ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: iwar skrivet 11 september 2007 kl. 19:27:54
-
Efter att äntligen fått hem trottelkittet så tog jag bort strypningen i helgen, MEN över 100km/h så börjar den bluddra för att sedan bara dö av. Sen är den svår att starta igen.
Vad kan ha hänt? Hade inte det här problemet innan jag tog bort strypningen. Nga förslag?
/Iwar
-
Det är säkert varvstoppet du känner av, sitter en varvtalsbegränsare inbyggd i cdi'n, går tyvärr inte att ta bort, möjligen om det skulle finnas någon annan cdi utan varvstopp, som skulle kunna passa. :?: :roll:
"Trottelkit", vad är detta :?: :?:
-
Trottelkit = ostrypt trottel samt munstycke.
Mer än 110 bör den klara av utan att stås av, gick 90km/h innan.
Samma sak hände på lägre växel innan jag tog bort insatsen i avgassystemet. Den orkade inte utan ville bara dö av.
-
Gissar att det är Goes 450x vi snackar om.... Därav förvirring?
Har du tagit bort ändproppen i avgasröret?
-
Japp Goes 450x, tänkte inte på att skriva det. :)
Ändproppen?
Tog bort röret som stack ut, har ingen bättre förklaring tyvärr. Första 4hjulingen. :D
-
Tjena!!!
Strypningen sitter i förgasaren och ljuddämparen.
Ja kör ostrypt, den gör typ 120-130 sen börjar det bluddra.
Ska fixa större munstycke å annat luftfilter å öppna luftburken lite.
Sneglar lite på supertrapp ljuddämpare så att man
får lite motstånd i dämparen och sänker ljudet,104db på tomgång.
-
Tackar för inkomna svar, måste tyvärr fortsätta arbeta nu.
Måste få bort att den dör av, är irriterande.
Får se om jag löser problemet.
/Iwar
-
Såvitt jag kan förstå så har du bytt munstycke. Du behöver förmodligen komplettera andningen också. Byta filter eller ta ur insatsen i dämparen eller både och. Det kan ju vara så som Turbo skriver att varvstoppen går i men om det inte skulle vara det så kolla färgen på tändstiftet. Om den får för mycket soppa är stiftet sotigt.
Men att problemet uppkommer när du ska maxa hastigheten talar nog för att varvstoppen går i tyvärr annars skulle den nog bluddra även vid snabba gaspådrag på lägre varv.
-
Tjena!!!
Bludder uppstår även vid 90-100 på min goes.
-
Har provat lite olika inställningar på min Goes 450X
Kan meddela att enl.min test är den bästa konfigurationen trottelkit med munstycke, "pluggen" kvar i ljuddämparen, dock rensad från påsvetsad strypning och sist men inte minst TÄT luftburk d.v.s ett lock som är helt, om det nu går att uppbringa :!: :!: Jag har tejpat fast mitt :!: :!:
Dock finns det troligtvis en varvtalsdödare/box som går in, så vill man ha
hög topphastighet får man dreva som f.. :!: :!:
Dock med drev som inte verkar finnas f.n. :!: :!: :(
-
Tjena!!!
Pluggen till ljuddämparen sågade du av "strypdelen"?
Hur går och låter den nu?
Drev håller jag på och kollar upp, ska beställa ett imorgon.
återkommer efter mont+provkörning, om ni kan vänta.
-
Min Goes 450X går fint med trottelkit å strypningen borttagen i ljuddämparen!! Provad lite med strypningen kvar i ljuddämparn, men då gick min ryckigt som fan.. Men du kanske skulle ta å kolla så att membranet inte kom fel när du monterade trottelkitet.
-
Tjena!!!
Pluggen till ljuddämparen sågade du av "strypdelen"?
Hur går och låter den nu?
Drev håller jag på och kollar upp, ska beställa ett imorgon.
återkommer efter mont+provkörning, om ni kan vänta.
Min låter som det var tänkt från fabrik, helt ok :!:
Man skär av innerröret som e fastsvetsat baktill så det perforerade och ljuddämpande röret är fritt invändigt.
Svår beskrivning, men ändå... :D
-
Tjena!!!
Sågade av strypningen på ljuddämparpluggen idag,
montade tillbaks den.......fan va tyst de blev.
Lite tjurig var den å få igång, kan bero på att den inte blivit körd
på typ 10 dagar, pga förkylningshelvete, åså regnar det nu,
får vänta till imorgon.
Ursäkta för svordommarna.
-
Kör hyosung 450.. antar att d är samma dämpare oxå...
