ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Kaj84 skrivet 4 september 2007 kl. 18:37:24
-
Började bara fundera på en sak när jag har forskat fram och tillbaka i detta forum så verkar det som många/några har bytt sin Linhai till något annat eller funderar på att byta, så nu är min fråga varför? Har själv funderat på en 260 4x4 men är osäker. Är Linhai något man tröttnar på efter en stund, dålig kvalitet, dålig prestanda eller byter man bara för att prova något nytt? Är väl förstås samma sak som med allt annat att man aldrig blir nöjd utan vill ha större och bättre hela tiden :lol: , men funderade bara att skulle en linhai 260 vara något att börja med eller borde man sikta på något annat redan från början? (detta skulle bli min första atv isåfall) Kraven är 4x4, vägreggad och lagom dyr :D skulle användas främst till nöjesåkning i skog och på väg men ev. mindre arbeten!
-
Linhai 4x4 är mycket prisvärd, men det händer inte mycket när man trycker in tumgasen.
Kan du leva med det så blir du säkerligen nöjd, för i skogen på lågväxeln
så funkar den alldeles utmärkt.
Den stela bakaxeln är dessutom perfekt när du ska dra tungt.
-
Jag tycker att du gör rätt i att börja med 260 och känner dig fram om det är något som passar dig.
Jag själv ville ha en större maskin med mer krut i och högre toppfart.
Du kommer med allsäkerhet bli nöjd med ditt val., lycka till :D
-
Om ni skal bruke den som en arbeidsmaskin så hadde jag valgt nått annat. Variatoren tåler inte stort. Jag har sett stene drar nåt stort på fyra ben, men prova och dra en atv-tilhenger med betong och skal bakka den på plass når det inte er flat mark. Det kommer inte så fin røk ut av variatoren :P
Den er byggat på en scooter 250ccm, tenk och 3 dobble vekten , dobble antall hjul, og trekk på alle hjul med samme variator. ..... Menar och erindre at det er 279ccm på denna och det kan anskaffas en sylinder på 290ccm från Tyskalnd.
På flatmark , lite modifiserat, så er det inte så mye skilnad på den och polaris Sportmann 500. Lite mer komfort på Polarisn.
Variatoren er en helt anna sak, her er Polarisen mycket bedre men også prisen.
Så om ni vil ut med ca 60k så er nok kansje denne besta valget, men om ni dobblar så finnes Yamaha Grizzly, Polaris Sportmann, Bombardier som jag vil si er bettre maskner.
-
En Linhai är en JÄTTE bra första maskin, man får ju provapå om det är nåt man trivs med till en vettig peng. Kör själv rätt mycke grus så linhaien va inte det bästa valet. Fast jag byt till polaris så annser jag att linhaien håller måttet va det gäller pris/kvalite :D
MVH:Micki
-
Ett tips satsa på maskin med en motorvolym över 400cc på en gång..
Då hinner man inte tröttna så fort..
-
Har idag varit och tittat på några 4hjulingar bl.a. Linhai 260 och en Yamaha Grizzly 450! Helt olika saker att jämföra egentligen, linhaien vägreggad, billigare och kanske räcker för mina behov. Grizzlyn, terrängreggad, delad bakaxel, vinsch och snöplog medföljer, troligen bättre kvalitet (såg det ut som iaf) och något dyrare förstås. Så beslutsångesten blev ju inte direkt bättre :lol: Fast i denna stund av kronisk sinnesförvirring så verkar grizzlyn mer intressant, tror nog man skulle klara sej på en terrängreggad iallafall (om nöden så kräver :wink: ) Men men... kanske bäst att sova på saken en stund!
Tack till alla som tagit sej tid att svara! Måste seja att detta är ett jäkla bra forum! 8)
-
Jag har en 260 4x4 och är grymt nöjd med min maskin. Jobbar för d mesta med den o drar oftast väldigt tungt ( timmervagn ). Går att leka bra med också. Är iofs min första maskin men är ändå väldigt imponerad av den. Som du säger själv så skiljer nog kvaliteten en del, men d gör ju även priset =). Finns dom som haft en del problem med sina Linhai, men läser man forumen för andra märken så skulle ja vilja säga att d knppast strular någe mer. Är nog mycke från maskin till maskin om man fått en "måndags" ex lr inte.
Lycka till med vad du än väljer, är som sagt var mycket nöjd med min maskin än så länge =)!!!
-
När det gäller variatorn på Lingai 260 så kan jag hålla med om att den är klen, men kör man med sunt förnuft och på lågväxeln när det går tungt så funkar det.
Sur och lerhål däremot kan bli övermäktigt för den, det går tungt som satan.
-
Har haft en del strul med min maskin från start, men vi är väl några som ska åka på måndags exemplar också kan jag tänka mig. Problem täcks ju av garantin och sålänge det åtgärdas så är det ju ok om än tråkigt att vänta medans maskinen är på service.
Har upptäckt att jag gärna tar 4 Hjulingen istället för bilen på korta vändor, det är mycket smidigare och känns häftigare, särskilt när det är bra väder ute. Har varit ute på en del långturer och då uppskattar man att den är vägreggad så att man kör lagligt, man slipper ju att kolla i backspegeln hela tiden efter blåljus. :)
Ska man bara ha maskinen som praktiskt arbetsredskap och inte finner något nöje i att fritidsåka så är terräng reg ok, men är man som jag och gillar att packa i fika i lådan och åka iväg några mil med polarna på småvägar och skogsstigar så är vägregg ett måste.
/Blizzter