ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: johan27 skrivet 2 september 2007 kl. 10:43:08
-
Tja, jag har tyvärr inget innne garage, så jag tänkte ställa atv:n på tomten hela vintern, och ska täcka den med nåt, MEN vad bör man tänka på mer....
*Ska man starta då o då?
*ska man ha bytt olja innan?
*är det nåt som kan spricka i kylan?
*byta tändstift o.s.v?
Tacksam för era svar
-
Ett tips är att INTE ställa av den när vintern kommer.. du kommer ha den bästa tiden i ditt liv när första snön kommer :D
Mvh
Cheetah
-
Kan inte annat än hålla med föregående skribent. Grymt kul att köra på vintern.
Körde min Smc hela vinter till jobbet och tillbaks, var 18 minusgrader som värst, tips, fixa tumvärmare och handtagsvärmare, byt till lite tjockare olja till 15w/50 för vintern, sliter mindre och går lite mjukare, smc´n är ju lite känslig när den är kall (Hugger friskt i växellådan kall)
-
bygg en låda av plywod eller något och ställ den under, borde bli lite jobbigare att stjäla den då oxå! men annars håler jag med dom anndra de e på vintern man ska ha fyrhjuling, och på sommmaren xD
-
Tja, jag har tyvärr inget innne garage, så jag tänkte ställa atv:n på tomten hela vintern, och ska täcka den med nåt, MEN vad bör man tänka på mer....
*Ska man starta då o då?
*ska man ha bytt olja innan?
*är det nåt som kan spricka i kylan?
*byta tändstift o.s.v?
Tacksam för era svar
Om du skall ha maskinen stående ute hela vintern skall du absolut skruva loss battereiet och förvara det uppladdat, inomhus.
-
Tja, jag har tyvärr inget innne garage, så jag tänkte ställa atv:n på tomten hela vintern, och ska täcka den med nåt, MEN vad bör man tänka på mer....
*Ska man starta då o då?
*ska man ha bytt olja innan?
*är det nåt som kan spricka i kylan?
*byta tändstift o.s.v?
Tacksam för era svar
Om du skall ha maskinen stående ute hela vintern skall du absolut skruva ur batteriet och förvara det uppladdat, frostfritt.
-
Kan inte annat än hålla med föregående skribent. Grymt kul att köra på vintern.
Körde min Smc hela vinter till jobbet och tillbaks, var 18 minusgrader som värst, tips, fixa tumvärmare och handtagsvärmare, byt till lite tjockare olja till 15w/50 för vintern, sliter mindre och går lite mjukare, smc´n är ju lite känslig när den är kall (Hugger friskt i växellådan kall)
Ang olja, brukar man inte ha en olja med lägre viskocitet på vintern för att det inte ska bli sirap i motorn? Tjock olja på sommaren för att den inte ska bli blaskig, tunn olja på vintern för kallstarter!
-
Jo, en olja med lägre viskositet är bättre på vintern.
Men varför byta olja om du ändå inte skall köra på vintern? :wink:
-
Håller med övriga-> STÄLL INTE AV :!: :lol: :lol: :lol: Askul på vintern :!:
-
Brukar vara bra att byta olja innan man ställer av så att eventuella sot/smutspartiklar ej sjunker ner till botten och fastnar! Så är det på bilar iaf!
-
vintertid, tunn olja. Sommartid en olja som inte tappar bärigheten vid hög temperatur.
Den första siffran är hur tunnflytande den är vid kyla, låg siffra=tunn vid kyla. Den andra är temperatur-okänsligheten, en hög siffra gör att den klarar att hålla en bärande film även vid höga temperaturer.
0W-50 är ett exempel på en olja som är både lågviskös och tål värme.
-
Får man fråga VARFÖR den skall ställas av?
För som sagt, det är ju DÅ det roliga börjar.
-
Sorry för mitt inlägg där :oops:
Kom på mig själv att jag nog använde 5w/40 till min smc så här i eftertanke.
:twisted:
-
Håller för övrigt med om att det faktiskt är rätt skoj att köra på vintern.
Dock så lämnar just SMC´s däck en hel del att önska i grepp på snö och is.
-
Anledningen till att jag ställer av den på vintern är att det känns osäkert att pendla med den till jobbet utan dubbar, tar det säkra före osäkra.
Ennu en gång...tackar för era råd! ska man behöva smörja kedjan, vajjrarna och fetta då man ska ha den ute på vintern, eller onödigt?
-
fetta in alla rörliga delar, man kan liksom inte smörja in sånt där för mycket.