingen överlevnads grej dock :roll: ) sen ska du defenetivt kolla upp så du har fräsht batteri....kör du utan luftlock så lägg på de igen.
och som ovanstående föreslog....
mvh Patrik atv-trading.se
-
haha ja dubbdäck kan ju vara en fördel=) tänkte mer på motormässiga grejer, vad tror ni om bestyckningen?
-
Kolla batteriet som sagt,sen kan det behövas lite fetare blandning på vintern iom torrare luft för optimering av maskinen,så klart den går ändå,det är inte dödens nödvändigt,men kan medföra att den funkar lika bra på vintern med(kallt och torr) luft.
-
Det beror helt på hur noga din maskin är bestyckad nu.
De flesta har tillräcklig marginal för att köra med samma bestyckning, jag ändrade ingenting på min raceraptor och den var rätt hårt trimmad.
/J
-
Tack för svaren!
BTW=) mitt tändstift går jäkligt vitt tycker jag...men yamahacenter tyckte dock att det var helt ok.
Hade det suttit på en tvåtakts skoter hade man ju blivit livrädd och inte kört en meter till..så vitt var det.
Brukar det vara så stor skillnad? och iom att det är så pass vitt så är jag lite rädd inför kallgraderna här också.