ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: HerrC skrivet 16 september 2007 kl. 10:16:19

Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: HerrC skrivet 16 september 2007 kl. 10:16:19
Tja,

2 "enkla" frågor.  
Vad väger den egentligen , vissa sidor och ÅF säger 172 kg andra 212 kg.  Någon som vägt ??
Är den reggad för 2 pers ??
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Dump skrivet 16 september 2007 kl. 11:02:40
Min Goes enl. Reg-beviset Tjänstevikt 225kg skattevikt 220kg
Ja man får åka 2st på den.

Mvh Steffe
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: SMC-Marieholm skrivet 16 september 2007 kl. 12:58:24
Kan styrka ovanstående, har samma uppgifter i mitt reg.bevis.
Min är också en Goes 450x
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Skogsstiernan skrivet 16 september 2007 kl. 13:22:37
Hyosung 450 TE har en torrvikt på 212 kg. Detta är anledningen till att jag reklamerade min och köpte en LTZ 400 istället. Viktigt att hålla vad man lovar...
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: xxx skrivet 16 september 2007 kl. 20:20:37
Dom har en torrvikt på 172kg,det måste ha blivit något fel på reg pappren.Hyosung kan inte ljuga om vikten(det är rätt lätt att kolla menar ja)  :roll:   :roll:
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: mas skrivet 16 september 2007 kl. 20:28:07
varför inte bara väga skiten så vet ni vad den väger sen ?
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Moonken skrivet 16 september 2007 kl. 21:17:04
Citat från: "Skogsstiernan"
Hyosung 450 TE har en torrvikt på 212 kg. Detta är anledningen till att jag reklamerade min och köpte en LTZ 400 istället. Viktigt att hålla vad man lovar...



snygg anledning att reklamera för....  :roll:  :?  8O
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: xxx skrivet 16 september 2007 kl. 21:31:42
Rätt kul eftersom Ltz400 och Hyosungen är nästan identiska fast Hyosungen är uppborrad till450cc och mer vridmoment!!!! :D  :D  :D
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Nonne skrivet 16 september 2007 kl. 21:32:19
Citat från: "Skogsstiernan"
Hyosung 450 TE har en torrvikt på 212 kg. Detta är anledningen till att jag reklamerade min och köpte en LTZ 400 istället. Viktigt att hålla vad man lovar...


väg din LTZ och se vad den väger med vätska  :wink:

//Nonne
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Nonne skrivet 16 september 2007 kl. 21:54:08
För att klargöra lite så är torrvikten precis som det låter  8O ( baserat utan vätskor i maskinen och oftast innan maskinen byggs om för väg  :wink: )
Har själv vägt några maskiner genom åren  8)  kan säga att torrvikten är helt oväsentlig   :wink:

//Nonne
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: HerrC skrivet 17 september 2007 kl. 10:47:11
Ja något e ju fel, många ÅF säger 172, andra - något färre - säger 212.
Regbeviset säger 220...
Skillnaden e ju 40kg o så mycket vätska tror jag inte man klämmer i den ? (Bränsle 11 liter, torrsump 3 liter, kylvätska 2-3 liter ??)

Hoppas nån helt enkelt kan köra upp den på en våg.

Viktigt ? Nja kanske inte men en skillnad på 20% är ju ändå endel, tänk om det gällde effekten 50 hk som ev e 20% fel de ger 10 hk upp eller ner ?

Hyosungmotors.com och hisntmotors.com talar båda om Dry Mass 212 kg (och bränsletank  8liter......i Sverige e den 11 el 12.....)
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: SMC-Marieholm skrivet 17 september 2007 kl. 11:39:05
Jag håller med, all vilseledande marknadsföring är ju värdelös och skapar bara misstro mot branschen :!:
Minns mycket väl SMC historien där det sades att 300:an skulle göra 115km/h otrimmad, så gjorde den knappt 90km/h trimmad :!:  :!:
Det förekommer fortfarande alldeles för mycket löst snack i branschen, ofta får man olika svar på samma frågor beroende på vem man frågar, dessutom finns det "ställen" som väljer att inte svara alls :!:  :?
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Nonne skrivet 17 september 2007 kl. 13:49:14
Citat från: "HerrC"
Ja något e ju fel, många ÅF säger 172, andra - något färre - säger 212.
Regbeviset säger 220...
Skillnaden e ju 40kg o så mycket vätska tror jag inte man klämmer i den ? (Bränsle 11 liter, torrsump 3 liter, kylvätska 2-3 liter ??)

