ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: öbon skrivet 9 september 2005 kl. 11:00:15

Titel: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: öbon skrivet 9 september 2005 kl. 11:00:15
Hej!
Någon som vet något om Kazuma? Dom har tydligen en 250 Falcon Adult på G in till Sverige som ser bra ut på bild.
Har surfat runt lite och hittat lite info bl.a i USA. Ram mm. ser fin ut men effekten verkar vara lite låg, ca 17 hk.
Tänkte ha den till att sprätta lite grus med och pengarna man får ge är inte helt fel, ca 22k på trendimport.se.
Skriv gärna en rad om ni vet något om Kazuma.
Titel: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: Veyron skrivet 9 september 2005 kl. 18:02:15
hej! har själv en kazuma dingo... kan väl inte säja så mycket men det är en trevlig maskin, dock lite svag men den där har 7 hk till, slå till tycker jag :D

folk snackar om kvalitets problem.... det är skitsnack
Titel: Re: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: jakthund skrivet 2 oktober 2005 kl. 09:44:57
Citat från: "öbon"
Hej!
Någon som vet något om Kazuma? Dom har tydligen en 250 Falcon Adult på G in till Sverige som ser bra ut på bild.
Har surfat runt lite och hittat lite info bl.a i USA. Ram mm. ser fin ut men effekten verkar vara lite låg, ca 17 hk.
Tänkte ha den till att sprätta lite grus med och pengarna man får ge är inte helt fel, ca 22k på trendimport.se.
Skriv gärna en rad om ni vet något om Kazuma.

Hej Öbon! Köpte en Kazuma 250 av Trendimport för lite sedan och det var den sämsta affär jag någonsin gjort. Maskinen tål inte ett kallgarage utan är omöjlig att få igång om det är minsta lilla fukt samt att kineserna inte håller någon större kvalitè på grejorna. Stor varning för dessa maskiner.
Jakthund.
Titel: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: Skogshuggarn skrivet 4 januari 2006 kl. 13:21:22
Hej
Har likt Veyron en Kazuma Dingo.
Har kört ett år nu ca 75 mil och har inga större anmärkningar.
Det enda skulle väl vara dålig kvalitet på skruvar vid montering samt att jag fick tändningslåset i handen när jag skulle dra ut nyckeln, detta avhjälptes med en låsbricka i kolven.
Annars har den gått som en klocka tills nu när det blev kallt.
Jag har end. utomhusparkering och att få igång den nu är lönlöst.
Ska byta till ett annat batteri (befintligt laddar ur direkt) en kickstart hade varit önskvärt!
Motorellt inga anmärkningar!
Men nu när oskuldsåret är över önskar jag lite mer drag så kärringen får väl ta denna så man kan köpa nytt till våren...
Med det priset (betalade nästan detsamma för 150cc) och den motorn är det bara att slå till!
Titel: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: jet skrivet 2 mars 2006 kl. 19:57:07
Citat från: "jakthund"
.. Kazuma 250 ... tål inte ett kallgarage utan är omöjlig att få igång om det är minsta lilla fukt ...
Citat från: "Skogshuggarn"
... Kazuma Dingo.. Annars har den gått som en klocka tills nu när det blev kallt ... att få igång den nu är lönlöst ...
Jag skaffade en liten 90cc ATV från Kina i våras, mest som billig leksak.
http://www.chinamet.com.cn/proshow/pro_attach/20041229023781HY4-90EG-1.jpg

Jag byggde i vinter en liten 100cm bred snöplog och ville se vad som inte funkade.
Skulle hjulen bara spinna, eller var motorn för svag?
Det visade sig fungera alldeles utmärkt!
Jag har plogat 8 cm isig snöslask, 12 cm tung snö. Inga problem!

Och, maskinen som står parkerad ute startar alltid som en klocka, även vid fukt och -14 ºC, d v s rått Göteborgsväder ;-)
Eftersom jag inte kan lägga i backväxeln utan att stänga av motorn så blir det upp emot 20-30 el-starter under en plogkväll. Då börjar batteriet bli urladdat. (Jag har aldrig laddat med laddare, utan ett par kilomerers körning har räckt för att väcka liv i batteriet.)

Eftersom det gick så galant att ploga snö med den här lille, tänker jag skaffa en lite större, och som man kan vägregistrera som MC.

Jag skulle gärna veta:
1. Måste man stänga av motorn på alla ATVer när man ska lägga i backväxeln?

2. Är ATVer i allmänhet svårstartade vintertid (har jag haft tur?) ?

3. Begreppet kardan: Är det i ATV-sammanhang det samma som differential?
Betyder "kardan" att bakhjulen går olika fort i en kurva, eller är det ändå är "stel bakaxel" ?

4. Jag har fått erbjudande om en kinesisk regbar "No-name" 250cc "containerparti" 5-växlad halvautomat med back, kardan, 13kW, lastgaller och skivbromsar fram för 30 papp. Nån som vet nåt bättre?
(Alternativet är såklart en begagnad märkesATV, men en gammal Honda utan garanti kvar är ju heller inte problemfri. Jag är mycket imponerad av kvalitén hos min lille kinamaskin)

Jag skulle bli väldigt glad om ni ville vara så vänliga och hjälpa mig med mitt första inlägg här på forumet.
Titel: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: Outlander skrivet 2 mars 2006 kl. 20:06:35
Hej du,

På dina frågor svarar jag följande:

1. Nej, majoriteten går att lägga i backen med maskin i gång.
2. Nej, men det skiljer från maskin till maskin.
3. Kardan innebär att kraften överförs via axel till tex bakaxeln istf kedja.
Ger i stort inget servicebehov men stjäl lite mer effekt. (men bara lite).
Alla riktiga arbetsmaskiner har kardan och oftast framdiff.
4. Skall du köpa reggat, köp den färdigreggad och inte förreggad.
Undelättar starkt för dig.

