ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: QL skrivet 11 september 2007 kl. 13:06:30
-
Min fina svarta TGB 425 har stått i garaget från det att jag fick den för en dryg månad sedan fram till nu i helgen. :(
Under tiden har jag kontrollerat strypningen, monterat GPS (Garmin 2820) och satt på andra hjul men lite mildare mönster.
MEN nu i helgen var det dags att åka en långtur! :lol: Hade tänkt att köra lite innan för att kolla att allt var ok, men det fanns inte tid, maskinen hade bara gått 1500 meter innan det var dags för avfärd...
Här är GPS loggen av turen:
(http://77.244.5.90/images/photos/atvsep07.png)
66 mil blev det med grusvägar, asfalt, skogsstigar och ett och annat grustag. :lol:
På fredags morgonen gav vi oss av och jag packade med en hel del verktyg för man vet ju aldrig var som kommer att hända med en splitter ny maskin... :roll:
Vi kom ca 5 mil (lite bortanför Enköping) när maskinen toppade 51 km/h... Problemet var det klassiska; bromsarna släpper inte p.g.a. fotbromsen är för hårt spänd (går inte tillbaka helt). Lätt fixat, men blev lite orolig där ett tag... :lol:
Mellan Lindesberg och Hagfors hittade vi helt underbara grusvägar/skogsstigar! TGBn piskade på rikigt bra, imponerad!
Framåt kvällen visar det sig att mötande trafik inte riktigt gillar mitt halvljus, som verkar för högt ställt, måste kolla på detta... (Eller är det felkopplat? Det är väl de yttre strålkastarna som är halvljus??)
Under lördagen regnar det så vi börjar dra oss hemmåt, så blir det mest asfalt. :?
Mitt intryck av TGB:n såhär i efterhand:
- Mycket fin kvalitet, pålitlig maskin.
- Fotbromsen behövde en liten justering, halvljuset för högt.
- Extremt högt varvtal! Tinitus! Hoppas CVT vikterna jag beställt avhjälper detta...
- Ingen 2WD/4WD indikator, lite konstigt varför det inte finns. Nu är jag inte riktigt säker på om 4WD har gått i eller ej...
- Hastighetsmätaren stämmer inte på min maskin, kan bero på att jag fipplade till det när jag skulle ändra mellan 12/24h visning på klockan... :oops: (När hastighetsmätaren visar 100, säger GPSen 82).
- Låg toppfart, 83 km/h (GPS). Känns som ett övervarvningsskydd går i och det kan jag förstå för den varvar som bara den! Hoppas på CVT vikterna...
- Otroligt smidig ATV trots sin storlek!
- Gillar bensin... Vi körde ganska hårt, men den drar 0,8-1,2 liter milen. Kan bero på extrema varvtalet på motorn!
- Fin lågväxel, äntligen en riktigt låg lågväxel!
Nu skall det monteras handtagsvärmare, planerar redan nästa tur! Men den blir inte förrän de nya CVT vikterna är monterade! :lol:
-
Lät som en trevlig tripp. Hur är det med backen på TGB. Är den lågväxlad också? Varken CF eller Linhai har ju en låg back.
Lite synd faktiskt.
-
Backen käns som lågväxlad = långsam och varvtalsspärrad = bludder... :?
Men, jag backar inga längre stäckor... :D
-
Nice liten tripp där Torbjörn ;)
När är det dax för en riktig lerbad :lol:
//Mika
-
ahh...då var det era två maskiner jag såg i Filipstad på morgonen parkerade vid nåt motell eller liknande. Kul att läsa recensionen från långturen :D
-
:D Va ballt! Har du inga bilder ifrån resan???
Jag har ljusterat framljusen på min oxå (de stod högt) men jag har inte haft några problem men fotbromsen som du.
-Ja, den kommer både att bli bensinsnålare och betydligt lugnare i varvet när du bytt variatorvikterna + mera ax ifrån stillastående :twisted:
Håller med om att det är synd att det saknas en indikatorlampa (säkert något man kan koppla dit själv om man vill) men jag känner faktiskt direkt i styret när jag kopplat i 4WD den blir ju en liten aning trögare i styret då!! Om inte annars kommer du att veta det i halvmeter snö!! Man kommer inte loss utan 4WD då!!!