Hoppas nån helt enkelt kan köra upp den på en våg.

Viktigt ? Nja kanske inte men en skillnad på 20% är ju ändå endel, tänk om det gällde effekten 50 hk som ev e 20% fel de ger 10 hk upp eller ner ?

Hyosungmotors.com och hisntmotors.com talar båda om Dry Mass 212 kg (och bränsletank  8liter......i Sverige e den 11 el 12.....)


Som åf kan man bara föra vidare den info man får via ens leveratörer och dom får sin info från sina leverantörer och i GOES 450X fall är det torrvikt 172kg &  säkert baserat på crossmodellen (säljer själv inte Hyosong så hur de marknadsförs vet jag inte) (har inte haft några kunder som diskuterat vikten heller :wink: )
 
För att få rätt vikt på Lv-modellen får man lägga till all vätska,batteri,lampor,skyltanordning,hastighetsmätare och allt annat dom inte haft med vid vägning från fabrik :wink:  Då blir det ett antal kg :wink:

Sukan nämdes innan här i tråden dom går ut med en torrvikt på 168kg men i verkligheten ligger den nämre 200kg och i tex. dresel utförande strax över.

Om det är fel av fabrikerna att fortsätta använda och ange torrvikt som dom allltid gjort kan kanske diskuteras.....

Återkommer med exakt vikt på Lv-reggad GOES 450x när jag hunnit med att väga :)

//Nonne
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: HerrC skrivet 17 september 2007 kl. 15:44:03
OK, jag tror inte jag förstår riktigt  :oops:

Men Hyosung verkar ju själva kalla det Dry Mass 212 kg ??
Dock ingen uppgift om de e cross eller inte.....
Trodde Hyosung o GOES var identiska ? O byggs av Hyosung ?

Som sagt de e bara att köra upp på vågen......

Kanske inte jätteviktigt...............
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Skogsstiernan skrivet 17 september 2007 kl. 15:54:34
För min del är vikten av stor betydelse, framförallt vid terräng/bankörning. Har haft en Raptor 350 innan och polaren har en LTZ 400. Dessa maskiner uppträder helt annorlunda vid terrängkörning än Hyosungen. Att jämföra Hyosungen med en Dinli 450 är OK, men inte med LTZ eller Raptor. Förutom vikten så är det andra detaljer som skiljer, tex bromsarna som är kass på Hyosungen, om man jämför med LTZ och Raptor.

Jag är nu en mycket nöjd ägare av en LTZ 400, även om Nonne säger att den väger som en Goes/Hyosung, så delar inte jag den uppfattningen :wink:  Här följer ett mail från "sverigechefen" på Hyosung för den som gillar fakta:

 I am Kevin who is working with Mr. Kang, and I am in charge of Swedish market.

 

Referring to your question, the correct dry weight is 212 kgs.  

In the beginning stage of developing TE450 ATV in our side, we made our target dry weight and it was 172 kgs.  This is why the dealers say like this. After then, we have finished our development of TE450 ATV, however regretfully we failed to meet this target dry weight due to several factors such as reinforcement of frame (larger of frame pipe) for safety, increase of engine weight, and several additional parts.  

 

Anyhow, we are so sorry that we did not meet the target weight, however we will do our best to reduce the current dry weight as much as we can for the future.  

 

PS.  For 2008 models, we plan to change the brake hose from rubber to steel, and it will make better brake performance we believe.

 

Thanks for your attention for Hyosung TE450, and we will do our utmost to make better products in the future.
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: HerrC skrivet 17 september 2007 kl. 16:07:33
Då får vi hoppas att inte resonemanget tidigare stämmer, för då blir det ju 212 kg + vätska + batteri + lampor + skyltar mm mm....... 250kg, men så illa tror ju inte ens jag att de e va !
Tack "skogis" för infon...........tänker nog köpa en ändå. (även om en orange GEOS e snyggare än Hyosung.....)

Hej
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Skogsstiernan skrivet 17 september 2007 kl. 16:26:26
Citera
Tack "skogis" för infon...........tänker nog köpa en ändå. (även om en orange GEOS e snyggare än Hyosung.....)


