ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: joff skrivet 2 september 2007 kl. 21:55:41
-
Pris skiljer inte mycke,,,,
verkar bra o stabila maskiner, dock hör man inte så mycke om dem just nu,
relativt nya kanske
så vilken är den bästa att satsa på tror NI..
Kvalite?
Strypningar (möjligheter till mer kraft)
tillbehör och reservdelar?
-
TGB skulle jag säga efter att ha läst om benrings strul med sin CF
-
TGB skulle jag säga efter att ha läst om benrings strul med sin CF
snacka om att döma ett märke för en maskin :roll: . Många som äger en CF som är nöjda med sina....
-
Håller med Dany!
Benring har haft max oflyt!
Läs på de olika forumen och skaffa dig en egen uppfattning.
Det gjorde jag och det ledde i alla fall mig till en CF500
-
så vilken är den bästa att satsa på tror NI..
Berätta lite mer om hur du tänkt använda den, dina behov osv, så kan säkert fler råda dig :wink:
Har en lång CF som gått helt utan problem, dock endast kört på asfalt ska tilläggas. TGBn har jag bara kört en liten sväng på grus men verkade fin av den lilla svängen att dömma. Valde bort den för att den var för liten för mina behov, dvs mycket packning och ofta två pers på hojen.
Strypningarna;
på CF/GOES är lätta att komma åt.
TGBn vet jag inget om.
Tillbehör och reservdelar;
finns gott om ÅF till CF och nåra till GOES, så inga problem.
TGBn funkar det säkert för också.
Tips och råd på forumet;
nog en fördel till CF/GOES, finns många användare som inte skämms för att meddela problem > alltså för det mesta snabb hjälp :D
-
GOES/CF vs. TGB? 8)
Jo... Jag stog inför samma vånda. Men för mig gick valet åt TGB hållet! :wink:
Ang. strypningarna så är det fixat på 20 minuter på en TGB (6 skruvar + vinkelslip).
Det som talar för CF/GOES:
+ 500cc
+ Delad bakaxel (bättre markfrigång)
+ Elektronisk diffspärr
+ Finns i lång modell (om man ofta har passagerare)
+ Pris
Det som talar för TGB:
+ Taiwanesisk kvalitet
+ Stel bakaxel (tar mindre effekt, stabilare på väg)
+ Massa fina finesser (låsbara förvaringsfack, "färddator", m.m.)
+ Smidig (liten vändradie)
+ Typgodkänd dragkrok (200 kg)
+ Snyggare givetvis! :wink: :D
TGB:n varvar ganska högt i original, men detta kan enligt Ulrika avhjälpas med andra CVT vikter, har beställt, och väntar...
(http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01056611367.L0/0-121-75-212-1575/199/Rollenset-Malossi-Htroll-8-Stuks-26x12,8-21,00gr-Zwart.html)
Lycka till i ditt val! :D[/url]
-
Jag kör en Goes520 själv. Är mycket nöjd med den. Nu har jag kört ca 130 hårda mil på den utan några egentliga problem alls.
Det enda som gått sönder är ena bakblinkersen som började skramla och ta in vatten. Fick en ny på garantin.
Sen har ÅF fått loctite:a bultarna till kardanen. Detta är säkert gjort från fabrik numera.
Jag tokgillar komforten på CF/Goes. Helt underbar i skogen med den delade bakaxeln.
Kan inte säga något om hur TGB är. Det är säkert en bra maskin det också.
Prova båda maskinerna och bilda dig en uppfattning. Det tror jag är det bästa.
-
det är inte bara benrings som haft otur med sin CF, min polare har parkerat sin i garaget för gott, ska sälja skiten sa han och köpa en TGB 425 som jag. Allt har faaan i mig krånglat på den, han har kört lika långt som mig ca 200mil. Jag brukar få åka bakom med TGB:n och agera servicefordon... hi hi Vi kör tillsammans i skogen på samma nu uppkörda terrängbana, han har säkert haft 20 fel allt från bromsar som fastnat, skruv som saknas, plast som spruckit, blinkers lossnat, motor som dör, tankmätare slutar fungera, 4wd går inte i, etc nu startar den inte! och jag med TGB:n har än så länge inte haft ett enda fel, kan inte vara en slump!! :o
-
Har inte riktig koll på det där med siffror men CF hade väl sålt mer än 800 maskiner i sverige eller va det var. Hur det är med TGB har jag ingen aning om? nån som vet lite mer exakta siffror???
Tror nog att det finns TGB ägare som har haft en massa fel o strul med sin maskin oxå.
-
Det tror jag med, den är inte felfri! det är faktiskt kul att mecka ibland (har inte fått göra det än med min) men när det hela tiden krånglar då är det inte roligt längre, det får ju finnas gränser. Vill inte klanka ner på folk som har CF eller på fabrikatet heller för den delen men när man har chans att jämföra våra maskiner (min TGB, Polarns CF) så känns TGB en aning vassare på samtliga punkter. men å andra sidan jämför man min med en Polaris 800 då har jag inte heller så mycket att komma med :D
-
Har inte riktig koll på det där med siffror men CF hade väl sålt mer än 800 maskiner i sverige eller va det var. Hur det är med TGB har jag ingen aning om? nån som vet lite mer exakta siffror???
Tror nog att det finns TGB ägare som har haft en massa fel o strul med sin maskin oxå.
Enligt en återförsäljare så hade ATVSweden sålt 1200 CFMOTO i sommras.
Goes vet jag ej hur många.
-
Jo vi ska ju inte klanka ner på varandras maskiner som det lätt blir vid sånna här frågor. Visst är det lite fel på cf/Goes, det skall man ju inte sticka under stolen med, men det är ju svårt att jämföra vilken som är bäst mellan TGB och CF just för att det rullar så otroligt många fler av CF än det gör av TGB. Jag tror också att det finns många med TGB som har fel på sina maskiner. Dom har väl bara inte hittat detta forum.
Jag tycker joff skall testa maskinerna och jämföra helt enkelt.
Jag säger som STENE. Ingen som köper en fyrhjuling gör en dålig affär :D
-
Det finns nog måndagsex av alla maskiner.
TGB, CF, Polaris.........
Det viktiga är att man läser på och tar ställning själv.
Sen håller jag nog också med både stene och spiricom, ingen som köper 4-hjuling gör en dålig affär :D
-
Absolut!
Det är bara olika antal måndagar i veckan i olika fabriker! :lol:
Skojjar bara!!!
Håller med, huvudsaken är att man kör fyrhjuling! 8)
-
tackar för alla tankar och tycken,
kan tillägga att jag i dags läget kör en smc 250 cbw
och det slutar som oftast i skogen,,,
men en hel del landsväg, inte så mycke cross/grusgrop..