Ja gjorde en egen insats... 7cm lång, samma som orginal "rör" i dämparn. och 36mm diameter, ("orginal" 47mm eller så) med perfrör å massa dämpull runt och montera i fästena för orginal dämpinsats.
Hur som helst, låter Mycket trevligt, och fick bättre mellanregister, ökade från 90 till hundra i toppfart!?? strypt...
Men, vartefter hornen växer... funderar på en dämpare från enduro, crosshoj... nån som provat? tips!? :)
-
Tjena!!!
Var ute på en liten tur1 1/2 timme, på vägen hem åkte
jag på nynäsvägen(skyltat 70)
mellan farsta och tyresövägen en sträck på 300-600 meter istället
för småvägar.
Gasade fullt typ 400 meter sen började skiten bluddra sen dog den,
skitkul mitt på stora vägen, som tur var hade jag kört på avfartsstäckan.
Tryckte in kopplingen och släppte den igen, 4hjulingen startade igen,puh.
Jag var tvungen att prova för och se efter vad den gjord, men de gick inte
och titta ner på mätaren för det blåser halv storm ute.
Va fan e problemet igentligen me dessa goes/hyosong som
dör vid fullgas.
Ja, jag har fixat locket till luft burken, kollat resten också.
-
Tjena!!!
Var ute på en liten tur1 1/2 timme, på vägen hem åkte
jag på nynäsvägen(skyltat 70)
mellan farsta och tyresövägen en sträck på 300-600 meter istället
för småvägar.
Gasade fullt typ 400 meter sen började skiten bluddra sen dog den,
skitkul mitt på stora vägen, som tur var hade jag kört på avfartsstäckan.
Tryckte in kopplingen och släppte den igen, 4hjulingen startade igen,puh.
Jag var tvungen att prova för och se efter vad den gjord, men de gick inte
och titta ner på mätaren för det blåser halv storm ute.
Va fan e problemet igentligen me dessa goes/hyosong som
dör vid fullgas.
Ja, jag har fixat locket till luft burken, kollat resten också.
:?: :?: Har aldrig haft det problemet med min :!:
Den går som spjutet,
Har aldrig haft problem att den bluddrar vid max gaspådrag.
Låter konstigt :?:
Har du kollat förgasaren så att inte membranet sitter fel och det läcker, viktigt att den sluter tätt och sitter rätt,kanske har det kommit in något skit i förgasaren :?: Vatten i soppan :?:
Eller luftfiltret som spökar :?:
-
Tjena!!!
Inte vatten i soppan, luftfilter/luftburk ok.
Ska besöka en firma på månda el tisdag som ska
kolla och optimera förgasaren.
Prata med en vän som lämnat in sin smc 250 för
rätt bestykning.
Hans smc gick betydligt mycket bättre efter hans besök på det företaget.
Visst kan ja kolla upp det själv, men det finns luft skruvar
lite andra inställnings möjliheter som borde undersökas.
En sak till.
Är det bara vi som har goes/hysong som har detta bekymmer?
Eller finns det andra märken som har samma problem?
-
Tja, har samma/ liknande probbs me min rapier på sista tiden. maxade ur vid omkörning, å så dör skiten...!! tvärdöd, den smäller inte ens som den gör när man släpper gasen annars. (smäller som fan i vanliga fall.. nån annan som haft d problemet förresten, d låter fördjävligt...)
Alltså, är d tändningen som bryter..!? å i såfall, varför bryter den efter 35sekunder på fullvarv!? när den går rent.!
Jo, den kommer igång igen när hastigheten kommer ner i 45 till 50 eller så. men d här är ju fan livsfarligt! har ju ingenstans att ta vägen när motorn dör..
-
hade nästan samma problem på min ltz ibörjan.
När man hade dragit en fullgasrepa sen släppte gasen så dog den.
Men det visade sig att soppa skruven var för lång ut skruvad.
Kolla den. PÅ ltz sitter den under förgasaren.
Ställ in hög tomgång skruva in skruvan i botten skruva sakta ut den till att varvet på motorn går upp där har du det optimala läget.
Om den går bäst med skruven i botten har du för stort huvud munstycke. Går den bäst näst skruven är 2 1/2 varv utskruvad har du för litet huvud munstycke. Den bör stå mellan 1 och 2 1/2 varv utskruvad.
Kasta i ett öppet filter och bort med snorklar och luftburklock.
Sen går den som ett skott. funka på min ltz iallafall.
Blev grym skillnad.
-
Tjena!!!
zupe skrev
hade nästan samma problem på min ltz ibörjan.
När man hade dragit en fullgasrepa sen släppte gasen så dog den.
Men det visade sig att soppa skruven var för lång ut skruvad.