Tack själv!
Visst ska du köpa en nu när du vet vad som gäller. Hoppas att du blir nöjd.
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: xxx skrivet 17 september 2007 kl. 17:04:01
Titta vad det sitter för bromsok på Ltz400 så kollar du på en Hyosung 450 :D så ska du se något skoj det samma med stötdämpare och ram och motor. 8O  8O  8O
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Goes450X skrivet 17 september 2007 kl. 17:12:08
Citat från: "xxx"
Titta vad det sitter för bromsok på Ltz400 så kollar du på en Hyosung 450 :D så ska du se något skoj det samma med stötdämpare och ram och motor. 8O  8O  8O


Jepp, identiska maskiner.
Den saken som skiljer sig är svingen, helt olika.
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: xxx skrivet 17 september 2007 kl. 17:18:36
Helt rätt Goes 450x. :D  :D  :D  :D
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: HerrC skrivet 17 september 2007 kl. 18:05:20
Nu har en ÅF bekräftat att 172 kg INTE stämmer , det var första demomaskinen som kom till Sverige som tydligen vägde så enligt testerna, men nu e vikten 212 kg.

Så då vet vi det :)

Blir till att banta 40 kg så e de ju Status Quo........
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Devil skrivet 17 september 2007 kl. 19:03:09
Nää grabbar... nu vill ja inte riktigt hålla me... ltz 400 å Rapier 450 är inte identiska maskiner.
förutom motorstorleken skiljer sig även kåpan över startmororn.!? ser ut att kunna va olika trans där.. axeln till växelpedalen är olika!? samt.
-LTZ har så vitt ja vet avgasröret ut ur toppen på maskinens vänstra sida, Hyosungens tittar ut på höger....!!
detta innebär att d vid en närmare titt är helt olika toppar som sitter på maskinerna, detta är väl inget man gör i en handvändning så frågan är va d sitter för grejer i resten av motorn.

vad gäller ramen kan ja hålla me om att d är väldigt snarlikt. men kolla in bakramen. på 450 har den en böjd profil på undre röret som man förstärkt. suzkan kar ett rakt rör..
har fått för mig att batteriet sitter olika på maskinerna oxå. längre bak på 400an.. annan plast under sadeln asså..
Plasten i övrigt är, snarlik, javisst, men, kika närmre.. å passa på a kolla fästena oxå. tyckte nog hyosungen såg seriösare ut ja. (på den ja titta på iaf...)  
va gäller bärarmarna fram därimot måste ja säga att d ser helt identiskt ut, med infästning å allt. men har inte 450in en annan ramstruktur runt övre infästningen för stötdämparna.?

Med allt extra järn kanske det inte är konstigt att den väger lite mer...
ja skulle säga att min är något framtung, men d vore intressant å få upp na på en våg å jämnföra iaf..
tillverkarna har alltid, å kommer alltid snygga till siffrorna på både effekt å vikt på sina maskiner. 10% är ingen ovanlighet på varken eller....
Vi hojåkare får helt enkel fortsätta rejsa me våra maskiner för att se vem som har den snabbaste... ;) heheh.
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 september 2007 kl. 19:29:58
Bara för att det ser likadant ut betyder det inte att det är likadant...

Det är just en kopia, en kopia är aldrig lika bra som originalet. Det svider säkert hos en del som tror sig ha gjort ett kap, men det finns en anledning till att de är så mycket billigare. Även om namnet spelar en viss roll.

Anledningen till att den är så mycket tyngre med en snarlik konstruktion som LTZ:an beror på att den har sämre material. Exempelvis är Kines aluminium skit, japanska aluminium ska det vara. Det finns även kinestillverkare som importerar japanskt aluminum och det är vad man vill åt, men det är näst instill omöjligt att veta som konsument.

Nu vet jag inte just detta angående denna maskin. Men det är identisk problematik vad det gäller Fiddys och där vet jag desto mer.

Komponenterna ser bra ut, det är vad som säljer. Men du kan inte lita på vad det är som sitter inuti. Det kan du om du köper en LTZ:a... Så tro inte att du köper en LTZ:a för mycket mindre pengar, du köper en Hyosung / Goes, varken mer eller mindre.



/J
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Goes450X skrivet 17 september 2007 kl. 19:38:57
Citat från: "Jocke72"
Bara för att det ser likadant ut betyder det inte att det är likadant...

Det är just en kopia, en kopia är aldrig lika bra som originalet. Det svider säkert hos en del som tror sig ha gjort ett kap, men det finns en anledning till att de är så mycket billigare. Även om namnet spelar en viss roll.

Anledningen till att den är så mycket tyngre med en snarlik konstruktion som LTZ:an beror på att den har sämre material. Exempelvis ärKines aluminium är, japanska aluminium ska det vara. Det finns även kinestillverkare som importerar japanskt aluminum och det är vad man vill åt, men det är näst instill omöjligt att veta som konsument.

