ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: PansarHarry skrivet 9 september 2007 kl. 19:19:59

Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: PansarHarry skrivet 9 september 2007 kl. 19:19:59
Tjo, läst att nån har problem med kopplingsslir.
Men tvärtom på min maskin (Barossa -06).

När maskinen stått en stund så fastnar kopplingen ihop.
Startar jag den med friläge så smäller det när jag lägger i växel.
Den kopplar ej ur.
Brukar istället lägga i tvåan innan jag startar den. Hålla in kopplingen och putta den framåt. Då hörs ett knäpp och kopplingen "släpper" så det går att rulla den.
Problemen minskar när man kört den varm. Men om jag kör på samma växel länge så fastnar den också. Om jag då kopplar ur sen gasar till så hörs också knäppet då den "släpper".

Någon som har eller haft liknande problem?
Kan det ha med oljan att göra? (Kör med Castrol GPS 10W-40)

Tacksam för tips.    

Mvh PansarHarry
Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: johan27 skrivet 9 september 2007 kl. 20:54:06
Tja

är det 4Takts olja du kör med, för dom motorerna har ju våtkoppling, och bästa är att använda 4takts olja avsedd för MC
Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: hellbronco skrivet 9 september 2007 kl. 21:02:27
Jag kör med den i Raptorn och i kina hojen ,, det är rätt olja
låter som du får spänna vaijern lite ,,
Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: Turbo skrivet 9 september 2007 kl. 22:11:02
Har haft en smc tidigare,  hade också samma "fel",  tömde ur original syntet-olja, och ersatte den med "vanlig" 10-40 mineralolja,  kopplingen funkade mycket bättre med den oljan,  och den klibbade inte ihop lika lätt som tidigare,  så prova byt till mineralolja, så funkar säker också din koppling  mycket bättre :wink:  :wink:
Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: MadMike skrivet 10 september 2007 kl. 06:54:25
En polare har samma fel på sin Derbi (Samma som SMC)...
Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: PansarHarry skrivet 10 september 2007 kl. 19:16:02
Tack för snabba svar.
Kopplingsviren är spänd eftersom den fungerar efter att den släppt.  

Verkar vara ett olje problem alltså......
Castrol GPS som jag hällde i är en helsyntetisk olja (10w-40) avsedd för mc och våtkoppling (medel dyr).
Gått ca 20 mil med den oljan.

Var och kollade i "oljeaffären" idag. Tja vad man skall pytsa i den.
Finns ju en del att välja på.

Är verkligen en mineral olja bättre??
Skulle vara fint om nån hade något mer exakt märke och modell av olja som löst problemet.
Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: PansarHarry skrivet 13 september 2007 kl. 22:00:03
Vet fortfarande inte vad jag skall hälla i den.

Vill ju inte bara tok chansa på något.

Vad kör ni andra SMC/Barossa ägare på??
Någon som löst liknande problem med oljebyte??
och isf vad för olja böt ni till???????
Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: Mekken skrivet 13 september 2007 kl. 22:06:29
Mineraloljan är känd för att vara snällare mot kopplingen.. Prova och se.. Kostar ju inte så mycket.. :) Hur långt har maskinen gått? Inkörning på Synthet är inte bra för motorn då den inte kan slitas in.. Har hört många som kört in på synthet och motorn börjat dra olja och ryka blått.. Detta pga att dels så blir motorn inte riktigt inkörd + att synthetoljan tränger in bättre på trånga ställen därav blårök och förbrukning.. Mvh
Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: MadMike skrivet 14 september 2007 kl. 20:14:09
Se bara till att oljan har de tillsatser som ska va åt våtkoppling...
Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: johan27 skrivet 14 september 2007 kl. 20:29:25
ok, men när man pratar oljor med ÅF så säger dom att helsyntet är "bäst" för MC.

Kan man köra på mineral hela tiden och året-runt?
 kan  ni rekomendera vilken märke samt betäckning och vart ni köpt den från.

 :D
Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: PansarHarry skrivet 15 september 2007 kl. 20:09:56
Tjo, läste i nån annan tråd att ok skulle ha en mineralolja som löser kopplingsproblem. Var in och kollade och dom hade faktiskt en mineralbaserad olja för mc. Men den var singergrade 50w.

Var sen en annan bildelsaffär på orten. Dom säljer Castrol och Mobil. Ganska stor affär med mycket hemma. Men varken Castrol eller Mobil hade någon mineral olja som var avsedd för MC. Lär väl vara det för att passa till våtkoppling?? eller kör ni på bilolja??

Mobil hade iaf en delsyntetisk olja för MC. Så jag köpte en dunk av den och pytsade i maskinen.

Tog en provtur men märkte ingen skillnad åt det bättre hållet.
Kanske lär lamellerna ligga och dra en stund i den nya olja innnan man märker någon skillnad. Om det blir någon. Vad tror ni??
Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: K_F_D skrivet 19 september 2007 kl. 00:00:15
Lite info om olja:
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=350
Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: folke33 skrivet 14 november 2007 kl. 23:21:33
Du kan med fördel slå i Biltemas billigaste mc-olja. Den håller gott o väl tillräckligt hög standard för att användas i en relativt lågvarvig 4T-motor. Gör du bara täta oljebyten , så fungerar den lika bra som helsyntet.... Byt var 50:de mil så är det absolut inga problem.
Har själv använt både mineraloljor o i vissa fall även raka SAE 50 oljor i mc där kopplingen strulat.
Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: kallefogel skrivet 18 november 2007 kl. 03:32:52
Låter som det e dax för nya lameller, detta händer när man har slitit ner lamellerna så dom e jämna, e ju normalt spårade för att undvika att sugas fast, så av med kåpan panga i nya lameller och ut och kör :D
Titel: Koppling låser sig.
Skrivet av: Timo skrivet 18 november 2007 kl. 10:03:09
Ja om du BARA har kört med mc olja med tillsats som är avsedd för
våtkoppling så är det nog inte det som är felet,
kan väll vara problem med fjädrarna som sitter på
tryckplattan, men om du endå ska in och greja i kopplingen
så kan du lika gärna byta lameller på en gång...
Titel: Re: Koppling låser sig.
Skrivet av: Chinapuff skrivet 18 november 2007 kl. 15:52:47
Citat från: "PansarHarry"
Tjo, läst att nån har problem med kopplingsslir.
Men tvärtom på min maskin (Barossa -06).

När maskinen stått en stund så fastnar kopplingen ihop.
Startar jag den med friläge så smäller det när jag lägger i växel.
Den kopplar ej ur.
Brukar istället lägga i tvåan innan jag startar den. Hålla in kopplingen och putta den framåt. Då hörs ett knäpp och kopplingen "släpper" så det går att rulla den.
Problemen minskar när man kört den varm. Men om jag kör på samma växel länge så fastnar den också. Om jag då kopplar ur sen gasar till så hörs också knäppet då den "släpper".

Någon som har eller haft liknande problem?
Kan det ha med oljan att göra? (Kör med Castrol GPS 10W-40)

Tacksam för tips.    

Mvh PansarHarry


Har exakt samma problmem med min SMC 300!
Men det är bara när den har stått och motorn är kall.
Jag tror också det kan bero på vad man har för olja i motorn, jag ska byta olja i min SMC nu, då den har gått 29mil och enligt boken ska man byta vid 30mils inkörning.
Så att det kan vara olje problem är nog en vettig teori då min maskin med samma bekymmer är ny.

Men vad ska man hälla i?
Eftersom jag fortfarande kör in motorn har jag hört att det bästa är mineralolja.
Och efter inkörningen ca 100mil gå över på syntetolja.