Ett tips är om du ska ha 4wd är att köpa en något beggad märkesmaskin eller skall det vara Kines tex Linhai då det finns reservdelar och färdigreggat.
Titel: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: STENE skrivet 3 mars 2006 kl. 00:10:11
Har aldrig hört talas om att man måste stänga av maskinen för att lägga i backen.. Är du säker på att det är så? Låter hel snurrigt.

Jag har aldrig provat själv men allt jag hört om "regbar" är:
 -Glöm det..
Jag har aldrig hört talas om någon som lyckats med att regga en regbar.
Titel: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: jet skrivet 3 mars 2006 kl. 02:22:55
Tack för träffande och nyttiga svar!

Citat från: "Outlander"
Skall du köpa reggat, köp den färdigreggad och inte förreggad. Undelättar starkt för dig..
Citat från: "STENE"
Jag har aldrig provat själv men allt jag hört om "regbar" är: -Glöm det..  Jag har aldrig hört talas om någon som lyckats med att regga en regbar.
Så EEC-dokument betyder inte att allt är klappat och klart för att inregistrera ATVn som MC?
Alltså inte så enkelt som försäljaren uttryckte det:
- "Bara att skicka in pappren till Vägverket"
Sen misstänker jag att det blir en kostnad på kanske tusenlappar om man skulle lyckas.

Citat från: "STENE"
Har aldrig hört talas om att man måste stänga av maskinen för att lägga i backen.. Är du säker på att det är så?
Jo, står inte motorn stilla får man inte i backen, det står t o m i instruktionsboken.
Trampar man till växelväljaren framåt så växlar man upp en växel, trampar man bakåt så växlar den ned ett snäpp.
Det vore ju katastrof om man växlade ned "för mycket" och fick i backen av misstag under fart framåt.
På den här växellådan är det en nödvändig säkerhetsdetalj.

Hur förhindrar man annars ett sånt missöde på din maskin?
Bilar, som jag känner till bättre, brukar ha nån slags svårighet att pilla i backväxeln.
Titel: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: Fyrhjulingpunktse skrivet 3 mars 2006 kl. 09:52:52
Citera
Så EEC-dokument betyder inte att allt är klappat och klart för att inregistrera ATVn som MC?

Det som MÅSTE finnas för registrering är ett CoC intyg. Det kan endast utfärdas av tillverkaren. Där ska finnas ett typgodkännandenummer samt bla angett vilka land den är reggbar i. Har du Coc, så går en regbes på bilprovningen!
Titel: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: STENE skrivet 3 mars 2006 kl. 12:21:41
"Hur förhindrar man annars ett sånt missöde på din maskin?"
- Jag låter helt enkelt maskinen gå ned till tomgångs varv sedan väljer jag hög/låg eller back. Vill man bya är det bara att gå ned till tomgångs varv igen och lägga i en annan växel.

"Bilar, som jag känner till bättre, brukar ha nån slags svårighet att pilla i backväxeln."
- Det borde ju inte ha varit så svårt att göra en liknande lösning på din maskin. Men jag antar att det är pga hur växel lådan är byggd som det inte går att byta mellan fram och back på din maskin.

JAG hade nog inte valt en maskin utan back eller en konstruktion som denna. Men det beror även på hur man tänkta att använda sin maskin.
Titel: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: Veyron skrivet 8 april 2006 kl. 12:38:28
Citat från: "Veyron"
hej! har själv en kazuma dingo... kan väl inte säja så mycket men det är en trevlig maskin, dock lite svag men den där har 7 hk till, slå till tycker jag :D

folk snackar om kvalitets problem.... det är skitsnack
tar till bak allt jag sagt :oops:  kazuma suger.
Titel: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: hampan skrivet 8 april 2006 kl. 14:28:46
Citat från: "Veyron"
Citat från: "Veyron"
hej! har själv en kazuma dingo... kan väl inte säja så mycket men det är en trevlig maskin, dock lite svag men den där har 7 hk till, slå till tycker jag :D

folk snackar om kvalitets problem.... det är skitsnack
tar till bak allt jag sagt :oops:  kazuma suger.


jasså vad har hänt med den då ?
Titel: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: Veyron skrivet 9 april 2006 kl. 13:51:36
Citat från: "hampan"
Citat från: "Veyron"
Citat från: "Veyron"
hej! har själv en kazuma dingo... kan väl inte säja så mycket men det är en trevlig maskin, dock lite svag men den där har 7 hk till, slå till tycker jag :D

folk snackar om kvalitets problem.... det är skitsnack
tar till bak allt jag sagt :oops:  kazuma suger.


jasså vad har hänt med den då ?
den är bara allmänt trasig överallt
Titel: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: QuadMaster skrivet 9 april 2006 kl. 15:16:28
det brukar va så me kina grejer :lol:
Titel: Köpa en Kazuma?
Skrivet av: Tumult_79 skrivet 9 april 2006 kl. 21:03:10
Köpa en Kazuma?

Nej...