Nu vet jag inte just detta angående denna maskin. Men det är identisk problematik vad det gäller Fiddys och där vet jag desto mer.

Komponenterna ser bra ut, det är vad som säljer. Men du kan inte lita på vad det är som sitter inuti. Det kan du om du köper en LTZ:a... Så tro inte att du köper en LTZ:a för mycket mindre pengar, du köper en Hyosung / Goes, varken mer eller mindre.



/J



Gäsp :!:  :!:  :!:

Det där orkar man ju inte ens kommentera :!:
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 september 2007 kl. 19:51:47
Citat från: "Goes450X"



Gäsp :!:  :!:  :!:

Det där orkar man ju inte ens kommentera :!:



Öhhh....  I think U just did...  8O  :roll:

Vet inte om du var vaken på material läran i skolan, men om du var det får du då gärna förklara hur två till synes liknande konstruktioner kan skilja så mycket i vikt...

Om du inte kan det så kan jag: De har tjockare gods för att det är sämre material. Enda anledningen, mycket enkelt.

Bara en sån sak som att snåla på stålomspunna slangar. Då undrar man ju vad de snålat på mer....

Jag berättar bara mina egna erfarenheter av kineshandel, har hjälpt en av de större importörerna att utvärdera Fiddy kinesmaskiner men vad vet jag.

Det är säkert en bra maskin för de pengar, men det är ingen LTZ:a. Det är allt jag säger... Men vill du köra "struts-approachen" är det ju upp till dig.


/J
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Goes450X skrivet 17 september 2007 kl. 20:11:02
Citat från: "Jocke72"
Citat från: "Goes450X"



Gäsp :!:  :!:  :!:

Det där orkar man ju inte ens kommentera :!:



Öhhh....  I think U just did...  8O  :roll:

Vet inte om du var vaken på material läran i skolan, men om du var det får du då gärna förklara hur två till synes liknande konstruktioner kan skilja så mycket i vikt...

Om du inte kan det så kan jag: De har tjockare gods för att det är sämre material. Enda anledningen, mycket enkelt.

Bara en sån sak som att snåla på stålomspunna slangar. Då undrar man ju vad de snålat på mer....

Jag berättar bara mina egna erfarenheter av kineshandel, har hjälpt en av de större importörerna att utvärdera Fiddy kinesmaskiner men vad vet jag.

Det är säkert en bra maskin för de pengar, men det är ingen LTZ:a. Det är allt jag säger... Men vill du köra "struts-approachen" är det ju upp till dig.


/J


Ok, du vinner, jag kan inte hålla mig,.... Strutsen talar,
Jag har talat om konstruktionen och inte matrealet :!:
Och likheten på rambygget samt motorn,  
Jag har förståt att det var en känslig sak för dig men det jag inte förstår är varför :?:

Vad är det att hetsa upp sig för :?:
Vad jag vet så är det ingen här på forumet som någonsin har på stått att det är en ltz,  bara att dom är identiska på många punkter

En förövrigt bra maskin som har sina brister och fel precis som villken annan maskin.
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: xxx skrivet 17 september 2007 kl. 20:21:16
Jocke72 Hyosungen är inte från Kina!!!!!!!!!!Lär dig fakta innan du snackar massa skit 8O  8O  8O vi sa bara att det är mycket samma komponenter på maskinerna och att dem är väldigt snarlika. :D
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 september 2007 kl. 20:23:07
Citat från: "Goes450X"

Ok, du vinner, jag kan inte hålla mig,.... Strutsen talar,
Jag har talat om konstruktionen och inte matrealet :!:
Och likheten på rambygget samt motorn,  
Jag har förståt att det var en känslig sak för dig men det jag inte förstår är varför :?:

Vad är det att hetsa upp sig för :?:
Vad jag vet så är det ingen här på forumet som någonsin har på stått att det är en ltz,  bara att dom är identiska på många punkter

En förövrigt bra maskin som har sina brister och fel precis som villken annan maskin.