Kolla den. PÅ ltz sitter den under förgasaren.
Ställ in hög tomgång skruva in skruvan i botten skruva sakta ut den till att varvet på motorn går upp där har du det optimala läget.
Om den går bäst med skruven i botten har du för stort huvud munstycke. Går den bäst näst skruven är 2 1/2 varv utskruvad har du för litet huvud munstycke. Den bör stå mellan 1 och 2 1/2 varv utskruvad.
Förstog jag detta,hm, vi tar det långsamt .
1.öka tomgången
2.skruva på soppa skruven tills varvtalet går upp
3.sänka tomgång
resten är jag med på, ska kolla efter jobbet imorgon.
Ska även besöka örby motor idagarna å be dom titta på fuggen.
Förresten, zupe ser du någon skilnad på goes/hyosong,
motorn alltstå, mot din suzuki?
-
Förresten! Sitter d vacum-fugge på suzkan??
-
Tjena!!!
Hittade problemet på min 4hjuling, grova slangen som sitter mellan
luftburk å fuggen lossnade i tisdags kväll.
Vilket helsike de var å få dit den på plats igen, riva kåpor osv.
-
Har du kollat vakumslangen till soppakranen sitter den fel stängs soppan av när vkumtrucket sjunker,som de gör vid fullgas :(
-
De här "stoppet" vid höga varv på 5:an som alla snackar om, har jag aldrig märkt. Den är ostrypt, satte precis på en kugg till fram, de blev ingen större skillnad på hastigheten men den går lugnare.
Jag kan dra den till strax över 140 och ingen tendens till att pluddra och de var lika dant innan jag satte på de nya drevet.
Finns de några "bevis" på att de sitter ett varstopp i CDI-boxen eller de är bara som snacket går?
-
Jag och mina kompisar har heller inget problem med bludder på Goes 450x och Hyosung 450 :?:
-
De här "stoppet" vid höga varv på 5:an som alla snackar om, har jag aldrig märkt. Den är ostrypt, satte precis på en kugg till fram, de blev ingen större skillnad på hastigheten men den går lugnare.
Jag kan dra den till strax över 140 och ingen tendens till att pluddra och de var lika dant innan jag satte på de nya drevet.
Finns de några "bevis" på att de sitter ett varstopp i CDI-boxen eller de är bara som snacket går?
Så vitt ja vet finns d INTE något varvtalsstopp p på rapier/ gose 450! Den varvar mer på fyran än va den gör när den bryter på femman fullt...
Nån som felsökt om d är tändningen eller soppan...? ja tänkte prova me en strobblampa... :D men fick hojen inbytt ist...
/Dev
-
hejsan alla "glada"
jag har läst lite om era problem nu och kan säga att det "äntligen" finns nån med liknande problem som för mig.....
min geos 450x har hafft men hel rad med problem som har på kallat verkstads besök efter verkstads besök.
det störst problemet med hojen är att den "bludrar/kväver" sig själv på full varv ibland första gången det hände sprack min kylare men byte som följd.
fick hem hojen å den gick som en påse nötter tillbax med den igen för ventil justering vid 85mil.
hämtade den igen glad för nu ska ju allt vara ok men efter redan en mils lugn körning tänkte jag att nu ska vi dra ur den lite å se om den går som den ska...... å vad händer jo fanskapet lägger av igen på fullvarav in med koplingen för att göra en tjuvstart men istället för att starta smäller det bara till under tanken med ett mega stort vitt måln runte hela hojen rullar in till kanten och försöker starta den på nytt men icke det enda som kommer ur avgasröret är vit rök å lite bludder men igen tendens till att tända.
till bax med hojen till verkstaden igen riktigt förbannad.....
dom river ner den och upptäcker att jag lyckats skjuta av topp packningen
som följd av detta är hela motorn vatten fylld "tro f-n att den inte startar"
så dom beställer hem en ny packning tog en å en halv vecka från frankrike !!!!!!
när dom ska montera den kontroll mäter dom även toppen och får syn på att även den är skev den slog på ca en 10:del så iväg med den på planing.....
ska hjämta hojen imorrgon igen å då ska den plågas ordentligt.....för den är ju byggd ör att köras med inte stå på verkstad !!!!!
å en sak till jag har aldrig märkt av nått varav stopp på min hoj trotts att den går full varv för det mesta på alla växlar så jag tror inte så mycket på den teorin......
men jag är nyfiken på vad det kan vara för problem som jag har hafft med min som orsakat mitt strul nån som har nån :idea:
-
Tja Kyozo!
shit! å ja trodde JAG haft problem...!!!? 8O
Låter som du haft problem me en trasig topppackning/ skev topp hela tiden... vitt moln.... glykol.... 8O
men ja undrar. har din hoj smällt "som faaan" vid gasavslag...?
eller har "kröken" jämnt blivit sanslöst varm. min va gul förbi värmeskyddet..