Väntar med spänning på bilder :D
-
På begäran: :wink:
Synd att vi inte var duktiga att ta bilder från skogsvägarna utanför Hagfors... Det var riktigt bra körning där!
(Eftersom jag håller i kameran är det SYM-Peter som syns på ett par av bilderna)
(http://77.244.5.90/images/atv/20070907-002.jpg)
(http://77.244.5.90/images/atv/20070907-004.jpg)
(http://77.244.5.90/images/atv/20070907-009.jpg)
(http://77.244.5.90/images/atv/20070907-013.jpg)
(http://77.244.5.90/images/atv/20070907-014.jpg)
(http://77.244.5.90/images/atv/20070907-024.jpg)
(http://77.244.5.90/images/atv/20070907-027.jpg)
(http://77.244.5.90/images/atv/20070908-004.jpg)
(http://77.244.5.90/images/atv/20070908-011.jpg)
-
ahh...då var det era två maskiner jag såg i Filipstad på morgonen parkerade vid nåt motell eller liknande. Kul att läsa recensionen från långturen :D
Visst var de det!!
Våra reseförberedelser var inte bra denna gång... Vi hade inte bokat några hotell, vi visste fanktiskt inte ens vart vi skulle åka. Det fick bli som det blev, vi hittade detta motell i Filipstad. Inte så illa som man kan tro faktiskt. :)
-
:D Skitfina bilder tycker jag!
Ni verkar att ha haft kul...
Alltid roligt att se andra Blades "in action" än bara min egen 8)
Fina fälgar :D
Är däcken tystare än orginalen??? Det verkar de vara med tanke på mönstret...
Jag kör mest i skog så jag byter nog inte mina...
Tack för fint ögongodis!
-
Är däcken tystare än orginalen??? Det verkar de vara med tanke på mönstret...
Har inte kört med Bighorn däcken än, så jag vet inte...
Men jag om du "hör däcken" på din maskin så längtar jag efter mina CVT-vikter för motorn överröstar allt på min just nu! :lol:
-
Helt underbart att se tgb450in jämte quadlander 250in..
Storklas & Lill-klas verkligen.
Jag tror nog att vikterna kommer att göra skillnad, men kan det inte vara läge att dreva den inför långkörningar? Ja menar om du vill ha upp topphastigheten lite, och den har orket så finns det väl inget som stoppar att dreva ner den litta, antingen fram eller bak ?
Om inte annat kanske att komplettera med.. eller ere kardan på tgb'n ?
-
kan det inte vara läge att dreva den inför långkörningar? Ja menar om du vill ha upp topphastigheten lite, och den har orket så finns det väl inget som stoppar att dreva ner den litta, antingen fram eller bak ?
Om inte annat kanske att komplettera med.. eller ere kardan på tgb'n ?