Låter det så nu? Likheten...? Tillåt mig rekapitulera:

Citat från: "xxx"
Rätt kul eftersom Ltz400 och Hyosungen är nästan identiska fast Hyosungen är uppborrad till450cc och mer vridmoment!!!! :D  :D  :D


Citat från: "xxx"
Titta vad det sitter för bromsok på Ltz400 så kollar du på en Hyosung 450 :D så ska du se något skoj det samma med stötdämpare och ram och motor. 8O  8O  8O



Och slutligen:

Citat från: "Goes450X"
Citat från: "xxx"
Titta vad det sitter för bromsok på Ltz400 så kollar du på en Hyosung 450 :D så ska du se något skoj det samma med stötdämpare och ram och motor. 8O  8O  8O


Jepp, identiska maskiner.
Den saken som skiljer sig är svingen, helt olika.



Det är viss skillnad på identisk och likheter...

Det är inte det minsta känsligt för mig, jag äger varken en Goes eller LTZ:a. Jag vill bara belysa att det finns anledningar till att LTZ:an är dyrare, läser man era inlägg tror man att material och kvalitet på komponenter är motsvarande en LTZ (bara för att det ser liknande ut). Så är det inte och därav priset.

Inget fel i det, som jag redan sagt. Men man ska veta vad man köper.


/J
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Goes450X skrivet 17 september 2007 kl. 20:29:30
Citat från: "Jocke72"
Citat från: "Goes450X"

Ok, du vinner, jag kan inte hålla mig,.... Strutsen talar,
Jag har talat om konstruktionen och inte matrealet :!:
Och likheten på rambygget samt motorn,  
Jag har förståt att det var en känslig sak för dig men det jag inte förstår är varför :?:

Vad är det att hetsa upp sig för :?:
Vad jag vet så är det ingen här på forumet som någonsin har på stått att det är en ltz,  bara att dom är identiska på många punkter

En förövrigt bra maskin som har sina brister och fel precis som villken annan maskin.



Låter det så nu? Likheten...? Tillåt mig rekapitulera:

Citat från: "xxx"
Rätt kul eftersom Ltz400 och Hyosungen är nästan identiska fast Hyosungen är uppborrad till450cc och mer vridmoment!!!! :D  :D  :D


Citat från: "xxx"
Titta vad det sitter för bromsok på Ltz400 så kollar du på en Hyosung 450 :D så ska du se något skoj det samma med stötdämpare och ram och motor. 8O  8O  8O



Och slutligen:

Citat från: "Goes450X"
Citat från: "xxx"
Titta vad det sitter för bromsok på Ltz400 så kollar du på en Hyosung 450 :D så ska du se något skoj det samma med stötdämpare och ram och motor. 8O  8O  8O


Jepp, identiska maskiner.
Den saken som skiljer sig är svingen, helt olika.



Det är viss skillnad på identisk och likheter...

Det är inte det minsta känsligt för mig, jag äger varken en Goes eller LTZ:a. Jag vill bara belysa att det finns anledningar till att LTZ:an är dyrare, läser man era inlägg tror man att material och kvalitet på komponenter är motsvarande en LTZ (bara för att det ser liknande ut). Så är det inte och därav priset.

Inget fel i det, som jag redan sagt. Men man ska veta vad man köper.


Ha ha du är rolig du :lol:
Vad är det du retar dig på :?:  :?:  :lol:
Att det nu finns en maskin på marknaden som i grunden till lika ltz:an
Har fel och brister som även ltz:an har men kostar mindre.

Vad är det och hetsa upp sig för, det är ju bara att acceptera, det kan jag göra och det borde du göra. :lol:


/J
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: xxx skrivet 17 september 2007 kl. 20:33:39
Var har jag skrivit att det är en Ltz????
Lägg ner om du inte har något vettigt att säga än att bara kasta massa skit om vissa maskiner.Vi sa att dom är nästan idendiska på vissa punkter!!!!Enligt Jofrab som var på besök i fabriken så var det Suzuki lådor överallt så han sa att det var väldigt hysh hysh om de. :D  :D  :D
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 september 2007 kl. 20:41:20
Citat från: "Goes450X"

Ha ha du är rolig du :lol:
Vad är det du retar dig på :?:  :?:  :lol:
Att det nu finns en maskin på marknaden som i grunden till lika ltz:an
Har fel och brister som även ltz:an har men kostar mindre.

Vad är det och hetsa upp sig för, det är ju bara att acceptera, det kan jag göra och det borde du göra. :lol:


Så länge vi är överens om att de är liknande så retar jag mig inte på någonting...

