ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: streitberg skrivet 13 september 2007 kl. 21:01:53
-
har nästan bestämt mig för en maskin som jag ska köpa , nu kom nästa STORA fråga 2 eller 4 hjulsdrift , hur långt klarar man sig med 2 hjulsdrift ?? om man inte drar till skogs totalt där det inte finns ens en stig är det ok med 2w då ??? hur funkar det på vintern .......risk att fastna totalt efter en oploggad skogsväg med 2w ??
EXTREMT tacksam för svar och synpunkter !!!!
maskinen jag ska köpa är en allroad challenger 300 cc och det skilljer runt 10000 :- på om man vill ha 2w eller 4w
-
Vinter absolut 4wd. Det kommer ändå sluta med att du vill köra terräng och jag lovar dig att framkommligheten är otroligt mycket bättre med driv på alla hjulen.
-
För det du beskriver: 2WD!
Till djupsnö/gyttjebad behövs dock 4WD.
En 4WD har mer nackdelar än bara priset:
- Tyngre, mindre smidig
- Ofta sämre vändradie
- Drar mer bensin
Mitt tips: Köp en bara en 4WD om du verkligen behöver det!
-
snön kommer juh snart .....kommer man att klara sig bra med en 2w om man håller sig till skogsvägar ...ploggade som oploggade ?
-
Nja, snö/halka är ett gissel för 2WD. Bra däck hjälper till men om du tänker använda den seriöst i snö så blir det nog en 4WD tycker jag...
Men den kommer inte kännas lika sportig på grusvägarna på sommaren.
My humble opinion... :lol:
-
Hej
Köp en 4x4..
Jag köpte min första fyrhjulinig i februari då bästämde jag mej för att köpa en vägreggad loncin 250 2x4 den var billig och så fick jag t,o,m vinterpaket på köpet nåja visst gick det och ploga med den. och visst kan man köra i terrängen. men dit jag ville kunde kom den inte fram den hade redan problem och komma fram i 15cm snö utan plog. nåja nu har jag köpt en tgb 400 4x4 för mig förlora jag en massa pengar på att inte köpa 4x4 direkt.
-
Fyrhjulsdrift är alltid fyrhjulsdrift.
Så hemskt mycket tyngre vet i tusan om jag håller med om. Du kan kolla hos tex scandimotor på linhai:s faktablad. De råkar ju vara förebillden till challangern också....
Sen kan man ju lägga i/ur fyrhjulsdriften när man inte behöver drivningen fram
-
ojjjj ojjj .... svårt det här .......låt såga så här , kommer man fram utan problem med en 4w i typ 40 centimeter snö på oploggad skogsväg ??? kör man fast med en 2w ??
-
Eh, 40 cm snö? Eh, JA, du kommer köra fast med en 2WD! :!:
Köp i så fall en 4x4. Case closed! :lol:
-
Djupsnö är jobbigt att ta sig genom. 40 cm markfrigång har du inte på någon ATV, ATVn kommer med andra ord att "ploga" en fåra i snön.
Du kommer behöva kraft för att kunna hålla fart för att ta dig fram.
4x4 är en självklarhet. Kanske 300cc är lite klent till och med...
Min tidigare KQ 700 klarade det galant, den till och med den fick kämpa effektmässigt för att hålla hastighet...
-
Alltså, det är enkelt... 2wd funkar om det är torrt å inte för ojämn terräng å så länge du kör framåt. 4 wd vinner alltid med hästlängder i ALLA andra lägen. Det är inte dubbelt så bra, det är 4ggr så bra, minst... Om du vill ha en busmaskin köp inte en 300 köp 500cc och uppåt, prova tex en can-am 650/800 (ostrypt) som jämförelse så förstår du vad jag menar... MEN om man vill prova sig fram kan en billig 2wd vara ett alternativ å den kommer längre än vad man tror, det är bara det att en 4wd med bra däck och lite motor kommer sjukt långt :D
-
Oj, missade... 40cm. Ja då kan du skita i 2wd eller så köper du en snöskoter oxå! Har du tänkt dig sån körning ska du inte fundera på om det är 2wd vs 4wd som gäller utan snarare på hur stor motor du ska ha! Begagnad 4 wd kanske?
-
Såhär ser det ut, maskinen bygger en vall framför. Tungt... Men jäkligt kul! :lol:
(http://77.244.5.90/images/photos/DSCN1935.JPG)
-
Köp en 4*4 ,så slipper man att ändra sig, men vill du ha fart och hoppa långt ,köp då en quad
-
hmmmmm............kanske tog i lite ..men vanlig svensk skogsvägsunderlag i skogen ...40 cm är väl i över kant !!!
lutar rejält åt 4w iaf ...
hur är det med 300 cc då .. nått man blir nöjd med om man åker 2 mest hela tiden ( vi väger typ 100kg tillsammans) segt eller ??????
-
QL
hehe scysst bild :lol:
-
Nu skall jag sticka ut hakan och säga såhär:
Allt över 400-500cc har man bara för det höga nöjets skull!
Med lågväxel orkar man det mesta, oerhört svårt att få fast mer kraft i backen.
Kanske just extrem djupsnö är det enda tillfället då en 700cc+ är praktiskt om man vill ta sig fram med lite hastighet...
-
Jag stog också i valet och kvalet när jag köpte men jag ångrar mig inte en sekund att jag valde 4wd.
Det ökar din flexibilitiet så pass mycket mer och man behöver inte tänka på om man tar sig fram eller inte :D
-
Det finns begränsningar för en 4x4 också: (Undrar vad det är för klant som kört såhär! 8))
(http://77.244.5.90/images/photos/DSCN1679.JPG)
Till och med en helt enkel 2x4 med vägdäck tar sig fram över förväntan: (Men eftersom det inte är tillåtet så är bilden givetvis ett montage... :wink:)
(http://77.244.5.90/images/photos/DSCN2702.JPG)
Mycket är upp till föraren. En duktig 2x4 förare tar sig ofta längre än en nybörjare på en 4x4...
-
ska man köra i snö med 2wd så går det ju rätt fort att kränga på ett par kedjor på bakhjulen också...
-
Under de vintrar jag har kört i skogen har jag faktiskt bara fastnat en gång, i 60cm djupsnö.
Det var enda gången jag kände att LTZ saknade något.
Men det handlade med om markfrigång för bakaxeln la sig ovanpå snön, med fritt hängande bakhjul som följd.
Nu kanske det räcker att ha drivning på framhjulen i ett sådan läge (har ju aldrig testat) men det kan även vara lika viktigt att ha hög markfrigång.
KingQuaden har ju individuell upphängning bak.
Hur skulle en 4x4 med stelbakaxel fungera i samma situation?
-
Hur skulle en 4x4 med stelbakaxel fungera i samma situation?
Det är sant, delad bakaxel är garanterat ett plus i riktig djupsnö.
(När man plogar så spelar det givetvis ingen roll... :wink:)
-
hur är det med 300 cc då .. nått man blir nöjd med om man åker 2 mest hela tiden ( vi väger typ 100kg tillsammans) segt eller ??????
-
Du kommer troligtvis inte va nöjd länge med 300 och två på...