ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: ajattara skrivet 13 september 2007 kl. 17:39:02

Titel: startproblemer
Skrivet av: ajattara skrivet 13 september 2007 kl. 17:39:02
linhaien vil ikke starte. ingen tegn til liv. bare en svak "tikke-lyd" fra den boksen som er rett ved batteriet (startrelet?). Jeg prøvde med startkabler på bilen, men det hjalp ikke.

Den har vært sånn før også, men den har alltid startet etter noen forsøk, men ikke idag.

jeg har holdt på i flere timer....  :?:  Hva kan det være?  :?:  :?:
Titel: startproblemer
Skrivet av: mats_o skrivet 13 september 2007 kl. 18:22:07
Menar du reläet närmast batteriet så är det huvudströmsreläet (åtminstånne på 260 och de ska vara lika)

Tänker jag rätt så borde du kunna testa och tjuvkoppla det
Titel: startproblemer
Skrivet av: ajattara skrivet 13 september 2007 kl. 18:48:43
hvordan gjør jeg det?
Titel: startproblemer
Skrivet av: mats_o skrivet 13 september 2007 kl. 19:09:18
Tyvärr måste jag börja med att be om ursäkt. Jag mindes fel när jag kollade elschemat. Det är startreläet.

man kan i teorin tjuvkoppla det med en kraftig skruvmejsel mellan de två skruvarna men jag vet inte hur mycket det kommer att gnistra på en fyrhjuling. Det är bättre att prova med att koppla in ett annat relä. tex ett vanligt extraljusrelä.

Det klickande ljudet låter ju som ett dåligt relä om det klickar hela tiden
Titel: startproblemer
Skrivet av: ajattara skrivet 13 september 2007 kl. 19:14:25
ja. det klikker hver gang jeg trykker på startknappen. Den blir også veldig varm etterhvert.
Titel: startproblemer
Skrivet av: mats_o skrivet 13 september 2007 kl. 20:16:41
Iom att den blir het så verkar det som om det kan vara så att reläet fungerar ändå. I sådanna fall kan det vara startmotorn.

Inte helt lätt att felsöka över internet :? . kan du mäta och se om du har spänning på den kabel som inte går till batteriet när du trycker på startknappen?
Titel: startproblemer
Skrivet av: Snutte skrivet 13 september 2007 kl. 20:19:56
Om du tar två startkablar och sätter en på var skruv på reläet och sedan sätter ihop startkablarna med varan i andra änden så ska du se att den startar. Det är garanterat startreläet som är gånget, ganska vanligt tyvär, men det är väl det ända som är vanligt på en Linhai eller!? :?
Titel: startproblemer
Skrivet av: STENE skrivet 14 september 2007 kl. 09:58:28
Tror som snutte att det är start relät. Jag är inne på mitt andra som nu börjat klicka mer och med. Det blir en massa oxid i relät. Prova att kort "kortsluta" mellan de två stora skruvarna på relät. Om inte så är det risk att det är start motorn. eller värre.
Titel: startproblemer
Skrivet av: Koma skrivet 14 september 2007 kl. 13:35:33
Min maskin har gjort det två gånger, första gången så gick det med startkablar men inte andra. Kopplade då bort batteriet för att kolla om det var kortis i batteriet och tog startkablarna eller plus direkt till startmotorn och maskinen startade. Köpte ett nytt batteri och sedan har det funkat för mig-
Titel: startproblemer
Skrivet av: ajattara skrivet 14 september 2007 kl. 14:42:14
Det var startreleet . Jeg fikk start på motoren ved å kobble sammen de to ledningene.  :)  bra!

Jeg lurer litt på om det var for lite strøm på batteriet og om det kan ha vært grunnen til at releet gikk ??  Vurderer å kjøpe nytt batteri.
Titel: startproblemer
Skrivet av: STENE skrivet 14 september 2007 kl. 14:50:05
Citat från: "ajattara"
Det var startreleet . Jeg fikk start på motoren ved å kobble sammen de to ledningene.  :)  bra!

Jeg lurer litt på om det var for lite strøm på batteriet og om det kan ha vært grunnen til at releet gikk ??  Vurderer å kjøpe nytt batteri.


Hoppas du inte kopplande samman de 2 stora ledningarna och lät dem vara så. Du bör koppla isär dem så fort maskinen startar eftersom det annars är risk att startmotorn tar skada.
Titel: startproblemer
Skrivet av: Snutte skrivet 14 september 2007 kl. 16:02:44
Det är för tunnt material i reläet vilket gör att det är väldigt känsligt för temperaturväxlingar, och därmed blir det lätt kondens i det vilket blir till följd att det bildas beläggning på kontaktytorna i reläet.
Skaffa ett till en båtmotor i stället, bland de tåligaste man kan få tag i!
Titel: startproblemer
Skrivet av: kala skrivet 14 september 2007 kl. 16:06:23
Jeg har opplevd det samme med for lite strøm på batteriet. Nok strøm til at releet kobler inn, men ikke nok til å drive startmotoren rundt.
Titel: startproblemer
Skrivet av: Snutte skrivet 14 september 2007 kl. 16:11:31
Det är för att det är oxid på kontaktytorna, blir bara värre och värre, bara att byta relä!
Titel: startproblemer
Skrivet av: MadMike skrivet 14 september 2007 kl. 20:10:46
Snutte har helt rätt, byt till ett som hör hemma på en utombordare= kompakt och tål hur mycket stryk som helst.