Jag har glömt att detta är Hyosung avdelningen och här kan man inte komma med objektiva analyser, bara hylla de egna inköpen. My bad...  :wink:


/J
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: xxx skrivet 17 september 2007 kl. 20:47:40
Jocke72 så länge du håller dig till fakta så är det helt ok. :D  :D  :D
/Jimmy
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 september 2007 kl. 20:48:42
Citat från: "xxx"
Var har jag skrivit att det är en Ltz????
Lägg ner om du inte har något vettigt att säga än att bara kasta massa skit om vissa maskiner.Vi sa att dom är nästan idendiska på vissa punkter!!!!Enligt Jofrab som var på besök i fabriken så var det Suzuki lådor överallt så han sa att det var väldigt hysh hysh om de. :D  :D  :D


Har du läst dina egna inlägg? Identisk = likadan = samma.

Vart sa ni att den är nästan identiska på vissa punkter?


Jag läser igenom era tidigare inlägg och summerar.

xxx- Bromsok, stötdämpare, ram och motor

Goes450X - Den saken som skiljer sig är svingen. (Den är singularis så då tolkar vi detta som att resten är identiskt)

Så, vad har vi då kvar? Plasten, styret, instrumenten samt fälgar och däck. Resten är identiskt (samma) som på LTZ:a...


Jag kastar inte skit. Jag ser på världen med öppna ögon...  :wink:


/J
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: bulten_al skrivet 17 september 2007 kl. 20:51:38
Här va det livat  :lol:  :lol:
Påminner lite om Dinliavdelningen :wink:  :wink:  :wink:
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: xxx skrivet 17 september 2007 kl. 20:58:37
Stötdämpare och bromsok är samma.Motorn är en modifierad Suzuki motor med annat namn.Ramen är snarlik nästan idendisk(kanske annat matrial??)Plasten är snarlik.Så jag tycker det är så nära en Ltz man kan komma.Men fortsätt du att märka ord om det känns så bra för dig :D
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 september 2007 kl. 21:08:42
Citat från: "xxx"
Stötdämpare och bromsok är samma.Motorn är en modifierad Suzuki motor med annat namn.Ramen är snarlik nästan idendisk(kanske annat matrial??)Plasten är snarlik.Så jag tycker det är så nära en Ltz man kan komma.Men fortsätt du att märka ord om det känns så bra för dig :D


Så Hyosung har köpt in bromsok, stötdämpare och motor från Suzuki? (Eller samma underleverantör)

Jag har svårt att tro att Suzuki skulle tillåta det. Men jag har inga bevis emot, däremot vet jag inget exempel i världshistorien där ett företag låter en direkt konkurrent köpa samma delar (där ursprungsföretaget har stått för utvecklingskostnaderna) till ett lägre pris. Säger sig självt att det är en dålig idé...


Mitt sunda förnuft säger mig att det är just en kopia, med allt vad det innebär. Liknande design, men inte samma kvalitetskrav på slutprodukten och därför ett lägre pris.


/J
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: xxx skrivet 17 september 2007 kl. 21:20:51
Ring till Hasse på Jofrab som varit på fabriken där de bygger både Suzukis fyrhjulingar samt Hyosung/Goas maskinerna under samma tak ingen ide att du speckulerar ring generalagenten i stället. :D  :D  :D
Hasse på Jofrab är i fabriken ca:en ggr per år så det är där igenom jag fått min info.
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 september 2007 kl. 21:22:16
Aha.. "Mystiken" tätnar...  :D


Xxx har en hemsida i sin profil där man säljer just Hyosung och Goes. Inte konstigt att han försvarar maskinen så hårdnackat...

(http://sendabyte.com/ddl/xxx_profil.gif)


/J
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: xxx skrivet 17 september 2007 kl. 21:25:29
Det är inte min hemsida bara min åf :D
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 september 2007 kl. 21:52:55
Jo, man brukar ju ha sin ÅF:s hemsida i sin profil. Bidrar ju inte direkt till att ta dina kommentarer objektivt... Men jag är paranoid av mig också. ;)


/J
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 september 2007 kl. 22:30:59
Av ren nyfikenhet jämförde jag sprängskisserna lite snabbt.

Vi kan raskt konstatera att det INTE är samma ok på LTZ400 och Hyosung / Goes...

(http://sendabyte.com/ddl/calipers.gif)


Ramarna är bra lika, men inte samma.

(http://sendabyte.com/ddl/frames.gif)


Det finns mer, men detta var vad jag tog mig tid till nu.


Men för säkerhetsskull drog jag även iväg ett mail till den internationella representaten av Hyosung och högkvarteret på KGK Suzuki. Återkommer med svar därifrån....