Jo, kardan är det allt... Svårdrevat då... :wink:
Kan meddela att SYM 250:an lätt körde förbi mig när TGB:n maxade 83 km/h (GPS)! SYMarna går riktigt bra... :evil: :lol:
-
skumt med din låga hastighet (83km/h), min gör 105km/h vid 7800varv enligt mätare och 102km/h enligt GPS under gynsamma förhållanden. Har också för övrigt justerat halvljuset. :D
-
Har för övrigt kontrollmätt med bil på motorvägen, en C70 och där visade mätaren nåntans runt 99-101km/h så när det går att se! DU kanske skulle göra en kontroll till för du bör ju få upp den i hundra, det får jag till och med nästan med passagerare (98km/h) :D
-
Har för övrigt kontrollmätt med bil på motorvägen, en C70 och där visade mätaren nåntans runt 99-101km/h så när det går att se! DU kanske skulle göra en kontroll till för du bör ju få upp den i hundra, det får jag till och med nästan med passagerare (98km/h) :D
Tusan, jag börjar misstänka att mina hjul är mindre än original! Det skulle förklara att hastighetsmätaren visar kocko siffror och att den varvar SÅ extremt att varvtalsstoppet går i! Argh, det skulle förklara allt! :!: Måste omgående springa ut i garaget och kolla! 8O
EDIT: Nej, det var 25"... Vad kan vara fel? Om era lätt gör 100 och min gör alltid exakt 83 sedan slår övervarvningsspärren (antar jag!) till... :evil:
-
Den varvar som sagt ganska bra men det går att justera lite med variatorvikter, skället till så högt varvtal är enligt TGB att få den så vridstark som möjligt i skogen med 400cc, det är som sagt en terrängmaskin i botten, inte vägmaskin trots att den är vägregistrerad. Vid vilket varvtal slår din varvtalspärr i? Har varvat min till 8500varv utan att den spärrar enligt mätare. Men som sagt får du inte upp den i mer än 83km/h då är det nåt lurigt, om du inte har överlastat den fullständigt... min hastighet är mätt med Maxxis Bighorn däck och dom är rätt stora faktiskt! :D
-
Min förra TGB 250 gick faktiskt fortare med terrängdäck än med vägdäck!
Jag kör med mina Maxxis Bighorn däck på väg, dom är GRYMMA på väg med! Så helt vibrationslösa terrängdäck lär du få leta efter hos andra tillverkare... om man jämför med dom som satt på TGB 250, inte en skruv kvar efter kört på väg... hi hi :D
-
Tusan, jag börjar misstänka att mina hjul är mindre än original!
Testa att mäta rullomkretsen på dina däck resp Bighorn. Det kan skilja fast båda är 25".
-
Testa att mäta rullomkretsen på dina däck resp Bighorn. Det kan skilja fast båda är 25".
Skall kollas imorgon!
Fundering dock... :roll:
25*2.54*3.14=199,4 cm flyttar sig maskinen på ett 25" hjulvarv.
100-(83/102)=19% långsammare är min maskin.
199.4*(100-19)=161,5 cm borde min maskinen flytta sig per hjulvarv för att få felet.
161.5/2.54/3.14=20" skulle mina hjul då vara.
Det skulle alltså skilja 5" (13 cm) 8O , njaaaa... :?
Min matte kanske är rosslig, så jag skall mäta imorgon. :wink:
:idea: Annan paranoid teori: Har man börjat montera in strypringar i CVT:n för att begränsa hastighetern till den angivna konstruktiva maxhastigheten i regbeviset? Skulle också resultera i exakt detta symptom... :? Eller nej, hastighetsmätaren skulle inte visa 102 som min gör... :cry: Skumt det här...
Inte kan jag väl BÅDE ha knas på min hastighetsmätare OCH på CVT utväxlingen?! :roll:
-
skället till så högt varvtal är enligt TGB att få den så vridstark som möjligt i skogen med 400cc
Jo, visst, men det trodde jag att man hade lågväxeln till... 8)
-
Ang. "varvtalsstoppet" man kan programmera på mätaren, så är det nog bara så att man får en varning när den varvar över det man programmerat in. Jag kan inte tänka mig att den "spärrar" motorn/CDI:n på något sätt...men jag kan ha fel....
Se till bara att du inte ändrat förhållandena bara för dessa mätare passar nog flera modeller typ 250+325cc.
Det verkar iofs som att din står rätt för min går oxå till runt 101 km/h maxfart på plan väg men då rullar även maskinen i denna hastighet tycker jag. (har inte mätt men kört hoj i 12 år)
Har du tagit bort strypningarna i avgassystemet???
Det finns ingen strypbricka i variatorn iaf och min rem går ända upp på skivorna med både gamla som nya vikter faktiskt!
*funderar*......
-
Tackar för infon!
Japp, det fattas nu två pluggar i avgassystemen...
:lol: Det här är mer och mer mystiskt. Nu skall jag ut och pumpa + montera på Bighornhjulen och testa bara för att ha gjort det!