ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Pake skrivet 11 september 2007 kl. 08:38:27
-
Tjo
Har inte kört 4-hjulingen på ett par månader. Jag glömde att palla upp den och nu är iaf bakhjulen inte helt runda längre, hoppar fram..
Nån som vet hur man kan rädda däcken, eller är det bara att köpa nya?
/Pake
-
Åk på dom en stund så försvinner ojämnheterna.
-
Tjo
Har inte kört 4-hjulingen på ett par månader. Jag glömde att palla upp den och nu är iaf bakhjulen inte helt runda längre, hoppar fram..
Nån som vet hur man kan rädda däcken, eller är det bara att köpa nya?
/Pake
Pumpa dom så mycket dom tål och lägg dom på ett varmt ställe ett tag..
-
De kommer att gå till sig förhoppningsvis.
-
Fick tips av en däck nisse att när dom får sina däck så kommer dom in tryckta i kartonger så dom är inte heller runda.
Så han blåste in 2 kg i däcken när han satt på dom, så fick kunden släppa ut luften till normalt tryck efter ett tag.
Dock om du har kvar Kenda org däcken så har jag för mig att det står max 0.5 kg i dom. Mina däck var oxå platt då den stått med 0.1 kg på samma ställe i 2-3 år...
Vågade inte blåsa in mer än 1.5 kg i mina, dom vart bättre men inte bra.
Pallrade upp den på domkraften och hade den där en vecka med högt tryck men det hjälpte inte mina däck, men dom var rejält platt oxå.
Syntes tydligt när man snurrade däcket i luften...
Hoppas du får till dina iaf, dom lär ju inte vara lika platta som mina var.
-
Fick tips av en däck nisse att när dom får sina däck så kommer dom in tryckta i kartonger så dom är inte heller runda.
Så han blåste in 2 kg i däcken när han satt på dom, så fick kunden släppa ut luften till normalt tryck efter ett tag.
Dock om du har kvar Kenda org däcken så har jag för mig att det står max 0.5 kg i dom. Mina däck var oxå platt då den stått med 0.1 kg på samma ställe i 2-3 år...
Vågade inte blåsa in mer än 1.5 kg i mina, dom vart bättre men inte bra.
Pallrade upp den på domkraften och hade den där en vecka med högt tryck men det hjälpte inte mina däck, men dom var rejält platt oxå.
Syntes tydligt när man snurrade däcket i luften...
Hoppas du får till dina iaf, dom lär ju inte vara lika platta som mina var.
0,5kg är för körning på hjulet. Det brukar också stå vad som är max sättningstryck (det man använder för att trycka ut hjulet på fälgen) och det brukar vara ca 2,5kg. Att gå upp till det trycket ett tag är ingen fara, men man ska inte köra med dom så hårt pumpade.
-
0,5kg är för körning på hjulet. Det brukar också stå vad som är max sättningstryck (det man använder för att trycka ut hjulet på fälgen) och det brukar vara ca 2,5kg. Att gå upp till det trycket ett tag är ingen fara, men man ska inte köra med dom så hårt pumpade.
Aha, tänkte om ventilerna inte tålde så högt tryck så man sköt sönder dom eller nått. Men det kanske är samma som på bilar.
-
Åk på dom med lite luft ( 0,3) på väg så blir dom varma och runda.
Hade samma problem med min jeep med 33" på och då körde man någon kilometer så var det borta
Lycka till
Nesse
-
Åk på dom med lite luft ( 0,3) på väg så blir dom varma och runda.
Hade samma problem med min jeep med 33" på och då körde man någon kilometer så var det borta
Lycka till
Nesse
Precis, inte med högt tryck som jag vet en del säjer.
Gummit behöver masseras lite bara.
-
hmm får väll testa både och.. två utan luft och två överpumpat hehe
Nä, ska prova med nästan ingen luft ett tag, funkar inte det får jag väll testa med överpumpning.
Vore skit om man måste byta däck för att hjulingen har fått vila.
-
Körde min i några km med 0.1 kg men det hjälpte ingenting. Fast man kanske måste köra några mil då innan det hjälper.
Eller så var det mina däck som var bortom räddning.
Hoppas du får till dina däck iaf :)