/J
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: mas skrivet 18 september 2007 kl. 02:20:27
dom inser nog snart att det inte är samma kvalite på kingtjongen som på en äkta japanare när dom kört några mil på dom.

som jag gjorde med min dinli.
håller med dig Jocke72
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: HerrC skrivet 18 september 2007 kl. 07:25:43
Tycker nog att diskussionen både e löjligt o onödig, eller ???

Så vi kan lixom stoppa nu o helt enkelt ta med oss visdomsorden från Jocke72:

"Exempelvis är Kines aluminium skit, japanska aluminium ska det vara"  :lol:

Jag har ju fått svar...... den e reggad för 2 o vikten e snarare 212 kg än 172 kg......

Tjohooooooooooooooooooo
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Ika_Moppe skrivet 18 september 2007 kl. 08:11:44
Jo det är nog så som någon nämde innan och kommer alltid att vara:
man tycker att man gjort ett kap eftersom man sparat x antal tusen enbart på att "det inte är ett japanskt märke på tanken". När någon sedan försöker ta hål på bubblan och påtalar skillnader osv blir man ledsen eller besviken. Har själv varit där.
Men man har ju likväl betalat mindre, så då har man ju vunnit något på det också.
Tror folk kommer att ha mycket kul med sina maskiner, är ju inte direkt Jula-kina för 7000kr.
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: HerrC skrivet 18 september 2007 kl. 08:25:03
Men Du Ika .... ICA-Moppe vore ju skitskoj ;)

Förstår ditt resonemang o man kan vända på det oxå, de som köpt dyr märkes hoj upptäcker att billigare hoj utan japanmärke är lika bra.....

Men just det, vi skulle ju lägga ner  :oops:

Hyosung e inte kines överhuvudtaget......Basta !
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Jocke72 skrivet 18 september 2007 kl. 09:48:06
För att vara extra tydlig: Jag har aldrig sagt att det inte är en bra maskin, särskilt inte för de pengarna.

Den är lik LTZ:an till vissa design lösningar. Exempelvis växellådan ser identisk ut på sprängskisserna. Men det är inte samma sak som att det är en LTZ:a låda... Samma med övriga komponenter, samt materialval.

Säkert bra köp för de pengarna, men man ska inte tro att man får en LTZ:a.


That's it! Over 'nd out...


/J
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Devil skrivet 18 september 2007 kl. 20:42:53
Jocke, grymt fint me sprängskisserna :)
kan du kasta upp suzkans oxå? nyfiken.

Tror inte suzuki/kawasaki som tog fram Ltz/Kfx skulle va allt för glad över att en tredje tillverkare skulle tjäna pengar på deras investering...
Å andra sidan sitter d suzka-motor i Arcticaten va..?
men, av nån anledning har man ju valt å "utveckla"/förändra den här motorn,
är detta för att undvika stämmning för plagiering... eller, vem har utvecklat 450motorn...? den finns inte i nån annan maskin i d här utförandet va ja vet. utvecklingskostnaderna brukar man ju vilja få tillbaka genom att sätta motorn i flera hojar. ex cross, enduro, hjuling.. som Ltz:an.. Hyosung har ingen annan 450... verkar dyrt...

Hela hojen verkar ju faktiskt tämligen omarbetad, men ja tänker inte svära på att suzuki inte sätter ihop sina hojar i korea för d!
men, faktum är att hyosungen rostar in i varje skruv!? min i alla fall... om d beror på sämre material, rostskydd eller brister i produktionen låter ja va osagt, d väntar ja me tills nån kapar isär en å kollar....

Använder inte suzuki bromsar från Tokico förresten?
Hur stor va skillnaden. kan man peta dit bromsbeläggen tro.. kan kanske hjälpa till lite iaf...

/dev
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Jocke72 skrivet 18 september 2007 kl. 20:53:18
Det är ju både Suzukins och Hyosung. Eller vad tänkte du på?

Visar både Hyosung och Suzukins ram och främre bromsok.



/J
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Devil skrivet 18 september 2007 kl. 21:19:14
Ok, ja trodde d va en bild på rapier bromsok, å en på rapier ram. ser inget annat.....?
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Moonken skrivet 18 september 2007 kl. 21:22:51
Devil om du scrollar sidan åt sidan :p så ser du hela :)
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Devil skrivet 18 september 2007 kl. 21:26:07
hahaha   :oops:  

Tack.... ja hade inte klarat d själv...!  8O
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Jocke72 skrivet 5 oktober 2007 kl. 17:42:48
Det var ett tag sen jag skickade det men nu har jag fått svar...