Ja undrar nämnligen om inte både min topp och ventiler tog stryk av att den inte levererade soppa i lågfartsmunstycket... som sen sotade igen...! pga otäta ventiler....? (skev topp!?) som sen gjorde att den tvärdog vid fullgas...
fan, d där vart förvirrat å långsökt... försöker igen.
galet varm krök: visade sig vara def/sotigt lågfartmustycke. fabriksfel.
sotigt lågfartsmunstycke: otäta insugningsventiler...?
galet varm krök, kan d ha berott på otäta avgventiler oxå....?
otäta ventiler, kan d ha berott på första vetiljustering vid 200mil...?!!
Hur som helst. Galet varm topp/avgasrör: kan d ha skevat toppen?
Å isf, kan Detta ha lett till att motorn tvärdog vid maxfart...??
fast ja slapp skjuten kylare förstås... äh, många fel på vägen. men frågan är hur många som hänger ihop...?!
Nån som känner igen nått av d här?
Jo, förresten... en halv vecka för delarna...?? va fan, ja fick inga delar överhuvud taget på flera månader...!! 8O (trasig tankgivare... trasig bakdämpare !,5mån å räknar fortfarande och trasig bakfälg tre veckor...)
/Dev
-
min krök har åxå varit "röd" för bi skyddet men å andra sida så är inte det så farligt med tanke på att det ska vara en avgastemp på ca 95/100 grader normalt sett och under krafftig belastning kan den stiga ytterligare.... (enligt min åf) min krök var så röd effter ca en timmes plågsamt körande i ett grustag annars har dnei nte blivt röd längre än fram till värme skyddet.
du måste ha varit "snäll" mot din hoj om du lyckades köra 200 mil innan ventiljustering ;) min hadde tappat lite spel men inom tolerans redan vid 30 mila servicen och vid 80 mil så var dom helt fel i inställda.
dom ska enligt vad jag lyckat läsa mig till kollas/justeras redan vid 30 mil om behov finnes sen ska det tydligen vara dax igen vid ca 100 mil sen blir det längre mellan justeringarna
bluddret som du beskriver är det enbart vid gas släpp ? svarar hojen på gasen direkt vid gaspådrag igen eller "mörkar" den lite innan den kommer ? iså fall tydder det på en fel installd tändnig.
tänkte höra om du har hafft några problem med att kyllvattnet försvinner ur kylaren men inte ur behållaren...... på min hoj så funkar kan man inte lite på kylvatten behållarens nivå den kan vissa fullt men så öppnar man kylaren så är den knappt halv......(min åf säger att man inte ska kolla i behållaren utan i kylaren) samma sak vid påfyllning tycker jag är välldigt lustigt för jag menar vart kollar du nivån i billen eller på andra hojar tex.....men jag ka nju för stå att inte nivån i behållaren går att lita på när den sitter monterad i under kant av kyllaren.....
-
tjena!!!
Dör era goes/hyosong fortfarande vid hög hastighet eller
högt varv?
De gör inte min längre, hade hjulingen inne på service och lite
allmän översyn med tanke på att man har garantier i 5-6 mån till.
Bad även om att åf skulle monta större munstycken.
Dom fick årdning påt kan man säga, går som f.....n.
Har en tendens att bluddra lite vid feg körning, dvs lugn körning.
Bluddrandet kan jag ta, bara den inte dör på vägen som den gjorde förut.
Kanske drar lite mer soppa, skit samma.
Mvh tompas
-
om den bluddrar så får den för mycket soppa i gämförelse med luft så nästa steg måste vara öpet filter för dig å då kommer den att gå ännu bättre ;)
-
Tjena!!!
Större munstycke är monterat+öppet filter.
Det är så pass lite bludder så att ja kommer nog att nöja mej med det.
Hjulingen går bättre nu, kanske att ja sänker/höjer nålen,vet inte,
ska köra ett tag å göra en bedömning av detta först.
Har ett dj-kitt liggande i garaget, väntar lite med det.
mvh tompas
-
ok väntar med spänning på hur den kommer att funka med dj kittet på har seglat lite på det men inte vågat köpa har inte hör nån annan med likadan maskin som provat (är nog lite feg/snål) :wink:
-
Jag fixade en ny förgasare istället med accpump Mikuni tm40+K&n filter och utan lock på luftburken då vaknade den till liv :D.Nu går den mycket bättre än original+ett enormt botten vrid :D :D :D