Mailkonversation mellan mig och KGK Suzuki (Generalagent för Suzuki i Sverige)

Citat från: "Jocke72"

Jag har fått uppgifter om att Hyosung TE450 och Goes Rapier fyrhjulingar byggs under samma tak med samma komponenter som Suzuki LTZ400.

Stämmer detta?



Med vänlig hälsning

Joacim Boive


Citat från: "KGK Suzuki"

Hej,

Nej, det stämmer inte.

Med vänlig hälsning,

KGK Suzuki AB



Kort, men koncist...  :wink:

Var och en får dra sina egna slutsatser...


/J
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: HerrC skrivet 5 oktober 2007 kl. 21:19:27
Som alla ju vet vid det här laget ...... Suzuki LTZ e en äldre kopia av Hyosung / GOES.

 :lol:
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: kyozo skrivet 26 december 2007 kl. 12:11:16
Citat från: "Jocke72"

Anledningen till att den är så mycket tyngre med en snarlik konstruktion som LTZ:an beror på att den har sämre material. Exempelvis är Kines aluminium skit, japanska aluminium ska det vara. Det finns även kinestillverkare som importerar japanskt aluminum och det är vad man vill åt, men det är näst instill omöjligt att veta som konsument.




/J


så jocke du tycker att det är skillnad på japansk och kinesisk aluminium :!:
kan du då ta å berätta för oss hur kvaliten på aluminiumen från taiwan är med :?:
kan ju vara ganska kul och relevant för oss med hyusong/goes 450 att veta då våra hojar är från just taiwan....

så jag fattar inte vad du ska blanda in kina i denna diskution för  :evil:
hadde vi velat åka kina så hadde vi åkt dinli.......
å vad jag vet om materiallära så skiljer inte kvaliten på råvaran från olika länder det är hur man framställer den till färdig produkt som kan utgöra en viss skillnad från företag till företag  :!:  :!:  :!:
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: Skogsstiernan skrivet 26 december 2007 kl. 18:26:23
Kyozo:

Bara så att du vet så är Hyosung en koreansk tillverkare och Dinli en taiwanesisk :idea:
Så om du vill veta mer om kvaliteten på aluminiumet, sök koreatillverkat :D
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: kyozo skrivet 26 december 2007 kl. 21:11:20
OOOPPS  :oops:

min miss när jag skrev var bara irriterad på tjafset......

 8)  8)  8)  8)
Titel: 2 frågor ang Hyosung Rapier / Goes 450
Skrivet av: xxx skrivet 29 december 2007 kl. 10:56:34
Hyosung
Motor4u presenterar Hyosung. Ett kompetent märke med spännande maskiner i hög kvalitet till bra priser.

Hyosung har höga mål - fabriken exporterar i dag motorcykler till mera än 60 länder. För tillfället utvecklar Hyosung scootere, ATV och motorcykler i storlekar från 50cc till 650cc.
Hyosung har ett stort samarbete med Suzuki i Japan som de bl.a. bygger små ATV’er for.
Hyosung märket er nytt, från 1978 när fabriken producerade sina första MC’s. Starten var givetvis en utmaning, men redan i 1996 producerade fabriken mera än 150.000 fordon.

I 2003 delades koncernen och Hyosung kom till att höra under bl.a. storproducenten av HJC hjälmar och den globala koncernen S & T, båda hemmahörande i Korea. Detta för att tillföre MC koncernen mera medlar till utveckling.

I 2007 köpte S & T hela Hyosung. S & T äger bl.a. Daewoo och HJC, samt Chevrolet. Detta gjordes för att Hyosung önskar bli en storproducent av motorcyklar.

Samarbetet med Suzuki har fortsatt och Hyosung bygger for Suzuki en 125cc MC samt små Suzuki ATV’er.

Hyosung håller för tillfället på att utvecklar en 1000cc och en 1200cc. Dessutom kommer det att släppas en 450 off-road samt enduro till sommaren 2008, det kommer också en ny GT650X (caferacer) samt en 125cc scooter med 16’ hjul.

I 2008 firar Hyosung 30 års jubileum med at släppa en special edition av GV650…passa på att beställa…

Och det kommer mera, vänligen besök Hyosung Danmarks hemsida, dom har ordentlig med information...förutom prisarna då...det är mycket dyrare i Danmark :-)

TWS-Motor är importör i Sverige.